X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvad synes du om filmen?


Svar
KalicolaKalicolaSkrevet 19/06-06 12:07 
Jeg tænkte at vi kunne lave en tråd hvor vi skrev kort om en film man lige har set, dvd, bio, tv, ligemeget.. Kunne være spændende at høre hvad alle i andre syntes om forskellige film, jeg kan da lige starte, og så kan man lige advare med en "spoiler" hvis i har i sinde at afsløre noget fra plottet.

The Fast And The Furious 3
Meget skidt film. Dårlig handling, hovedpe... Se hele indlægget
For The Love Of The Game
5'229 emne(r).

Svar
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/06-12 00:09, rettet 15/06-12 00:10 
neros>
Hehe :-) Jeg tror bare at man måske skal glemme hypen omkring at Prometheus er den nye rumrejse 2001 :-) Selv om Ridley Scott måske har været lidt inspireret af den så har den ikke ret meget med det at gøre.


You can go touch the monolith now ;)
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 15/06-12 09:16, rettet 15/06-12 09:19 
KillerBean2>
Arnold løber da heller ikke på noget tidspunkt?

Gense lige Terminator 1, kom tilbage til debatten :-D Han løber i slutningen af diskotek-skyderiet.
The medium is the message.
Alf81Alf81Skrevet 16/06-12 03:02 
Kan overhovedet ikke overskue at deltage i en diskussion omkring film, da jeg synes det er et smadret (som i retarderet) format, men... Prometheus er den bedste film, jeg har set, i ti/tyve år. No bull. Dét pis er bedst.
Ting om dét og pis.
nerosnerosSkrevet 16/06-12 09:29 
Jeg har tænkt det samme, men kan ikke lade være så meget elsker jeg film! Det er så dumt :D
Bashful Neophyte
DarkbeatDarkbeatSkrevet 16/06-12 11:44 
neros>

Det er det nye Hollywood som banker på vores dør med realistiske effeckter :D

Så skal de godt nok oppe sig lidt med deres gammelmandseffekter, for Weyland så godt nok ikke særligt realistisk ud.
nerosnerosSkrevet 16/06-12 14:37 
Hehe det rørte mig egentlig ikke :-) Hellere en billig efterligning af gammelhed end CGI.
Bashful Neophyte
John DoeJohn DoeSkrevet 16/06-12 14:48 
Men hvorfor ikke bare bruge en gammel mand i stedet for?
Do not let Dr. Mario touch you, he is not a real doctor!
HulleHulleSkrevet 16/06-12 15:45, rettet 16/06-12 15:49 
Er Terminator 2 i sig selv ikke et stort plothul? Hvordan kan en søn sende sin egen far tilbage i tiden, så sønnen kan blive undfanget. Sønnen ville jo ikke eksistere til at starte med, i og med at hans far aldrig har mødt hans mor. Mor og far lever i to forskellige tidsdimensioner.
Og grunden til at Terminator opstår og det hele går af helvedes til, er fordi de fik teknologi fra fremtiden. Men den fremtid eksisterer ikke, for teknologien burde ikke være opfundet.

Men Beano vinder. Biler eksploderer ikke i virkeligheden, selvom Hollywood gerne vil bilde os ind at vi kører rundt i tikkende bomber. Ikke engang med et skud direkte i tanken, siger det bang.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
nerosnerosSkrevet 16/06-12 15:57 
John Doe>
Men hvorfor ikke bare bruge en gammel mand i stedet for?

Det kan jeg ikke svare dig på.
Bashful Neophyte
DarkbeatDarkbeatSkrevet 16/06-12 17:01 
John Doe>
Men hvorfor ikke bare bruge en gammel mand i stedet for?

Jeg troede at det var fordi de havde brugt den samme skuespiller til at spille David, men det gik op for mig igår at det var to forskellige. Det ville ellers give god mening at han havde lavet robotten i sit eget billede da han virkede så selvoptaget.
la0sla0sSkrevet 16/06-12 17:42 
Måske fordi at finde en mand der ser SÅ gammel ud og samtidig kan skuespille og holde til krævende optagelser måske er ret svært. Og de har jo også brugt Pierce til de der viral-ting.
Hvad sker der?
NaieraNaieraSkrevet 16/06-12 17:53, rettet 16/06-12 17:54 
Beano>
Eksploderende biler.

I win.

Hulle>
Men Beano vinder. Biler eksploderer ikke i virkeligheden, selvom Hollywood gerne vil bilde os ind at vi kører rundt i tikkende bomber. Ikke engang med et skud direkte i tanken, siger det bang.

Nu blev der jo smidt en rørbombe i udstødningsrøret.

Seriøst, folkens. Ser I ikke de film vi snakker om?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 16/06-12 17:54, rettet 16/06-12 19:36 
Hulle>
Er Terminator 2 i sig selv ikke et stort plothul?

Tidsrejse i sig selv er et kæmpe spørgsmålstegn. Bare slå din suspension of disbelief til og nyd det...

Men...

Hulle>
Hvordan kan en søn sende sin egen far tilbage i tiden, så sønnen kan blive undfanget. Sønnen ville jo ikke eksistere til at starte med, i og med at hans far aldrig har mødt hans mor. Mor og far lever i to forskellige tidsdimensioner.

Jeg så for nyligt noget film eller serie (muligvis anime), hvor det her paradox forklares uden de store problemer. Det ville være fint hvis jeg lige kunne komme på hvad det var...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 16/06-12 18:50 
Hulle>
Men Beano vinder. Biler eksploderer ikke i virkeligheden, selvom Hollywood gerne vil bilde os ind at vi kører rundt i tikkende bomber. Ikke engang med et skud direkte i tanken, siger det bang.

Iøvrigt så var det ikke meningen at tanken på motorcyklen skulle springe i luften med vilje i filmen Easy Rider til sidst i filmen hvor den tragiske hændelse finder sted og Peter Fonda (Wyatt) bliver sku af et par hillbillies ;-)

Bare lige noget jeg så den anden dag..
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 16/06-12 19:15 
Hulle>
Er Terminator 2 i sig selv ikke et stort plothul?

Mener du ikke T1? I T1 sender John Kyle tilbage for at beskytte Sarah og dermed sig selv. I T2 sender John Arnold tilbage for at beskytte sig selv.

Som alternativ begivenhed - at vi har formået at rejse i tiden - er filmene vel troværdige*. Tidsrejser er jo i sig selv et paradoks, da man teoretisk kan ændre begivenheder i en uendelighed, og springe rundt i tiden som man vil. Derfor vil der heller ikke være noget med at personer ikke eksisterer, da en person fra fremtiden bliver en slags spåkone og kan "kigge" tilbage i fortiden og teoretisk ændre den som han/hun vil. Indtil en fra fremtiden ændrer fortiden, og dermed også fremtiden, om igen :)

* Hvis vi ser bort fra en række mindre plothuller og spilleregler som filmene selv bryder eller omgås meget let.
HulleHulleSkrevet 16/06-12 22:00, rettet 16/06-12 22:03 
Det vil jeg da gerne ha' forklaret Niera, prøv lige om du kan komme på den.
Min hjerne kan ikke lige kapere hvordan en søn, som ikke burde eksistere, kan sende sin egen far der er nogenlunde jævnaldrene (eller hvad?), tilbage i tiden for at forhindre en begivenhed der opstår på baggrund af den beslutning.
Hvis fremtiden i T1s tidslinie ikke eksisterer, kan den vel ikke forme fortiden. Så er vi ude i noget med parallele dimensioner..
Brain overload, does not compute!

Joh, det er i Terminator 1, det har du ret i Jaes.

Men filmene er gode, specielt T2. Ingen tvivl om det :)
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
SonicSonicSkrevet 16/06-12 23:12 
Var lige ind og se Prometheus i Kolding, min første film jeg har set i 3D. Jeg er ikke en fan af det 3D brille værk man skal sætte oven på sine normale briller tbh. Og jeg syntes det tager meget længe at vænne synet til den "3D" effekt. Jeg er ikke overbevist om, at jeg gider se flere film, hvor man næsten skal koncentrere sig meget hårdt, for at se billedet normalt med de briller på. Jeg syntes sgu ikke det er det hele værd, for de enkelte påklaskede 3D effekter der var i den film. Nå, nok rant om det, lyden var super god. Jeg var især imponeret over deres bass der rystede hele bygningen :) Og filmn selv var ganske underholdende. Jeg skal da klart se den igen når den kommer på blu :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
John DoeJohn DoeSkrevet 17/06-12 02:20 
la0s>
Måske fordi at finde en mand der ser SÅ gammel ud og samtidig kan skuespille og holde til krævende optagelser måske er ret svært. Og de har jo også brugt Pierce til de der viral-ting.

Jeg kunne måske forstå det, hvis han var med i store dele af filmen, men de få scener han havde kunne f.eks. Eli Wallach vel fint have klaret.
Do not let Dr. Mario touch you, he is not a real doctor!
la0sla0sSkrevet 17/06-12 10:23 
Nu skal det virkelig ikke være en undskyldning for filmen, jeg synes det er lidt ligegyldigt, men hvis jeg skal komme med en mulig forklaring, så kan det jo være at Eli Wallach ikke var den type skuespiller de havde brug for, at han simpelthen er for gammel og ikke mindst har filmselskabet ikke været interesserede i at satse på en 97 årig skuespiller til deres flagskib i denne sommer, og ja han har nok også været meget svær at forsikre til sådan en film. Den slags ting betyder ret meget i forhold til om man bliver castet.

Det er ikke bare plug and play med skuespillere. Derudover synes jeg også at brugen af Guy Pierce i og omkring filmen selv, forklarer at de havde brug for en skuespiller der kune spille forskellige aldre.
Hvad sker der?
BeanoBeanoSkrevet 17/06-12 10:52, rettet 17/06-12 10:53 
Enig. Og det kan være der har været planer om scener med den unge Weyland/Pierce.

Gad dog godt have set Wallach i rollen - Tuco In Space :)
nerosnerosSkrevet 17/06-12 11:18, rettet 17/06-12 11:21 
Eli Wallach!? Undskyld men det er altså herrer morsomt det der!

Jeg foretrækker gummi frem CGI :D

Jeg er ret sikker på Pierce var det rigtige valg til den rolle. Han er ret så voldsom god en skuespiller, at man så ikke fik lavet ham helt troværdig gammel kan jeg ikke se skal nedgøre filmen? I mit hoved er det en detalje, men jeg ved godt der er visse folk herinde som sætter sig meget i den slags ;-) hehe.. Jeg ved heller ikke hvorfor man VIL have filmen skal være realistisk, men hvis jeg skulle myrekneppe film på den måde ville der ikke være ret meget jeg kunne holde ud at se i det lange løb! Der er ikke ret meget i Prometheus som er realistisk? "Det er Sci-fi"!

Jeg hørte en gang en gammel ven sige at The Matrix var enormt dårlig da filmen jo ikke var realistisk!?
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 17/06-12 11:22, rettet 17/06-12 11:23 
Men hvorfor tilføre noget indlysende kunstigt hvor det ikke er nødvendigt?

Ikke at han ødelage filmen for mig på nogen måde, men jeg undrede mig over det da jeg så den.
nerosnerosSkrevet 17/06-12 11:26 
Beano>
Men hvorfor tilføre noget indlysende kunstigt hvor det ikke er nødvendigt?

Det kan du have ret i det virker lidt rushed med den figur, men måske er det en undskyldning for at vise den syntetiske videnskabsverden Weyland kommer fra, men jeg tror det næppe ;-)
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 17/06-12 11:27 
Den køber jeg heller ikke :)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/06-12 12:57, rettet 17/06-12 13:03 
Jeg havde ingen problemer med den gamle Weyland.
SPOILER-TEKST:
Når han har brugt en billiard dollars på at bygge et rumskib i et svagt håb om at blive udødeliggjort, tror jeg også roligt, man kan gå ud fra, at han i forvejen har kylet tosset mange penge efter alverdens remedier, kure og behandlingsformer, som skulle kunne udskyde hans ældning. Så er han naturligt nok kommet til at se forskruet gammelmands-agtig ud, li'som Anni Fønsby.

neros>
Jeg ved heller ikke hvorfor man VIL have filmen skal være realistisk, men hvis jeg skulle myrekneppe film på den måde ville der ikke være ret meget jeg kunne holde ud at se i det lange løb! Der er ikke ret meget i Prometheus som er realistisk? "Det er Sci-fi"!

Jeg søger jo også kun efter realisme i film, der lægger op til at skulle levere den slags. Jeg havde store forventninger om, at Prometheus ville være "ægte" Sci-fi. Altså en lind blanding af analytisk Science og fabulerende Fiction. Den "virale markedsføring" (hvorfor kan man ikke bare kalde det det, det er? Reklamer?) lagde, efter min mening, rimelig meget op til den slags. Jeg fik så en action-thriller i stedet, hvilket ikke er SÅ slemt. Jeg havde bare svært ved at hoppe med på legen. Specielt fordi Scott har et visuelt udtryk, der er så lækkert, at man har lyst til at slikke på det. Det skriger bare efter noget realisme ;)

Jeg havde nok kun været tilfreds, hvis den havde været mere i stil med 2001. Men der er bare ikke længere nogen, der har nosser til at lave den slags film :/
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 17/06-12 13:24, rettet 17/06-12 14:37 
KillerBean2>
Jeg havde nok kun været tilfreds, hvis den havde været mere i stil med 2001. Men der er bare ikke længere nogen, der har nosser til at lave den slags film :/

Vi må håbe det kommer en dag igen :-)

Men alt sci-fi behøver ikke at være realistisk synes det er lidt en fjollet tanke gang anyway!
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 17/06-12 14:44 
Tjo, vi fik da et godt ud på den tålmodige og eftertænksomme sci-fi med Moon. Den var ret godt, men sublede lidt over egne ben i filmens sidste momenter. Synes også Sunshine har kvaliteterne fra den filosofiske sci-fi, trods alle ingreb i astrofysikkens logik.
The medium is the message.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/06-12 16:23 
neros>
Men alt sci-fi behøver ikke at være realistisk synes det er lidt en fjollet tanke gang anyway!

Jeg synes bare, at betegnelsen sci-fi lægger op til, at det til dels indebærer en analytisk og realistisk tilgang til materialet. Der findes selvfølgelig heller ikke nogen film, man kan kalde 100% sci-fi. De såkaldte "sci-fi -film" består alle sammen af blandinger af forskellige genrer med større eller mindre mængder sci-fi tilsat. RoboCop er absolut heller ikke min yndlingsfilm pga. sci-fi -elementerne. Dens virkelige styrke ligger i den politiske satire.

Jeg havde bare en forventning om, at Prometheus ville indeholde mere sci-fi, end det viste sig at være tilfældet. Den har kun ganske lidt sci-fi at byde på, på trods af at den hele tiden lægger op til, at det skulle være dens egentlige styrke. De andre genreelementer, som filmen består af, synes jeg bare ikke er håndteret mere end nogenlunde tilfredsstillende.

Jeg synes også, der er rimelig stor forskel på "yndlingsfilm" og "mesterværk". Jeg kan godt acceptere en film som værende virkelig, virkelig fantastisk vellykket, på trods af at jeg ikke bryder mig om hverken genren eller indholdet. Omvendt er der også rigtig mange af de film, jeg personligt holder mest af, der ikke på nogen måde fortjener at få klasket en label med "mesterværk" på sig.

Jeg kan godt se, hvad det er ved Prometheus, der kan tryllebinde folk og få dem til give den "yndlingsfilm"-status. Men den ER bare ikke særligt godt skruet sammen, når det kommer til stykket. Så "mesterværk"? No f€€king way...

Jeg er rimelig enig med dem i det afsnit af Half In The Bag, hvor de snakker om Prometheus og kommer ind på Damon Lindelof's forfatterevner. Jeg kan sagtens mistænke manden for at skrive ren nonsens i et forsøg på at virke "dyb", men i virkeligheden er det bare... nonsens.
AV Intelligent Terminal
spectrespectreSkrevet 17/06-12 17:19 
planet snak
SPOILER-TEKST:
Alien/Aliens foregår på LV426
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
spectrespectreSkrevet 17/06-12 17:32 
2 sider for sent.... flot!
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
SumezSumezSkrevet 19/06-12 11:54 
Hold da ****, 4-5 sider om Prometheus? Så kan jeg da lære at være late-to-the-party. Jeg vil rigtig gerne diskutere den nu, men ved ikke om jeg orker at læse alt det igennem.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 19/06-12 11:59 
Det er også bare en masse useriøs bashing fra folk man skulle tro var blevet personligt fornærmede over filmen.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 19/06-12 12:21 
Rart vi har dig til at redde os med din seriøsitet.
SonicSonicSkrevet 19/06-12 12:21, rettet 19/06-12 12:21 
Ja det er helt sjovt at se som folk går op i limningen, og prøver at køre det ud på et halv akedemisk plan. Get a life, det er fiction, det er underholdning. Didn't like it? Fine. Don't overanalyse, and don't cry too much about it really.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
BeanoBeanoSkrevet 19/06-12 12:43 
Naiera>
Nu blev der jo smidt en rørbombe i udstødningsrøret.

Seriøst, folkens. Ser I ikke de film vi snakker om?

Så først dit indlæg nu.

Min korte kommentar refererede til den generelle "Hollywood-realisme" som Neros' var inde på lidt længere oppe, og ikke Terminator specifik.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/06-12 18:08, rettet 19/06-12 18:08 
Sonic>
Ja det er helt sjovt at se som folk går op i limningen, og prøver at køre det ud på et halv akedemisk plan. Get a life, det er fiction, det er underholdning. Didn't like it? Fine. Don't overanalyse, and don't cry too much about it really.

Hehe, der er da ikke nogen, der går op i limningen? :)

Jeg var ganske godt underholdt af Prometheus, men heller ikke mere end det. Hvis der ikke havde været så meget snak om den, havde jeg sandsynligvis glemt alt om den om et par uger. Jeg undrede mig bare lidt, da folk begyndte at kalde den et mesterværk. Det er i min bog nærmest en 4. grad af superlativ. Det slog mig bare som værende lidt voldsomt.

Det er jo ikke fordi, jeg ligefrem føler mig ramt på nogle ømme punkter af filmen. Men når jeg nu virkelig, virkelig godt kan li' den type film, er det vel naturligt nok, at jeg plaprer løs om ting, der er voldsomt vigtige i mit eget lille hovede, men er fløjtende ligegyldige i den virkelige verden. Det gør de fleste vel forhåbentligt, når de kommer i karambolage med andre, der brænder for det samme som dem selv. Endda helt uden at have drukket rødvin ;)

Desuden, hvis man ikke kan bruge et forum til at skrive side op og side ned med bavl, hvad skal man så bruge det til? :D
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 19/06-12 20:53, rettet 19/06-12 20:56 
Nå, jeg håber ikke folk (især KB2 og Cronoss) er trætte af at diskutere Prometheus, for nu kommer jeg på banen, og Neros kan godt ånde lettet op, for jeg er på hans side. :)
Eller, i hvert fald i større grad end jeg er på de andres. Jeg synes næsten alle har en pointe (det er kun Cronoss' udtalelser jeg slet ikke kan forstå, men det er vel lidt som med Elder Scrolls-serien :P), men jeg forstår slet ikke at man kan være så stor modstander af filmen som flere herinde er. Jeg har om nogen tendens til at være over-kritisk overfor storladne Hollywood-film, men jeg må altså indrømme at jeg blev revet med denne gang.


Vi starter med KB2:

KillerBean2>
SPOILER-TEKST:
Når jeg skriver "Scientology", er det også kun fordi, det er det første, jeg tænker på, når folk siger: "Menneskerne stammer oprindeligt fra rumvæsner". Det er bare så slidt og kedelig en teori, uanset hvordan man vender og drejer den. Jeg synes bare, det er en billig... og lidt kedelig måde at udbygge Alien-universet på. Prometheus trykker bare ikke på ret mange af de rigtige knapper på mit personlige kontrolpanel :)


Jamen det er jo slet ikke det filmen handler om? :)

...og for at tage den lidt videre:

KillerBean2>
SPOILER-TEKST:
Det eneste mysterie der er i filmen, er det, som Shaw giver sig til at opklare i en evt. fortsættelse. Altså hvorfor rumvæsnerne pludselig besluttede sig for at bombe jorden med biologiske våben.


Og det tror du måske at det er? :) Jeg tror det er David's/jordboernes konklusion. Jeg tror det de finder i anlægget er meget mere end det, men jeg kunne selvfølgelig tage fejl. Lad os sige at jeg HÅBER på at de har undgået den flade kliché, bare ærgerligt at det ikke er noget der bliver løftet sløret for før en evt. efterfølger.

KillerBean2>
Overhovedet ikke. Så længe der bare bliver lagt mindst lige så meget vægt på Science som der gør på Fiction er jeg forholdsvis nem at gøre tilfreds. Prometheus er bare lidt noget sjusk på det område ;)

Jeg ser ikke Prometheus som sci-fi overhovedet. Den har, som Alien havde det, et sci-fi islæt i hele android-filosofien, men derudover er den, igen ligesom Alien, primært en spændingsfilm med horror-elementer i rummet.
Jeg synes slet ikke andre herinde har påpeget hvor direkte klam filmen var! Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har siddet og bogstaveligt talt krybet op i min biografstol fordi jeg ikke kunne holde ud at se hvad der nu skal ske. Filmen har hele tiden i kortene at der vil ske forfærdelige ting, men man ved aldrig helt hvornår og hvordan - i hvert fald i den første halvdel af filmen, der er her jeg synes den virkelig brillierede, for der er den virkelig godt og gedigen gammeldags -spændende-!

Jeg kan godt give dig ret i at klipningen flere steder virkede lidt rodet, især i filmens anden halvdel, hvor de prøver at klemme mere action ind, og mister meget af stemningen og spændingen. Men jeg synes ikke det står så grelt til som du giver udtryk for.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 19/06-12 20:57, rettet 19/06-12 20:57 
Og så lidt om selve historien :)

Herold>
SPOILER-TEKST:
David ved hele tiden mere end han giver udtryk for, og han følger ikke Weylands agenda (går jeg ud fra - men jeg synes det er underforstået). Han ved hvordan maskinerne fungerer, hvilket sprog de taler, og han kan læse tegnene. Jeg synes det lægger op til, at han faktisk ikke bare vil af med Weyland, men faktisk med menneskeheden i sig selv, da han på intet tidspunkt gør noget for at stoppe det der sker - snarere tværtimod. Og når han så står alene tilbage, så er der ingen der kan fortælle ham at han ikke er en "rigtig dreng" længere.


SPOILER-TEKST:
Den tror jeg ikke på. Jeg tror at David opfylder sin robot-håndbog til punkt og prikke uden rebelske Shodan-tendenser. Jeg tror dog du har fat i at det ikke er Weyland's agenda han følger. Hvem er det han snakker med tidligt i filmen i sin Daft Punk-hjelm? Man må formode at Weyland stadig er i kryo-søvn, og ikke skal vækkes før der er fundet engineers i levende tilstand.

Jeg prøver også at forstå det religiøse i filmen, ikke ikke så meget mht. paraleller til menneskets religion. Det største mysterie synes jeg er hvorfor Engineersne virker så religiøse? Deres skib ligner ét stort tempel, og hvad er historierne bag de levende "loftmalerier", blokfløjten, og det store udhuggede ansigt?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 19/06-12 21:00, rettet 19/06-12 21:03 
Cronoss>
Prometheus er tydeligvis udsprunget af Ridley Scotts pludselige ønske om at ville forklare alting, hvilket fuldstændig fjerner enhver form for frygt for det ukendte.

Synes du virkelig Prometheus svarer på noget? Jeg synes man står tilbage med flere spørgsmål end hvad der bliver besvaret i filmen, men flere af dem er det, TheDuke ser som plothuller, så det er måske et spørgsmål om perspektiv.. derudover tror jeg som allerede nævnt, at mange af de svar hovedpersonerne kommer frem til, slet ikke på passer.

Cronoss>
Samtidig er Prometheus hverken uhyggelig eller særlig spændende, hvilket igen hænger meget skidt sammen med dem, der gerne vil have Prometheus til at være den "rigtige" efterfølger til Alien.

Nu stopper...! Så du den på et transistor-tv med et par PC-højttalere? Prometheus er IMO langt mere spændende og uhyggelig end Alien var, på lige det punkt synes jeg faktisk den overgår den. Prometheus leger mere med forskellige måder at opbygge stemning, da Scott godt ved at publikummet er "genre savvy", hvor Alien er temmelig standard katastrofefilmsklaustrofobi, men dog et virkelig godt eksempel på dette. Prometheus er IMO en meget bedre opfølger til Alien end nogen af de "officielle" Alien-film.


millennium>
Først et par ord om 3D effekten: Stærkt gået, Ridley Scott. Det er virkelig brugt kompetent, skaber dybde, øger indlevelsen og får store ting til at se endnu større ud. Billederne er stramt komponeret, og har ingen hurtige klip og rystet kamerahånd. (Han er jo kunstmaler). Det passer perfekt til filmens patos, og jeg er glad for at jeg fik oplevelsen.

Helt enig, som flere herinde var jeg på grænsen til at droppe 3D-effekterne, men jeg synes virkelig de bliver brugt godt i filmen. I trailersne inden filmens start var jeg lige ved at få kvalme af alt det 3D der kørte rundt, men når først filmen startede virkede det hele meget mere naturligt. Men samtidig blev det brugt på en (altid smagfuld) facon der virkelig gav mig et indtryk af at man går glip af noget, hvis man ikke ser filmen i 3D - DET er sjældent!
Her bevæger Avatar sig i den direkte modsatte grøft, hvor jeg efter filmen var færdig helt havde glemt at jeg havde set en 3D-film.
Parret med at jeg sad lige præcis der hvor biografens lærred fyldte hele mit synsfelt, og en overraskende god lyd i CinemaxX's næststørste sal, blev jeg virkelig draget ind i filmen. Især scenen hvor de prøver at kæmpe sig ind på skibet mens en storm hvirvler store metal/stenstykker rundt over det hele, kom VIRKELIG tæt på, og føltes ekstremt indlevende og præcis så forvirrende som den burde. Og jeg er typen der stort set aldrig lader mig blænde af effekter.

Iøvrigt fremragende præstation af både Michael Fassbender (han har en vild karriere at se frem til efter det her) og Noomi Rapace. At skuespillerne skulle præstere dårligt kan jeg slet ikke se hvad kommer af.
Guy Pearce, som ellers er en rigtig god skuespiller, leverede så filmens store skuffelse, og er nok den eneste der spiller decideret skidt. Alt for overspillet, og hvorfor sminker man Guy Pearce gammel (på en meget lidt overbevisende facon) i stedet for at finde en ægte gammel skuespiller at gøre brug af? Der er ikke mangel på dem.


Jeg gider SLET ikke blande mig i hvorvidt teknologien virker mere fremskredet end i Alien, og at enkelte elementer ikke matcher 100% op med den smule man ser i introen til Alien. Det er en film, de er begge film, og det er to forskellige film, og lavet med over 30 års mellemrum. Se dem hver for sig, og lad være med at hænge Jer i ting der ingen betydning har for oplevelsen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/06-12 21:58 
Sumez>
Jamen det er jo slet ikke det filmen handler om? :)

Okay....? Du kan tolke motivet bag handlingen i introsekvensen som du vil, men resultatet af handlingen er vel entydigt?

Sumez>
Jeg ser ikke Prometheus som sci-fi overhovedet.

Det var også det, der ikke gjorde mig sur... bare lidt skuffet :(

Sumez>
Jeg synes slet ikke andre herinde har påpeget hvor direkte klam filmen var! Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har siddet og bogstaveligt talt krybet op i min biografstol fordi jeg ikke kunne holde ud at se hvad der nu skal ske. Filmen har hele tiden i kortene at der vil ske forfærdelige ting, men man ved aldrig helt hvornår og hvordan - i hvert fald i den første halvdel af filmen, der er her jeg synes den virkelig brillierede, for der er den virkelig godt og gedigen gammeldags -spændende-!

Sumez>
Cronoss>
Samtidig er Prometheus hverken uhyggelig eller særlig spændende, hvilket igen hænger meget skidt sammen med dem, der gerne vil have Prometheus til at være den "rigtige" efterfølger til Alien.

Nu stopper...! Så du den på et transistor-tv med et par PC-højttalere? Prometheus er IMO langt mere spændende og uhyggelig end Alien var, på lige det punkt synes jeg faktisk den overgår den. Prometheus leger mere med forskellige måder at opbygge stemning, da Scott godt ved at publikummet er "genre savvy", hvor Alien er temmelig standard katastrofefilmsklaustrofobi, men dog et virkelig godt eksempel på dette. Prometheus er IMO en meget bedre opfølger til Alien end nogen af de "officielle" Alien-film.

Der holder jeg altså med Cronoss. Jeg synes heller ikke, filmen var specielt uhyggelig eller klam. Det hele var set før og det var mere eller mindre nemt at forudse. Som sagt før, tror jeg bare, filmen spiller på nogle tangenter, som ikke findes på mit klaver. Den påvirkede mig trods alt lidt. Men det var kun på sådan en tarvelig 80'er slasher B-films-agtig måde. Hvis filmen ikke er spor uhyggelig, når man ser den på et transistor-tv med et par PC-højttalere, er den jo alt for afhængig af billige effekter ;)

Sumez>
Cronoss>
Prometheus er tydeligvis udsprunget af Ridley Scotts pludselige ønske om at ville forklare alting, hvilket fuldstændig fjerner enhver form for frygt for det ukendte.

Synes du virkelig Prometheus svarer på noget? Jeg synes man står tilbage med flere spørgsmål end hvad der bliver besvaret i filmen, men flere af dem er det, TheDuke ser som plothuller, så det er måske et spørgsmål om perspektiv.. derudover tror jeg som allerede nævnt, at mange af de svar hovedpersonerne kommer frem til, slet ikke på passer.

Jeg ser det også som plothuller og/eller et dårligt manuskript. Jeg køber virkelig ikke "mystikken".

Sumez>
Iøvrigt fremragende præstation af både Michael Fassbender (han har en vild karriere at se frem til efter det her) og Noomi Rapace. At skuespillerne skulle præstere dårligt kan jeg slet ikke se hvad kommer af.

Michael Fassbender var fantastisk. Han er også stort set alene om at bære X-Men: First Class, så han skal nok blive en rigtig dreng. De andre skuespillere var også okay. De havde bare ikke så meget at arbejde med (igen er jeg ikke så tosset med manuskriptet).

Sumez>
SPOILER-TEKST:
Den tror jeg ikke på. Jeg tror at David opfylder sin robot-håndbog til punkt og prikke uden rebelske Shodan-tendenser. Jeg tror dog du har fat i at det ikke er Weyland's agenda han følger. Hvem er det han snakker med tidligt i filmen i sin Daft Punk-hjelm? Man må formode at Weyland stadig er i kryo-søvn, og ikke skal vækkes før der er fundet engineers i levende tilstand.


SPOILER-TEKST:
Sådan opfattede jeg slet ikke David. Det smukke ved figuren er, efter min mening, at han repræsenterer det led i androidernes udvikling, hvor de spontant begynder at udvikle personlighed nok til at opleve en snert af teenager-fandenivoldskhed. Han oplever en trang til at gå egne veje, men det strider mod hans programmering. Så han benytter sit overlegne intellekt til at manipulere menneskerne, så de giver ham de ordrer, han ønsker at få. Han er dybt utilregnelig. Det er virkelig fedt.
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 19/06-12 22:11, rettet 19/06-12 22:20 
Sumez>
Jeg ser ikke Prometheus som sci-fi overhovedet. Den har, som Alien havde det, et sci-fi islæt i hele android-filosofien, men derudover er den, igen ligesom Alien, primært en spændingsfilm med horror-elementer i rummet.
Jeg synes slet ikke andre herinde har påpeget hvor direkte klam filmen var! Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har siddet og bogstaveligt talt krybet op i min biografstol fordi jeg ikke kunne holde ud at se hvad der nu skal ske.

Godt Sumez du kan lide den :D

Ja jeg har faktisk haft lidt svært ved at skulle kalde det en sci-fi film også fordi jeg var ret skræmt og sad og klamrede mig lidt ned i biografsædet flere gange! Der er bare noget ved den stemning som giver mig myrekryb..Jeg har ikke rigtig ture at sige det, men jeg var faktisk ret bange flere steder i filmen ;-) Spændingsfilm med horror-elementer er vel et godt bud.

Filmens handling er ikke perfekt men den virker.

Og bare lige kort til dem som måske stadig går rundt og tror Prometheus er en efterfølger til Alien. DET ER DEN ALTSÅ IKKE, lige meget hvordan man vender og drejer det. Fat det nu ;-)
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 19/06-12 22:21 
Det er bare noget du siger - jeg tror ikke helt på dig.
SumezSumezSkrevet 19/06-12 22:33 
Nej, det er en forgænger ;P

KillerBean2>
Der holder jeg altså med Cronoss. Jeg synes heller ikke, filmen var specielt uhyggelig eller klam. Det hele var set før og det var mere eller mindre nemt at forudse. Som sagt før, tror jeg bare, filmen spiller på nogle tangenter, som ikke findes på mit klaver. Den påvirkede mig trods alt lidt. Men det var kun på sådan en tarvelig 80'er slasher B-films-agtig måde. Hvis filmen ikke er spor uhyggelig, når man ser den på et transistor-tv med et par PC-højttalere, er den jo alt for afhængig af billige effekter ;)

Det er egentlig synd at du ikke fik det samme ud af det, men jeg sad virkelig og holdt vejret og tænkte "nej nej nej nej" da Holloway insisterede på at fjerne sin hjelm tidligt i filmen. Det er ikke en effekt, eller billige tangenter, det er rendyrket antydninger af fare.
Måske indlevede jeg mig for meget i filmen? Det var i hvert fald med til at jeg fik en vild oplevelse ud af det, som ikke faldt fra hinanden før slutningen hvor hele det tilbageværende crew på Prometheus gladeligt vælger at flyve ud i en selvmordsmission på noget de ikke rigtig tør tro på i forvejen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/06-12 22:53, rettet 19/06-12 22:54 
Sumez>
Det er egentlig synd at du ikke fik det samme ud af det, men jeg sad virkelig og holdt vejret og tænkte "nej nej nej nej" da Holloway insisterede på at fjerne sin hjelm tidligt i filmen. Det er ikke en effekt, eller billige tangenter, det er rendyrket antydninger af fare.

Jeg tænkte: "Hold kæft en idiot! Håber han dør som en af de første". Hvordan kan du seriøst mene, at den slags scener ikke er et billigt trick? Alle billige splatterfilm, og mener ALLE, har en scene hvor morderen befinder sig i et mørk rum, og hvor et eller andet lallende fjols insisterer på at begive sig derind. Og så sidder man og tænker "Nej, nej, nej.. Du må ik' gå derind! Du må ik' gå derind!" At få en person til at gøre noget unaturligt farligt er netop med i billige tricks for dummys. Personens handling strider mod tilskuerens overlevelsesinstinkt, så hvis man er villig til at overse det dybt stupide ved handlingen, pisser man automatisk i bukserne. Det er seriøst ikke sport raffineret.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 19/06-12 23:08, rettet 19/06-12 23:09 
Det er jo lige præcis det det ikke var. :! Hele stemningen og antydningerne af hvad der var på stedet skabte en virkelig ubehagelig atmosfære. Det er jo slet ikke sammenligneligt med de elementer du ser i en typisk gyserfilm.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 20/06-12 07:02, rettet 20/06-12 07:04 
Hey Hey Hey hvad er der galt med 80s Slashers nu må i fandme stoppe!

Jeg synes heller ikke overraskelsesmomentet egentlig har en gældenede faktor i gyserfilm idag, da man jo ikke rigtigt bliver overrasket mere?! Alt er blevet lavet og set ;-) Det som jeg så føler kan være spændende som f.eks i film som Prometheus er, at selvom man godt ved at Holloway dummer sig ved at tage masken af først sidder spændingen alligevel i at man så sidder og venter....? "spændingsmomentet", men egentlig er det jo heller ikke det som Holloway dør af? En skal jo dø først sådan er det ;-) Det ved alle! Ellers er man for dum hvis man selv tror på at en gyserfilm kan overraske på den der fjollede måde. Det eneste som kan overaske mig idag er hardcore vold og splatter: (The Taint)....!
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 20/06-12 08:28 
SPOILER-TEKST:
Det handler ikke om overraskelsesmomentet men at det er voldsomt utroværdigt når karaktererne der skal forestille at være videnskabsfolk på opdagelse i det ydre rum, enkelte steder opfører sig som om de er teenagere i en 80er slasher film. F.eks, den nævnte scene med hjelmen skræmte mig ikke, det irriterede mig mere fordi det var ulogisk. Også scenen med ormen, som de to efterladte figurer rendte ind i ved ansigtsstatuen, virkede teenager-tåbeligt - de blev ved med at tirre den efter den opførte sig truende. Den ene var geolog - hverken Cheech eller Chong.
Eneste sted hvor jeg rigtigt syntes filmen var klam, var scenen i operationskammeret - puha!
millenniummillenniumSkrevet 20/06-12 08:58, rettet 20/06-12 09:44 
Hvordan er det nu man spoiler teksten...?

SPOILER-TEKST:

Jeg har også tænkt en del over kejsersnit-scenen, og tror Scott har præsteret en særlig motiveret reference til Alien.
Den første Alien havde chest-burster scenen, som filmens klammeste klimaks, men i tolket forstand er det en "viginal fødsel" (undskyld), med alt klamhed inkluderet.

Mange teoretikere har i det hele taget betragtet Alien som en meget vaginal film (undskyld igen). Det store u-formede alien-rumskib har form som en overdimensioneret æggestok (undskyld, undskyld), og inderst inde finder de æggene. Prøv at google analyser af Alien. I finder en masse om det.

I Prometheus gentager Ridley Scott fødslen, men denne gang med et dramatisk kejsersnit. Scenen er lige så isoleret som den gamle, næsten lige så klam - men denne gang overlever værten.

Jeg har ikke nogen konklusion, men det er helt sikkert ikke tilfældigt.

The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 20/06-12 09:17 
{SPOILER}

{/SPOILER}

Erstat bare { og } med firkantede parenteser.
millenniummillenniumSkrevet 20/06-12 09:44, rettet 20/06-12 10:14 
tak - måske skulle det være Prometheus-tråden, men på et tidspunkt bliver vi vel trætte af at debattere den. :)
The medium is the message.
5'229 emne(r).

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig