X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spil med god kooperativ AI


Svar
jaesjaesSkrevet 09/04-04 18:51, rettet 11/04-04 21:41 
Jeg er næppe den eneste, som synes det kan blive kedeligt i længden, at lege "lone wolf" i diverse action-spil og action-adventures, når det kommer til SP-delen.

Ex så synes jeg, at samarbejdet i Beyond Good & Evil og Halo er forfriskende, og fungerer rigtig godt.
ICO er et andet, men noget anderledes eksempel på et spil, der IMO ikke ville have været nær så godt uden en god kooperativ AI.

Hvad er jeres bud på spil, hvor den kooperative AI er positivt for spiloplevelsen, og er I enige eller uenige i, at det er et område hvor udviklerne bør lægge en stor del af deres fokus i fremtiden?
ninja copninja copSkrevet 09/04-04 19:12, rettet 09/04-04 19:36 
Det kommer naturligvis an på spillet (ved ikke lige om Doom 3 ville være fedt med kooperativ AI), men jeg synes da også, det er mere forfriskende at rende rundt med en eller flere AI-styrede karakterer; hvis de ellers ikke er implementeret således, at de bliver enten en byrde eller bare decideret ligegyldige.

Om spiludviklere bør satse mere på den slags i fremtiden, vil jeg ikke give noget konkret svar på. Så længe de holder fokus på at lave spillene så godt som muligt, så går det nok. Hvis der bliver en stigende tendens til at implementere en velfungerende kooperativ AI, så vil jeg dog bestemt ikke kimse ad det.

Red. Mit bud på et spil, hvor den kooperative AI er positiv for oplevelsen, må være Freedom Fighters. Ens soldater er forholdsvist intelligente og formår selv at lave udmærkede dispositioner og er egentlig ganske effektive - det bliver aldrig sådan, at det er en selv, der laver 90% af alle kills. Samtidig er det nemt at give dem ordrer. Da de heller aldrig kan dø, men kun blive såret, bliver de aldrig en byrde.
HankyHankySkrevet 09/04-04 19:51 
Mit bud vil også ligge på Freedom Fighters.
Jeg synes systemet fungere rigtig godt og virker gennemarbejdet.
Ai'en fatter hvad man ber dem om, men kunne dog
godt have tænkt mig lidt flere valgmuligheder.
3 mulige ting at be' Ai'en om giver en form for begrænsning for sådan en gamer som jeg :)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
KTCKTCSkrevet 11/04-04 15:55, rettet 11/04-04 23:20 
Half Life: Opposing Force (PC) har ret gode cooperative AI muligheder.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 11/04-04 20:47, rettet 11/04-04 20:47 
Er AI´en forbedret siden HL, bliver den bedre udnyttet i gameplayet, eller noget tredje? :)
GatmanGatmanSkrevet 11/04-04 21:06, rettet 11/04-04 21:47 
I HL er du Gordon Freeman, jagtet af specialstyrker.
I Opposing Force er du specialstyrkerne, jagtende Freeman.

Freeman har ingen allierede (i hvert fald ingen, der lever særlig længe). Specialstyrkerne er selvfølgelig et hold, der bliver nødt til at kommunikere og kommandere med hinanden.
DommergaardDommergaardSkrevet 11/04-04 21:39 
Prince of Persia løber man rundt med en pige og løser ting sammen!
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 11/04-04 22:04 
I Halo løber man rundt med en kvinde stemme i hovedet... hehe skitzo..
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
jaesjaesSkrevet 12/04-04 20:06 
Gatman>
Freeman har ingen allierede (i hvert fald ingen, der lever særlig længe). Specialstyrkerne er selvfølgelig et hold, der bliver nødt til at kommunikere og kommandere med hinanden.

Ok, KTC taler muligvis om co-op i multiplayer så...
KTCKTCSkrevet 12/04-04 22:37 
Niks, coop singleplayer som emnet omhandler...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
MarcusMarcusSkrevet 14/04-04 11:57 
Unreal Tournament.
SumezSumezSkrevet 14/04-04 14:26 
Du mener vel 2004 udgaven? Har hørt at AI'en skulle være forbedret i den.
Den kooperative AI i assault banerne i det oprindelige UT, er mildest talt ikke noget værd. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
MarcusMarcusSkrevet 15/04-04 07:41, rettet 15/04-04 07:46 
Assault? Jeg synes da den fungerer udemærket, man skal bare kommandere dem til at angribe i stedet for at dække en.
Dog har spillet nogle klare andre -'er, altså PS2 versionen sammenlignet med PC.
Spillet er nemlig utroligt nemt, jeg havde tidligere spillet det på pc og kunne nok gennemføre på adept med nød og næppe, men på ps2 var det gennemført anden dag efter jeg fik det, på inhuman sværhedsgrad.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig