X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
JmogJmogSkrevet 03/03-19 00:31 
Hvad er et butterfly tastatur?

(Jeg er Mac-bruger)
NaieraNaieraSkrevet 03/03-19 00:49 
Det er noget med tasternes mekanik som nogle ikke kan lide, og så er der også noget med at den kan gøre knuder. Tror jeg. Min MacBook er ti år gammel og min nyeste Mac er en iMac :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 03/03-19 02:20 
millennium>
Måske også til den store Apple-tråd eller Aaaaargh-tråden, men ....

Hvorfor h.... kan man ikke bruge Siri på dansk på AppleTV...?! Det er en pinsel at skulle taste ind.

Har du iPhone? Brug den til at taste.
ProzelProzelSkrevet 03/03-19 13:40 
Jmog>
Hvad er et butterfly tastatur?

(Jeg er Mac-bruger)

Apple tastaturer de benytter i nyeste modeller på MacBook, Pro- og Air modellen.
JmogJmogSkrevet 03/03-19 15:21 
Ah, den type. Ja, tasterne er også lidt for lave til min smag på dem. De ældre Macbook Pro’dr eller de eksterne tastaturer synes jeg føles perfekt.
ProzelProzelSkrevet 03/03-19 17:20 
Helt enig. Jeg blev heller aldrig helt glade for dem efter et år med min macbook. Så, den blev solgt og nu bestiller jeg en T480.
--Skrevet 13/03-19 22:48 
Er det muligt på P:R at slette ens egen profil? Hvis ikke det er muligt, ville jeg gerne bede en admin om at slette min bruger og alt hvad denne måtte indeholde for mig.
Spiller nu: Animal Soccer World
NaieraNaieraSkrevet 13/03-19 22:52 
Vi sletter ikke profiler. Du kan logge ud og lade være med at logge ind igen.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
--Skrevet 13/03-19 23:02 
Jeg giver ikke meget for din vurdering. Jeg vil mene at du op til flere gange har bevist hvordan du ikke formår at løfte moderator opgaven på en ordentlig måde, så jeg er tvivl omkring det overhovedet stemmer overens med P:R´s samlede politik, når du skriver som du gør vedr. at "Vi sletter ikke profiler." Derudover ville det være på sin plads, hvis du undlader at "vejlede" mig i denne del, da det er som følge af dine manglende kompetencer at jeg ikke ønsker at have min bruger her. Egentlig lidt komisk når vi bl.a. talte om at blive krænket, synes du ikke?

Er der evt. en anden P:R admin som kan bekræfte at man ikke kan fjerne sin bruger permanent? Jeg mener før at jeg har set brugere som var markeret som værende slettet, dog kan jeg tage fejl.
Spiller nu: Animal Soccer World
JmogJmogSkrevet 14/03-19 08:56 
Naiera>
Vi sletter ikke profiler. Du kan logge ud og lade være med at logge ind igen.

Sådan rent juridisk, så skal det enten være muligt at slette sin konti eller at anonymisere ens data. Lige nu kan jeg for eksempel slå op, hvornår Michelsen har fødselsdag og hvad han hedder. Fødselsdagen kan han selv slette, men det ser ikke ud til man kan redigere i ens rigtige navn, så det har i pligt til at slette fra jeres systemer, hvis han beder om det.
SumezSumezSkrevet 14/03-19 09:04, rettet 14/03-19 09:04 
Hvis man vil have slettet nogen info, så tag fat i admin (RJK). Moderatorer har ikke adgang til at slette nogen personlig data. Jeg mindes dog at brugere selv har adgang til at fjerne alle private data om dem selv?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 14/03-19 09:11 
Ikke fordi jeg vil fjerne mig selv eller slette mine data, men jeg tjekkede lige og det ser ud til man kan redigere alt andet end brugernavn (det bør man heller ikke kunne) og navn.
BeanoBeanoSkrevet 14/03-19 09:29, rettet 14/03-19 09:29 
Skal ikke gøre mig til ekspert, men mener at man under GDPR faktisk har ret til at få sin profil slettet, eller i det mindste deaktiveret og anonymiseret.
Personligt syntes jeg at man som bruger burde have den mulighed - blot at lade være med at logge på er ikke nok da det bl.a. ikke signalerer at man inaktiv, andre brugere nemt kan se indlæg, forsøge at kommunikere, osv. Når brugere kan bannes med nogenlunde samme effekt, burde det i teorien ikke være et større teknisk problem.
SumezSumezSkrevet 14/03-19 09:33 
Man har ifølge GDPR ret til at få fjernet al personlig data, det er korrekt. Og det gøres selvfølgelig per opfordring uanset.
Jeg tænker folk nok snakker forbi hinanden på baggrund af at man nok kan have forskellige opfattelser a hvad "slettet profil" helt nøjagt omfatter. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 15/03-19 12:05 
Hvorfor refererer folk næsten altid til fysiske Switch-spil som "cartridges"?
Jeg har aldrig hørt nogen bruge ordet om DS-spil, eller flash-kort (f.eks. SD kort). Er der en forskel i teknologien bag?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 15/03-19 13:01 
Jeg har hørt folk omtale det som "carts" ... hvilket vel både kan være Cartridges og SD-carts. :D
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/03-19 13:08, rettet 15/03-19 13:09 
Hvis det ikke er cartridges så ved jeg ikke hvad man skulle kalde dem. Der er for mig at se ingen forskel mellem DS og Switch-cartridges. SD-kort ville jeg ikke kalde for cartridges, men de er også rewritable så deri ligger i hvert fald én forskel.

Jeg vil dog gerne medgive at når jeg hører ordet "cartridge" så tænker jeg Mega Drive, SNES og sårn. De er trods alt noget federe end de moderne bitte SD-lignende af slagsen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 15/03-19 13:28, rettet 15/03-19 13:28 
Jeg er med på at det teknisk set er en "cartridge". Det er en plastic-kassette der omgiver et lille stykke hardware. På samme måde som alt fra CPS2-boards til UMD-discs også kommer i en cartridge.

Der er for mig at se ingen forskel mellem DS og Switch-cartridges.

Jeg mindes dog ikke at jeg nogensinde har hørt nogen referere til DS-kort som cartridges. Men hvis der ikke er forskel på Switch og DS-kort, hvad er så forskellen på dem og SD-kort? Er det udelukkende fordi SD-kort kan overskrives?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 15/03-19 13:45 
Jeg har faktisk altid kaldt DS spil for cartridges.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/03-19 14:01 
Der er for mig at se ingen forskel mellem DS og Switch-cartridges.
Jeg mindes dog ikke at jeg nogensinde har hørt nogen referere til DS-kort som cartridges. Men hvis der ikke er forskel på Switch og DS-kort, hvad er så forskellen på dem og SD-kort? Er det udelukkende fordi SD-kort kan overskrives?

Det vil jeg tro. Der er også den forskel at cartridges svjv. altid har været platform-specifikke og ikke har passet i andre systemer end udviklerens egne.
Spiller nu: Phantasy Star IV
WonderboyWonderboySkrevet 19/03-19 20:07 
Hvad kalder man de kabler man bruger til at lade bluetooth højtaler op med usb i den ene ende hvad hedder det stik i den anden ende?.
I love monster land
HankyHankySkrevet 19/03-19 20:21 
Hvad kalder man et vindue, man kan kigge i gennem?
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 19/03-19 20:29 
Svar på dumme spørgsmål-tråden

Vil umiddelbart gætte på USB Micro-B (oftest bare kaldt Micro)

Mini-B blev bl.a. brugt til Playstation 3 controllers, hvor PS4 gik over til Micro-B

Type C er oftest på de fleste nyere telefoner, og Lightning findes udelukkende på Apple produkter.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
NaieraNaieraSkrevet 19/03-19 20:33 
USB-C gør mig fugtig.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
GreaseballGreaseballSkrevet 20/03-19 22:04 
Nyt tv har optisk lyd udgang. Sat det til forstærker. Virker fint.
Her er det måske dumme spørgsmål. Er det bedre lydmæssigt at sende lyden fra optisk udgang fra konsol til forstærker eller giver det samme resultat at trække lyden fra tv til forstærker?
JmogJmogSkrevet 21/03-19 00:17 
Fra konsol til forstærker. Tv understøtter typisk kun DD5.1 over optisk mens konsollerne kan outputte det mindre komprimerede DTS format.

Hvorfor kører du ikke bare HDMI fra konsol til forstærker? Så får du det optimale uanset om du spiller eller ser blu-rays.
GreaseballGreaseballSkrevet 22/03-19 09:03 
Fordi min forstærker ikke har HDMI ;) Stort set alt andet. Men ikke HDMI.
JmogJmogSkrevet 22/03-19 10:10 
Ah, god grund!
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 23/03-19 16:50 
Nogle der ved hvorfor contra er vild dyrt på famicom?
Jeg snakker om contra , ikke super c eller contra force.

Kan ikke finde nogle info.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KillerBean2KillerBean2Skrevet 23/03-19 23:50 
Hipster influx?
AV Intelligent Terminal
Le RoofLe RoofSkrevet 24/03-19 00:07 
Udbud og efterspørgsel? Famicom udgaven er NES versionen grafisk overlegen med langt flere animationer.
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
SumezSumezSkrevet 24/03-19 11:57 
Ja, det er ret normalt når den japanske udgave ikke et tekst-afhængig, og har forskelle der gør at den ses som den "overlegne" version, så koster den mere. Du kan se præcis samme effekt på Castlevania 3.

Mht. Contra, så har jeg selv den japanske version, og vil ikke mene at der er så meget at komme efter. Både US- og sågar EU-udgaverne er helt fine. :)

(på trods af at være fuldstændig reskinned, spiller "Probotector" faktisk stadig som et NTSC-spil, inkl. musikkens hastighed)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 24/03-19 13:41 
Men 2500-3000kr for et CIB contra ???

Jeg ville ikke spørge, hvis famicom udgave var 300-500kr mere end pal/usa
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 24/03-19 21:47 
Jeg ved ikke hvorfor det er så crazy i CIB. Cart-only er ikke voldsomt dyrt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 24/03-19 23:59 
Det har været sådan længe.

Det var i Japan jeg fik et chock , i 2014.
Ledte efter det , spurte video butik ejer efter det.
Og puttet det pænt tilbage igen :O
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
slk486slk486Skrevet 25/03-19 10:25 
Sumez>
(på trods af at være fuldstændig reskinned, spiller "Probotector" faktisk stadig som et NTSC-spil, inkl. musikkens hastighed)

Gameplayet er vel stadig 50hz, selvom de har ændret timingen i musikken til at passe :)
j/k
SumezSumezSkrevet 25/03-19 11:44 
De har lige præcis ikke ændret timingen, så man smider bare spillet i en NTSC-maskine :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 25/03-19 12:20, rettet 25/03-19 12:20 
Ah, jeg misforstod :)
j/k
ProzelProzelSkrevet 26/03-19 12:03 
Jeg har forgæves forsøgt at finde info på hvorvidt disse USB-C ikke futter ens hus og bærbar af.

https://www.av-cables.dk/230v-usb-c-3-1-lader-2/usb-c-oplader-til-laptop-60w-1-x-usb.html

Nogle herinde som har erfaring?
NaieraNaieraSkrevet 13/04-19 17:34, rettet 13/04-19 17:34 
Min kammerat i Delaware og jeg har nogle gange brug for at dele ret store filer med hinanden, altså op til og nogle gange over 5 GB. Han har plads til så store filer på sit OneDrive, men downloaden er røv langsom. Måske 500 Kbps på en god dag.

Vi har prøvet med en privat torrent, men kun da det gik allerbedst var det lidt over 2 MB i sekundet. Normalt også de der 500 kilobyte. Han har 1000/1000 og jeg har 150 ned, så der burde være potentiale til mere.

Jeg kan godt se, at gængse filoverførselsmetoder er afhængige af andre folks servere, og derfor er de nok ikke så motiverede til at lade os overføre med 15-20 megabyte i sekundet, men hvad kan vi så gøre? Noget FTP af en art?

Forslag modtages gerne :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dRxLdRxLSkrevet 13/04-19 17:54 
Hvilket operativsystem kører I hver især? Er der nogen af jer der har en offentligt tilgængelig ip adresse (behøver ikke være fast, bare åben udefra)?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BeanoBeanoSkrevet 13/04-19 18:15, rettet 13/04-19 18:16 
Jeg kan anbefale at prøve Resilio Sync som bl.a. har en delingsfunktion og performer godt p2p.

https://www.resilio.com/individuals-sync/
NaieraNaieraSkrevet 13/04-19 20:30, rettet 13/04-19 20:31 
dRxL>
Hvilket operativsystem kører I hver især? Er der nogen af jer der har en offentligt tilgængelig ip adresse (behøver ikke være fast, bare åben udefra)?

Han er til vinduer og jeg er på Mac. Man burde sagtens kunne se min IP.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 14/04-19 14:50 
Er det specifikt når det er store filer at det går så langsomt? Jeg har ikke prøvet noget i den størrelsesorden, men mit Google Drive er i hvert fald en del hurtigere end det du beskriver.
NaieraNaieraSkrevet 14/04-19 16:36 
Vi sender ikke så ofte, og de plejer at være noget mindre. Jeg tror ikke, at det er fordi at filen er stor. Under alle omstændigheder ville det være super fedt med en mere direkte løsning.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 14/04-19 16:37, rettet 15/04-19 09:07 
Beano>
Jeg kan anbefale at prøve Resilio Sync som bl.a. har en delingsfunktion og performer godt p2p.

https://www.resilio.com/individuals-sync/

Tak for slaget, men jeg tror vi leder efter noget der er gratis ;) Hvilket selvfølgelig nok gør tingene mere besværlige...

Det er selvfølgelig ikke fildeling vi leder efter, men, som alle vist også har forstået, en måde at overføre en fil fra DE til DK hurtigere end hvad vi ellers har prøvet :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 14/04-19 17:05 
De har en gratis version som jeg selv anvender uden problemer :)
dRxLdRxLSkrevet 14/04-19 17:13, rettet 14/04-19 17:17 
Du kan sagtens gøre det nemt og gratis.

Du kan dele med SMB protokollen fra din mac.

Gå til kontrolpanel og tryk på "sharing/deling":
Svar på dumme spørgsmål-tråden

Tryk på "File sharing"/"fildeling"
Svar på dumme spørgsmål-tråden


Han kan i sin explorer skrive
"\\<din offentlige ip adresse\"

og så skulle han gerne komme til en mappe indeholdende de shares du har givet adgang til for hans bruger.

Hvis du er rigtig smart, laver du lige en seperat bruger for ham først med eget kodeord.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 14/04-19 17:33, rettet 14/04-19 20:45 
Alternativt kan han også lave delinger som du kan tilgå, hvis han har en offentlig ip, men det er langt simplere at sætte op på mac'en hvis jeg husker rigtigt.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
NaieraNaieraSkrevet 15/04-19 09:10 
Tusind tak for den udførlige guide. Han er i Skotland indtil lørdag, så der går lige nogle dage før vi får kigget på det igen.

Beano>
De har en gratis version som jeg selv anvender uden problemer :)

Nu skal du ikke spille smart :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig