Det er mit indtryk, at en del folk mener, at historier i spil sjældent er særlig gode. Selv i dag hvor mediet rundt regnet er 40 år gammelt (som etableret medie). Så det kunne være sjovt at lave en slags status over, hvor langt spilhistorier er nået.
Jeg håber derfor, at en masse af jer er friske på at poste jeres top 5 over de bedste spilhistorier. Eller så vidt muligt en top 5 - de... Se hele indlægget
Det er mit indtryk, at en del folk mener, at historier i spil sjældent er særlig gode. Selv i dag hvor mediet rundt regnet er 40 år gammelt (som etableret medie). Så det kunne være sjovt at lave en slags status over, hvor langt spilhistorier er nået.
Jeg håber derfor, at en masse af jer er friske på at poste jeres top 5 over de bedste spilhistorier. Eller så vidt muligt en top 5 - der kan være tilfælde, hvor det er fjollet eller spild af tid at tilføje eller fravælge titler.
Nogle få spilleregler er nok nødvendigt:
- Vurderinger af historier er ret subjektivt, men for at tråden skal give mening, bør vi undlade ekstremt subjektive valg. Fx i stil med "historien er så dårlig at den er god" :)
- Lav så vidt muligt listerne i prioriteret rækkefølge, selvfølgelig med mindre titlerne er stort set lige gode.
- Efter hver titel: Tilføj *, hvis du mener, historien kan måle sig med det bedste, man ser i andre medier. Tilføj **, hvis titlen samlet set er meget vellykket, altså ikke kun historien. Adskil stjernerne med / eller lign.
- Kun gennemførte spil bør vel komme på listerne. Lav evt. en liste over andre spil, du mener bør fremhæves.
Min top 8 (havde jeg gennemført flere RPG'er, ville den nok se lidt anderledes ud):
1. The Longest Journey (låner fra mange sider, men er engagerende og personlig) *
2. Dreamfall: The Longest Journey
3. Gabriel Knight (godt samspil med gameplayet) **
4. Indiana Jones and the Fate of Atlantis (god skattejagt-historie. Lidt flade bipersoner) **
5. Still Life (meget spændende og veludført dobbelt-historie - indtil den dårlige slutning)
6. Gabriel Knight 2 (ret velskrevet historie. For mange kiksede karakterer)
7. Another Code: R (moden historie, modent fortalt. Fortælleteknisk for ensidig)
8. Fahrenheit (ujævn men bestemt kompetent)
Spil jeg ikke har gennemført (men er nået langt i): ICO, Final Fantasy VII, Zelda: Ocarina of Time, Glass Rose, Half-Life, Beyond Good & Evil, Metal Gear Solid 1 og 2.
- Hvis nogen undrer sig over Ocarina og Half-Life. Ja, rammefortællingerne er relativt svage, men som repræsentanter for spil hvor "det man oplever" (i form af udforskning, events og gameplay) udgør det meste af historien, så fungerer de efter min mening glimrende.
|