X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

De bedste spilhistorier


Svar Sortering
jaesjaesSkrevet 10/01-13 19:23, rettet 10/01-13 19:28 
Har lige gennemført første episode af Kentucky Route Zero (pc og Mac, en Linux-version er på vej). Det er mere en interaktiv historie end et spil, men er ret interessant og meget stemningsfuldt. Der er flere spørgsmål end svar efter første, korte episode (1-1,5 time), men det gør kun appetitten større. Indtil videre er det ret David Lynch-agtigt med et strejf af Goichi Suda/Grasshopper og Cohen-b... Se hele indlægget
63 emne(r).
« < 1 2

Svar Sortering
GreaseballGreaseballSkrevet 25/02-10 23:26 
Skies of Arcadia er nok det spil jeg har gennemspillet flest gange bare for at nyde historien.
Kan være meget er set før men måden den er fortalt på og skiftet mellem at være på toppen og være helt til rotterne virker godt.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 25/02-10 22:02, rettet 25/02-10 22:03 
Der er flere der bør nævnes i forbindelse med en sådan liste. Prioriteringen er dog enormt svær, og umiddelbart synes jeg det giver mening at beskrive hvorfor spillets historie er god (ud fra et debat-synspunkt :)

-Silent Hill 2-
Historie, univers og gameplay går på tværs af hinanden, med et par modige forsøg på inddrage så voksne emner som psykologi, død og sexualitet, på en seriøs måde.

-Bioshock-
At forsøge at fortælle en historie om ideologi, i et computerspil, er vist ganske uhørt, og denne fungerer da også egentlig blot som en ramme, for en mere klassisk og cliché-fyldt fortælling. Alligevel fandt jeg historien dragende, og vigtig for plottets dybde.

-Deus Ex-
Hvorfor har andre ikke nævnt denne perle? :) Deus Ex byder på en hektisk fortælling om klassiske konspirationsteorier med et twist af fremtid. Noget af det mest glimrende jeg nogensinde har spillet.

-Max Payne-
Både en veldrejet action thriller og et glimrende eksempel på hvordan andre medier kan indrages for at fortælle en historie i et computerspil. Jeg følte med Max hele vejen igennem spillet.

Ovenstående spil forsøger at fortælle deres historier på mere eller mindre klassisk vis, mens andre spil fortjener point for at forsøge at fortælle historien ud fra spilmediets præmisser for interaktivitet.

Jeg tænker f.eks. på spil som Demon's Souls, Diablo eller ICO, for den sags skyld, der alle bruger en ret simpel præmisse, for derefter at lade spilleren "indleve" sig i historien og opleve den ud fra spillerens egne valg. Stemning spiller selvfølgelig en stor rolle, i disse tilfælde, og der er måske ikke tale om en historie i gængs forstand. Samtidigt mener jeg at dette er noget af det mest definerende for hvad en spil-historie er, og hvordan den fortælles.

Andre jeg kunne få lyst til at nævne, ville være: Odin Sphere, Beyond Good & Evil, Fallout 1+2, System Shock 2, Monkey Island 2, Clive Barker's Undying, American McGee's Alice og Ratchet and Clank.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
ChronoChronoSkrevet 25/02-10 21:00 
Jeg tror det der er vigtigst for at jeg fanges af en historie, er at jeg kommer til at holde af personerne, eller synes at de på den ene eller anden måde er interessante.

Sådan lige umiddelbart tænker jeg på disse spil:
Valkyria Chronicles
Final Fantasy-serien
Chrono Trigger
Disgaea

Men der er nu også masser af spil hvor jeg har kunnet lide historien, selvom den ikke har haft super interessante personer - f.eks.:
Fallout-serien
The World Ends With You
Beyond Good & Evil
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
AzzkikrAzzkikrSkrevet 25/02-10 14:16 
Suikoden serien skal helt sikkert også nævnes, iæsr 2'eren har en fantastisk historie, men alle spillene hænger jo sammen historie mæssigt.
SumezSumezSkrevet 25/02-10 12:48 
Hehe jeg overvejede faktisk også at skrive Conker på, fordi det bare er så unikt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KalicolaKalicolaSkrevet 25/02-10 12:35 
Mass Effect serien: Rigtige gode historier, som man selv har indflydelse på.

Uncharted serien: Fordi den er rigtigt godt fortalt.

Conker's bad fur day: Det handler om et egern som har været på druk og skal finde hjem, og derfra bliver det bare mere og mere sindsygt :)
For The Love Of The Game
DarkbeatDarkbeatSkrevet 25/02-10 10:25 
Snatcher har en helt vild god historie
PalleJensenPalleJensenSkrevet 25/02-10 10:02 
Uden tvivl Heavy Rain...!
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
nerosnerosSkrevet 25/02-10 09:48, rettet 25/02-10 09:49 
Jeg skal altså også snart igang med Silent Hill 2.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 25/02-10 09:21, rettet 25/02-10 09:23 
1. Legacy of Kain serien (primært Soul Reaver 2) *
2. Final Fantasy VI **
3. Grim Fandango **/*
4. Metal Gear Solid **
5. Chrono trigger **
6. Final Fantasy VII
7. Berserk (til Dreamcast, PS2-spillet tæller vel ikke, da det er en direkte genfortælling af mangen)
8. Xenogears
9. Gabriel Knight 1 og 2

Det er de eneste jeg umiddelbart kan tænke på lige nu, og Gabriel Knight synes jeg også er at strække den pga. det halvlamme plot - men når jeg tænker over det, var det virkelig et spil der rykkede grænser med sin fortælling og filmiske opbygning, der stadig holder i dag, selvom især 2'eren ikke er ældet med ynde.

Jeg ved ikke om spil som Ico og Braid kan tages med, da det er fortællemåden over selve historien, der er afgørende (hvilket dog også gør sig gældende for mange af de bedste film og bøger)
Silent Hill 2 bør nok også kvalificere, men det er mange år siden jeg gennemførte det, og jeg forstod ikke så meget af historien. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 25/02-10 09:20 
Hørt Metal Gear saga'en FTW :-)
Bashful Neophyte
AzzkikrAzzkikrSkrevet 25/02-10 01:09, rettet 25/02-10 01:10 
Umiddelbart er hele Metal Gear saga'en nok den bedste historie nogensinde efter min mening.Jeg mener ikke noget kan måle sig med dybden af mg overhovedet. Af individuele spil vil jeg sige FF6 og chrono trigger.
jaesjaesSkrevet 25/02-10 00:33, rettet 26/02-10 01:15 
Det er mit indtryk, at en del folk mener, at historier i spil sjældent er særlig gode. Selv i dag hvor mediet rundt regnet er 40 år gammelt (som etableret medie). Så det kunne være sjovt at lave en slags status over, hvor langt spilhistorier er nået.

Jeg håber derfor, at en masse af jer er friske på at poste jeres top 5 over de bedste spilhistorier. Eller så vidt muligt en top 5 - der kan være tilfælde, hvor det er fjollet eller spild af tid at tilføje eller fravælge titler.

Nogle få spilleregler er nok nødvendigt:
- Vurderinger af historier er ret subjektivt, men for at tråden skal give mening, bør vi undlade ekstremt subjektive valg. Fx i stil med "historien er så dårlig at den er god" :)
- Lav så vidt muligt listerne i prioriteret rækkefølge, selvfølgelig med mindre titlerne er stort set lige gode.
- Efter hver titel: Tilføj *, hvis du mener, historien kan måle sig med det bedste, man ser i andre medier. Tilføj **, hvis titlen samlet set er meget vellykket, altså ikke kun historien. Adskil stjernerne med / eller lign.
- Kun gennemførte spil bør vel komme på listerne. Lav evt. en liste over andre spil, du mener bør fremhæves.

Min top 8 (havde jeg gennemført flere RPG'er, ville den nok se lidt anderledes ud):

1. The Longest Journey (låner fra mange sider, men er engagerende og personlig) *
2. Dreamfall: The Longest Journey
3. Gabriel Knight (godt samspil med gameplayet) **
4. Indiana Jones and the Fate of Atlantis (god skattejagt-historie. Lidt flade bipersoner) **
5. Still Life (meget spændende og veludført dobbelt-historie - indtil den dårlige slutning)
6. Gabriel Knight 2 (ret velskrevet historie. For mange kiksede karakterer)
7. Another Code: R (moden historie, modent fortalt. Fortælleteknisk for ensidig)
8. Fahrenheit (ujævn men bestemt kompetent)

Spil jeg ikke har gennemført (men er nået langt i): ICO, Final Fantasy VII, Zelda: Ocarina of Time, Glass Rose, Half-Life, Beyond Good & Evil, Metal Gear Solid 1 og 2.

- Hvis nogen undrer sig over Ocarina og Half-Life. Ja, rammefortællingerne er relativt svage, men som repræsentanter for spil hvor "det man oplever" (i form af udforskning, events og gameplay) udgør det meste af historien, så fungerer de efter min mening glimrende.
63 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig