X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

En skygge af håb i Japan


Svar
MrCaseMrCaseSkrevet 27/11-03 13:35 
Det lader til at pris-nedsættelsen i japan faktisk har haft en effekt.

Games.msn siger:
"Prissænkningen fik salget op på en langt mere acceptable 7.500 enheder, hvilket er helt usædvanligt for Xbox i Japan"
..per uge.

Det er så en stigning på 2400% (vildt tal, hva?)

Det er selvfølgelig langt fra godt nok, men det giver da et håb om at det ikke bliver en total ydmygelse, som det ellers var godt på vej til, med Xbox i Japan...

The Story...
Have you considered sucking less?
RonaldoRonaldoSkrevet 27/11-03 14:10 
Xbox er en totalt ydmygelse i Japan. Det er da klart at de sælger, når spillene nærmest bliver givet væk gratis for tiden. Under 40 kroner for et Xbox spil. Blinx til 30 kroner.

http://www2.ezbbs.net/19/techside/img/1069479428_1.jpg

Hvis Xbox når 100.000 units i år er det et mirakel.
RJKRJKSkrevet 27/11-03 14:16 
Hvis vi nu alle holder op med at købe konsoller og spil, mon de så også sætter priserne ned i det leje herhjemme?

;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
MrCaseMrCaseSkrevet 27/11-03 14:24 
...jeg synes da altid jeg har fået at vide at det var så dyrt i Japan...

Ahmen. Hvorfor? Jeg ved godt Japan er et mærkeligt land, men helt ærligt?... Jeg forstår det altså ikke...
Have you considered sucking less?
Star SoldierStar SoldierSkrevet 27/11-03 14:26 
Japan er som sahara uden en sky på himmelen, xbox vil smelte i dens egen plastik :)

Når spillene bliver sat ned til 700yen, så tyder det på doomsday for xbox i japan.
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
RJKRJKSkrevet 27/11-03 14:28 
500...

;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RonaldoRonaldoSkrevet 27/11-03 14:39 
Og folk undrer sig over hvorfor Sega ikke tør at udgive OutRun2 til Xbox. Det er en smule sørgeligt, men hvis nu Bill Gates købte lidt Square-Enix, så ville det nok se bedre ud.
RJKRJKSkrevet 27/11-03 14:42, rettet 27/11-03 14:43 
Det tror jeg også er eneste løsning for Microsoft hvad angår denne generation i Japan.

Men udover at Sony så allerede sidder på en stor del af Square Enix, så tror jeg simpelthen ikke, at de ville tillade det på nogen måde.

Square Enix er i sidste ende den vigtigste udvikler i Japan, fordi de med FF og DQ sælger konsollerne.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 27/11-03 14:50 
Sådan her (ca.):

Japan: Square Enix
Vesten: Rockstar

Og Sony sidder på dem begge.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
MrCaseMrCaseSkrevet 27/11-03 14:51 
Er der ikke nogle kloge hoveder der kan forklare mig det her?

Jeg ved godt at xboxen er grim og amerikansk så det basker. Men helt ærligt. Den har den bedste grafik. Og flere (imo) gode spil. Og så har de fået controller S. Og Kareoke.

Hvad er det der er så frastødende vel xbox for Japanerne? Er det måske fordi de ikke er vandt til konsoller fra "udlandet"?
Have you considered sucking less?
APHAPHSkrevet 27/11-03 14:54 
MrCase >
Hvad er det der er så frastødende ved xbox for Japanerne?

Mangel på japanske RPG måske?
Spiller nu: Civilization IV, Halo 3, Everybody's Golf: World...
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 27/11-03 14:55 
De går efter spil indefra deres grænser, som Final Fantasy og Dragon Quest. Og dem er der ikke rigtig udkommet nogle af på Xbox...
MrCaseMrCaseSkrevet 27/11-03 14:59 
...fristes man til at sige at de måske trænger lidt til en kultur-revolution...

Scandinaviske gamer spiller da mest EU og USA spil, men så sandelig også japanske og asiatiske...

Kunne man måske sige at de var lidt... indspiste? Kultur-racistiske?

(jeg vil selvfølgelig ikke benægte Japan som verdens spil-hovedstad)
Have you considered sucking less?
NaieraNaieraSkrevet 27/11-03 15:04, rettet 27/11-03 15:06 
MrCase >
Og flere (imo) gode spil.

Ja, ifølge dig. Din spilsmag er sikkert typisk "westernsk", og du sætter ikke pris på de samme ting, som japanerne gør. Der er ingen traditionelle RPG'er der er værd at spille på maskinen, og PS2'en er foran 1 til 5 hvad angår antallet af "spilbare" 2D shoot'em ups, hvis ikke 1 til 10. Xboxens spiludvalg er domineret af "den bedste udgave af sportsspillene", til hvilket japanerne jo bare siger "NÅ!", og så er det "eneste" der er "for dem" til Xboxen jo spil som Otogi, Shenmue 2, JSRF, PDS og SCII. Det er jo gode spil, men mange af dem findes til andre maskiner, og de andre maskiner har et bedre udvalg samlet set.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
OkottaOkottaSkrevet 27/11-03 15:05 
Mon vi nogensinde kommer ned i det prisleje herhjemme? Så ska' jeg da sikkert nok ha' en Xbox - måske den bliver bundlet med Halo 2, for små 100 kroner næste år? Det ku' være rigtigt lækkert.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
MrCaseMrCaseSkrevet 27/11-03 15:07 
Er det virkelig sådan at Halo, Splinter Cell, PGR2 .. alle de store spil, ikke gør noget for dem?

Er det virkelig shoot'em'ups og rpg's der tæller?

Rpg's forstår jeg godt men shoot'em'ups?....

Racistisk kommentar: på nogle punkter er Japan altså lidt et 80er land (med deres musik og film, typisk)
Have you considered sucking less?
RJKRJKSkrevet 27/11-03 15:10 
Der blev lavet noget statistik over japanske gamere på TGS for nyligt. On top of my head:

Under 1% af japanske gamere ejer et ikke-japansk spil.

37% af japanske gamere betragter RPG som deres favoritgenre. Nærmeste konkurrent (strategi) havde 7%. Under 1% sagde FPS.

Forklarer det?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
APHAPHSkrevet 27/11-03 15:11 
http://www.games.msn.dk/pgs/docs/newsItem_dk.asp?icn=75255&ci=60
Spiller nu: Civilization IV, Halo 3, Everybody's Golf: World...
SolaegSolaegSkrevet 27/11-03 15:13 
Nogle af de spil, som Naiera nævnte, samt KOTOR og Gun Valkyrie burde da at skaffe en del japanske gamere. Når det nu ligger i et sådant prisleje, virker det lidt uforståeligt, men hvis det ikke er den slags, de vil ha'...
RJKRJKSkrevet 27/11-03 15:13, rettet 27/11-03 15:16 
MrCase >
Kunne man måske sige at de var lidt... indspiste? Kultur-racistiske?

Lad mig sige det sådan her:

Blandt normale amerikanere, hvor mange tror du så har set en asiatisk film? (Synkroniseret og tegnefilm ikke medtalt)

Det er vel det samme.

Man kan (i de her tilfælde med rette) bedst lide sine egne produkter. De henvender sig til én selv.

Europa (og bestemt Danmark) er gennemsyret af amerikansk kultur, så den normale dansker vil altid være mere tilpasset denne og derfor lettere dele deres tankegang. Personligt forstår jeg godt japanernes syn på Xbox.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 27/11-03 15:17 
Griberg >
Nogle af de spil, som Naiera nævnte, samt KOTOR og Gun Valkyrie burde da at skaffe en del japanske gamere.

KOTOR er jo lige præcis den slags "RPG" de absolut IKKE vil have. Det spil ligger meget langt fra den RPG-genre de kender og elsker.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Star SoldierStar SoldierSkrevet 27/11-03 15:18 
MrCase >
Kunne man måske sige at de var lidt... indspiste? Kultur-racistiske?

He he, ja kultur-racistiske, det kan man vel godt kalde dem, jeg dl'er musik programmer/klips hver dag direkte fra japan med reklamer i, det eneste fra vesten der bliver reklameret for er Coca Cola og McDonalds (i stor stil), ellers er dukker SONY op 1 gang i timen, japanerne er extremt hjerne vasket, det er lige fra musik, biler til vaskemaskiner. Der er bare ikke noget at gøre ved det, heldigvis!!.
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
MrCaseMrCaseSkrevet 27/11-03 15:25 
RJK>

Jeg er helt med på Danmarks næsten kvalmende amerekanisering. Men jeg synes dog at vi også favner Japansk kultur og andre europæiske (hvis man kan tale om det i spilsammenhæng).
Japan har tilsyneladende bare nul tollerance når det kommer til ting fra udlandet. Hvorfor?
En del af svaret ligger vel sagtens i at de fører. At det nye kommer tit fra Japan, med hensyn til spil. Men der kommer da også "revolutioner" andre steder fra. Og der forstår jeg ikke helt hvordan de kan være så ligeglade med dem.
Have you considered sucking less?
Star SoldierStar SoldierSkrevet 27/11-03 15:28 
MrCase >
Racistisk kommentar: på nogle punkter er Japan altså lidt et 80er land (med deres musik og film, typisk)

Her er vi så meget uenige, jeg kan give dig ret i at deres film er i overall lav kvalitet (mystisk af et så stort land som japan), men musikken er noget helt andet, her syntes jeg at de ligger i den høje ende (smag og behag selvfølgelig), men jeg vil sige at de går mere op i musik end i danmark, det vil svare til at der blev sendt boogie 6 gange dagligt, der er en grund til at japan er the karaoke nation :), jeg kan virkelig godt lide at de ikke tager den Amerikanske kultur til sig!.
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
MrCaseMrCaseSkrevet 27/11-03 15:30 
Hørt hørt...

Måske hænger den forestilling om 80er-landet også meget sammen med at det japanske kultur der når frem til DK tit er mange år gammel. Tilbage for hvad... 5 år siden, da der var manga-revolution i vesten, var mange af filmene jo allerede 10 år gamle da de nåede DK...
Have you considered sucking less?
RJKRJKSkrevet 27/11-03 15:42, rettet 27/11-03 15:45 
MrCase >
jeg synes dog at vi også favner Japansk kultur

Herinde gør vi. Men den gennemsnitlige dansker?

Men min pointe var også mere at sammenligne med US i forhold til Japan.

Japan har tilsyneladende bare nul tollerance når det kommer til ting fra udlandet. Hvorfor?

Jeg synes jeg har svaret, men:

1. Ikke-japanske spil henvender sig ikke til japanere, som japanske spil gør.

2. Ikke-japanske spil er generelt dårligere end japanske (min påstand).

3. Generel indspisthed som vi måske ikke forstår i Danmark, fordi vi ikke har betingelserne herfor. Men igen: se på USA og du ser samme tendens, bare værre.

forstår jeg ikke helt hvordan de kan være så ligeglade med

Det svarer dig måske ikke direkte, men prøv at se denne liste over de ti mest solgte spil første halvår 2003 i Japan:

1. Final Fanasy X-2
2. Dynasty Warriors 3
3. Pokémon Sapphire
4. Pokémon Ruby
5. Dragon Ball Z: Budokai
6. Dragon Quest Monsters: Caravan Heart
7. The 2nd Super Robot Taisen Alpha
8. Star Ocean: Till the End of Time
9. Final Fantasy Tactics Advance
10. Devil May Cry 2

Dragon Ball er bare et fænomen. Det vil altid sælge, så ignorer det. Derudover har vi i DW3 og DMC2 to af de største actionserier i Japan, hvoraf i hvert fald førstnævnte henvender sig meget asiatisk.

Men det interessante er de syv andre. Alle syv RPG'er eller strategiske RPG'er i den stil, som japanerne kan lide.

Der er - INGEN - acceptable spil i den genre til Xbox. Det er dødsdommen i sig selv. Hvilke Xbox-spil er det, du mener bør sælge godt i den spilsmag? Hvilke Xbox-spil er det så, du mener vil sælge konsollen? Metroid Prime er på samme liste #72 med under 100.000 solgte eksemplarer. Hvis man ikke kan sælge det (som jo er en klassisk japansk serie), hvordan vil du så sælge Halo!?

Xbox har heller ingen "navne". Ingen Mario, Sonic, Resident Evil eller andre serier, som bare sælger i Japan. Det tætteste er Dead Or Alive, som da også er eneste Xbox-spil på top 100-listen (#56: Dead Or Alive Xtreme Beach Volleyball).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 27/11-03 15:44 

"CESA gør opmærksom på, at respondenterne i denne undersøgelse er hardcore gamere som de har fundet under Tokoy Game Show 2003 og dermed nødvendigvis ikke repræsenterer den generelle holdning blandt Japanske gamere."

Det skal man selvfølgelig have i baghovedet. Der er jo også stor forskel på hvad hardcore og mainstream gamere spiller i vesten. Men mange genre overlapper selvfølgelig også...
MrCaseMrCaseSkrevet 27/11-03 15:53, rettet 27/11-03 15:53 
RJK>

Hm. Jeg kan godt se manglen på "navne". Den må jo siges at være ret åbenlys.
Og den salgsliste taler jo også sit tydelige sprog, da der, som du siger, ikke er Nogen Japan-style-Rpg'ere til xbox.

Helt klart at japanske spil vil tiltale japanske gamere mest.

En del af min undren kan måske koges ned til:
Hvordan kan det være at dette land er så kulturelt lukket? Sammenligningen med USA er jo ligefrem, men USA's ignorance kan jo forklares med at de er den eneste super-magt i verden, lige nu. De har fået lov til at rende rundt og rede verden i 70 år nu, og deres land er bygget på at de selv vil og selv kan og ikke behøver nogen andre (Uafhængighedserklæringen).
Men hvad er det i den Japanske kultur, der gør dem så lukkede over for fremmede ting?
Have you considered sucking less?
RJKRJKSkrevet 27/11-03 15:56 
Så skal vi altså have nogle af de mere japaner-kloge ind over. Så vidt jeg ved er de bestemt ikke "kulturelt lukkede" på alle områder. Fx hvad angår film.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Star SoldierStar SoldierSkrevet 27/11-03 16:04 
Måske er der bare en kultur forskel, RJK delte det meget godt op med hvad der sælger godt i japan, lav lige en liste over hvad der sælger godt i vesten, kommer det ikke ned til at de unge i vesten er vilde med krig og vold? (Halo og GTA), selvfølgelig er nogle af de japanske spil voldelige, men er det ikke mere i rollespils form? (altså meget mere at kunne identificere med en person), derfor sælger MGS serien måske godt på begge sider.

Det er dog noget af et long shot fra min side ;) , men jeg syntes bare at de unge her i vesten higer efter den voldelige slags spil.

Jeg kan komme på 2 slags spils som burde sælge godt på begge sider og det er bil og fodbold spil.
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
RJKRJKSkrevet 27/11-03 16:14 
Fodboldspil i USA!?

Men fodboldspil (læs: Pro Evolution Soccer) sælger bestemt godt både i Europa og Japan. Til gengæld sælger FIFA dårligt i Japan. Go figure ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Star SoldierStar SoldierSkrevet 27/11-03 16:16, rettet 27/11-03 16:30 
RJK >
Så skal vi altså have nogle af de mere japaner-kloge ind over. Så vidt jeg ved er de bestemt ikke "kulturelt lukkede" på alle områder. Fx hvad angår film.

Jeg har selv boet i japan i 9 måneder og jeg må desværre sige at de ER indelukkede, det irriterede mig grænseløst i hele den tid jeg var der! der var flere gange hvor jeg kunne skrige.

Det er ikke bare en myte at de er indelukkede, det er lige fra deres tv udsendelser til alle deres produkter, der er stemplet made in japan på alt!, jeg vil dog sige at der er mange unge som ser op til USA og gerne vil være en del af det, men det virker bare så kikset, MEN det var også det der gjorde tiden i japan så fed, at komme væk fra alt der hjemme, det var som en helt anden verden, selvom jeg bare var en gaijin der blev smilet falsk til hele tiden.
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
Star SoldierStar SoldierSkrevet 27/11-03 16:19, rettet 27/11-03 16:22 
RJK >
Fodboldspil i USA!?

Korrekt, men det var nu også de europæiske spillere som jeg referede til hele tiden (my bad), god grund til at NFL ikke er populært i japan :)

EDIT: oh, Golf burde ellers også være populært på begge sider... til en vis grænse.
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
RJKRJKSkrevet 27/11-03 16:22 
Star Soldier >
Jeg har selv boet i japan i 9 måneder og jeg må desværre sige at de ER indelukkede

Okay, jeg tror dig. Men jeg husker da flere eksempler på storfilm i vesten, som også klarede sig fantastisk i Japan (fx Titanic). Så HELT indelukkede kan de jo ikke være ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Star SoldierStar SoldierSkrevet 27/11-03 16:29 
Klart klart, selvfølgelig vil de da se noget der er bedre end de selv kan lave ;) , jeg var i biffen 4 gange imens jeg var det og det "sjove" og irriterene var at japanerne altid skulle sidde og se alle rulleteksterne!, de var limed fast, lol... lamt.

Men det var også mest de unge som ville se "de film" (som jeg sagde, så ser en del unge op til USA).
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
SeventhSunSeventhSunSkrevet 27/11-03 16:59 
Jeg tror virkeligt at japanerne, og dermed det japanske spilmarked "har nok i sig selv".

De sidste par års mest omtalte spil overhovedet - GTAIII er så vidt jeg forstår først lige blevet udgivet i Japan.

Man tænker jo at når et spil sælger SÅ mange eksemplarer som GTAIII har gjort, så vil man få det ud til så mange forbrugere som muligt.
Men åbenbart er der ikke nogen, der har vurderet at GTA kan sælge i Japan, før nu.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
MrCaseMrCaseSkrevet 27/11-03 17:08, rettet 27/11-03 17:08 
Jeg ser din pointe, og raiser med 2 jule-øl... (øh)

Men det samme er jo også tilfældet den anden vej. Flere af de titler der var på RJK's liste tidligere har jo heller aldrig set en release i Europa/USA ...
Have you considered sucking less?
ValkyrieValkyrieSkrevet 27/11-03 18:29 
Jeg har hørt at alt hvad SEGA lavede solgte rigtigt dårligt på Xbox. Det eneste spil som jeg tror der blev solgt mange af var DOA3 og DOA Vollyball... Specielt volly...

Men JSRF(smilebit) hørte jeg kun solgte 50.000 i japan! Halo med 25.000 også bare ned af med PDO(smilebit), Otogi(From software) og Crimson Sea(Koei)! Det der N.U.D.E - Blev vist også en katestrofe udover alle grænser?:/

Jeg hørte at Live er gratis dernede....

Xbox er doomed dernede, og det tror jeg også at Xbox 2 vil være! Måske vil Japanerne bare ikke have noget fra "USA"! Noget patriotisk moral halløj?
Well crucify the insincere tonight...
NaieraNaieraSkrevet 27/11-03 18:37 
Lige meget hvor meget de prøver at overbevise visse udviklere, nægter de stadigvæk at lave spil til maskinen, netop fordi maskinen er amerikansk.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
OmenOmenSkrevet 27/11-03 23:47 
Star Soldier >
jeg kan virkelig godt lide at de ikke tager den Amerikanske kultur til sig!.

Ehhh det passer altså ikke. Det er veldokumenteret at den unge japanske generation, specielt siden 1999, har ladet sig kraftigt inspirere af specielt den afroamerikanske kultur.
Yderligere er europæiske mærker og livstilsprodukter et højt anset aspekt for den unge generation (specielt mærker som Boblbee, Dolce Cabana osv.)
Vote Ficus!
Star SoldierStar SoldierSkrevet 28/11-03 00:55, rettet 28/11-03 13:13 
Det må du så bevise..., jeg har daglig kontakt til japansk kultur via musik, tv programmer og førhen til min ex i japan.

Da jeg var der var der extremt lidt amerikansk kultur at finde og den information jeg får hver dag har ikke ændret sig ret meget de sidste 5 år, der er selvfølgelig altid nogle som skal sucke op til usa/europa og køber deres produkter (kosmetik og tøj) og det er sandt at der er kommet lidt flere afro rytmer hos nogle sangere, men at sige at den unge generation er kraftig inspireret kan jeg ikke give dig ret i.

Se om du ikke han finde et sted at downloade musik programmerne music station, BHTV og countdown tv som er nogle af de mest populære ungdoms programmer, der er nada vestern kultur, jeg ved ikke om de stadig kører top of the pops (et engelsk oversat musik program).
360 grader..., så er du tilbage hvor du startede.... suckers...
MrCaseMrCaseSkrevet 01/12-03 20:29 
...Men for at komme tilbage til emnet... :)

Seneste salgstal siger næsten 8000 enheder per uge... det hjælper jo alt sammen...

CVG Artiklen
Have you considered sucking less?
Zzap!Zzap!Skrevet 01/12-03 22:37 
MrCase >Men hvad er det i den Japanske kultur, der gør dem så lukkede over for fremmede ting?

Jeg har læst en del om Japans historie i forbindelse med en opgave, og de har mere eller mindre altid været "sådan".
Et godt eksempel er da det første skydevåben kom til landet, en riffel. Der gik kun ganske kort tid før den var gennemanalyseret, forbedret og sat i produktion til hæren, og det var tilbage i femtenhundrede tallet.

Japanerne har altid gjort det sådan, at de har taget hvad de kunne bruge fra fremmede kulturer, og sorteret det fra, der ikke sagde dem noget, og så derefter bøjet det de har lånt, så det passer til dem selv.
Born to kill space
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig