X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Elder Scrolls V: Skyrim


Svar Sortering
WehnerWehnerSkrevet 19/11-21 11:41 
Ja, der var godt nok forskel, da jeg fortsatte. Farverne er også meget mere levende; nærmest som om et tyndt, gråt filter blev fjernet.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
740 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > »

Svar Sortering
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/11-16 10:40 
Der skulle da komme mods til Fallout 4 på PS4 alligevel? Ved dog ikke om det er i begrænset omfang i forhold til XO.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 01/11-16 08:52 
Ja, det er virkelig ærgeligt at Sony virker lidt forstoppede der. De har selvfølgelig deres grunde, som de mener er vigtigere,men: "figure it out!".
j/k
Bede-xBede-xSkrevet 01/11-16 08:48, rettet 01/11-16 08:50 
Falskaar, en af de store mods med nye områder og quests, er kommet til Xbox One:

http://m.neogaf.com/showthread.php?t=1304755

Sejt at se den slags på konsol og stadig ærgeligt Sony ikke vil tillade det. Forhåbentlig kommer Enderal (se tidligere i tråden) også på et tidspunkt til XO, som nogle mener er bedre end hovedspillet.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
enfenenfenSkrevet 24/10-16 10:13 
Men ingen steder i reklamen er det nævnt, at spillet er Skyrim. Og jeg gættede det ikke, da jeg ikke har spillet Skyrim endnu.

Men det virker underligt at bruge Skyrim som reklame, hvis det ikke udkommer. Så sandsynligheden for, at det udkommer til Switch, er ret stor.
What is the Matrix?
JmogJmogSkrevet 23/10-16 23:29 
Og hvorfor i alverden skulle Bethesda ønske at give indtryk af spillet kommer til en tredje konsol, lige inden det kommer til PS4/XB1, hvis det ikke var tilfældet. Nogle vil lade være med at købe det til dem og vente på Switch-versionen. Det er katastrofalt dårlig marketing at skade preorders via et imaginært produkt.
BeanoBeanoSkrevet 23/10-16 21:19 
Videoen er lavet i sammenarbejde med Bethesda ;)
SumezSumezSkrevet 23/10-16 20:53 
Seph>
Skyrim er ikke bekræftet til Switch. Hverken fra Nintendos eller Bethesdas side. Det blev brugt som et eksempel på hvad der kunne være muligt på konsollen.

Det er rimelig sort. Hvorfor bruge lige det spil hvis der ikke er nogen aftale på plads. De skal jo stadig have retten til at bruge det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 23/10-16 18:23 
Mario, Mario Kart og Splatoon er heller ikke bekræftede, men det er skrevet i sten at de kommer. De ville aldrig have brugt et spil folk rent faktisk kender i den trailer hvis det ikke kom. Hvis det ikke kom så havde Bethesda også straks sagt det da de blev spurgt. Istedet henviste de til at man skulle spørge Nintendo.

Med andre ord, de har lavet en aftale med Nintendo om at det er dem der kommer til at annoncere det.
SephSephSkrevet 23/10-16 18:00, rettet 23/10-16 18:48 
Skyrim er ikke bekræftet til Switch. Hverken fra Nintendos eller Bethesdas side. Det blev brugt som et eksempel på hvad der kunne være muligt på konsollen.

Link...
"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die..."
JmogJmogSkrevet 23/10-16 17:09 
Greaseball>
Var det ikke Skyrim som havde en bug på PS3 der gjorde det kørte langsomere og langsomere efterhånden som en's savefil voksede. Fandt aldrig ud af om de fik det rettet til sidste eller det bare trak på skulderen og gik videre?

De patchede det til at være mindre slemt men det blev aldrig helt fikset.

Jeg har det til PC, så remasteren til konsollerne har ingen interesse, men Switch-udgaven er enormt fristende. At kunne tage på weekendbesøg hos familien og hygge med Skyrim i sofaen er ikke at kimse af.
SumezSumezSkrevet 23/10-16 15:08 
Ligner en rimelig standard opdatering, ikke de store forskelle, men den typiske polering man nok kan forvente ved en hurtig opgradering. Ikke noget der gør det interessant at dobbelt dippe, men hvis man af besynderlige årsager aldrig har fået spillet det spil, så er det da helt klart den version man skal have.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
GreaseballGreaseballSkrevet 23/10-16 13:34 
Var det ikke Skyrim som havde en bug på PS3 der gjorde det kørte langsomere og langsomere efterhånden som en's savefil voksede. Fandt aldrig ud af om de fik det rettet til sidste eller det bare trak på skulderen og gik videre?

Jeg lidt i syv sind om jeg skal kaste mig over den nye udgave. Kom aldrig rigtig igang med det på Xbox360. Fik en gratis udgave og fik spillet nogen timer. Men ikke helt hvad der er med Elder Scrolls spil og mig. Jeg finder dem meget dragende og har også et par stykker af dem. Men får aldrig gennemført dem, går ligesom i stå i dem :/
enfenenfenSkrevet 23/10-16 10:04 
Der er altså nogle ret flotte scener i blandt.

Fik "heldigvis" aldrig kastet mig over spillet i sidste generation :)
What is the Matrix?
BeanoBeanoSkrevet 22/10-16 22:11 
PS3 vs. PS4...

https://youtu.be/2_0bj-JLUYw
Bede-xBede-xSkrevet 27/06-16 15:43, rettet 27/06-16 16:26 
En af de største Skyrim mods, Enderal, udkommer i næste måned, først på tysk og et par uger efter på engelsk. Den har været under udvikling i 5 år - fra før Skyrim blev udgivet - af et team på 14 og erstatter hele base spillet med et nyt spil/verden med op til 100 timers gameplay.

Ældre PC Gamer artikel om det: http://www.pcgamer.com/the-making-of-the-biggest-skyrim-mod-ever/

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=cQog9lkyH8k
Launch trailer (på tysk): https://www.youtube.com/watch?v=6hrmSD6DZt4
En af deres mange environment trailers: https://www.youtube.com/watch?v=tPfAoiCFxOY

Elder Scrolls V: Skyrim
Elder Scrolls V: Skyrim
Elder Scrolls V: Skyrim
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 16/06-16 08:15, rettet 16/06-16 08:15 
PC ejere behøver ikke at starte forfra i Special Edition:

UPDATE 2: It's confirmed that saves will transfer between vanilla Skyrim and Skyrim: Special Edition on PC.

http://www.eurogamer.net/articles/2016-06-13-the-elder-scrolls-5-skyrim-remaster-announced
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
FancyPantsFancyPantsSkrevet 14/06-16 04:02 
Med Hearthfire DLC'en er det langt nemmere at få banket sit Smithing skill op til 100 når man bygger ting til et hus - fremfor at skulle lave 300 iron daggers som i base game.

Herefter kan man enchante et armor set med op til 4x25% bonus til Smithing, og æde en potion der også forbedrer smithing yderligere - hvorefter man går i byen med grindstone.
Resultatet er i sidste ende, at man har brækket spillet så meget i stykker, at man lige så godt kunne spille på letteste sværhedsgrad. :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
WehnerWehnerSkrevet 14/06-16 01:01, rettet 22/10-16 23:42 
Jeg husker det som om, det var klart bedst at smede.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/06-16 00:51 
Behøver man smede armor? Kan man ikke finde det som loot?

Kan ikke huske det :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 14/06-16 00:44 
Som forventet. Men jeg kan alligevel ikke lade være med at være en smule skuffet, fordi spillet er så nyt, at jeg næsten kan huske det hele.

Grafikken var meget, meget fin på de gamle konsoller. Nu er den så endnu finere. Men det er sjovere, når de tager de spil, der ikke er så fine og rent faktisk gør pæne.

Det bliver interessant nok med mods, og jeg jeg mangler sådan set stadig to ting - Thieves Guild og Daedra-questen. Det ville trods alt være oplagt at tage dem remastered. Det, jeg kan mærke, jeg næsten ikke orker, er at skulle til at smede alt det armour for tredje gang. Jeg kunne godt lide systemet første gang. Anden gang var ok. Men nu er det lissom prøvet.

Odin>
Med mods kan det være du måske ikke behøver det. ^_^

Krydser fingre.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 14/06-16 00:43, rettet 14/06-16 00:43 
Som Bede skrev i E3 2016-tråden:

Skyrim Special Edition: https://www.youtube.com/watch?v=4OWpAr052h0

Inkluderer alt DLC og mods på konsoller. Gratis for PC ejere der har det gamle + DLC: https://twitter.com/BethesdaStudios/status/742194847101095936
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/02-16 17:16 
Det er vildt nok at hele lortet kører på præcis samme engine :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 17/02-16 17:11 
Ganske interessant video der sammenligner grafikken fra pc-udgaverne i serien på en række områder:
https://www.youtube.com/watch?v=Nkv9o2_ibzg
Bede-xBede-xSkrevet 07/08-15 22:46, rettet 07/08-15 22:48 
Neogaf har for resten en længere diskussionstråd dedikeret til Skyrim mods: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=457617

Der er også fine guides på Youtube: https://www.youtube.com/playlist?list=PLE7DlYarj-DdhDG41roBVJfNCqvO5MmKP&app=desktop

Tidligere i dag var Toon Skyrim, der vist snart skal udkomme, lige oppe og vende på Gaf:

Elder Scrolls V: Skyrim
Elder Scrolls V: Skyrim
Elder Scrolls V: Skyrim

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1092198
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 07/08-15 21:42, rettet 07/08-15 22:11 
Har for længst besluttet, at næste gang jeg vender tilbage, skal jeg spille thief i troperne, for der er bare ikke nok pandaer og dinosaurer i vanilla Skyrim ;)

Elder Scrolls V: Skyrim
Elder Scrolls V: Skyrim
Elder Scrolls V: Skyrim
Elder Scrolls V: Skyrim
Elder Scrolls V: Skyrim

https://www.youtube.com/watch?v=nVkgqKEZ4J4 (Der er skruet lige rigeligt nok op for den bokeh effekt, men det kan slåes fra og ellers forsvinder det, når man er i første person)

http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/33017/?

Ved siden af det skal man selvfølgelig af med inventory begrænsninger og shopkeepers begrænsede købekraft, så man ikke skal gå og spilde tiden og en af lysforbedringerne + vandforbedringerne skal slåes til. Gad godt man kunne få open cities, så byerne er i verden uden loadeskærme ligesom Morrowind, til at virke sammen med tropical Skyrim, men den går desværre ikke.

EDIT: Nå jo, så skal fjende level skaleringer selvfølgelig også slåes fra.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
PapandPapandSkrevet 07/08-15 19:50 
Jeg har aldrig sådan rigtig sat mig ind i det med mods, udover et par stykker fra Steam Workshop og "Complete" til Stalker. Men efter at have læst et par guides, så fik jeg mod på at prøve med Skyrim via Nexus mods. Det tog et par dage og et par reinstalls før jeg fik styr på det, men NU kører alt som det skal. Har 86 mods installeret og jeg er fuldstændig mindblown over hvor meget det forbedrer Skyrim. Alt fra grafik til gameplay er som et helt nyt spil.

Har man mod på at sætte sig ind i det, så kan jeg kraftigt anbefale at give det en chance!
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/05-15 16:38 
Jeg mindes nu at spillet bliver mærkbart lettere efter man når op over level 50.
Spiller nu: Phantasy Star IV
FancyPantsFancyPantsSkrevet 26/05-15 14:58 
KillerBean2>
Jeg blev f.eks. pænt skuffet over, hvor latterligt nemt det er at slå en drage ihjel :/

Alt imens en bjørn fucker dig fuldstændig i smadder, så snart du spiller på lidt over Normal/Medium... Fordi YAY LEVELSCALING.
Spillet er fuldstændig ligeglad med, om du har 100 i heavy/light armor og 1-/2-handed, eller om du har 100 i smithing og enchanting.
Du har 100/100 i en eller flere stats, og derfor skal alt andet skaleres op!

Jeg kan ikke engang huske, om Steam Workshop eller Skyrim Nexus har en mod, der fjerner den scaling, så man rent faktisk får lyst til at spille på højere sværhedsgrad end normal/medium og nedefter. :/
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
SumezSumezSkrevet 26/05-15 13:50, rettet 26/05-15 13:50 
Ja, Skyrim er nok arkeeksemplet på vattede dragekampe, i forhold til at det er et væsen der traditionelt har historie med at være noget af det ypperste man kan nedlægge som skjold-og-sværd-kriger. Effekterne med dragerne der flyver mere eller mindre frit rundt er fed, men når kampene er kedelige og ensformige og aldrig udfordrende, tager det meget af effekten.
På det punkt kunne de lære meget af Dragon's Dogma og Dark Souls - men fair nok, hver spil skal have lov til at have deres egen unikke mytologi, og Skyrim har mange niveauer af drager, nogle mere vattede end de andre, og spillet vil jo gerne give indtryk af at man er en vild helt der kan smadre drager lige fra begyndelsen af.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/05-15 12:26 
Ja, der er aldrig rigtig noget på spil i Skyrim. Når man gør noget vanvittigt, får man højst lige et "slap on the wrist", og så kan man ellers bare tosse videre som en psykopat. I det hele taget Skyrim et ret ufarligt sted. Jeg blev f.eks. pænt skuffet over, hvor latterligt nemt det er at slå en drage ihjel :/
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 26/05-15 11:48 
Nej, jeg kommer ind i spillet med en indstilling om hvad der er rigtigt og forkert, og især i Witcher indlever jeg mig rigtig meget i spillets verden fordi den er så godt fortalt. Det er jo også derfor jeg skriver at jeg ikke ønskede at tage en side i Skyrims borgerkrig - verden er overbevisende nok til at jeg bliver begrænset af mit eget moralkodeks.

Der hvor jeg mener at det falder lidt fra hinanden er at det reelt set ikke har nogen effekt. Som du siger, tillader spillet jo at man slagter civile og kan slippe afsted med det, og det samme gælder jo i Skyrim. Jeg "rollespiller" langt nok til at jeg ikke vil gøre den slags, og jeg værdsætter skam også muligheden for at foretage det valg. Men så længe det reelt set er fuldstændig lige meget om jeg gør det eller ej, så er det jo kun noget der foregår oppe i mit eget hoved, og har ikke særlig meget med spillet at gøre.
En helt anden side af sagen er "Fable-dilemmaet" - når den slags "valg" er så åbenlyst "gode" eller "onde" at der reelt set bare er et spørgsmål om hvorvidt du fra starten af har besluttet dig for om du skal være en skurk eller en helt. De fleste valg er allerede taget for dig, og de eneste steder din involvering reelt set bliver påkrævet er når du tvinges til at tage et valg uden åbenlyse "positive" eller "negative" konsekvenser. Noget Witcher 2 i den grad indeholdt, og som jeg forstår også er en stor del af Witcher 3.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 26/05-15 11:12, rettet 26/05-15 11:17 
Sumez>
Det er jeg heller ikke, men jeg tror det ville være nemmere for mig hvis disse "regler" for min figur rent faktisk havde nogen form for indflydelse på selve spillet, og ikke bare var noget der foregik oppe i mit eget hoved.

Jeg vender lige tilbage til dit andet indlæg på et tidspunkt, hvor jeg har mere tid, men lad mig lige mht. ovenstående understrege, at jeg opsætter "regler" i alle de spil, hvor det giver mening (og det er naturligvis ikke alle spil) og tilføjer dermed et indlevelsesaspekt, som du tilsynealdende udelader. Eller gør du? :P

Når jeg spiller Witcher 3 for tiden, så sætter jeg mig i en Witchers rolle og prøver at opføre mig, som jeg synes det giver mening. Man må formode, at når du skal spille det, så kommer du til at rende rundt og slagte civile, for at kunne plyndre deres penge og udstyr. De kan jo ikke rigtigt forsvare sig med mindre der er vagter i nærheden, så det ligger dig vel lige for at ribbe rub og stub samt myrde løs, så du hurtigt kan blive sejere, da du ikke medbringer usynlige "regler", der kun eksisterer oppe i dit eget hoved. :P

Det øjeblik at det ikke forholder sig således, vedkender du også, at du, ligesom jeg formoder de fleste af os, nok medbringer en vis portion "indlevelse", der udmønter sig i forskellig artede regler, som præger spiloplevelsen ud over, hvad der rent mekanisk er muligt i spillet. Og så er det bare et spørgsmål om gradsbøjninger af LARP-aspektet og hvilke type spil du overbevises om at gøre det i, modsat hvilke jeg falder for.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 26/05-15 10:30 
Det er jeg heller ikke, men jeg tror det ville være nemmere for mig hvis disse "regler" for min figur rent faktisk havde nogen form for indflydelse på selve spillet, og ikke bare var noget der foregik oppe i mit eget hoved. Skyrim er sådan et spil der gerne vil have at du gør alting. Du kan få alle skill levels til 100 hvis du har tålmodighed til det, og blive statsminister for både warriors guild, thief guild, mage guild, companions og dark brotherhood på samme tid, og så føler man sig ikke særlig unik i spillets verden. I det mindste have Morrowind flere quests der udelukkede hinanden, og et skillsystem der tvang dig til at fokusere på de valg du havde foretaget i starten af spillet.

Det er sjovt at ud af nyere spil, så er Witcher 2 nok det spil der i størst grad har givet mig en opfattelse af at jeg spiller min egen rolle i min egen historie, og det er et spil hvor al historien præsenteres gennem scriptede cutscenes, og hovedpersonen allerede har en fastlagt baggrundshistorie og personlighed fra starten. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/05-15 10:23 
Sumez>
De to bekrigende faktioner har mange sider der gør at de føles virkelige, og meget svært at tage en side i konflikten. Jeg valgte aldrig at involvere mig i nogle af de quests der havde med Imperials eller Stormcloaks at gøre, da jeg ikke kunne få mig selv til at sympatisere med nogen af dem. Måske ikke et ønsket resultat ud fra et gameplaymæssigt synspunkt, men alligevel et tegn på at verden havde fanget mig på visse områder.

Jeg tror det er et bevidst valg fra udviklernes side at man skal have svært ved at vælge side i borgerkrigen. Det synes jeg de et eller andet sted skal have ros for. Og hvis du ikke har spillet missionerne så skal du bare være glad for det, for det er uden sammenligning de mest røvelendige spillet har at tilbyde. Så vidt jeg husker begrænser en stor del sig til at man blot dræber en 30-40 fjender i et bestemt område. Det faldt fuldstændig udenfor spillets normale rammer, og føltes halvhjertet i forhold. Jeg mindes heller ikke at der skete det helt vilde når man gennemførte. Men i forhold til alle andre questlines, så har jeg kun spillet civil war igennem en enkelt gang. De andre har jeg gennemført flere gange, med forskellige characters.

Typisk er jeg aldrig nået meget længere end første by, før jeg opgiver "rollespillet", falder tilbage på bare at være mig selv der sidder bag en skærm og spiller et computerspil, og det sker helt af sig selv.

Jeg har det på helt samme måde. Jeg ender også altid med at spille spillene, som hvis jeg selv var i universet. Det synes jeg heldigvis fungerer fint i disse spil. Jeg er nok ikke god nok til at sætte begrænsning og regler for en fiktiv figur i et open world-spil.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 26/05-15 09:40, rettet 26/05-15 09:40 
Er nødt til også at adressere det her. :)

Wehner>
Noget af det, der giver kvalitet den vestlige rollespilsgenre, er netop, at spillene har så meget indhold (gentagende eller ej), at "man" ikke rigtig kan/behøver spille det hele. Man er sat ned i en virtuel verden og smager på et udpluk. Der er vi ovre i det med at skabe sit eget narrativ.

Jeg går jo heller ikke i alle Aalborgs butikker, bare fordi jeg skal i Salling og Dragon's Lair. Hvis det giver mening.

Bede-x>
Det er helt anderledes end den måde, jeg spiller sådan noget som Skyrim på. Jeg laver en karakter og prøver for så vidt muligt at spille dens rolle. I Skyrim udviklede det sig til, at der i størstedelen af mit spil ikke var drager med, bortset fra introen, fordi jeg (som troldmand) øjeblikkelig rejste op til troldmændene og brugte den første halvdel af mit spil hos dem og anden halvdel med at jagte vampyrer. Så kommer dragerne aldrig ind i verden :)

Jeg kan ikke helt forlige mig med udtalelser som disse. Det er sjovt som det alle dage har været argumentet for vestlige RPG'er over især de japanske, men i praksis har jeg kun set meget få eksempler på spil hvor det virkelig har været tilfældet at spillet har lagt op til den tilgangsvinkel (vi skal nok tilbage til Darklands eller lignende, hvor forlægget er tilpas simpelt).
Men alligevel har den ikke fået for lidt hver gang et nyt storstilet RPG kom fra især de amerikanske udviklere, og jeg er blevet revet med af hypen flere gange, og løfterne om total frihed. Hvadenten vi snakker om det første Baldur's Gate eller Dragon Age, eller for den sags skyld også Skyrim og Fallout 3 - hver gang har jeg startet en ny figur, forestillet mig hans personlighed, og gået ud i verden med en opfattelse af at jeg skulle skabe min egen historie.

Men det er bare ikke det de her spil er. Det er ikke Minecraft som er så fleksibelt at man kan opleve spillet fuldstændig på egen akkord.
Selvom vi snakker om spil som ikke besidder samme i-dit-ansigt cinematiske præsentation som de senere Final Fantasy-spil, er der stadig tale om en fast designet statisk verden som prøver at fortælle en historie. Som KillerBean siger, er det stadig en cinematisk fortælling trods den større bevægelsesfrihed.
Uanset hvem du mener din figur er, er det ikke han/hendes handlinger du husker fra spillet. Det er områderne du finder, det er de figurer du møder, og den historie der udfolder sig. Og den er altid det samme, uanset hvem du er, og hvilken rolle du leger med din figur. Typisk er jeg aldrig nået meget længere end første by, før jeg opgiver "rollespillet", falder tilbage på bare at være mig selv der sidder bag en skærm og spiller et computerspil, og det sker helt af sig selv.

Som Bede-X skriver, startede han Skyrim med at gå direkte op til troldmands-skolen og gennemspille de quests. Men der er intet unikt eller personligt over det. Jeg tror de fleste af os har spillet de samme quests, og oplevet dem udfolde sig på den samme måde, og rækkefølgen man laver de forskellige questlines er ikke så vigtig, dem der knytter sig til "hovedhistorien" er bare en smule mere gennemført, og har lidt mere stjernestøv i form af Max Von Sydow og Super Mario.

I Skyrim synes jeg så dog også det fungerede, fordi spillets verden netop havde sin egen identitet som jeg nævner i mit forrige indlæg. Jeg blev suget ind i spillets verden så længe det varede, og så længe det havde en historie at fortælle. Nogle af de forskellige guilds var spændende og underholdende, og selvom hovedhistorien er simpel og på grænsen til at være ligegyldig, er der elementer jeg blev fanget af, som f.eks. det politiske spil i regionen. Der hvor det begynder at falde lidt fra hinanden er IMO netop når man går ud og prøver at lave noget "selv". Så er det man havner i automatisk genererede fetch-quests, og gentagelser af de samme skabeloner, hvor spillets mekaniske bagvedlæggende mekanik bliver blotlægget fuldstændig, og man skal have en mere en ualmindeligt god fantasi for at vedligeholde den "LARP-indgangsvinkel" Wehner og Bede-X beskriver. Og så er vi også ude i en situation hvor jeg er i tvivl om det er spillet der skal have credit for det, eller spilleren.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 26/05-15 08:52, rettet 26/05-15 08:52 
Hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg Skyrims verden er langt mere integreret end Fallout 3's.
Selvfølgelig er den postapokalyptiske setting, hugget næsten direkte fra de tidligere Fallout-spil, på papiret langt mere interessant end Elder Scrolls seriens carbon-copy fantasy verden med rødder i de tidlige spil der ikke rigtig tænkte videre over den slags. Men jeg syntes virkelig det lykkedes Bethesda at gøre Skyrim væsentlig mere interessant end man skulle tro.

De to bekrigende faktioner har mange sider der gør at de føles virkelige, og meget svært at tage en side i konflikten. Jeg valgte aldrig at involvere mig i nogle af de quests der havde med Imperials eller Stormcloaks at gøre, da jeg ikke kunne få mig selv til at sympatisere med nogen af dem. Måske ikke et ønsket resultat ud fra et gameplaymæssigt synspunkt, men alligevel et tegn på at verden havde fanget mig på visse områder.
Til sammenligning er Fallout 3 simpelt og tegneserieagtigt, men aldrig så komisk og gennemført som de tidligere spil i serien, og jeg synes ikke man skal langt ind i spillet før idéerne begynder at føles udslugt. Jeg ville meget hellere være grebet af den verden, end af Skyrims, men det skete aldrig rigtigt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/05-15 08:38 
Det hjælper heller ikke ret meget på fantasien, at samtlige "vikinger" snakker som enten en dårlig Arnold Schwarzenegger eller en smadret hollænder i stil med Goldmember :D
AV Intelligent Terminal
NaieraNaieraSkrevet 26/05-15 03:32 
Skyrims vikinge-fantasy var årsagen til at jeg aldrig kom særligt langt. Fallout er ti millioner milliarder gange federe.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/05-15 01:37 
Hehe jeg tror ikke du er den eneste der foretrækker Skyrims setting over Fallouts Wehner :)

Jeg har det dog præcis på samme måde som Killer Bean. Synes det helt smadrede og dystre i Fallout 3 er super indbydende. New Vegas er også okay, men jeg foretrækker de ødelagte bydele frem for ørken.
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 26/05-15 00:26 
Bede-x>
Det er lidt skægt, for jeg ved at Wehner ikke kan døje Fallout 3 pga. settingen :)

Hvis der aldrig mere blev produceret ét eneste spil i postapokalyptisk setting, skulle de ikke høre noget ondt fra mig :)

Setting er blevet virkelig vigtig for mig de senere år, det må jeg sige.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 25/05-15 21:22 
Da spillet lige udkom, gik jeg amok i en "JEG SKAL SE OG PRØVE ALTING PÅ SAMME TID!" rus, og endte med en Argonian der havde alt for mange forskellige evner.
Lidt som med maling, så endte det hele bare med brunt, da jeg forsøgte at blande alt for mange ting sammen.
Det var også gældende for factions, så til sidst føltes det som at være skilsmisse abe, hvor Stormcloaks og Imperials var skilsmisseparret der stod og viftede med hver sin banan (nej, ikke dén mod!), i håb om at få mig på den ene frem for den anden side.


Da jeg senere prøvede med en sneakysneak Imperial (der skulle holde med Stormcloaks), gik det væsentlig bedre. Her blev jeg dog pludselig afbrudt af noget mere indbydende co-op sjov i andre spil, og kom helt fra Skyrim igen.

Sidst forsøgte jeg mig med en Redguard, der bare skulle smashysmashy med two-handed, og skyde ting med armbrøst (til nøds en almindelig bue nu og da).

Selvom jeg aldrig rigtig kom super langt med andet end enkelte questlines, så var det alligevel ret klart, at de to sidste characters, også var de sjoveste at bruge tid på. :)

KillerBean2>
Jeg vil SÅ gerne holde af sværd og trolddom, men jeg er bare 40 gange mere klar på at lege, når det bliver byttet ud med guns 'n mutants.

Dawnguard's tilføjelse af crossbows var yderst velkommen hos mig. Især med en mod eller to, så der også var mulighed for Daedric og Dragonbone crossbows. :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
jaesjaesSkrevet 25/05-15 21:19, rettet 25/05-15 21:20 
Ang. Fallout, sådan helt generelt, så synes jeg strukturen er bedre, fordi man føler der er flere spillerstyrede valg og de har mere vægt. Der gør verdenen mere interessant og ægte.

Wehner>
Jeg synes, at I betragter det forkert. Eller i hvert fald betragter I det anderledes, end jeg gør. Noget af det, der giver kvalitet den vestlige rollespilsgenre, er netop, at spillene har så meget indhold (gentagende eller ej), at "man" ikke rigtig kan/behøver spille det hele. Man er sat ned i en virtuel verden og smager på et udpluk. Der er vi ovre i det med at skabe sit eget narrativ.

Jeg går jo heller ikke i alle Aalborgs butikker, bare fordi jeg skal i Salling og Dragon's Lair. Hvis det giver mening.

Jeg er ikke uenig - faktisk skrev jeg oprindeligt i sidste indlæg, at et open world RPG minder om den virkelige verden, hvor man heller ikke prøver at gøre alt, men valgte at skære ind til benet inden jeg trykkede "Opret svar" :)

For jeg kan godt se KB2s pointe med, at hvis man kan gøre noget i spillet, så skal det helst også være sjovt eller interessant - så hellere skære i indhold, fordi det jo ikke ligefrem fordi, der mangler quests i den her type spil, hvor alle tilsyneladende har en datter/kat/magisk kakerlak som er blevet væk og du som bedste helt ever åbenbart er den eneste som kan finde og redde. Og måske behøver de heller ikke 130+ dungeons i en verden af den størrelse :)

Så der er IMO rigeligt at lave i spillet, og Bethesda burde gå mere efter 'less is more' fremover i serien.
Bede-xBede-xSkrevet 25/05-15 20:58, rettet 25/05-15 21:02 
Det er lidt skægt, for jeg ved at Wehner ikke kan døje Fallout 3 pga. settingen :)

For mig smager de af det samme og den grundlæggende mekanik er, som du lidt er inde på, fælles spillene i mellem.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/05-15 20:39, rettet 25/05-15 20:57 
Bede-x>
Faktisk så jeg rigtig gerne at de helt droppede hovedhistorier i serien fremover, men det er en helt anden snak.

Det kan jeg kun være fuldstændig enig i. Nok af andre årsager. Men enig er jeg i hvert fald :)

Det har sjovt nok slet ikke faldet mig ind, at spillet kan håndteres som virtuel larping. Jeg har hele tiden betragtet det som en cinematisk fortælling med bevægelsesfrihed.

EDIT: Når det kommer til stykket, et det sgu nok bare mest spillets setting, der skaber problemer for mig. Jeg burde jo egentlig klage over de samme mangler i Fallout 3, men det spil havde jeg som sagt ingen problemer med. Jeg vil SÅ gerne holde af sværd og trolddom, men jeg er bare 40 gange mere klar på at lege, når det bliver byttet ud med guns 'n mutants. Jeg prøvede virkelig på at blive suget ind Skyrim's verden, og de sneklædte bjerge og det komisk dårlige stemmeskuespil fik det næsten til at lykkedes, men når alt kommer til alt, har jeg aldrig kunnet se det fede i traditionel fantasy. Det endte med at blive noget, der bare skulle overstås, og så gik jeg død i det.
AV Intelligent Terminal
Bede-xBede-xSkrevet 25/05-15 20:32, rettet 25/05-15 20:33 
Wehner>
På samme måde som du gør, bortset fra at det var nogle andre ting, jeg lavede. Man er vel gammel rollespiller :)

Damn straight :)

Kan huske da vi diskuterede Skyrim og har også snakket med andre om det, at jeg bed mærke i hvor forskellige vores oplevelser har været. Du snakkede om borgerkrigen, Playkid snakkede om landskaberne, Gaku snakkede om et bjerg han havde hoppet ud fra og et spøgelse han var stødt på osv. Vidt forskellige positive indtryk fra det samme spil, som jeg slet ikke kan forene med Sumez tidligere udtalelser om, andre spil som værende "typisk mere kreativ, indvolverende eller varierende underholdning". For mig er det netop Skyrim og det demonstreres i hvor forskellige vores indtryk har været.

Når jeg så så KillerBean2s udtalelse tænkte jeg, det måske hang sammen med hvordan man spiller spillet..
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 25/05-15 20:31 
Det lyder ikke som om, at den type spil er dig for alvor, selvom der er et par undtagelser. Man skal jo ikke tvinge sig til genrer, man ikke føler for :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/05-15 20:27 
Wehner>
Man er sat ned i en virtuel verden og smager på et udpluk. Der er vi ovre i det med at skabe sit eget narrativ.

Det beskriver egentlig meget godt, hvorfor jeg synes, Skyrim er forfærdeligt. Jeg synes nemlig ikke nødvendigvis, at det at opleve en udpluk af en stor verden er det samme som at skabe et narrativ. I hvert fald ikke, når det sker på den måde, som Skyrim lægger op til.

Det lyder måske lidt skørt, men jeg synes faktisk at Skyrim giver alt for meget frihed til spilleren.

Jeg havde foretrukket, at man blev afskåret fuldstændigt fra langt mere af spillets indhold, alt efter hvilke valg og beslutninger, man foretog sig i spillet. Hvis de havde lavet det, så hver gennemspilning maksimalt kunne vare en 40-50 timer ud af de tilgængelige hundredvis af slagsen, ville jeg langt mere føle, at det var et narrativ.

Når et spil bare lader spilleren "skabe sit eget narrativ" ved at lade ham/hende ved at tosse rundt i en kæmpe verden, der ikke reagerer synderligt meget på vedkommendes handlinger, kan jeg altså ikke betragte det som andet end dovent/dårligt design.

Wehner>
Jeg går jo heller ikke i alle Aalborgs butikker, bare fordi jeg skal i Salling og Dragon's Lair. Hvis det giver mening.

Nej, men hvis alle kunderne i Salling og Dragon's Lair hele tiden spurgte dig, om du ikke liiiige gad at hente noget for dem i en af byens andre butikker, ville du nok alligevel komme godt omkring :D

Jeg forstår nok bare ikke det der med "skabe sit eget narrativ". Hvis nogen har en opgave til mig, så tar' jeg den, og hvis der dukker noget op på kortet, så undersøger jeg det. Og det bliver jeg ved med indtil der ikke er mere at komme efter.
AV Intelligent Terminal
WehnerWehnerSkrevet 25/05-15 20:16 
På samme måde som du gør, bortset fra at det var nogle andre ting, jeg lavede. Man er vel gammel rollespiller :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 25/05-15 19:57, rettet 25/05-15 19:59 
KillerBean2>
Når jeg giver mig i kast med et spil, synes jeg ikke, at jeg har gennemført det, før jeg har foretaget mig alt det, jeg har mulighed for at foretage mig.

Det er helt anderledes end den måde, jeg spiller sådan noget som Skyrim på. Jeg laver en karakter og prøver for så vidt muligt at spille dens rolle. I Skyrim udviklede det sig til, at der i størstedelen af mit spil ikke var drager med, bortset fra introen, fordi jeg (som troldmand) øjeblikkelig rejste op til troldmændene og brugte den første halvdel af mit spil hos dem og anden halvdel med at jagte vampyrer. Så kommer dragerne aldrig ind i verden :)

Først da jeg synes jeg var færdig med spillet, besluttede jeg mig for at gennemføre hovedhistorien og kun for at kunne sige, at jeg havde gjort det. Faktisk så jeg rigtig gerne at de helt droppede hovedhistorier i serien fremover, men det er en helt anden snak.

Jeg kan sagtens forstå du går død i det, hvis du forsøger at lave alt. Hvordan spiller i andre spil som Skyrim?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 25/05-15 19:37, rettet 25/05-15 21:11 
Det handler jo også om, hvordan det præsenteres. I princippet er det meste man støder på i vestlige rollespil jo fetchquests, så det skal pakkes ordentlig ind, for at føles som værdifuldt indhold. Når min troldmand i Skyrim blev bedt om at finde en gammel forsvundet bog der kunne hjælpe med dette eller hint, gav det mening ift. hvem jeg var og hvor jeg befandt mig. Modsat når min Inquisitor i Dragon Age: Inquisition - altså ham der leder hele foretagenede - fik at vide at inquisitionen manglede våben/rustning/tæpper/whatever til hæren og derfor blev bedt om manuelt at gå ud med en hakke, for at mine alt det metal der skulle bruges.

Iøvrigt mener jeg man bør skelne mellem, om det er en unik quest eller en indkøbsliste, hvor man skal lave det samme X antal gange i træk, samt tage i betragtning om det at skippe indhold forventes eller er noget der koster på helhedsoplevelsen.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
740 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig