X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Svar på dumme spørgsmål-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 25/02-07 16:50, rettet 26/03-10 09:50 
Lad os se om der er behov for denne tråd, men jeg har tit et eller andet ånsvagt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. (først fornyligt fandt jeg ud af hvad IMO betød).

Og muligvis er der andre der kommer i samme situation: Det dumme spørgsmål som man ønsker et svar på. Brug tråden dértil.

EDIT: Benyt helst tråden til kortfattede "dumme" spørgsmål, som kræ... Se hele indlægget
The medium is the message.
Svar
slk486slk486Skrevet 09/01-18 09:51 
Det du henviser til, Dunwich, er retskrivning af tidsintervallet på 1000 år - ikke den såkaldte millenial generation ;)
j/k
SumezSumezSkrevet 09/01-18 09:53, rettet 09/01-18 09:54 
Jeg er rimelig sikker på at Dunwich udelukkende hentyder til brugeren "millennium" på Play:Right.
Han er en værre en, der hele tiden tager selfies, og bliver fornærmet af alting.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 09/01-18 09:56 
Ah, modtaget! :)
j/k
dRxLdRxLSkrevet 09/01-18 11:48 
Hvad kalder man den ledning som den hvide firkant (en dht22 temperatur og fugtighedssensor) er fobundet til raspberry pi'en på billedet med? Og hvor kan jeg købe en 5 stykker af den slags ledninger til en rimelig penge?

Svar på dumme spørgsmål-tråden
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 09/01-18 12:00 
Er det stikket du tænker på? Ligner noget IDC, men er ikke sikker.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 09/01-18 12:09, rettet 09/01-18 12:10 
Ja stikket, har dht22'erne og Pi'erne).

edit: Bemærk dog at den i Pi enden er forgrenet ud i 3 selvstændige stik med én ledning i hver. Hvis jeg kan finde noget hvor det består af 3 helt selvstændige stik er det også fint.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/01-18 13:31 
Forstår jeg dig ret at du er ude efter sådan noget her?

https://el-supply.dk/loes-crimphus-smal-1pl-254mm/varenummer/625-5558.01

Det er kun plastik-huset, du skal bruge disse også:
https://el-supply.dk/terminal-forgyldt-husserie-5558/varenummer/625-5558.BEN/G

Findes også i mange andre konfigurationer med flere pins og rækker:
https://el-supply.dk/v-625/crimphuse-terminaler-og-pinraekker-smal-udgave
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 09/01-18 13:56 
Det ser rigtigt ud Hr. Konge. Må sætte mig ned og sammensætte min bestillingslise lidt senere.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JmogJmogSkrevet 09/01-18 13:58 
Mht billedet af den sorte dreng forstår jeg ikke hvorfor første reaktion fra H&M et at udskifte ham. Hvorfor ikke bare udskifte teksten?
NaieraNaieraSkrevet 09/01-18 18:08, rettet 10/01-18 12:57 
m1chelsen>
Som jeg ser det, er det personer og udtalelser som disse, som for alvor holder gang i racisme.

Som kun en kridhvid person, der aldrig nogensinde er blevet udsat for noget som helst racistisk, kunne sige det.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
--Skrevet 09/01-18 19:04, rettet 09/01-18 19:22 
Du burde forholde dig til mine argumenter, i stedet for at smide offer kortet.

Din måde at håndtere dette på, minder mig om episoder, hvor (Læs: nogle - bestemt ikke alle!) indvandrere som bliver irettesat pga at de eller deres børnopfører sig tåbeligt, med det samme smidder "Du er bare en racist!" påstanden, uden at tage stilling til, at de rent faktisk opfører sig uheldigt i den pågældende situation.

Edit: Kan du btw godt selv det paradoksale i din udtalelse / påstand, set i forhold til, at emnet netop er "racisme"?

Du aner btw intet om hvad jeg er "blevet udsat for", men jeg kan godt forstå at den påstand formentlig styrker dit "argument".

Se evt. denne glimrende udtalelse fra Morgan Freeman.
Spiller nu: Animal Soccer World
slk486slk486Skrevet 10/01-18 09:42, rettet 10/01-18 09:45 
Vi kunne starte med at lade være med at blive krænkede på andres vejne. Det er fandme det, der har startet hele den her harmekultur, der gør man ikke kan skrive eller sige noget som helst uden internettet vælter.
j/k
DunwichDunwichSkrevet 10/01-18 09:44, rettet 10/01-18 09:48 
Jmog>
Mht billedet af den sorte dreng forstår jeg ikke hvorfor første reaktion fra H&M et at udskifte ham. Hvorfor ikke bare udskifte teksten?

Det koster ikke H&M noget, at lægge sig fladt ned og undskylde - som er det de har gjort. Det skaffer potentielt de stakkels krænkede tilbage i folden som kunder, tænker H&M. Men de krænkede har aldrig forladt folden; De kan bare godt lide at hævde sig selv lidt, på sociale medier, fra tid til anden, for så bliver de set og hørt.

Alt er normaliseret i løbet af 24 timer, og folk køber igen strømper i H&M.

En undskyldning er fuldstændig gratis, uanset du mener det eller ej, men gevinsten kan være rigtig god. Se eksempelvis Arla, under muhammed krisen. Kæmpe gevinst for dem, og det endda ved at undskylde på snart sagt alle andre menneskers vegne, for noget som hverken Arla eller alle de andre de undskyldte på vegne af, havde gjort. Men det var gratis. Jeg ved ikke om de mente det, eller om det var krokodilletårer, men gevinsten var ikke til at tage fejl af.

http://nyheder.tv2.dk/2015-09-30-10-aaret-for-muhammed-krisen-arla-ansatte-blev-overfaldet
--Skrevet 10/01-18 10:19 
Hvis man er hoppet med på White Man Privilidge bølgen, ift. at kunne forstå og forklare ulighed, kan jeg anbefale at høre modargumenter til denne. Det er mit indtryk, at denne (og andre påstande) lyder korrekte, så længe at alle enige parter bekræfter hinanden. Min holdning er, at det er direkte faktuelt forkert hjernevask, hvor primær formål er at fjerne ansvar fra folks egne handlinger og fremstå som offer. Samtidig mener jeg at WMP overbevisningen er ekstremt racistisk.
Spiller nu: Animal Soccer World
WehnerWehnerSkrevet 10/01-18 10:28 
Tror nu du skal værdsætte at være født i Danmark/Vesten og ikke i Bangladesh eller en savanne i Afrika. Det giver vel sig selv.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 10/01-18 10:37 
Ja det skaber et skidt indtryk når mange folk der advokerer det udgangspunkt bliver fanatiske og irrationelle at høre på, men det ændrer ikke på at det er et rimelig vigtigt faktum at huske på hvor privilegeret man er (om det så er fordi man er hvid, en mand, heteroseksuel, født i Danmark eller har haft forældre med råd til en bil eller whatnot), og respektere at man ikke altid sidder i en situation hvor det faktisk er muligt at forstå eller dømme andre menneskers historie eller forståelse af visse udtryk.

Der er ikke nogen der tager skade af at respektere andre mennesker, så der er heller ikke noget formål ved at forsvare retten til det modsatte. Men der er selvfølgelig en grænse. H&M-eksemplet er virkelig dumt, men jeg forstår godt deres reaktion - som professionelt firma er det som regel en bedre idé at reagere på kritik i stedet for at risikere en shitstorm.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
--Skrevet 10/01-18 11:16, rettet 10/01-18 11:20 
Wehner>
Tror nu du skal værdsætte at være født i Danmark/Vesten og ikke i Bangladesh eller en savanne i Afrika. Det giver vel sig selv.

Det værdsætter jeg nu også. Vil tro at de fleste andre som bor i fx DK gør det samme, uanset køn, seksualitet, hudfarve, osv.
Spiller nu: Animal Soccer World
WehnerWehnerSkrevet 10/01-18 11:26 
Ja, der følger nogle dejlige privilegier med :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
--Skrevet 10/01-18 11:39 
Helt enig. Det er dog ikke pga at jeg hverken er mand, hetero eller hvid?

Jeg kender muslimske tørklæde bærende kvinder som klarer sig "bedre" end mig, er højere uddannet og formentlig bidrager mere til skattekasse end jeg gør. De har også det privilegium at bo i DK.

Jeg er så også ugentligt i dialog med misbrugere, kriminelle, m.m. hvide danske mænd, hvor deres hudfarve og bopæl ikke ser ud til at havde hjulpet dem?
Spiller nu: Animal Soccer World
SumezSumezSkrevet 10/01-18 11:52, rettet 10/01-18 12:06 
Privilegier kan være mange forskellige ting, og er aldrig en garanti. Netop derfor folk lægger vægt på at man anerkender sine egne privilegier, og ikke kommer til at opføre sig som en forkælet skid overfor folk der ikke har de samme. :)

Det er selvfølgelig ikke det samme som at man bør skamme sig.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 10/01-18 11:57 
Det Sumez sagde.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
--Skrevet 10/01-18 12:13 
Sumez>
Privilegier kan være mange forskellige ting, og er aldrig en garanti. Netop derfor folk lægger vægt på at man anerkender sine egne privilegier, og ikke kommer til at opføre sig som en forkælet skid overfor folk der ikke har de samme. :)

Jeg er helt enig i, at man bør anerkende egne privilegier og jeg ved egentlig ikke om der har været tvivl om dette?
Mit problem ligger i, når WMP kortet bliver spillet ift. at man som hvid mand umuligt kan være i stand til at have forståelse for hvad der sker i andre sociale sammenhænge, samt ytre en holdning til hvordan denne opstår. Det finder jeg både arrogant, racistisk og ikke mindst direkte dumt :D
Spiller nu: Animal Soccer World
WehnerWehnerSkrevet 10/01-18 12:29 
Sumez>
Det er selvfølgelig ikke det samme som at man bør skamme sig.

Nej white man's guilt er nemlig noget helt andet, og det skal man holde sig langt fra. Omvendt så... Jeg forestiller mig tit den her med black byttet ud med white :p https://www.youtube.com/watch?v=2VRSAVDlpDI

Man skal være bevidst om sine privilegier, men man skal ikke skamme sig over sit ophav.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DarkbeatDarkbeatSkrevet 10/01-18 12:38 
Sådan. Problem solved :D

Svar på dumme spørgsmål-tråden
WehnerWehnerSkrevet 10/01-18 12:39 
Haha :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
NaieraNaieraSkrevet 10/01-18 13:03 
m1chelsen>
Det finder jeg både arrogant, racistisk og ikke mindst direkte dumt :D

Så du må gerne påpege det vildt racistiske i at minde dig om de enorme privilegier en hvid mand har i forhold til alle andre i denne verden, men når sorte/brune mennesker reagerer på noget der tydeligvis er racistisk, intentionelt eller ej, så er det deres egen skyld at der fortsat findes racisme? Det lyder belejligt for dig...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
--Skrevet 10/01-18 13:57, rettet 10/01-18 14:01 
Forklar mig gerne hvilke privilegier jeg som _hvid mand_ har i DK, som en hvilken som helst anden person med anden hudfarve / køn / seksualitet ikke har _i DK_. Jeg er enig i, at geografien spiller en stor rolle, men den med WMP, må du lige forklare mig nærmere.

Edit: Ift H&M episoden episoden, opstod hele racisme problematikken først, i det øjeblik hvor hende politikeren skulle gøre det til et racistisk problem.
Spiller nu: Animal Soccer World
millenniummillenniumSkrevet 10/01-18 13:57 
Min tolkning er at H&M ikke kan anklages for racisme (det ville være en PR katastrofe som de helt sikkert ville undgå til enhver tid), men de har _uagtsomt_ lavet en kæmpe brøler, som de så også undskyldt for.

Virksomheden har jo tusindvis af styles som, sæson efter sæson, nærmest distribueres på samlebånd uden langvarige valideringer. Tror I direktionen har kigget på dét billede, diskuteret det og sagt: Fedt nok, den kører vi med. Alle der arbejder i kæmpestore organisationer med en masse systemgæld, ved hvor udfordrende processer kan være. Der er sikkert én eller to personer med røde øre - Ikke en racistisk virksomhedskultur i H&M.

Det var en major fuckup som lige uheldigvis har refereret til en gammel racistisk diskurs, og det var helt berettiget at undskylde og rette fejlen.
The medium is the message.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 10/01-18 21:14 
m1chelsen>
Forklar mig gerne hvilke privilegier jeg som _hvid mand_ har i DK, som en hvilken som helst anden person med anden hudfarve / køn / seksualitet ikke har _i DK_. Jeg er enig i, at geografien spiller en stor rolle, men den med WMP, må du lige forklare mig nærmere.

Komme på nat-club , og folk kigger ikke mærkeligt på en i metro med en stor taske :D
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
JmogJmogSkrevet 10/01-18 23:06 
millennium>
Min tolkning er at H&M ikke kan anklages for racisme

I reklamen, jeg er enig. Det var bare klodset. Men i reaktionen? Det er godt nok tæt på. De fjernede det der ikke fejlede noget: Billedet af en sort dreng. Det smarte havde været blot at fjerne/ændre teksten.

Bemærk: Selvfølgelig synes jeg ikke de er racister, de er blot idioter i reaktionen. Men for folk der vil finde noget racistisk virker reaktionen sikkert racistisk. Det er som om de ikke har en PR-afdeling.
NaieraNaieraSkrevet 10/01-18 23:11 
Hvad er det for en tekst du mener de burde have ændret?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 10/01-18 23:51 
^ "Coolest Monkey In The Jungle", vil jeg tro.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
NaieraNaieraSkrevet 11/01-18 01:24 
Men så vil teksten på trøjen jo ikke passe med den tekst der er på trøjen som man køber.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 11/01-18 03:35 
Hov, havde slet ikke set det var på trøjen. Troede det var en reklametekst/beskrivelse i annoncen.
--Skrevet 12/01-18 19:17, rettet 12/01-18 19:21 
Jeg har ikke leget med PC builds \ gaming de seneste 10-15 år, men har fået lyst til at sammensætte en PC igen, som i de gode gamle dage :) Har i dag lige bestilt et NZXT S340 Razer Edition kabinet, som jeg synes ser mega lækker ud og det stod til en fin pris.
I forhold til hvad jeg skal anskaffe og proppe i, er jeg dog lidt på bar bund. Da jeg rodede med det for 10-15 år siden var det Intel man skulle gå efter og AMD var noget som ikke kørte alt for stabilt og blev varmt. Hvordan ser det ud nu til dages?
Formålet med mit build er først og fremmest at "rode med PC hardware" igen. Jeg har ingen interesse i at det skal blive et dyrt powerhouse med 4K gaming osv. Jeg vil gerne bygge en maskine (evt. Købe brugte stumper) som kan afvikle CSGO med en stabil og fornuftig framerate, ligeledes give mig mulighed for spil som Diablo 3, StarCraft2, Quake Champions m.m. At alt skal kunne køre på Max setting med 500 FPS er jeg ikke interesseret i at ville betale for. Jeg tænker at bruge et par tusinde eller 4 på det, gerne billigere ift køb af brugte stumer.
Er det noget Intel i5 jeg bør gå efter, ift at få mest muligt ift mit behov, samt pris ift. Performance?
Spiller nu: Animal Soccer World
quadquadSkrevet 12/01-18 19:36 
Du har valgt det værst mulige tidspunkt. Priserne på grafikkort og RAM er helt vanvittige i øjeblikket. Desværre afspejler det sig også i brugtpriserne, så du ender med at betale oprindelig nypris for brugte varer.
--Skrevet 12/01-18 19:43 
Jeg går ud fra at den øgede pris på grafikkort er pga mining. Omhandler dette ikke primært de nyeste af slagsen, eller bliver der målrettet mined med 2-3 år gamle grafikkort?
Min nuværende PC fra ~2009 kan godt afvikle CSGO med ret stabile 60FPS, så det hardware jeg er ude efter, er vel sådan noget ala 2015ish?
Spiller nu: Animal Soccer World
QQSkrevet 12/01-18 22:51, rettet 12/01-18 22:56 
Jeg har lige bygget en maskine til 4000 som kan det du beskriver og en del mere til. Se evt mit indlæg fra start december ovre i "Hvad kom ind ad døren". Eneste del jeg havde i forvejen var en SSD, ellers er alt købt fra nyt. Jeg gik efter Ryzen, da det er god value ift antal cores, så den også er fed til videoredigering, men du kan snildt klare dig med en Pentium G4560 og et GTX 1050 Ti grafikkort til dit behov. Det kan gøres for lidt over 3000. Jeg synes ikke det var besværet værd at undersøge brugtmarkedet, men du kan sikkert godt lave et lidt billigere/bedre build hvis du bruger noget tid på det.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
DunwichDunwichSkrevet 17/01-18 17:55 
Dunwich>
https://www.dr.dk/nyheder/udland/hm-fjerner-annonce-med-sort-dreng-i-abetroeje

"Nu har H&M så fjernet det famøse billede, men viderefører annoncen med hvide børn."

Siger H&M så ikke indirekte, at de mener, at hvide børn ikke nedstammer fra aberne, og dermed bliver annoncen positiv racisme? Er der ikke et eller andet her, som er...sært?

Jeg er ikke sikker på, at alle de millenniums som farede til twitter tasterne og fordømte, truede med boycutt, og generelt følte sig krænkede, helt har tænkt den her igennem.

En kommentar fra drengens mor:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/mor-til-dreng-i-hms-abetroeje-det-er-ikke-racisme?cid=soc_facebook_drnyheder_ebnenhsz

"Mor til dreng i H&M's 'abetrøje': Det er ikke racisme
Familien til drengen i den omdiskuterede trøje vil ikke fordømme H&M."

http://www.bbc.com/news/world-africa-42708157

"The mother of the five-year-old H&M model caught up in a racism row has told the BBC her family has moved house in Sweden "for security reasons."
Last week, photos of Liam Mango modelling a "coolest monkey in the jungle" hoodie went viral, with social media users accusing H&M of racism.
Many were angered when Liam's mother Terry Mango defended the brand and told people to stop "crying wolf."

En flok afvigere med høtyve, tvinger familien til at flytte.
ElgenElgenSkrevet 19/01-18 20:44, rettet 19/01-18 20:45 
Fruen har til den mindste bestilt en stor plastikhammer (del at et fastelavnskostume) på en dansksproget hjemmeside.
Den er blevet sendt fra Tyskland og vi har fået et Trackingnummer til tysk DHL. Her står som status at den er "succesfully delivered" med statusdato i går 18/1. Vi har dog ikke set noget til pakken }:-(

Er der nogen af jer der har været ude for noget lign. Og hvis ja, hvad gjorde I så ved det?

Hvis ikke, hvordan ville I så håndtere det?

Hvis jeg i øvrigt prøver at tracke på dansk DHL, skriver den ukendt trackingnummer...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
--Skrevet 19/01-18 21:44 
Opledede noget lign. med en pakke der skulle leveres med Bring. Jeg ringede til dem og forklarede situationen, hvorefter de fiksede det. I mit tilfælde var der åbenbart tale om en fejl, hvor buddet som leverede pakken til afhentning stedet, i stedet havde krydset den af som "udleveret til modtager". Pakken lå lige så fint og ventede på afhentnings stedet, dog uden at jeg blev underrettet via SMS / mail som ellers plejer at finde sted.

Har du forsøgt at ringe til fragfirmaet og forklare situationen? Hvad er evt. deres reaktion?
Spiller nu: Animal Soccer World
QQSkrevet 19/01-18 23:26 
Jeg har prøvet nøjagtig det samme med Post DK, hvor buddet var kommet til at notere en hel varevogn som udleveret. Det kunne de se med det samme da jeg ringede.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
WehnerWehnerSkrevet 19/01-18 23:26 
Det er bare SÅ PostNord :D
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ElgenElgenSkrevet 20/01-18 17:07 
Jeg prøver at ringe på mandag når de har åbent igen... kan nu se at det er PostNord der omdeler udenlandske DHL-pakker i Danmark og på deres Track&Trace står den udleveret som ModtagerFlex... men den ligger ikke i skuret som de plejer };-/
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
millenniummillenniumSkrevet 21/01-18 07:14 
Kan man stole på ebay-sælgere som kommer fra "Russian Federation" ...? :-D
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 21/01-18 08:24 
Sælgervurderingen er vel stadig en udmærket indikation? :)
SumezSumezSkrevet 21/01-18 12:44 
Sandsynligheden for bootleg-produkter er i hvert fald, statistisk set, større. Jeg har dog købt originale spil fra russiske sælgere før.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 23/01-18 23:40 
Follow-up: Ringede til PostNord og senere samme dag dukkede pakken op.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
QQSkrevet 27/01-18 20:45 
Jeg har solgt et Gamecube Component kabel på eBay til en gut i Storbritannien. Men hvad er egentlig den bedste/billigste måde at sende det på? Det skal være forsikret og med tracking. Det koster 190 hos PostNord. Jeg synes ikke kurerfirmaerne er så nemme at gennemskue, når man er den der skal sende....
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
JmogJmogSkrevet 27/01-18 20:55, rettet 27/01-18 20:56 
https://gls-group.eu/DK/da/lejlighedsvise-forsendelser/prisberegner

Ved ikke om de er billigst, men det ser ud til at være simpelt at finde prisen.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig