X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Råd mod søvnløshed..


Svar
AndyAndySkrevet 01/04-04 06:33 
Dav,
I denne uge har jeg næsten været oppe hele natten alle dagene - Jeg kan simpelthen IKKE sove, ligemeget HVAD jeg gør!

Også spekulerede jeg på om nogle er jer her P:R havde nogle tips mod søvnløshed?
Congratulations! you have just wrote post Number 100!:D
King ChaosKing ChaosSkrevet 01/04-04 09:07 
Final Fantasy?
KeenKeenSkrevet 01/04-04 09:53, rettet 01/04-04 09:54 
Slå dig selv i hovedet med en stor hammer, så garanterer jeg for at du får din søvn... :P

Edit: Jeg ser nok for mange tegnefilm...
fearless popcornfearless popc...Skrevet 01/04-04 09:54 
Sovepiller?
just plug it in.
PapandPapandSkrevet 01/04-04 09:56 
Hold dig fra cola og kaffe. Tænd så for DR2 og du sover i løbet af få minutter.

(Final Fantasy er også et rigtig godt forslag.)
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
dRxLdRxLSkrevet 01/04-04 10:05 
Sex eller onani.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 01/04-04 10:58, rettet 01/04-04 10:59 
Jeg har faktisk også søvnproblemer.

dRxL: Har jeg prøvet. Nu døjer jeg med både søvnløshed og hudløshed :-D
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
3of193of19Skrevet 01/04-04 11:44 
Abe Kôbô's "The Woman in the Dunes". En halv side af den og zzz.
En generel ting ang søvn ifølge min egen erfaring er at det faktisk kan være sværere at falde i søvn EFTER et bestemt tidspunkt. Går jeg i seng for sent risikerer jeg at misse mit "søvnige vindue" og så kan det tage lang tid før jeg kan falde i søvn.
Så såsnart du føler dig træt hop i seng med det samme.
psychomantispsychomantisSkrevet 01/04-04 11:58 
Og lad være med at spille (videospil forståes) lige inden. Det frigør adrenalin og dopamin i relativt store mængder.
PoulPoulSkrevet 01/04-04 13:32 
3of19>
Abe Kôbô's "The Woman in the Dunes". En halv side af den og zzz.
En generel ting ang søvn ifølge min egen erfaring er at det faktisk kan være sværere at falde i søvn EFTER et bestemt tidspunkt. Går jeg i seng for sent risikerer jeg at misse mit "søvnige vindue" og så kan det tage lang tid før jeg kan falde i søvn.
Så såsnart du føler dig træt hop i seng med det samme.

Den kan jeg godt nikke genkendende til. Så sent som i går aftes var jeg temmelig træt, men holdt mig vågen for at se landskamp, men da jeg så endelig skulle i seng efter landskampen, så kunne jeg bare ikke sove.
AndyAndySkrevet 01/04-04 13:45, rettet 01/04-04 13:47 
dRxL>
Sex eller onani.

Fy for fanden! Helt ærligt jeg er 13. Jeg syntes sådan noget er virkelig klamt
Congratulations! you have just wrote post Number 100!:D
AndyAndySkrevet 01/04-04 13:46 
Men tak for rådene allesammen, selvom jeg ikke tror de hjælper:/
Congratulations! you have just wrote post Number 100!:D
quadquadSkrevet 01/04-04 13:50 
Andy>
dRxL>
Sex eller onani.

Fy for fanden! Helt ærligt jeg er 13. Jeg syntes sådan noget er virkelig klamt

You still have so much to learn..
AndyAndySkrevet 01/04-04 13:54, rettet 01/04-04 13:59 
Sikkert!:P
Congratulations! you have just wrote post Number 100!:D
DizzyDizzySkrevet 01/04-04 15:34 
Andy>

Helt ærligt jeg er 13.

Så kan jeg ikke forslå at drikke et par guldbajer inden sovetid ;)
Hold dig fra sovepiller, de giver ingen god søvn, da man kun sover overfladisk på dem.
Det bedste tip må dog være at lave noget hårdt fysisk arbejde, så bliver man rigtig dejlig træt :)
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
WehnerWehnerSkrevet 01/04-04 15:38 
Det har dRxL jo allerede foreslået :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DizzyDizzySkrevet 01/04-04 16:02 
Det er da ikke hårdt for dig ;)
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
SumezSumezSkrevet 01/04-04 16:22 
Jeg havde også en gang stort set dagligt enormt svært ved at falde i søvn. Jeg lå som regel 3-4 timer før jeg faldt i søvn.
Så fik jeg en ny seng med en ny madras, og problemet stoppede. Det er ikke fordi den gamle var ubehagelig, men af en eller anden grund havde jeg meget lettere ved at falde i søvn på den nye :\
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
FrederikkellerFrederikkellerSkrevet 01/04-04 17:01, rettet 01/04-04 17:03 
ny pude, så er den hjemme :)

Dizzy> en påskebryg ;)
quadquadSkrevet 01/04-04 17:04 
Kan vel kun følge Daniels eksempel og foreslå sex...
Hvis man ikke kan falde i søvn efter det, er det slet ikke meningen man skal sove.

Et alternativ er en halv time på dansemåtten, så sover man også godt bagefter :)
DizzyDizzySkrevet 01/04-04 17:05 
[Megaskrift]EN[/Megaskrift] kasse eller palle??? lol
Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy - Benjamin Franklin
HardballerHardballerSkrevet 01/04-04 17:25, rettet 01/04-04 17:26 
Så har du da en unskyldning for at være oppe hele natten. Puha, man kan gennemføre mange spil.. heh

Har dog aldrig det problem - jeg kan altid sove, selvom jeg lige har sovet og lige hvor jeg vil.. heh..
King ChaosKing ChaosSkrevet 01/04-04 17:30 
Wagner>
Kan vel kun følge Daniels eksempel og foreslå sex...

...kan generelt ikke anbefales til 13-årige.
quadquadSkrevet 01/04-04 17:36, rettet 01/04-04 17:36 
Kan generelt ikke forventes et fjols som mig lægger mærke til jeg allerede HAR besvaret dette emne...Eller at han allerede har skrevet han er 13 :)

Så må du bare igang på dansemåtten... Mindst ligeså effektivt, knap så sjovt.
seebergseebergSkrevet 01/04-04 17:44, rettet 01/04-04 17:45 
Et par råd mere eller mindre useriøse, men de virker!

Drik et par påskebryg, julebryg, H.C. pils, Elefant, Masterbrew, Bjørnebryg, årgangs øl... whatever og du sover vidunderligt...

Smæk et elendigt GB spil i din SP, og fald senere i søvn med maskinen i ansigtet.

Læs nogle sidder i "Litteratur håndbogen"... Der kan gå lang tid, før du har fundet dit helt eget "sovekapitel" ;P
Genesis does what Nintendon't!Spiller nu: Uncharted 3: Drake's De..., Forza Motorsport 5, Donkey Kong Country: Tr...
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 01/04-04 18:20 
Wagner>
Kan vel kun følge Daniels eksempel og foreslå sex...

King Chaos>
...kan generelt ikke anbefales til 13-årige.

Spil du bare uvidende - En søgning på dit C: Drev vil bevise noget andet *lol*
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
MarcusMarcusSkrevet 01/04-04 21:10, rettet 01/04-04 21:31 
dRxL>
Andy>
Sex eller onani.

Fy for fanden! Helt ærligt jeg er 13. Jeg syntes sådan noget er virkelig klamt

Jeg går også klart imod dette forslag, specielt del 2.
Og du har efter min mening ret i halvdelen af din påstand.

Jeg fraråder også sovepiller. Faktisk piller generelt, inkl. panodil typer.

Tjah, det hjælper i hvert fald hvis du kan overbevise dig selv om du sagtens kan falde i søvn og du har den evne at du altid kan falde i søvn når du har lyst til det.
Ens hjerne har stor magt over kroppen.

Sov godt :)

Sumez>
Så fik jeg en ny seng med en ny madras, og problemet stoppede. Det er ikke fordi den gamle var ubehagelig, men af en eller anden grund havde jeg meget lettere ved at falde i søvn på den nye :\

Jeg vil vove at påstå det er fordi du troede du ikke kunne falde i søvn i den gamle seng, muligvis kunne du engang, så begyndte det at gå galt nogle få gange, så fik du idéen at det måske var pga. madrassen og så forblev problemet der.

Personligt har jeg løst nogle af mine egne problemer via psykologi, ofte kan man f.eks. føle sig syg, f.eks. køresyg, så hjælper det bare at tænke på at man er rask, og måske være positiv og tænke at man egentligt har det fortræffeligt :)
The GuardiansThe GuardiansSkrevet 01/04-04 21:17 
En bog plejer også at kunne hjælpe...
I have witnessed countless empires break before me.Spiller nu: Halo 2 [Limited Collect..., Elder Scrolls IV, The: ..., Battlefield 2: Modern C...
KeenKeenSkrevet 01/04-04 21:31 
Mysterious>
Ens hjerne har stor magt over kroppen.

Du er ikke psykolog vel :)
SumezSumezSkrevet 01/04-04 21:32 
Mysterious>
Jeg vil vove at påstå det er fordi du troede du ikke kunne falde i søvn i den gamle seng, muligvis kunne du engang, så begyndte det at gå galt nogle få gange, så fik du idéen at det måske var pga. madrassen og så forblev problemet der.

Det er ikke tilfældet. Det faldt mig ikke ind at det skulle være madrassen, det kom rent som en positiv overraskelse da jeg fik en ny seng i forbindelse med at jeg fik et nyt værelse.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
MarcusMarcusSkrevet 01/04-04 21:32, rettet 01/04-04 21:48 
Keen>> Nej, men jeg har læst en bog omkring emnet og interesserer mig for generelt for psykologi.
Prøver relativt ofte at hjælpe folk med deres problemer også. :)

<EDIT> Slettede noget.

Sumez>> Så vil jeg vove at påstå at det var din underbevisthed :) (Men det kan selvfølgelig svært at bevise/modbevise :))
tastasSkrevet 01/04-04 21:36 
At der er en 'fysisk' forskel på madrasser er bare ikke en valid grund eller hva'? :]
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
MarcusMarcusSkrevet 01/04-04 21:40 
Tas>>
Sumez>
Det er ikke fordi den gamle var ubehagelig, men af en eller anden grund havde jeg meget lettere ved at falde i søvn på den nye :\
SumezSumezSkrevet 01/04-04 22:00 
Selvom den ikke var ubehagelig, må jeg nu alligevel pointere at det var en gammel tynd skumgummimadras på en træseng. Ikke meget, men det jeg var vandt til. ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
MarcusMarcusSkrevet 01/04-04 22:07 
Hehe :) ok, så kan det måske ha' noget med det at gøre :)
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 01/04-04 22:10 
Det er ikke godt for ryggen Sumez :)
jaesjaesSkrevet 02/04-04 02:29, rettet 02/04-04 03:17 
Jeg har også haft problemer med at sove på et tidspunkt (og har det stadig en gang i mellem).

Det startede med en konkret årsag, en overbo der var oppe det meste af natten, men fortsatte efter jeg havde fået ham overtalt til at være mere stille.
Så jeg konkluderede (hvad jeg godt vidste, men nu havde jeg så oplevet det på min egen krop:) ), at det psykologiske element kan have en kæmpe betydning i den slags tilfælde.

Kort fortalt, så lå det i baghovedet, at han MÅSKE ville larme om natten, og jeg kunne ofte ikke sove før jeg var overbevist om, at han var gået i seng.
Der udover så fortsatte det efter jeg flyttede, så min egen lille personlige konklusion var, at jeg havde fået "psyket" mig selv godt og grundigt i negativ retning, så at jeg derfor fortsatte med at have søvnproblemer.

Nå, men lidt konkrete råd kan du også få, da jeg har prøvet stort set alt gennem tiden :)

Kort sagt, så bygger de forskellige råd, som eksperter har erfaret gennem tiden på to elementer. De fysiske og psykiske faktorer. Så man må prøve sig lidt frem, men de ting der virker for mig er:

- Undgå så vidt muligt koffein 3-4 timer før du skal sove.
- sørg for at der ikke er hverken er for varmt eller for koldt i rummet du skal sove i.
- Du bør hverken være mæt eller sulten.
- Lad være med at ligge at tænke over ting du skal huske/have ordnet til dagen efter - hav det ordnet inden du går i seng, eller lav en liste.
- Lav noget afslappende en halv times tid eller mere, inden du går i seng (læs noget letfordøjeligt, se noget skodtv, eller hvad du nu synes virker). Som psychomantis er inde på, så kan man blive kvikket op af bl.a. at spille videospil. Min erfaring er, at det samme er gældende hvis man "bare" sidder og skriver eller surfer på computeren. Jeg tror også, at det direkte lys fra skærmen er med til at fremprovokere dette.
- find kernen af problemet, og LØS DET (eller få hjælp til at løse det, hvis du ikke kan eller vil selv) :)

Held og lykke, jeg føler med dig. Det er IMO ligeså slemt som at have influenza eller grumme tømmermænd, når man mange dage i træk kun har sovet få timer hver nat :)

EDIT: Hehe, ser lige at du kun har haft søvnproblemer i en uge, så min "fristil", var måske skudt lidt højt ;)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig