X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

EA ejer nu RenderWare - og hvad så?


Svar
SeventhSunSeventhSunSkrevet 15/09-04 10:11 
Har I tænkt over at da EA købte Criterion købte de også RenderWare?

Det kan faktisk få ret store konsekvenser.

Til dem der ikke ved hvad RenderWare er:
(Som jeg forstår det)
RenderWare er et program/udviklingsmiljø som spiludviklere kan købe på licens.
Fordelen er at de så ikke behøver at lave alle 3D modeller med fysik, lys osv. fra bunden.
En anden fordel er at RenderWare fra starten kan køre på alle platforme.
Ulempen er at grafikken normalt ikke bliver helt på linie med hvad man ellers kan forvente.

Hvorfor er det interessant?
Jo fordi spil som Grand Theft Auto og Tony Hawk bruger RenderWare.

Én ting er at EA så tjener penge på nogle af deres største konkurrenter - hvilket vel bare er surt for udviklerne bag de spil der bruger RenderWare.

En langt mere skræmmende tanke er, at EA teoretisk set kunne lægge en kæmpe forhindring i vejen for Rockstar ved eks. at sige at de ikke må bruge RenderWare mere.
Tænk hvis EA mere eller mindre åbenlyst fik forsinket GTA: San Andreas så det ikke nåede julesalget i år?

Det er ren spekulation, og forhåbentlig også fiktion, men hvad tænker I?
Der er flere af os herinde, der til hverdag oplever de problemer det giver at MS dominerer PC'en. Et faktum man desværre bare må acceptere.
Bliver EA for store?
Er der noget at gøre?
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
SumezSumezSkrevet 15/09-04 10:14 
Er den slags forskelsbehandling ikke imod konkurrenceloven? (med mindre det HELT nægter at sælge licens til NOGEN)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 15/09-04 10:23 
Er der sket noget afgørende fordi Microsoft er "på kant" med konkurrenceloven...?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 15/09-04 10:50 
At forbyde salg til sine konkurrenter er vist ikke bare "på kanten". Jeg tvivler på at EA ville slippe afsted med det. Jeg tror heller ikke konkurrencen er skrap nok til at de ligefrem vil gøre det. Det kan vel ikke gå videre hårdt ud over deres salg at Vice City sælger godt. Tværtimod, får det solgt en masse ekstra PS2'er, hvilket til en hvis grad burde styrke deres salg.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SeventhSunSeventhSunSkrevet 15/09-04 14:26 
Altså EA er vel i deres fulde ret til at sige: "Rockstar I må ikke købe RenderWare af os mere."

Jeg kan ikke forestille mig, at de ville gøre det.
Men eks. kunne de jo sætte prisen betragteligt op.

Jeg nævnte MS fordi de er et meget godt eksempel på et firma med nær-monopol, som ikke er tilfreds med at være førende - de er absolut ikke for gode til at bekæmpe deres konkurrenter.

Hvis Vice City i alt har solgt over 8 millioner (det sidste tal jeg har hørt), så er det vel ikke helt urealistisk, at forestille sig at San Andreas kan gå hen og sælge omkring en million her op til jul.
Hvis nu spillet blev forsinket til '05 pga EA pludselig hævede prisen på licensbrug eller lignende, så ville det være en million potentielt solgte spil, hvor af EA kunne snuppe en rigtig stor bid.

Antallet af PS2'er der vil blive solgt pga San Andreas er vel til at overskue, det er trods alt en gammel maskine efterhånden.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
JmogJmogSkrevet 15/09-04 15:37 
Jeg går ud fra at man køber en renderware-licens og ikke lejer den. Det har Rockstar jo gjort forlængst, så hvordan det her skulle kunne påvirke San Andreas kan jeg ikke se.
enfenenfenSkrevet 15/09-04 16:53 
Man kunne så håbe, at GTA snart blev lavet på en anden engine, for den er altså ved at være forældet :)

Sorry, lidt off topic.
What is the Matrix?
SeventhSunSeventhSunSkrevet 15/09-04 16:56, rettet 15/09-04 16:57 
Jmog ->

Det er jo kun et eksempel - som er til at forstå.
Du kan bytte ordene ud, så eksemplet handler om GTA 4 og julen 2005 - eller hvad du nu har lyst til.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
HeroldHeroldSkrevet 16/09-04 08:34 
Licensen til San Andreas er garanteret allerede købt og betalt, så ingen ko på isen der.

Jeg mener at have hørt at næste GTA bliver Next Gen, så jeg tvivler på at de bruger RenderWare. :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
jaesjaesSkrevet 16/09-04 14:32, rettet 16/09-04 20:07 
Herold>
så jeg tvivler på at de bruger RenderWare. :)

RenderWare udvikles også til næste generation :)
CrishakeCrishakeSkrevet 16/09-04 19:19, rettet 17/09-04 12:54 
Hvis de gør det, så er jeg færdig med at købe EA's spil, "ivært fald i den her uge :P"

EDIT: Nogle firmaer kan blive for store :(
HeroldHeroldSkrevet 17/09-04 10:37 
jaes>
RenderWare udvikles også til næste generation :)

Ja, men når de alligevel skifter til next gen, kan de også lige så godt skifte motor - Den nye Unreal Engine kunne også være et muligt bud. Jeg skyder dog på at de laver deres helt egen motor. De burde have kapitalen til det nu.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SeventhSunSeventhSunSkrevet 17/09-04 12:02, rettet 17/09-04 12:03 
Hvorfor skulle de dog gøre det?

Så længe RenderWare hele tiden følger med tiden, er der jo ingen logisk grund til at skifte motor.
Groft sagt kan Rockstar jo "være ligeglade" med om GTA 4 eller 5 skal være på Next-Gen, den tilpasning klarer RenderWare jo for dem.

Alene den økonomiske belastning det ville være at skifte til et andet udviklingsmiljø gør det højest usandsynligt i mine øjne.
Hvis Rockstar bruger den tid de gør nu på udelukkende at tænke nye ideer, koncepter, historier osv - forekommer det mig så godt som udelukket at de ville forsøge at lave deres egen motor.
Det er indlysende at GTA serien på ingen måde skal konkurrere på den grafiske front med spil som Half-Life, Unreal og Doom.

Bortset fra det, så mener jeg at RenderWare er lidt noget andet og mere end Half-Life eller Unreals grafik motorer, og de kan altså ikke bare lige skifte over.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
enfenenfenSkrevet 17/09-04 12:10 
Det tager os længere tid at udvikle et spil, hvis der skal skiftes engine midt i en proces.

Bare se på Duke 4Ever, som har været igennem et engine skift flere gange nu.
What is the Matrix?
jaesjaesSkrevet 17/09-04 12:35, rettet 17/09-04 12:40 
Herold>
Ja, men når de alligevel skifter til next gen, kan de også lige så godt skifte motor - Den nye Unreal Engine kunne også være et muligt bud. Jeg skyder dog på at de laver deres helt egen motor. De burde have kapitalen til det nu.

Fair nok, chef :)

Tolkede din formulering som, at du ikke vidste, at RenderWare går next gen...

Anyway, så er jeg ikke helt enig. RenderWare er ligeså meget en pakkeløsning af forskellige udviklingsværktøjer, som en enkeltstående spilmotor. Desuden må man forvente, at mange af tilpasningsrutinerne i den opdaterede version, vil minde om dem i den nuværende pakke, og det vil derfor kræve mindre af udviklerne at fortsætte med RenderWare, end at skifte til en eller flere nye systemer.

Derudover har RenderWare-teknologien vist sig, at passe godt til GTA-serien (og andre spil med store områder, fx Jak & Daxter), så med mindre EA ændrer noget radikalt i teknologien, vil det give god mening at fortsætte i samme rille. EDIT: Men, sker det ikke, kunne en hjemmebrygget motor selvfølgelig sagtens komme på tale. En anden licens-motor, tror jeg ikke så meget på.

Men egentlig også en kedelig diskussion, vi vil jo bare have nogle fede spil :D
RJKRJKSkrevet 17/09-04 12:41 
Jak & Daxter har da ikke noget med RenderWare at gøre?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 17/09-04 12:48 
Kan være min hukommelse spiller mig et puds, men jeg husker et RenderWare logo fra da spillet starter op.
ChronoChronoSkrevet 17/09-04 13:52 
Det har jeg også svært ved at tro. Så vidt jeg ved er Jak & Daxter kodet fra bunden af folkene på Naugthy Dog. De har endda selv udviklet deres kompiler og et tilhørende lisp-lignende sprog.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 17/09-04 13:59 
Jeg mener bestemt det samme. Og Insomniac lånte så en del af det til Ratchet & Clank.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 17/09-04 14:23 
Jeg fandt lige den artikel jeg havde læst om det.

Gamasutra (gratis registrering nødvendig)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
HeroldHeroldSkrevet 17/09-04 14:48 
SeventhSun>
Hvorfor skulle de dog gøre det?

Så længe RenderWare hele tiden følger med tiden, er der jo ingen logisk grund til at skifte motor.

Fordi du slipper for at betale licenspenge, og du får et udviklingsværktøj, der kan det _du_ vil have det skal kunne - og så det faktum at der er læssevis at penge og tjene på andres arbejde, hvis du har teknologien i orden.

Teknologiskiftet fra en generation til en anden (især i denne generation) er alligevel så stort et kvantespring, at det lige nu ville være ret så belejligt.

Du har helt ret i, at de ikke nødvendigvis skal kunne konkurrere på samme grafiske niveau som Half-Life 2 og Doom, men det usandsynliggør ikke et teknologiskift overhovedet. Rockstar har bået kompetencen og pengene til at gøre det hele selv.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
HeroldHeroldSkrevet 17/09-04 14:50 
Jeg mener faktisk det var samme motor (selvfølgelig modificeret) til de to første spil.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig