X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Washed out Xbox spil


Svar
OkottaOkottaSkrevet 07/11-03 11:06 
Jeg skrev engang, at Xbox spil var lidt farveløse og matte i det, sammenlignet med spil på andre platforme.

Det synes IGN osse, ifølge deres Head To Head af Return Of The King:

"This first screenshot speaks volumes about each version. The PC version is sharp and this depends on the resolution you play it at, but it definitely has a number of advantages. As for the consoles versions, you'll notice that they all look fairly similar, but the Xbox version looks blurry and a little washed out. The brightness is something inherent to the Xbox hardware, and it doesn't look like EA compensated for it at all. So it does come off as having a greyer tint to it."

Jeg vidste dog ikke, at det var i selve Xbox hardwaren, at problemet lå; En underlig ting er det dog, og det er sandsynligvis samme problem som gør sig gældende i The Two Towers spillet, på Xbox = Sammenlignet med PS2 versionen, så er Xbox versionen ulidelig mørk og udefineret at se på, hvorimod PS2 udgaven har mere og bedre lys, selv i de meget mørke scener og levels.

Kunne godt tænke mig at læse noget mere omkring Xbox hardwaren; Er der nogen som har nogle links, til nogle spændende og gerne dybdegående artikler?
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
3of193of19Skrevet 07/11-03 11:36 
Det er bare EA der ikke kan finde ud af at optimere deres spil ordentligt. Se på topspil som Panzer Dragoon Orta, Top Spin, Crimson Skies, Amped 2, KotOR, mm, så kan man se at der ikke er noget problem med Xboxens grafik/lys/kontrast.
jaesjaesSkrevet 07/11-03 12:08 
Jeg læste på et tidspunkt, at PS2´en har en bedre RAMDAC, hvilket skulle give et skarpere billedede. Måske noget af forklaringen ligger dér...
DommergaardDommergaardSkrevet 07/11-03 13:28 
Problemet er generelt dårlig konvertering. Ærgeligt...
Bede-xBede-xSkrevet 12/11-03 00:02, rettet 12/11-03 00:11 
Det er bare konveteringen det er galt med. Se fx spil som Prince of Persia hvor Gamespot skriver følgende i deres anmeldelse:

The environments and soft ambient lighting effects used throughout the game are also fantastic-looking, especially on the Xbox, where the colors are richer, the frame rate is smoother, and the resolution is sharper than on the PlayStation 2 or GameCube versions. These versions of the game control equally as well as the Xbox version and look superb in their own rights, but the Xbox version of the game is hands down better.

EA har åbenbart ikke brugt Xboxen ordentligt.

Det skal også lige nævnes, at Xboxen vinder Head-to-head(grafik) sammen med GC(Foran PS2), så længe vi kun kigger på de tre konsolversioner.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SeventhSunSeventhSunSkrevet 12/11-03 00:14 
"and it doesn't look like EA compensated for it at all"

Det siger vel sig selv, at en konsol ikke bare en simpel maskine der oversætter spilkode til farver og lyde.

Selvfølgelig skal de "behandles" forskelligt, og hvis ikke EA kan finde ud af det, er det jo dem der er noget galt med.

Til sammenligning har Mac og PC eks. helt forskellige system farvepaletter, hvilket man selvfølgelig er nødt til at tage højde for hvis man udvikler et produkt hvor det er et problem.

Så længe Xboxen sagtens kan spytte klare farver etc. ud er der jo ikke noget problem.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
MajorPMajorPSkrevet 12/11-03 15:28 
Hvis der skal battles grafik, så burde man lige tage et lille kig på PGR 2 inden. Selvom spillet kører 30 fps., så er det stadigvæk en nydelse at se på. Den med at bilspil er kedelige i 30 fps. - tsk. Selvfølgelig er 60 fps. at foretrække, men PGR 2 viser klart, at bilspil også kan køre i 30 fps. og stadigvæk have en kanon fartfornemmelse.
Spiller nu: Project Gotham Racing 3, Madden NFL 06, Elder Scrolls IV, The: ...
OkottaOkottaSkrevet 20/11-03 12:20 
Jeg holder stadig på, at Xbox spil er washed out - og ikke kun hvad angår spil fra EA; De spil jeg har spillet og set, har altid haft et irriterende slør henover sig, som har forhindret evt. lækkert lys, i at vise sig.

Den er gal igen, med Need for Speed: Underground.

IGN har en head to head oppe, og de skriver bl.a :

"Then the Xbox is brightened, like so many of the platform's titles can tend to be. Blacks are grey in many cases, which washes out the contrast."

IGN skrev noget af det samme, dengang de lavede en head to head med TimeSplitters 2. Da var der osse noget med sorte farver, som Xbox viste som nærmest gråtoner m.m.

Jeg har brugt Advanced Scart Cable og et Component Cable til min Xbox, og uanset hvor pænt lyset har været i mine spil, så har der altid hængt det der irriterende slør over det hele - nærmest for at forhindre mig i at se lyset ordentligt.

Splinter Cell var det spil som kom tættest på, med rigtigt lækkert lys, og samtidigt nærmest formåede at vise det rigtigt osse - men der var stadig det der forbandede slør over det, som forhindrede lys og farver i RIGTIGT at springe i øjnene på éen.

Jeg spørger lige igen: Er der nogen som kender til artikler, hvor emner omkring Xbox hardware og f.eks lyssætning og brightness bliver omtalt?

Når Gamecube kan vise lys og farver, sådan som det skal vises og se ud, så forstår jeg ikke hvorfor Xbox ikke osse kan?
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
HulleHulleSkrevet 20/11-03 12:33, rettet 20/11-03 12:35 
Jeg er lidt tilbøjelig til at give dig en smule ret. Er i besidelse af True Crime til både PS2 og Xbox, sammenlignet er PS2 versionen en smule mere farverig. Dette er dog åbenlyst ikke noget der går ud over oplevelsen.

Kunne dette ikke have noget at gøre med developer kits? Vi har jo set det før med GBA, hvor de første spil der kom (Castlevania) var for mørke. Skylden blev dengang lagt på de developer kits som Nintendo havde udsendt. Angiveligt skulle disse vise meget mere lyse farver end det endelige resultat på GBA.

Dette er blot gætværk, og jeg må sgu ærligt indrømme at det ikke generer undertegnede. For igen at tage det evigt diskuterbare Halo op, det har da en køn farvepalette, hvor specielt plasma eksplosionerne er flotte at se på.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
OkottaOkottaSkrevet 20/11-03 12:48 
Vi er skam enige om, at Halo har en pæn farvepalette.

Problemet er blot, at de kønne farver ikke helt kommer til deres ret i spillet.

Jeg ville ønske at farverne virkeligt sprang i øjnene på mig, i Halo - og alle andre Xbox spil - istedetfor at være befængt med det irriternede slør henover spillet.

Faktisk begynder jeg at tro, at det har noget med Nvidia chippen at gøre. Jeg har et Geforce 4 kort i min PC, og selvom spillene altid er pæne at se på, så springer farverne aldrig helt i øjnene på mig. Derimod ser mine Gamecube spil farvestrålende og lækre ud - og Gamecube bruger jo ATI.

Måske er det ikke uden grund, at Microsoft har valgt ATI, til Xbox 2.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RonaldoRonaldoSkrevet 20/11-03 13:52 
Nvidia's tidligere kort har ofte være kritiseret for dårlig billedkvalitet. Ati og Matrox var langt foran i den afdeling, men de haltede så efter i 3D ydelse. Det er så noget både Ati og Nvidia begge har fået rettet op på.

Microsoft må have haft åbnet en GameCube, og været imponeret over hvor meget sådan en lille maskine kan. De har lavet aftaler med både Ati og IBM til deres næste system, hvilket også er Nintendo's partnere. De ender nok begge to med en PowerPC processor, med tilføjet instruktions-sæt, hvis det overhovedet er nødvændigt. Så har Ati lavet to teams der skal udvikle hver sin chip til dem, og Ati blivere bare bedre og bedre hele tiden, så er det slet ingen dum beslutning for Microsoft.

Det er dog lidt syndt for Xbox fanboys der nu skal skifte til at være IBM/Ati tilhængere ;)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig