X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Madtråden


Svar
KroeboCopKroeboCopSkrevet 20/04-08 16:28 
Min kæreste og jeg er lidt uenige om, om hvorvidt man
må genopvarme spinat eller ej.
På den ene pose står der at man godt må hvis man sørger for at de rester der skal genopvarmes, hurtigt bliver sat på køl.
på de anden pose står der, at man ikke bør opvarme spinet.
Hvad siger i til det?
Hoid to colony C05 where the computer is...
166 emne(r).
1 2 3 4 > »

Svar
KroeboCopKroeboCopSkrevet 20/04-08 16:28 
Min kæreste og jeg er lidt uenige om, om hvorvidt man
må genopvarme spinat eller ej.
På den ene pose står der at man godt må hvis man sørger for at de rester der skal genopvarmes, hurtigt bliver sat på køl.
på de anden pose står der, at man ikke bør opvarme spinet.
Hvad siger i til det?
Hoid to colony C05 where the computer is...
JuggernautJuggernautSkrevet 20/04-08 16:30 
Jeg ville afgjort lade være. Ingen grund til at få Roskilde Syge, bare på grund af noget spinat.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
QQSkrevet 20/04-08 16:35 
"Genopvarming af spinat
Sæt rester af retter med spinat i køleskab straks og spis dem højst 1-2 dage efter, at retten er tilberedt. Grunden er, at netop spinat indeholder meget nitrat. Bakterier, der naturligt findes i spinat, kan omdanne nitrat til det skadelige nitrit. Omdannelsen til nitrit sker langsomt ved lav temperatur - derfor er det vigtigt, at rester køles hurtigt ned.
Børn under 4 år bør ikke spise genopvarmet spinat"(God mad - Let at lave, Aschehougs forlag, 2003)
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 20/04-08 16:45 
Er der nogen forskel på, om man, når man genopvermer det,kan varme det så det er lunt eller må man varme det, så det er meget varme?
Hoid to colony C05 where the computer is...
QQSkrevet 20/04-08 16:48 
Ud fra ovennævnte, vil jeg mene at det ikke har nogen betydning, men at det handler om hvor længe det har været kølet ned og hvor meget. Tror snildt det går, hvis spinaten er fra i går, kom i køleskabet efter aftensmaden og den idag spises umiddelbart efter den er blevet opvarmet.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 20/04-08 16:50 
OK tak :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
King ChaosKing ChaosSkrevet 20/04-08 17:53 
Må jeg godt få alle dine arcade-spil... hvis du... ikke har brug for dem mere... efter du har spist det der spinat? :D
KroeboCopKroeboCopSkrevet 20/04-08 18:01 
Det kunne vi måske godt finde ud af, tror bare jeg tager Ibara og Esprade med i graven, men resten må du da gerne få ;=P
Hoid to colony C05 where the computer is...
King ChaosKing ChaosSkrevet 20/04-08 19:09 
Haha...
nerosnerosSkrevet 20/04-08 19:46 
Man opvarmer IKKE spinat!!!! Trust me :-(

Heller ikke noget med æg og rejer....
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 20/04-08 19:56 
Jeg har også hørt noget af det samme om persille. Er det en and?
AV Intelligent Terminal
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 20/04-08 19:59 
Nej, persille må heller ikke genopvarmes.
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
King ChaosKing ChaosSkrevet 20/04-08 20:02 
Jeg opvarmer heller ikke nogen af de nævnte ting (bortset fra and). Når jeg f.eks. laver pizza med spinat, spiser vi eventuelle rester koldt.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 20/04-08 21:27, rettet 20/04-08 21:29 
Hvad er det værste der kan ske? (til dem der holder på at det er skadeligt)
Hoid to colony C05 where the computer is...
HeroldHeroldSkrevet 20/04-08 21:49 
Nitrit _er_ jo skadeligt. Det du skal undgå er at jordbakterierne når at danne det, for det giver avs i maven. Læs mere her.

Liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiink
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
fumfumSkrevet 20/04-08 23:42, rettet 20/04-08 23:42 
King Chaos>
Jeg opvarmer heller ikke nogen af de nævnte ting (bortset fra and). Når jeg f.eks. laver pizza med spinat, spiser vi eventuelle rester koldt.

Hvad i al verden har spinat med pizza at gøre?
Godt jeg ikke er et af dine børn.
:-)
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
nerosnerosSkrevet 20/04-08 23:47 
Pizza med spinat er da helt fantastisk :-)
Bashful Neophyte
HankyHankySkrevet 20/04-08 23:58 
Spinat er noget man har hørt og set i forbindelse med Skipper Skræk. Jeg må tilslutte mig fum og sige, at spinat ganske korrekt, intet har at gøre på pizza :D

For at holde mig ontopic, så ville jeg aldrig gemme retter med hverken spinat eller persille, til dagen efter. Skrøne eller ej.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
nerosnerosSkrevet 21/04-08 18:12 
Kan man nedfryse en dej?
Bashful Neophyte
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 21/04-08 18:39, rettet 21/04-08 18:41 
Det korte svar: Ja!

Det lange svar: Det kommer an på dejens sammensætning. Jeg tror ikke gær-bakterier vil synes særligt godt om at blive frosset ned og tøet op. De fleste deje har dog godt af både at kold-hæve (i et køleskab) og hæve ved stue temperatur.

Jeg har aldrig selv haft brug for at fryse en dej ned, men jeg tror som sagt ikke der kommer noget godt ud af det. Derfor er det bedste nok at bage dejen, for derefter at fryse produktet ned.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KroeboCopKroeboCopSkrevet 21/04-08 19:21, rettet 21/04-08 19:21 
neros>
Pizza med spinat er da helt fantastisk :-)

Helt enig!
Hoid to colony C05 where the computer is...
King ChaosKing ChaosSkrevet 21/04-08 19:38 
Echelon VI>
Det korte svar: Ja!



Jeg har aldrig selv haft brug for at fryse en dej ned, men jeg tror som sagt ikke der kommer noget godt ud af det. Derfor er det bedste nok at bage dejen, for derefter at fryse produktet ned.

Jeg fryser pizza-dej (både med og uden gluten) og det er helt ud problemer. Så ta'r jeg den ud om morgen og lægger den i køleskabet til jeg skal bruge den. Der er intet tab af hæve-evne, sprødhed eller lign.
nerosnerosSkrevet 21/04-08 20:12 
Ok for det er nemlig en pizzadej som jeg har frusset ned på grund af at der var lidt for meget ;-)

Så må vi se om den smager godt når jeg skal bruge den igen.

Tak for svarene.
Bashful Neophyte
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 21/04-08 20:32, rettet 21/04-08 20:32 
Nu har pizzadej jo netop den "fordel" at det smøres til i andre madvare og rulles relativ flad - med dej til f.eks. brød og lignende ville jeg ikke gøre det.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KroeboCopKroeboCopSkrevet 09/05-08 16:54 
Hvordan er det med Mathilde cacao, der står på brikken at man helst skal drikke et glas om dagen, er der ikke for meget sukker i til at det er sundt?
Hoid to colony C05 where the computer is...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 09/05-08 17:26 
Forhåbentlig! Der er vist ingen der drikker kakao for at tabe sig...
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/05-08 18:24 
kroebocop>
der står på brikken at man helst skal drikke et glas om dagen

Seriøst?! Står der det? Står der ikke bare en eller anden lam påstand om, at det skulle være i familie med mælk?
AV Intelligent Terminal
KroeboCopKroeboCopSkrevet 10/05-08 16:11 
Ja men tænker også på cacao det er også sundt.
Hoid to colony C05 where the computer is...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 10/05-08 16:22 
Ikke hvis du tænker på "kakao", som mathilde kakaomælk.

Meget mørk chokolade er sundt i små mængder, på grund af det høje kakao-indhold. Der er dog en verden til forskel fra dette produkt, til den kalorie-bombe du kan få i flydende form.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
CronossCronossSkrevet 10/05-08 17:32, rettet 10/05-08 17:33 
At beskrive kakaomælk som værende en "kaloriebombe" er nok lige at stramme den.
Skummetkakaomælk indeholder (frit efter hukommelse) 90 kcal pr. 100 ml, hvilket ikke er specielt højt. Drikker du et glas, får du således omkring 225 kcal.
Kakaomælk indeholder naturligvis mælkens gode egenskaber, men indeholder også en del sukker. Derfor er det ikke sundt, men kan dog bruges efter træning, da kroppen har behov for protein (Mælk er en udemærket proteinkilde) og sukker indenfor en relativt begrænset tidsramme.

Det er dog klart bedre at tage en banan og en dåse tun, og hvis man ikke lige kan spise en dåse tun, er proteinpulver også et fint valg. Proteinpulver kan jo også fås med kakaosmag :)
AmbyAmbySkrevet 10/05-08 17:53, rettet 10/05-08 17:54 
225 kcal i et glas, vil jeg nu også mene er højt.

Derudover er mælk ikke sundt for voksne mennesker. Det er til køer og spædbørn.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
HeroldHeroldSkrevet 10/05-08 18:25 
Nogen af os bliver aldrig voksne :P

90 kalorier er også skudt over - og er vanvittigt meget i hvert fald i forhold til alm skummetmælk, der ligger på omkring 35kcal pr 100 ml. Mathildes egen (har lige tjekket) ligger vist på 60kcal (den økologiske variant, men jeg mener at regulær også er på 60) - det er altså 50% til forskel.

Jeg mener dog også at man er bedre tjent med et almindeligt glas skummetmælk, men det kommer vel også an på hvad formålet med kalorietælleriet er. :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
CronossCronossSkrevet 11/05-08 14:17, rettet 11/05-08 14:18 
Dark-Light>
Derudover er mælk ikke sundt for voksne mennesker. Det er til køer og spædbørn.

Ja, for det er jo langt bedre at æde kalktabletter - se det er naturligt.
Ikke at jeg gider diskutere mælk - jeg ved af erfaring, at det er en enorm besynderlig diskussion at tage med antimælk-folket. Jeg gætter på at et følgende argument enten bliver det klassiske "mælkebrev", teorien om at mælk skaber en overflod af slim og andre kropsvæsker - eller at børn bliver autister af at drikke mælk ;-)
SumezSumezSkrevet 14/05-08 10:20 
Nu er sukker jo heller ikke decideret usundt, så længe man har styr på hvor mange kalorier man indtager (såfremt det er noget man går op i :P)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 14/05-08 11:52 
Sukker har nu en lang række negative egenskaber, fx svækker det immunforsvaret, så jeg mener godt, man kan kalde det usundt.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 18/05-08 23:28, rettet 18/05-08 23:28 
Har nogle set om man kan få økologisk vandmelon, tænker bare den må suge meget sprøtegift, fordi den indeholder meget vand(hvis det er sådan det hænger sammen :=?), plus det smager bedre i øko :=P
Hoid to colony C05 where the computer is...
nerosnerosSkrevet 14/02-09 17:49, rettet 14/02-09 17:49 
Jeg er igang med et par fyldte peberfrugter i ovnen. Er der nogen som ved hvor lang tid de skal have i ovnen? Jeg har ikke rigtigt kunne finde en opskrift på nettet?
Bashful Neophyte
HyakotakeHyakotakeSkrevet 14/02-09 19:00 
Jeg tror de skal ud nu...
nerosnerosSkrevet 14/02-09 19:02 
45min :-)
Bashful Neophyte
HyakotakeHyakotakeSkrevet 14/02-09 19:03 
http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/1658/Oksekoed-opskrifter/Fyldte-peberfrugter-m.-ost

http://www.madopskrifter.nu/Opskrifter/Fyldte+peberfrugter.opskrift?0=10181

200 grader - mellem 20-35 minutter (alt efter opskrift)

Hvilken søgemaskine bruger du? Jeg fik prompte et par hundrede hits på google med simpel "fyldte peberfrugter"
nerosnerosSkrevet 14/02-09 19:43, rettet 14/02-09 19:45 
Google men fremover vil jeg bruge dig som søgemaskine ;-)

Men tak for det. Det smagte vidunderligt.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 16/02-09 00:36 
Det er meget svært at finde ordentlige opskrifter på fyldt peberfrugt på nettet, især fordi der findes så mange forskellige udgaver af retten, med vidt forskellige eksempler på fyld, tilbehør, og tilberedningsmetoder.

Jeg plejer selv at fylde peberfrugterne med en fars svarende til den man laver boller i karry osv. med, og så KOGE dem i stedet for at putte dem i ovnen. De skal stadig have rimelig lang tid (en halv time er vistikke overdrevet), men så kan man være sikker på at de er gennemtilberedte og gode. Det er svært når man bager dem.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 16/02-09 08:39 
Hey tak Sumez :-) Det med farsen lavet af det samme som boller i karry er en vigtig ting synes jeg, men jeg kan også se mange bruger alm. oksekød.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 16/02-09 09:37 
Som nævnt er det jo en ret der lægger op til mange "fortolkninger", og jeg synes man skylder sig selv at eksperimentere lidt med hvad man kan lide. :)
Mit problem med opskrifter, hvadenten de er fundet på nettet eller i bøger, er at de altid lægger op til at lave mad på én bestemt måde, i stedet for at understrege hvilke ting, der er de grundlæggende.

Jeg glemte helt at nævne den største fordel ved at koge de fyldte peberfrugter: Vandet, man hælder fra, kan bruges som grundlag til en lækker opbagt sovs. :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 16/02-09 13:05, rettet 16/02-09 13:17 
Sumez>
Mit problem med opskrifter, hvadenten de er fundet på nettet eller i bøger, er at de altid lægger op til at lave mad på én bestemt måde, i stedet for at understrege hvilke ting, der er de grundlæggende.

Jeg er enig, men det gode ved nettet er så, at man hurtigt kan finde 3-4 opskrifter på mere eller mindre samme ret, med små eller store forskelle. Og så plukke efter hvad man kan lide, hvilke ingredienser man ligger inde med, eller hvad der passer i sammenhængen, samt evt. tilsætte sine egne idéer :)

EDIT: Tilføjelser.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 21/02-09 22:48 
Tænkte på og man kan købe økologiske vindruer uden sten, eller er dem uden sten ikke naturlige :=?
Hoid to colony C05 where the computer is...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/02-09 00:40, rettet 22/02-09 00:41 
Stenfrie druer er vel bare udvalgte sorter, som sætter frø meget sent i modningsprocessen. Jeg kan i hvert fald ikke forestille mig, at det er noget, der fremprovokeres med kemi. Jeg mener også, jeg har set dem i en øko-butik eller to ;)
AV Intelligent Terminal
amnesiaamnesiaSkrevet 22/02-09 03:01 
Echelon VI>
Forhåbentlig! Der er vist ingen der drikker kakao for at tabe sig...

Det passer ikke helt. Det påstod Flemming "Bamse" Jørgensen i hvert fald han gjorde.

Link...
Græsset ER grønnere på den anden side!
King ChaosKing ChaosSkrevet 22/02-09 07:36 
KroeboCop>
Tænkte på og man kan købe økologiske vindruer uden sten, eller er dem uden sten ikke naturlige :=?

Ja, det spiser vi tit... altså i druesæsonen. Prøv Egefeldt eller Irma.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 22/02-09 10:46 
Sejt, det prøver jeg :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
166 emne(r).
1 2 3 4 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig