X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Definition af Electronica undergenrer?


Svar
MarcusMarcusSkrevet 11/02-04 16:12, rettet 20/04-04 18:58 
Hej, jeg tænkte bare om nogen kunne hjælpe Organic og jeg med at besvare følgende spørgsmål:

Hvad er forskellen mellem disse forskellige electronica typer?:

Rave, Techno, Trance, house, drum'n'base, jungle, acid, ambient, breakbeat, detroit, psycadelic og goa.

I er velkomne til at nævne flere undergenrer og definere dem, eller nævne nogle bands/solister der laver netop denne/disse type(r) electronica.


På forhånd tak:
Organic & Mysterious
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 11/02-04 16:30, rettet 11/02-04 16:32 
Jeg vil foreslå i bruger All Music Guide (allmusic.com), da siden har en suveræn database over bands, genrer, pladeselskaber, analyser af enkelte sange m.m. Jeg kan garantere, at der er udførlige beskrivelser af alle ovenævnte genrer, med konkrete eksempler på bands, album og sange der er kendetegnende for dem.
(...)
Star SoldierStar SoldierSkrevet 11/02-04 16:36 
Relateret, husk at se programmet om Kraftwerk på DR2 kl 23.00 (hvis man er til den slags).
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
ViolatorViolatorSkrevet 11/02-04 17:27 
Og vi ses i KB-Hallen på lørdag...
Star SoldierStar SoldierSkrevet 11/02-04 17:38 
Så de spiller i DK igen?, cool nok, har kun hørt dem til Roskilde og Expo 2000, har ikke engang fået købt Tour de France albummet endnu, sig til hvordan det var (deres show er altid seje, så dejligt robot-retro).
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 11/02-04 18:05 
Det er en lidt besværlig opgave at skulle definere de forskellige genrer på skrift :) Men jeg kan godt nævne nogle genredefinerende artister inden for nogle af dem

Techno: Barco Bailey og DJ Misjah laver begge det jeg vil betegne som typisk techno. Meget monotont, og med en hård bas. Ofte er hele nummeret én stor opbygning, med en enkelt breakdown eller to. Det kan være ret fedt :) Rave er lidt hen af det samme, men der er flere 'åndsvage' melodier, hvis jeg kan tillade mig at kalde dem det. Rave er også gerne lidt hårdere i kicket end normal techno.

Trance og house er der nok nogen der kan forklare bedre end jeg kan... Trance ved jeg ikke ret meget om, men house deler man vist ofte op i funky house, progressive house, deep/tech house og hard house. Funky house er, tja, funky og ofte med en masse saxofon og piano osv osv. Det er vel stort set det samme som french house (Dimitri from Paris er en af de bedst kendte artister/djs. Respect is Burning udgiver nogle gode funky house cder) Progressive house er en tand hårdere, og ofte mere melodisk. Deep/tech house hører til den langsommere ende og er mere stemningsfuldt, og næsten altid kun musik (altså, der er ingen der synger). Hard house er, ja, hårdt :) Det minder på mange måder om en blanding mellem trance og rave, mest pga melodierne. John Doe og Tom Harding er blandt de bedste DJs i den genre.

Acid er ofte simple rytmer, med mere komplicerede, syrede melodier hen over (deraf navnet, yoink). Jeg kender ikke rigtig nogle artister herfra, og det er lidt mit indtryk at det ikke er særlig udbredt. Herhjemme er det bestemt ikke, i hvert fald.

Psychadelic og goa er igen lidt det samme. Mange melodier, og der er næsten altid god fart på. Det er også ret fedt, meget af det. En undergenre der også er meget udbredt er minimal. Det er nærmest psy og goa, med mindre melodier og et tungere beat. Mere monotont. Af artister kan nævnes Astrix, Astral Projection, Growling Mad Scientists og Absolum inden for psytrance, og blandt andet danske Beat Bizarre inden for minimal.

Drum'n'bass og breakbeat. Begge består hovedsagligt at trommer og en bas, men forskellen ligger i tempoet. Hvor dnb ofte ligger helt oppe omkring 180 BPM, er breakbeat hele nede på 120 og 130 BPM. I begge genrer bliver der af og til også scratchet på numrene, og i drum'n'bass er det ikke unormalt at der er en MC med. Nogle af de mest kendte dnb kunstnere er Bad Company, Ed Rush & Optical, Andy C, Dj Krust, Dj Hype og blandt de mere funky er Ganja Kru, EZ Rollers og Fabio. I breakbeat genren er Krafty Kuts, Freq Nasty og Soul of Man nogle af de mest succesfulde.

Det var kort hvad jeg lige kunne komme i tanker om. Der er garanteret en hel masse jeg har overset, men det er jo også et ret omfattende emne. Spørg bare hvis der er andet :)
jaesjaesSkrevet 11/02-04 19:26, rettet 11/02-04 20:27 
Chill Out
Down Beat
Nu Jazz
Minimalistic (bruges mest i forbíndelse med andre genre)
Big Beat
Acid Jazz

Sorry for evt. allerede nævnte genrer.

EDIT: Kom lige i tanke om Drill n' Bass.
SumezSumezSkrevet 11/02-04 20:19 
Hrm. Tæller Electro og EBM som electronica undergenrer?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 11/02-04 20:20 
EBM ved jeg ikke hvad er... Men electro gør i hvert fald
HyakotakeHyakotakeSkrevet 12/02-04 00:29 
EBM = Electronic Body Music.

IDM skal vist også nævnes i electronica-sammenhæng (Intelligent Dance Music).
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig