X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PlayRight brugernes eget spilprogram


Svar
Per SPer SSkrevet 30/10-04 21:49, rettet 30/10-04 22:05 
Inspireret af den konstruktive debat i trådene om tv-spilprogrammer, synes jeg at PlayRight brugerne selv skal skabe (i teorien) et tv-spilprogram efter hvad vi netop selv finder interessant.

Programmet skal vare 30, eller måske helt op til 60, minutter, indeholde en liste over indslag med anslået varighed. Beskriv meget gerne indholdet yderligere.

Eksempel:

Indledning:
(Hvordan er programmet iscenesat?, hvordan er stilen?, hvordan bør værterne agere? Hvordan fungerer karaktersystemet?)
30 sekunder

Besøg hos Rare:
(evt. kort eksempel på indhold af besøget osv.)
10 minutter

Anmeldelse:
Halo 2 (hvordan vises en anmeldelse bedst på tv)
5 minutter

Bærbar:
Hvad skete der med N-Gage? (Hvad skyldes den dårlige succes?)
3 minutter

Anmeldelse:
GTA: San Andreas (hvordan håndterer man et 18 års rated spil på tv)
5 minutter

Osv.

Som sagt: Progammet er dit >>
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
SumezSumezSkrevet 31/10-04 17:33, rettet 31/10-04 17:34 
Jeg ville gerne se et seriøst og sobert program, med en eller to afslappede, men alligevel engagerede vært(er), som man kan høre interesserer sig for emnet. Med en enkel, stilren præsentation, uden fest og farver og MTV-klipning over det hele.
Der skulle fokuseres meget på kulturen bag (og foran) videospil, som i Raketfart, og der skal ikke være nogen "standard-anmeldelser" - det er der simpelthen ikke plads til i et 30-minutters program, så får man højst anmeldt tre-fire spil, hvis det skal gøres bare nogenlunde godt. Så hellere en "anderledes" fokus på det enkelte spil, hvor man får et indblik i udviklerne, deres ambitioner, spillets inspirationskilder og så videre.
Der skal være plads til et ugentlig kig på sjove gimmicks i spilverdenen, og naturligvis lidt retro hist og her.

Jeg vil ikke umiddelbart komme med en præcis udlægning til et program, men dette er mine tanker.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 31/10-04 17:41 
Hvis der anmeldes tre-fire spil fire gange om måneden, hvor galt er det så i forhold til så mange andre trykte udgivelser der anmelder spil (seriøst)?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 31/10-04 17:54 
Sandt. Men du skal tænke på at folk ser det enkelte program som en helhed, og ikke over en måned ad gangen. Hvis der f.eks. bliver anmeldt et eller andet fodbold-spil, GTA:SA og OutRun 2, vil det enkelte program være fuldstændig uinterssant for mange seere. Og det vil i så fald optage næsten hele programmets sendetid og dermed fjerne muligheden for andet interessant indhold.
Mere dybdegående indslag synes jeg ikke spiller ligeså meget til den enkelte persons smag, som en almindelig anmeldelse af et spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 31/10-04 18:37 
Jeg vil også foretrække et program uden anmeldelser. Hellere aktuelle nyheder, previews og indslag om interessante emner (det er ikke udviklere der står og fortæller om hvor fede deres spil er).

TV-Avisen burde lave et magasin på en halv time. De har Penge, Horisont, Profilen osv. De burde også have et spilmagasin, med en halvkedelige men velformuleret og vidende vært.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 31/10-04 18:49, rettet 31/10-04 18:52 
Jeg mener også at værten (og redaktionen bag) skal være vidende, _meget_ endda, og det skal være nogle som virkelig brænder for det, således at det smitter af på den "menige" gamer.
Men målgruppen skal være "ekspert" spilleren, men også sådan at den almindelige spiller får lyst til at se det og vide mere.
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
Per SPer SSkrevet 31/10-04 20:13 
Vink, vink.

Kom med et forslag, debatten hører ikke hjemme lige her.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
psychomantispsychomantisSkrevet 01/11-04 10:06 
Indhold jeg selv ville sætte pris på:

Indledning:
Udsendelsens indhold præsenteres.

Nyheder:
Nyheder bør naturligvis præsenteres dugfriske, men der er selvfølgelig en grænse i forhold til nettet. Det er måske en mulighed at sammenkøre programmet med en netside, hvor nyhederne opdateres ofte (en gang om dagen f.eks.). I programmet kunne ugens vigtigste nyheder så præsenteres.

Følgende programpunkter kan eventuelt foregå efter et ugentligt rotationsskema:

Genrefokus:
Her sættes fokus på de forskellige genrer og deres historie. Man kunne eksempelvis forestille sig at værten sidder og snakker med en ekspert indenfor genren og at forskellige eksempler indenfor genren diskuteres.
Krydres eventuelt med interviews med firmaer/personer der excellerer indenfor den pågældende genre.
Hvis nøgletitler indenfor genren udgives, kan dette times med en genrefokus.
Eksempelvis kunne der have været en fokus på arkaderacere i oktober, hvor der eventuelt interviewes folk bag Burnout 3 (eller/og Out()Run 2). Samtidigt med at der blev set tilbage på tidligere tiders eksempler.


Retro/Samler:
De forskellige konsoller gennem tiden præsenteres en ad gangen. Her er mit forbillede EDGE's samlerartikler, hvor fakta og historie blandes med interviews med personligheder der enten har været med til at skabe systemet eller har lavet spil der har været med til definere konsollen. Samt selvfølgelig en round-up af de bedste/sjældenste spil til systemet. Igen kunne man forestille sig at værten sidder med en ekspert i den pågældende konsol.
Det behøver ikke nødvendigvis kun at være udgåede konsoller.
De første 4-5 gange kunne man lave gennemgange af de nuværende a la Equip. Det vil sige starte ud med eksempelvis PS2, og komme ind på nøgletitler mv. Næste gang kunne det så være Gamecube o.s.v.

Importhjørnet:
Importvenlige amerikanske og japanske spil diskuteres. Kun de bedste og dem der ikke har nogen umiddelbar europæisk tidshorisont diskuteres.

Tilbage til faste programpunkter.

Anmeldelser:
Jeg synes ikke traditionelle anmeldelser gør sig så godt på tv. Derfor vil jeg foretrække at sammenkøre det med netsiden. Det vil sige anmeldelserne skrives som på et hvert andet site og der gives en karakter. Når programmet går i luften er der lavet en opsummering af ugens anmeldelser og karaktererne præsenteres sammen med et par korte rammende ord. Der gøres opmærksom på at anmeldelserne i deres fulde ordlyd er at finde på programmets hjemmeside.

Generelt set skal værten og "eksperterne" udstråle at de ved noget om emnet. Det går ikke at folk får fornemmelsen at de ved mere end nogen af dem.
Udsmykningsmæssigt holder jeg umiddelbart på et varmt minimalistisk studie. Ingen spacey indretning eller vilde overgearede indledninger og en studievært der siger "yo!".

Hvad angår tid må en halv time anses som minimum. Tingene skal ikke rushes. Et eksempel på en for hurtig gennemgang er computerspillets historie i Troldspejlet, som maks. har fem min. pr. generation. Resultatet er en efter min mening alt for hurtig og overfladisk gennemgang.
JimPPJimPPSkrevet 01/11-04 11:41 
Præsentation af de spil der bliver vurderet igennem programmet, i en vilkårlig rækkefølge. Ugens spot præsenteres, og evt. interviews, dette bliver gjort roligt uden sensations effekter eller en overgearet speaker.

(01:30)

Starter med 3-4 anmeldelser, 3-5 minutter pr spil. De mindre interessante titler. Og med interessante der menes der – titler som folk ikke har givet den store opmærksomhed, eller generelt har særlig stor interesse blandt gamere.

(12:00)

Et spot/reportage – Ugens tema om man vil, hvor der bliver kigget i sømmene på et eller andet relateret emne, typisk kunne det være et smugkig på en kommende titel, besøg hos udvikleren mm.

(17:00)

2-3 Stører anmeldelser, 4-8 minutter, disse skal helst være krydret med små interviews, med udviklerne.

(28:30)

Wrap-up, gennem gang af karakterer, og præsentation af næste uges program, populært sagt en teaser.

(30:00)

Tak for denne gang

---------------------------------------------------------
Studiet skal være hyggeligt, forestil dig dit værelse når det er anrettet til en gamer-aften, bare uden beskidte underbukser på gulvet. Værterne, 2-3 stykker er i samme omgang også dem der anmelder spillene, de vil stå for præsentationerne og anmeldelserne.

Ja det var mit sparsomme bidrag :) Tilbage til arbejdet.
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
SeventhSunSeventhSunSkrevet 01/11-04 11:55 
Et tv-program om spil for P:R brugerne er ganske simpelt dybt urealistisk.

Det niveau af detaljer og seriøsitet, som brugerne herinde ville "kræve" [det vil sige: gide bruge tid foran kassen på] er ALT for nørdet.

De folk der bestemmer, hvad der kommer i fjernsynet i DK er næst efter pladeselskabsfolk, de mest konservative folk i verden.
TV handler om seertal, og det vurderes at computerspil ikke tiltrækker seere. Så enkelt er det.

Og måske har de ret.
Computerspil er trods alt et ret kompliceret medie - en fyldestgørende gennemgang af et nyt konsol - pc-spil ville kræve rimelig lang tid på fjernsynet, hvilket igen ville skræmme en hel masse væk.

Så man sidder med dilemmaet: en kort og poppet gennemgang, mainstreampublikummet - og dermed seertallene, kan tåle - eller en ordentlig gennemgang, der kan bruges til noget, men som de færreste til gengæld gider se.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
SumezSumezSkrevet 01/11-04 12:21 
Der er jo ingen, der har påstået, at det skal være realistisk. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig