Naiera | Skrevet 18/08 13:41 | Jeg har købt og set Dybet, og Aliens er værre eller "mere AI", så jeg har en temmelig god idé om, at det absolut ikke er noget for mig, fordi det var Dybet virkelig ikke. Det er absolut ikke sådan man bør lave 4K-udgaver af film. Det har jeg vist forklaret flere gange før...
At der ingen farver udover det normale Blu-ray-farverum er er et faktum, som beviser noget om hvad for noget materiale der er blevet brugt til at lave udgivelsen. Det er sløset og rent ud sagt en hån mod filmens fans. | THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi..., Disgaea 4: Complete+
|
|
Dunwich | Skrevet 18/08 21:27 | Hvad de sidste to linjer betyder, ved jeg ikke, men farverne er korrekte i Aliens. Du må forklare hvad der menes.
Jeg føler ikke Aliens på UHD er en hån mod mig; Aliens er den, måske, femte bedste film, som er lavet.
The Abyss har jeg ikke set endnu, men har UHD'en. Mikael Salomon har overset og godkendt transferen, og talt entusiastisk om den i bl.a Filmnørdens Forum's podcast, for noget tid siden. Samt, anmeldelserne har været meget positive.
Det er iøvrigt indiskutabelt, at der er væsentligt flere detaljer i billedet, på de Cameron UHD'ere, og det er ikke noget en AI har tilføjet. Hvis du mener det er sådan, så må du dokumentere det, ellers bliver det bare en løs påstand.
Cameron nævner, i det klip jeg postede tidligere, at Aliens var skudt på "state of the art" 35 mm film dengang.
Filmrullen kunne klare et 70 mm blow-up, og 70 mm kopien ser eftersigende aldeles fremragende ud i biografen. Her er mit argument - baseret på UHD'en som jeg har set et par gange, og de anmeldelser jeg har læst - at AI eller ej, så står UHD'en som en væsentlig remaster, hvor de efterhånden må have trukket alt det man kan, ud af den originale filmstrimmel, som kørte gennem kameraerne dengang, i 1985, for at frembringe det resultat vi ser i dag. Har AI _hjulpet_ med det, vha. tools til rådighed - fantastisk.
Og igen - Aliens' filmstrimlen kan klare et 70 mm blow-up, og stadig ligne en million; Det ville være mærkeligt andet, at den ikke skulle se godt ud også, på UHD, og det gør den selvfølgelig. Mange kan ikke acceptere, at Aliens kan se godt ud, filmens historie og indspilning taget i betragtning, men hvor BD'en bevidste, at det heldigvis var en forkert antagelse, så bevidner UHD'en endegyldigt, at Aliens kan være en smuk oplevelse, også på hjemmevideo. |
|
Naiera | Skrevet 18/08 22:46, rettet 18/08 22:47 | Okotta>
Hvad de sidste to linjer betyder, ved jeg ikke, men farverne er korrekte i Aliens. Du må forklare hvad der menes.
Google det. Det beviser næsten med sikkerhed, at det vitterligt er Blu-ray'en, eller samme master med kun farver i det farverum som Blu-ray kan klare (BT.709), der er blevet brugt til at lave UHD Blu-ray'en. Der findes nærmest ingen andre UHD blårejer, der ikke har i det mindste en smule farve ud i i hvert fald P3-rummet. Hvis det går over dit hoved, så google det.
Nu har jeg zappet igennem den første times tid af Fremmede på UHD, og det er jo ikke imponerende overhovedet. AI-halløjet fungerer rigtig nok OK til at lave falsk skarphed, men det ser jo stadigvæk ikke bedre ud end før. Det er stadig bare falsk skarphed, omend (næsten) uden den ringning som "gammeldags" falsk skarphed bringer med sig. Der er rigtig nok gryn, men det er jo bare mindre end der var før. Som sagt har AI'en nok gættet sig til de detaljer, som skulle være tilstede her, som ikke var der før.
Der er ét sted i filmen, som jeg ikke nåede til, hvor Ripley SPOILER-TEKST:flagrer efter hjælp på overvågningskameraet, lige før Burke slukker skærmen. Her har AI'en gættet et ansigt på Ripley, med en detaljegrad der overhovedet ikke er muligt på sådan en skærm. Sikkert noget i stil med det dummeste fra The Wailing på UHD.

Jeg er ligeglad med hvem der har set og kunnet lide Derp. Om så Denis Villenøf eller whom-the-fuck-ever har set UHD'en og syntes den så flot ud. Det ligner overhovedet ikke _en film_. Det er rigtig nok en vanvittig skarphed (materialet har jo været bedre end Aliens), men det ser bare helt forkert ud. | THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi..., Disgaea 4: Complete+
|
|
|
|
Dunwich | Skrevet 19/08 13:20 | Jeg er ret enig med Geoff, fra det forum vi begge følger.
https://forum.blu-ray.com/showpost.php?p=22003050&postcount=7716
Fint lag af gryn, som heldigvis er mindre end tidligere, og så ser filmen lidt mere moderne ud, hvilket jeg har det fint med - Aliens har altid lignet en film fra fremtiden, som rækker ud over hvad dens 1986 produktion kunne vise, så det er tydeligt at Cameron ville give den et ekstra nøk opad i high tech sheen. Det kan jeg lide.
Jeg har ikke bemærket de AI artifacts andre har. Måske næste gang jeg ser den, hvis jeg gider kigge efter det. |
|
|
|
Dunwich | Skrevet 19/08 13:30 | Hvis du ønsker at Aliens stadig skal ligne mit gamle VHS bånd, så forstår jeg det godt.
Der er alt det gryn man kan ønske sig. Plus den har det slidte look som ikke engang BD’en kunne replikere. |
|
|
|
Dunwich | Skrevet 19/08 13:36 | | Jo jo, men det er stadig sagt med et glimt i øjet. Jeg glemte passende emoji. Dem er jeg tit for gammel til at huske ;) |
|
Naiera | Skrevet 19/08 18:09 | Okotta>
… beskriver den ud fra screenshots på fora.
Og så et par indlæg senere linker du til et indlæg med masser af screenshots, på et forum, som bevis for, at den rent faktisk er go’… | THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi..., Disgaea 4: Complete+
|
|
Sumez | Skrevet 19/08 18:51, rettet 19/08 18:52 | Ud fra billederne i den tråd Dunwich linker til, synes jeg det er ret tydeligt at UHD'en er en forværring. Ikke en voldsom forværring, men en forværring.
Jeg synes ikke den er slem, slet ikke. Ikke på den måde Naiera måske får det til at lyde som.
Det ligner umiddelbart "den rigtige film", og den er pæn at se på, og lukker jeg øjne og øre for al diskursen omkring den udgivelse ville jeg nok se det som en fin måde at se den film. Man skal kigge ret tæt for at se AI artifactsne, og det er nok ikke noget man som sådan ville bemærke "in action", tænker jeg. Men de ER til stede på hvert eneste screenshot, og det er i hvert fald intet i UHD-udgaven der gør at man ville foretrække den over den anden.
Så i forhold til det reelle produkt er der intet for mit vedkommende at "være sur over" som sådan. Den negative tendens i hele det her emne ligger i selve konceptet. At man overhovedet udgiver sådan noget.
Men selv hvis man kigger isoleret på selve produktet som forbruger, og ikke gider bekymre sig om vildledende markedsføring eller uetiske fremgangsmåder, så synes jeg stadig et spørgsmål står tilbage - hvad er overhovedet formålet med den UHD udgivelse? Hvis den koster én eneste øre mere end den anden, så er der vel ingen grund til at bruge penge på den. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
Dunwich | Skrevet 19/08 21:29 | Naiera>
Okotta>
… beskriver den ud fra screenshots på fora.
Og så et par indlæg senere linker du til et indlæg med masser af screenshots, på et forum, som bevis for, at den rent faktisk er go’…
Nej, som et svar på, at jeg tilfældigvis er enig med mandens argumenter. Jeg har ikke studeret de screenshots han postede i sin tid. |
|
Konsolkongen | Skrevet 20/08 06:36 | Jeg kan godt se problematikken i noget halvhjertet AI gætteri. Jeg har ikke set UHD’en, men ud fra de viste screenshots i den tråd der linkes til synes jeg det er rimelig let at finde steder hvor det går galt i opskaleringen.
Jeg synes det er spøjst at der i eksemplet med ‘Briefing the Marines’ fokuseres på kæderne i baggrunden, men der nævnes slet ikke at der mangler led i den AI-opskalerede version.
Det er sikkert en okay version af filmen stadigvæk. Jeg ville nok aldrig have lagt mærke til det hvis jeg bare havde set den som normalt, men det virker dovent. | Spiller nu: Phantasy Star IV
|
|
Naiera | Skrevet 20/08 15:02, rettet 20/08 15:03 | Det største problem er vel, at man KUNNE have lavet en rigtig 4K-udgave, hvis man ikke var sprunget over hvor gærdet er lavest/James Cameron ikke var gået fra forstanden.
Ja, det ville have kostet mere, men der er SÅ mange andre film der bliver opgraderet til 4K på den rigtige måde, som må have væsentligt lavere indtjeningspotentiale end Aliens.
I stedet må vi med en smule kritisk sans nøjes med den normale Blu-ray, mens det sikkert imponerende salg af den falske 4K AI skraldudgivelse fortæller studierne, at de egentlig ikke behøver gøre sig umage overhovedet, når de skal fabrikere en UHD-udgave af gamle klassikere. | THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi..., Disgaea 4: Complete+
|
|
Dunwich | Skrevet 01/09 00:10 | Jeg har set en del Aliens, de sidste par dage. Først, bio udgaven på UHD, og så dagen efter, SE udgaven på BD.
Det er et stykke tid siden jeg sidst så SE udgaven, og der var jeg lidt udmattet af den, og vendt tilbage til bio udgaven. Men i går, var SE udgaven et fremragende gensyn - nærmest den perfekte film igen, for mig. Hands down, urørligt mesterværk. Men det synes jeg osse bio udgaven er, men det var fanme fedt at gense SE'en igen, og i morgen satser jeg på at se den igen, og denne gang på UHD - har ikke set SE'en på UHD endnu.
Et kritikpunkt ved SE'en, og i princippet det eneste kritik jeg har, er - og den er lidt tricky, for jeg ved ikke om det er et bevist valg, så jeg spørger: I en af de små SE tilføjelser, er der en lille scene, hvor Hudson og Vasquez sparker en dør ind, og så er det bare en hamster på motiontrackeren. I det hvor de braser ind i rummet, ser det ud til at filmen er speedet op, og det ser ikke særligt godt ud. Det ser ud til at man har gjort det, for at Hudson og Vasquez skal se ud til at bevæge sig hurtigere, da de træder ind i rummet, men det ser lidt sært ud.
Jeg kan ikke huske om det shot var speedet up INDEN filmen kom på BD, men jeg synes sgu ikke den var, på Laserdisc og DVD.
Kritikpunkt ved UHD'en, ved nærmere gensyn: Flere gange virker det til, at for mange ting er i fokus ad gangen, i billedet. Det går lidt udover det filmiske, og giver af og til et videolook. Vi taler frames og sekunder, men jeg bemærkede det.
Jeg gik direkte fra UHD'en og til BD'en, og genså filmen på denne måde, og der synes jeg det er meget tydeligt, den forskel der er. Jeg er ikke helt kommet frem til, om jeg har en preference endnu, men BD'en holder helt sikkert endnu.
Er sgu spændt på hvordan SE'en tager sig ud på UHD, nu hvor jeg har BD oplevelsen så klart i hukommelsen. |
|
Jmog | Skrevet 01/09 12:43 | | SE er en rigtig god film, men jeg synes biografudgaven er overlegen. Den har bedre pacing og så er det langt mere effektivt stemningsmæssigt, at vi slet ikke har set kolonien endnu, da marinesoldaterne ankommer til den. Det gør det langt mere uhyggeligt. |
|
millennium | Skrevet 08/09 11:59, rettet 08/09 11:59 | Jeg var også først vildt begejstret for SE, men efter noget tænketid blev biografudgaven også min favorit. Den er mere stram i plottet, alle scener bidrager til hinanden og en meget federe oplevelse at man følger marinernes viden om kolonisternes base. Dvs. de ved ingenting om det før de lander og ser effekten af noget der er sket.
Eneste ting jeg savner ved biografversionen var den ekstra viden om Ripley med en uforløst moderrolle. Det forklarer bedre hendes tilknytning til Newt. | The medium is the message.
|
|