X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Kvaliteten af DVD afspiling


Svar
dRxLdRxLSkrevet 21/03-03 01:23, rettet 21/03-03 01:24 
Jeg sad og så Mulholland Drive via min xbox på en videoprojektor i aftes, og jeg synes alt for ofte at jeg bemærkede "compression artifacts" hvor billedet "vred" sig eller lavede mønstre jeg ikke mindes fra biografversionen.

Det kan selvfølgelig skyldes projektorens evne til at gengive farver fra S-video signalet (måske er dens LCD display kun på 16bit) men jeg mindes ikke at jeg bemærkede det da vi så Twin Peaks fra en PS2.

Så hvor god en DVD afspiller er det lige at xbox'en er?. Er den f.eks. på højde med PS2'en og hvordan står den i forhold til de dyre dedikerede DVD afspillere?

Skal man forvente at se "kompressions mønstre" på DVD film når der krydsklippes eller panoreres på en for codec'et uforvented måde?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Le RoofLe RoofSkrevet 21/03-03 01:38, rettet 21/03-03 01:41 
Nu ved jeg ikke om du har IGN Insider, men hvis du har, se linket forneden.

Anyways, så vidt jeg husker (jeg droppede mit insider abonnement for et par måneder siden) så var konklusionen, kort sagt, at Xbox'ens DVD afspiller var en del bedre end PS2'ens, men at "rigtige" DVD afspillere stadig var at fortrække.

PS2 vs. XBOX DVD Playback
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
RJKRJKSkrevet 21/03-03 01:56 
Jeg har endnu ikke set én vidende person udtale sig seriøst om PS2 vs Xbox på området. Jeg har ikke Insider og ikke DVD-kittet til Xbox.

PS2'en er fornuftig til ikke at have slemme artifakter og bedre end dedikerede afspillere jeg har set. Lysår forud for en Xbox med DVD Region X2.

Men jeg venter da stadig på at blive overbevist :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Le RoofLe RoofSkrevet 21/03-03 02:05, rettet 21/03-03 02:07 
Nu forholdte jeg mig også kun til IGN's artikel om emnet. Personligt har jeg aldrig set Xbox'ens DVD playback og kan derfor heller ikke udtale mig om det.
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
reinholdreinholdSkrevet 21/03-03 09:15 
RJK >

PS2'en er fornuftig til ikke at have slemme artifakter og bedre end dedikerede afspillere jeg har set. Lysår forud for en Xbox med DVD Region X2.

Det er jo så ikke en fair sammenligning, de bør kun sammenlignes ved hardware dekodning, og ikke software som DVD Region X2 bruger.

Jeg kan så tilføje at coren der bruges til hardware afspilningen er næsten identiske i PS2´en og Xbox´en. (undtagen i en V1 PS2). Den eneste forskel rent hardware mæssigt er front end interfacet, hvor forskellen er markant på de analoge signaler: Composite, RGB og Y/C(S-VHS).
Hvilken der er bedst er sikkert mere et religions spørgsmål :)
dRxLdRxLSkrevet 21/03-03 10:17 
reinhold >
Den eneste forskel rent hardware mæssigt er front end interfacet, hvor forskellen er markant på de analoge signaler: Composite, RGB og Y/C(S-VHS).

Godt du er her Reinholdt, så jeg kan få markeret hvor lidt jeg ved =)

Hvad betyder det ovenstående? Eller hvor kan jeg evt. læse mere om det?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 21/03-03 10:39, rettet 21/03-03 10:39 
reinhold >
Det er jo så ikke en fair sammenligning, de bør kun sammenlignes ved hardware dekodning, og ikke software som DVD Region X2 bruger.

Hvorfor er det ikke muligt at bruge hardware dekodning?
(jeg ved lars om det her)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DeluxScanDeluxScanSkrevet 21/03-03 11:08 
Jeg kan bedre lide Xboxens DVD-menu, så den er bedst for mig :)
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
reinholdreinholdSkrevet 21/03-03 11:29 
Til dRxL: Det betyder blot at rent hardware mæssigt er PS2 og Xbox på højde med hinanden når det gælder afspilning af DVD. Problemet med DVD afspilning på konsoller generelt, er at der intet gøres ud af signalet efter det er dekodet. Det bliver der ikke ofret penge på, da slutbrugeren i de fleste tilfælde bare smider er (dårligt) composite kabel på, og er ret ligeglad med kvaliteten, bare det er bedre end et VHS bånd. Jeg tror ikke du kan finde sider, med en ordentlig anmeldelse af kvaliteten, det er jo meget objektivt hvad god billedkvalitet er. Og ingen gider at måle det faktiske signal man får ud af maskinerne.
Jeg kan ikke give dig et svar på tråden generelt, jeg tror det du ser ikke er et digitalt problem, men derimod et analogt.

Til Sumez, det er skam muligt at bruge hardware dekodning, det er det man benytter når man bruger det offiecielle DVD kit. DVD region X2 softwaren benytter blot software dekodning fordi det nu engang har været det nemmeste at bruge, da man så bare genbruger noget kode fra en standard PC. Så kort: køb et DVD kit, hvis du/i vil have ordentlig DVD kvalitet på en XBOX.
SumezSumezSkrevet 21/03-03 13:31 
Ok. Forstået :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ValkyrieValkyrieSkrevet 21/03-03 13:41 
Jeg ved ikke rigtig..... Jeg har set DVD film på både Xbox og PS2, og kan ikek rigtig bedømme(forskellige TVere og den slags), men den eneste forskel jeg har hørt der skulle være er noget med at i PS2en sider der et 4X drev, og i Xboxen et 5X drev.... Jeg ved slet ikke om det er rigtigt, men jeg tror bare det betyder at Xboxen loader en lille smule hurtigere end PS2en, men jeg ved det ikke!
Well crucify the insincere tonight...
RJKRJKSkrevet 21/03-03 13:55, rettet 21/03-03 13:56 
reinhold >
Det er jo så ikke en fair sammenligning, de bør kun sammenlignes ved hardware dekodning, og ikke software som DVD Region X2 bruger.

Det var ikke en sammenligning. Det var en konstatering.

Jeg kan igen sige at PS2'en laver smooth skalering på anamorphic billeder, hvilket ikke alle standalone DVD-afspillere gør (og det ser forfærdeligt ud uden).

Så udsagnet om at alle stand alone-afspillere (billedkvalitetsmæssigt) er bedre end PS2 til DVD er direkte løgn. Måske alle nye modeller, men vi skal ikke langt tilbage...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig