X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Star Soldier/Gunhed serien is nice


Svar
NaieraNaieraSkrevet 10/11-03 22:13, rettet 17/12-03 20:50 
Efter at have tilbragt halvanden times tid med Final Soldier og Super Star Soldier i dag, må jeg sige jeg er imponeret. Det er eddermame nogle gode shooters, på trods af, at man bliver slagtet på 4. eller 5. bane, så man skulle tro at spillene ikke var længere ;)

Jeg fatter ikke hvad de forskellige former skibet kan antage er til for, udover bevægelseshastigheden... Someone enlighten me? ;)

Dragon Spirit kan også anbefales. Det kan fås for $7 med det hele, og det har rigtig god musik, og det er nok den første shooter der bruger to lag, ligesom Layer Section og Soukygurentai.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 11/12-03 17:12, rettet 11/12-03 17:14 
Så kom jeg endelig i gang med Star Soldier (JAP) til GCN. Jeg har intet kendskab til originalen fra 1987, men denne opdaterede semi-3d-udgave gik ind under huden på mig i løbet af få sekunder. Inden jeg så mig om havde jeg siddet og spillet i fire timer i træk, hvilket jeg sjældent gør i denne genre.

Spillet er et rent dopamin-kick med sit pure 2d gameplay. Det er tydeligt at se, hvad Mars Matrix til en vis grad er inspireret af. Der er mig bekendt flere ligheder i både spilmekanik og highscore-system, mens SS går hurtigere ind til benene uden så meget fancy stuff.

SS er et rigtigt lækkert shmup i den rette ånd. Specielt er jeg imponeret over fjendernes mangfoldige angrebs- og bevægelsesmønstre. Grafikken er ikke just detaljeret men utrolig flydende og funktionel med crispy overflader.

Hvis Radiant Silvergun er toppen af kransekagen indenfor genren, hvor gameplay-mæssigt opfindsomme og originale shmups hærger, er Star Soldier helt sikkert ditto, når det kommer til knaldhamrende hektisk turbo-gameplay.

Hvor RS er en luxuriøs Mercedes, er SS den vildeste Le Man-bil.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
tastasSkrevet 11/12-03 17:49 
I gør det jo ikke ligefremt nemt for os andre vel ;I

Nu havde jeg ellers bestemt mig for, at det var for bøvlet at købe det fra Asien af, i en JAP udgave og så samtidigt skulle have et helt memory card kun til det spil.
Og så læser man dette her.
Suk :)
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
NaieraNaieraSkrevet 11/12-03 18:01 
SkyblazeR >
Hvor RS er en luxuriøs Mercedes, er SS den vildeste Le Man-bil.

Det er vist en meget god sammenligning ;)

Jeg synes, som sagt, også at det er en fed serie. I starten virker det meget, meget hurtigt i forhold til andre shmups, men man vænner sig hurtigt til det ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 12/12-03 02:53, rettet 12/12-03 02:54 
tas >
Nu havde jeg ellers bestemt mig for, at det var for bøvlet at købe det fra Asien af, i en JAP udgave og så samtidigt skulle have et helt memory card kun til det spil.
Og så læser man dette her.
Suk :)

Spillet virker helt fint uden memory card, og der er en slags password-halløj til highscores, men jeg har endnu ikke helt undersøgt fidusen her, da jeg ikke kan finde et sted at taste password ind. Der bliver heller ikke gemt noget statistik af nogen art udover highscores (måske er passwordet en slags backup, hvis memory cardet formateres). Jeg tror dog man åbner op for bonus-ting, når spillet er gennemført, der i så fald skal gemmes (med mindre der også kommer et password her).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 12/12-03 02:58 
Naiera >
SkyblazeR >
Hvor RS er en luxuriøs Mercedes, er SS den vildeste Le Man-bil.

Det er vist en meget god sammenligning ;)

RS forekommer mig utrolig langsomt nu. Har slet ikke tålmodighed til at spille det efter en tur med SS ;)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
NaieraNaieraSkrevet 12/12-03 08:29 
Jeg har faktisk lige puttet det i maskinen igen. Jeg vil lige se de sidste to ekstra-ting, der endnu ikke er lukket op for. Jeg kan godt klare hastigheden ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
tastasSkrevet 17/12-03 17:01 
Nu har jeg så fået det, og mit første indtryk er rigtig positivt.

Dog er jeg lige i tvivl om hvordan jeg får slået auto-save på. Jeg kan se det kan gøres inde i option, men efterfølgende skal man svare på en række ting som står på Japansk - én her der kan fortælle mig det? :)

Jeg har også rodet lidt med control.
X/Y = Power weapon right?
Right trigger/Z = Ændre fart
A = Skyde

Har jeg overset nogle, og kan de nogle "extra" ting som er værd at vide?
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 17/12-03 17:58, rettet 17/12-03 19:21 
Bruger slet ikke save (intet ekstra memory card endnu), så kan ikke bekræfte pt.

EDIT: Det var så noget vås, jeg fik fyret af her (nu slettet :)), kan jeg se - skrev det MEGET hurtigt på vej ud ad et bibliotek to min efter lukketid (ret godt klaret synes jeg ;))

200% mere udførlig og faktuel forklaring følger herefter.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 17/12-03 19:23, rettet 17/12-03 19:31 
tas >
Har jeg overset nogle, og kan de nogle "extra" ting som er værd at vide?

Kontrolmulighederne spænder over langt flere knapper.

B, Y, X & L = powerblast (kraftfuldt kortdistance-skud):

Kræver genopladning. God timing i kædeangreb giver bonuspoint (indsamling af gyldne trekantede objekter og øger muligheden for ekstraliv). Neutraliserer desuden fjendens skud (undtaget visse specialangreb).

Z & R = 4 x hastighedsjustering:

Man vil opdage en strategisk balance, når banerne er tilstrækkeligt indøvet (noget med hurtigere generering af kædeangreb m.m.)

A = normal shot:

Hold inde for flydende men svagt skud og tast gentagne gange for kraftigere skud (tast vildt Track'n'Field-agtigt for hurtigere skud > hårdt for håndleddet i det lange løb, medmindre man sidder på den kiksede måde med controlleren som anvist i manualen).

Ekstra-ting...

A (alternativt) = Laser:

Find den skjulte laser i landskabet og hold inde for vedvarende energistråle > dejligt stimulerende for håndleddet, men personligt er det min mening, at den ødelægger 'flowet' i gameplayet. Den tillader heller ikke bonuspoint. Kan dog være ret praktisk, hvis man er løbet ind i en spastisk lammelse af håndleddet. Laseren gør spillet meget nemmere, så man kan komme utrolig langt uden at dø, hvis man kender banerne.

Der ligger i øvrigt et utal af skjulte ting i landskabet, altså baggrunden, som åbner op for bl.a. nye features (se 'OMAKE' på titelskærmen). Selvfølgelig kun hvis man opdager dem, dvs. rammer og nedbryder "barrieren", så tingene ikke længere er usynlige i landskabet.

For ikke at lave en helt konkret spoiler findes der en slags "Find Holger" á la de skjulte hundehvalpe i Radiant Silvergun. Det er dog et helt andet kreatur i Star Soldier. Første gang jeg hørte bonus-lyden, troede jeg det var noget helt andet (ikke i spillet) og satte det på pause. Brugte nogle sekunder på at undre mig over, hvad pokker det var jeg havde hørt, og hvor lyden kom fra >;)

God fornøjelse med et af de mest solide shmup, der til dato er udviklet! Det bliver dybere og dybere for hver gang, jeg selv spiller det...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
tastasSkrevet 17/12-03 20:46 
Tak for det.
Det var lige sådan noget info jeg lige manglede...Var lidt svært når man nu ikke kan læse manualen ;)

Selvom jeg spiller det på Easy lige nu, må jeg indrømme at der er ganske god udfordring i spillet.
Hvor mange stages er der egentlig?
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
NaieraNaieraSkrevet 17/12-03 21:25 
Så fik jeg prøvet første bane, og ved første øjekast er det meget anderledes i forhold til de gamle, simpelthen på grund af den store forskel 3D-grafikken gør. Det er ligeså sjovt som de gamle spil, men dybden i billedet forvirrer bare ;)

Den analoge styring er dog noget lort. Den er jo ikke ægte analog, det er bare digital styring på det analoge stick. Næh du, lav det ligesom i Battle Garegga, ellers bliver jeg ved med at bruge digital kontrol, hvis ikke det var fordi det digitale pad på GC-controlleren var lavet til en fem-årig.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 17/12-03 21:53 
Der er i alt ti baner. Er selv p.t. næsten kommet igennem 8. bane (markant sværere end de forrige) med standardindstillinger (normal, tre liv). Har hidtil klaret den til 5. bane uden at dø en eneste gang med laseren (fundet i 1. bane) og uden brug af continues. Det er stortset totalt umuligt uden laser, medmindre man virkelig har øvet sig godt og grundigt.

Hvis man vil se sine "replays" kræver det forresten, at man har en god highscore, så undlad at bruge continue (nulstiller highscoren), hvis din highscore er høj nok til at komme på listen. Replay-tingen er grund nok til at have et ekstra memory card liggende.

Jeg undrer mig dog stadig over, at der står passwords ud for ens highscore. Måske er kan de registreres et sted hos Hudson Soft (specielt i forbindelse med 2-5 minutters highscore-jagten) - eller der åbnes måske op for noget, når spillet er gennemført?

Selvom spillet forresten ikke er for to spillere simultant, kan det samme fly til en vis grad styres af to spillere, dvs. 'spiller 2' kan bruge en separat controller og øge/aflaste ildkraften hos 'spiller 1' ved at trykke på 'A'... Hudson Soft skriver i den sammenhæng i deres pressemeddelelse:

"Great for both families and couples to enjoy together."

Klart, klart ;)

Ellers har IGN nok den faktuelt set mest informative import-anmeldelse: http://cube.ign.com/articles/428/428343p1.html?fromint=1

Mere i Hudson Softs officielle pressemeddelse
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 17/12-03 22:08 
Naiera >
Det er ligeså sjovt som de gamle spil, men dybden i billedet forvirrer bare ;)

Som ikke-erfaren med forgængerne, kan jeg slet ikke følge dig >;) Men måske var min hovedpine efter de første fire timer i træk med spillet et symptom på et eller andet...

Den analoge styring er dog noget lort. Den er jo ikke ægte analog, det er bare digital styring på det analoge stick.

Det virker også upraktisk i begyndelsen, men det er derfor hastighedsjusteringen er tilstede. Det originale var jo heller ikke analogt, og så man kan i bund og grund ikke forvente sig andet af "opdateringen", som er baseret på samme kode. Havde det været analogt ville det være et helt andet spil gameplay-mæssigt i forhold til originalen.

Flere timers tilvænning og indøvelse af banerne havde dog stor betydning for mit vedkommende. Det har resulteret i en slags instinktiv justering af hastigheden forskellige steder i banerne... >:)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
tastasSkrevet 17/12-03 22:20, rettet 17/12-03 22:21 
Eneste der indtil videre har irriteret mig lidt, har været at man ikke kan regulere hastigheden "baglæns".

Det ville have været rart hvis left trigger satte farten ned og at højere satte den i vejret. Så var man fri for et par tryk frem for at få den hastighed man ønsker.

Det er så også det eneste jeg rigtig kan sætte en finger på, efter et par timers spil...

Sværhedsgraden er fin, jeg får alle de tæsk konstant som jeg havde håbet på ;)
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
la0sla0sSkrevet 18/12-03 00:32 
Lige en kort én herfra:

Final Soldier er jeg ikke specielt tilfreds med. Eller jo den er meget god, men ikke på højde med især Gunhed som er fantastisk. Jeg har vel haft dem i et rimeligt stykke tid nu, og tror at jeg er blevet helt sikker i min sag.

Star Soldier til cuben er ret underholdende med samme stil som de gamle spil, og helt sikkert et godt køb.. jeg er ret glad for den.. men det er ikke en supershooter imho. Blot et dejligt throwback
Hvad sker der?
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 18/12-03 02:30, rettet 18/12-03 02:31 
tas >
Det ville have været rart hvis left trigger satte farten ned og at højere satte den i vejret. Så var man fri for et par tryk frem for at få den hastighed man ønsker.

Det finder jeg også lidt irriterende, men har mere eller mindre vænnet mig til et hurtigt præcisionskift. Synes også "powerblast" er på alt for mange knapper. Jeg bruger selv B til denne og R til fart.

Sværhedsgraden er fin, jeg får alle de tæsk konstant som jeg havde håbet på ;)

Mister man sit fokus i bare ét sekund, så står den altså på vertikale tæsk en masse >;) Det er ret fedt, når man har fået rytmen ind på rygraden *og det bare kører*. Jeg skal også lige bruge nogle minutter på at komme ind på rette spor igen, når jeg har haft en pause fra spillet. Lidt som i bordtennis...

Desværre er ens håndled godt varme, når man kommer til 8. bane. Er gået helt i lammepanik ved bossen et par gange, og så kan det anbefales at gå ned i laveste gear (det kan det i øvrigt hos alle bosser). Den bane er næsten værre end noget, jeg har set i Gigawing.

Har fundet laseren på 1. og 5. bane nu. Jeg ved ikke lige, hvordan jeg fik en "flyvende kat" frem på 6. bane, men den åbnede op for en bonus i OMAKE, som er ret syret... >;)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Fallout 3: Game Of The ..., Berserk And The Band Of..., Atomic Heart
SumezSumezSkrevet 18/05-04 19:53 
Her er noget interessant læsning til dem, der kan lide Gunhed, og selvfølgelig Star Soldier spillene, der er meget i samme stil.
Jeg er faktisk overrasket over at Compile har stået bag flere af disse spil, som jeg udmærket kendte i forvejen. Som der står nævnt øverst, kender man dem jo primært fra Puyo Puyo.

Compile shooters
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ComradeComradeSkrevet 18/05-04 22:50 
Bliver jo helt hooked efter at høre al jeres positive snak. :-) Hvor kan man købe Star Soldier billigst samt Freeloader? Eller.. hvor kan man overhovedet købe spillet, har slet ikke kunne finde det nogen steder (dvdboxoffice osv .. )
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
NaieraNaieraSkrevet 18/05-04 22:58, rettet 18/05-04 22:58 
DVDBoxOffice sælger jo heller ikke importspil?

Lik Sang vil gerne sende dig GC-udgaven for godt og vel 250,- inklusiv gratis forsendelse. FreeLoader kan købes i flere forskellige butikker, også danske.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
ComradeComradeSkrevet 18/05-04 23:08 
Ja okay, men nu er jo heller ikke vant til at spille japanske import spil :-) men tak for linket !
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig