1. |
|
Æstetisk og UI-mæssigt et kæmpe skridt tilbage i forhold til 5'eren, og ubdredelse er for dominerende en taktik, men derudover er det designmæssigt en fantastisk god polering af seriens grundkoncept. |
21/10-21 |
8/10 |
2. |
|
Ægte destilleret run'n'gun som jeg sjældent har set gjort bedre. Alle fjender og udfordringer er designet med uhyggelig ekspertise, og lægger ikke fingre mellem på de højere sværhedsgrader. Must play! |
18/01-23 |
8/10 |
3. |
|
Årets største positive overraskelse! Tager det bedste fra Zelda, God of War og Soul Reaver, og oser af høj produktionskvalitet. Resultatet er både sjovt og virkelig flot. |
17/09-10 |
7/10 |
4. |
|
Zone of the Enders som det SKAL være. Det er stadig ikke så langt, men til gengæld meget mere "komplet" end etteren. Godt gået af Hideo Kojima og hans folk. |
01/03-04 |
8/10 |
5. |
|
Yderst middelmådigt platformspil der virker habilt ved første øjekast, men aldrig formår at blive mindeværdigt, og lider af flere irritationsmomenter |
31/10-23 |
4/10 |
6. |
|
Warcraft II satte for alvor standarder indenfor RTS genren, og næsten alle spil i genren har måttet kigge efter hos denne klassiker, da de blev udviklet. |
15/12-03 |
8/10 |
7. |
|
Voldsomt flot spil, til tider også ret stemningsfuldt. Men fyldt med gentagelser og stort set berøvet for reel gameplay. Til trods for det kan det være svært at slippe. |
14/01-22 |
6/10 |
8. |
|
Virker på mange måder som et tilbageskridt fra forgængeren. Kedeligt lineært design, ugudelig backtracking, mere 2-dimensionale områder. Men stemning er der og spillet føles som et imponerende eventyr |
11/08-18 |
5/10 |
9. |
|
Virkelig vegjort eksempel på et klassisk Metroidvania, men også helt uden noget der hæver det fra masserne. Masser af uudnyttet potentiale! |
30/01-16 |
6/10 |
10. |
|
Virkelig sjov legeplads af at spil. Savner som så mange andre end bredere og mere overbevisende verden. Men så længe man kun spiller det igennem én gang, kan man godt lade som om at ens figur er unik |
12/12-08 |
7/10 |
11. |
|
Virkelig sjov krydsning mellem puzzle og action, der kun skraber overfladen af sit eget potentiale. Især bosserne er langt bedre end NES-udgaven, og 1CC er lettilgængelig for begyndere |
09/05-23 |
7/10 |
12. |
|
Virkelig overraskende underholdende. Man forventer slet ikke hvor godt konceptet kan udnyttes, når man starter på de første par baner. Bakkes op af en underholdende og selvironisk fortællestil. |
17/11-09 |
7/10 |
13. |
|
Virkelig overraskende underholdende platformspil fra en tid hvor den slags spil blev set som "Mario-kloner". Festlig musik og absurd fysik, velgjort og sjovt! |
28/10-10 |
6/10 |
14. |
|
Virkelig hyggeligt "casual" metroidvania, der på trods af den unikke styring udviser et både meget traditionelt men også eksemplarisk bud på rigtig tilfredsstillende udforskning |
17/02-21 |
7/10 |
15. |
|
Virkelig godt platformsspil, der kun lider under et lidt trægt tempo, og en generelt lav sværhedsgrad. Spillets special-baner udviser en standard man ville ønske hele spillet var designet efter! |
19/10-20 |
7/10 |
16. |
|
Virkelig godt og helstøbt spil, der fungerer hele vejen igennem som co-op spil. Men i single player kommer man hurtigt til at kede sig, og deathmatch har utallige spil gjort meget bedre. |
19/09-07 |
7/10 |
17. |
|
Virkelig god Souls-klon, der brillierer i bosskampene, men hænger bagefter når det kommer til variation og pacing. Prøver hårdt på at få dig til at spille for evigt, men gameplay holder ved. |
03/07-18 |
7/10 |
18. |
|
Virkelig gennemført, charmerende og morsomt spil med originale og kreative gameplay-tiltag. Plottet er meget klassisk, men de enkelte elementer får dit liv til at føles en anelse rigere |
18/01-16 |
8/10 |
19. |
|
Virkelig gennemført platformer, og noget af det bedste i genren i nyere tid. Har mange cheap kills og udenadslære, og styringen kan føles lidt sløv, men den samlede pakke gør det hele værd at opleve. |
24/09-14 |
7/10 |
20. |
|
Virkelig flot og sjov genopdagelse af en ellers næsten glemt genre, der holder i dag, som det gjorde dengang. Enkelte irritationsmomenter udgør heldigvis en lille del af oplevelsen, og glemmes hurtigt |
04/12-17 |
7/10 |
21. |
|
Vinder point på den uforlignelige fornemmelse af at være en supermutant, der ganske enkelt kan ALT, og på den overraskende variation indenfor et ellers simpelt koncept. Men dog ingen nyklassiker. |
11/09-09 |
6/10 |
22. |
|
Vinder hånden på hjertet flere point på den fantastiske præsentation, men bag den gemmer sig også en ganske kompetent run'n'gun boss rush |
05/02-23 |
8/10 |
23. |
|
Ville gerne give det en højere score, men for mange frustrerende missioner virker ugennemtænkte. Variationen er dog helt i top, og kun seriens 3'er giver en mere original platform-oplevelse. |
21/10-09 |
6/10 |
24. |
|
Vil utroligt gerne være Metroid, men prøver ikke på at være det. Fumlet styring, og lugter på alle måder af et discountspil. Flot grafik, men bliver ensformig efter to minutter. Ærgerligt. :( |
24/11-11 |
5/10 |
25. |
|
Vil gerne være Metroid og Castlevania, men har hverken stemningen, fordybelsen eller den uendelige detaljegrad. Men forsøget er godt, og får endnu flere point for at revolutionere 2.5D gameplay! |
17/11-09 |
7/10 |
26. |
|
Veludført og sjovt i teorien. Men for småt og lineært i forhold til den stil spillet lægger op til, og historien er mange steder direkte til grin. Desuden mange træge områder og designmæssige bøffer. |
20/01-05 |
6/10 |
27. |
|
Velgjorte actionkampe og flot, stemningsfuld produktion. Lider desværre under mange gentagelser og forvirende labyrinter. |
04/06-17 |
5/10 |
28. |
|
Velgjort puzzle platformer, der formår at smide backtracking ind uden at det føles overflødigt. Lad ikke sammenligningerne med Ninja Gaiden snyde, det er en helt anden type spil. |
07/11-19 |
6/10 |
29. |
|
Velfungerende beat'em up, især efter Konami standarder, men bliver ensformigt, og lider under SNES'ens typiske problem med for få samtidige fjender. Bosskampene er også generelt ringe |
06/07-23 |
6/10 |
30. |
|
Ved første udgangspunkt er det et godt spil værdigt af titlen Square RPG. Der er stort potentiale i både kampsystemet og historien, men det udnyttes aldrig rigtigt. |
28/04-05 |
7/10 |
31. |
|
Ved at fjerne præcis de ting der gjorde forgængeren unikt og sjovt, er 2'eren reduceret til en halvhjertet Zelda-klon. Stadig et udmærket spil, men bl.a. frustrerende bosskampe trækker ned. |
23/07-17 |
6/10 |
32. |
|
Utroligt velspillet historie, men præget af klichéer og en moralsk tvetydighed der håndteres så kluntet at det er umuligt at gætte hvad spiller prøver at sige. Kunne også nemt være ca. 7 timer kortere |
03/10-22 |
6/10 |
33. |
|
Utroligt velgjort genskabelse af Blaster Master formlen, men lider under mange af de samme problemer. Kedelige dungeons og fantasiløst banedesign, holdes oppe af den tilfredsstillende styring |
03/03-21 |
6/10 |
34. |
|
Utroligt stemningsfuldt adventure/FPS, med en atmosfære, der aldrig er blevet overgået. Spilmekanikken fungerer, omend ikke optimalt, men alene oplevelsen gør at spillet er suverænt. |
09/10-04 |
8/10 |
35. |
|
Utroligt kreativ platformer der vidner om Konamis storhedstid. Føles langt mere velpoleret end det ser ud ved første øjekast. |
21/04-21 |
8/10 |
36. |
|
Utroligt habilt action-RPG, især for sin alder og platformen. Måske lige lovlig uoriginalt, og områderne savner variation |
05/11-23 |
6/10 |
37. |
|
Utroligt habil og gennemtænkt shooter, især for en 8bit-platform fremstår det exceptionelt. Fair, varierende og relativt langt. Savner dog lidt genspilningsværdi udover højere sværhedsgrader. |
16/07-17 |
8/10 |
38. |
|
Utroligt godt puzzle-design og flot produktionsværdi. Humoren er passende, men prøver ofte lidt for hårdt, og er aldrig voldsomt morsom. Men spil det til PC i stedet for konsol hvis du kan |
20/07-23 |
6/10 |
39. |
|
Utroligt fængende Platform/RPG-hybrid. Kampsystemet er, med elementer fra begge forgængere, intet mindre end revolutionerende. Konceptet udnyttes dog langt fra nok! |
21/01-05 |
7/10 |
40. |
|
Utroligt flot spil med en fantastisk indlevelse. En rutschebanetur i større grad end et spil, og nok noget mere overfladisk end det gerne vil være. |
09/01-19 |
6/10 |
41. |
|
Utroligt flot rambo-simulator med tilpas meget variation og medrivende sekvenser. Der er ikke sparet på noget, med undtagelse af nytænkning indenfor genren. |
24/10-10 |
7/10 |
42. |
|
Utroligt dovent og uinspireret Castlevania-lite. Inti Creates' actionspil har altid haft en del pukler, men her er de tydeligere end nogensinde før, uden de store kvaliteter til at gøre op for det |
04/03 |
4/10 |
43. |
|
Utroligt ambitiøst spil, med fem forskellige hovedpersoner og flere alternative måder at spille på for hver af dem. Virkelig god fortælling der desværre bliver lidt ligegyldig til sidst. |
17/02-21 |
6/10 |
44. |
|
Unikt, og hyggeligt at sidde med i korte ombæringer. Frustrerende på alt for mange punkter til at være bedre end middelmådigt, men det er alligevel så speciel en oplevelse, at den ikke bør undværes. |
11/01-06 |
5/10 |
45. |
|
Unikt, men ikke underholdende i længere tid. Et fantastisk stykke håndværk, og flot i sit udtryk og udførelse, men mangler grundlæggende, underholdende gameplay. Jeg nyder det dog stadig. |
17/11-09 |
6/10 |
46. |
|
Unik udgave af en klassiker. Kollisioner er til tider næsten ligeså slemme som arkaden, og 3. bane er ekstremt unfair. Men resten er spillet er sjovt, måske lige lovligt nemt. |
15/07-17 |
6/10 |
47. |
|
Undervurderet efterfølger til arkadeklassikeren, der går dybere i spillets mekanikker på mange sjove måder |
28/01 |
7/10 |
48. |
|
Underlig puzzle-platformer i umanerligt langsomt tempo. Man holdes i hånden, men alligevel kan nogen puzzles være ugennemskuelige pga. dårligt design, og touch-styringen er dum og unødvendig |
03/05-16 |
5/10 |
49. |
|
Underholdende, og svært. Den europæiske udgave er heldigvis i den lette ende, men desværre er de fleste af sangene elendige, og man kan slet ikke "mærke" at man spiller som i f.eks. Sound of Tokyo. |
01/03-04 |
4/10 |
50. |
|
Underholdende, med masser af replay værdi. Genialt på mange punkter, men savner det gennemførte level design fra tidligere spil i serien, og collission detection er lige lovlig følsom! |
29/10-05 |
7/10 |