X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Forrygende Firstparty Fest?


Svar
OkottaOkottaSkrevet 03/11-03 10:42 
Har lige læst Eurogamer's anmeldelse af PAL udgaven af Mario Kart: Double Dash, og så kom jeg til at tænke på en ting.

Hvem laver egentligt de bedste kontra de dårligste firstparty titler, når vi snakker Nintendo, Sony og Microsoft?

Jeg kender ikke meget til Nintendo, men er det ikke derfra de bedste firstparty titler kommer? Jeg mindes ikke at ha' set nogle dårlige firstparty titler, fra Nintendo endnu - ta'r jeg fejl?

Mit regnestykke ser sådan ud:

1. Nintendo (altid firstparty guf?)
2. Sony (for det meste, firstparty guf?)
3. Microsoft (stort set aldrig firstparty guf? Men dog Halo)

Mario Kart PAL review
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 03/11-03 10:49 
At Nintendo er bedst af de tre, er der vel ikke den fjerneste tvivl om.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RebelheartRebelheartSkrevet 03/11-03 10:55 
Jeg er enig, dog synes jeg ikke, at Nintendo er i en klasse for sig selv mere, som de ellers var tidligere.

At Mario Kart ikke understøtter Widescreen og ingen officiel onlinemulighed har, er dog nok til, at jeg ikke køber spillet.
OkottaOkottaSkrevet 03/11-03 10:58, rettet 03/11-03 11:03 
RJK >
At Nintendo er bedst af de tre, er der vel ikke den fjerneste tvivl om.

Det har du sikkert ret i, dog glemte jeg at skrive, at jeg ikke er særlig stiv i hvilke titler som egentligt ER firstparty, så jeg håber på nogen af I andre kommer med nogle gode eksempler, på gode kontra dårlige firstparty titler :-)

Crimson Skies på Xbox - det er en firstparty Microsoft titel, right? FASA er inhouse hos MS?

Jak II? Er det en firstparty Sony titel, eller er Naughty Dog et selvstændigt firma?

Hvad med F-Zero GX? Nintendo udgiver det, men Sega har udviklet det. Er det så en firstparty titel?
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
OkottaOkottaSkrevet 03/11-03 11:02 
Rebelheart >
At Mario Kart ikke understøtter Widescreen og ingen officiel onlinemulighed har, er dog nok til, at jeg ikke køber spillet.

Var det ikke mere fordi du ingen venner havde, og ikke har nogen at spille det i multiplayer med? Jvf. et tidligere indlæg fra dig, omkring det at være ikke-social.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RebelheartRebelheartSkrevet 03/11-03 11:22 
Det er jo netop derfor, at en onlinemulighed ville være interessant. Dét at kunne spille mod andre end en CPU uden, at man absolut behøver at være i samme stue som modspilleren!
RJKRJKSkrevet 03/11-03 11:38, rettet 03/11-03 11:40 
Okotta >
Det har du sikkert ret i, dog glemte jeg at skrive, at jeg ikke er særlig stiv i hvilke titler som egentligt ER firstparty,

Det er jeg egentligt heller ikke. Definition er vel:

Firstparty: Spil fra et underfirma som ejes af konsoludgivende moderfirma eller fra moderfirmaet selv. Fx Gran Turismo = Polophony Digital / Sony.

Secondparty: Spil fra et andet firma som udgives af konsoludgivende firma. Fx F-Zero GX = Sega / Nintendo.

Thirdparty: Spil fra et andet uafhængigt firma som udgives af firmaet selv. Fx Castlevania = Konami / Konami.

Dertil er der så også begrebet inhouse, som vel kunne dækker nogle firstparty titler.

I hvert fald skal man jo så vide noget om hvem der ejer hvem, før man kan kategorisere disse. Naughty Dog ejes så vidt jeg ved af Sony, som købte dem for et års tid siden.

Jeg er ikke så stiv i Microsofts opbygning, men eksempler på firstparty:

Sony:
Gran Turismo-serien
Syphon Filter-serien
Wipeout-serien
Jak & Daxter-serien
Sly Raccoon
Mark Of Kri

Nintendo:
Mario-serien
Zelda-serien
Eternal Darkness
Metroid Prime
Luigi's Mansion
Pikmin

Microsoft:
Halo
Alt fra Rare

Hvor meget moderfirmaet skal eje af underfirmaet før det tæller som firstparty kan vel så diskuteres. En konkret situation er fx Squares tilhørsforhold til Sony.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SolaegSolaegSkrevet 03/11-03 14:35 
Der kan også nævnes Midtown Madness serien ved Microsoft.
OkottaOkottaSkrevet 03/11-03 15:11 
Serien? To på PC og et enkelt på Xbox.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 03/11-03 15:12 
RJK >

Nintendo:
Mario-serien
Zelda-serien
Eternal Darkness
Metroid Prime
Luigi's Mansion
Pikmin

Eternal Darkness er en 2nd party titel. Nintendo ejer kun en del af Silicon Knights og de er derfor kun en 2nd party udvikler. Retro, derimod, ejer Nintendo 100%.
(...)
SolaegSolaegSkrevet 03/11-03 15:53 
Okotta >
Serien? To på PC og et enkelt på Xbox.


Mini-serien? :-)
AsseAsseSkrevet 03/11-03 16:00 
Er HAL ikke ejet af nintendo? Eller er det mig der husker galt?
SeventhSunSeventhSunSkrevet 03/11-03 16:25 
Hvor mange spil skal der til før det er en serie?

Er GTA så heller ikke en serie?
Eller Metroid?
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 03/11-03 16:38 
Mr.Good >
Er HAL ikke ejet af nintendo? Eller er det mig der husker galt?

Jeg mener bestemt, at HAL er en intern udvikler hos Nintendo. Ligesom NST.
(...)
RJKRJKSkrevet 03/11-03 20:57 
Fox McCloud >
Nintendo ejer kun en del af Silicon Knights

Sikker?

Fair nok - jeg mente bare bestemt, at Nintendo har aktiemajoriteten.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 03/11-03 21:16, rettet 03/11-03 21:51 
Det skal nok passe, at Nintendo har aktiemajoriteten, men derfor kan SK vel stadig godt være en 2nd party udvikler, ikke? Eller er jeg galt på den?
(...)
RJKRJKSkrevet 03/11-03 21:28, rettet 03/11-03 21:29 
Tja. Som jeg skrev i indlægget:

"Hvor meget moderfirmaet skal eje af underfirmaet før det tæller som firstparty kan vel så diskuteres."

Har Nintendo aktiemajoriteten, bestemmer de jo i praksis alt over firmaet og er vel derfor at betragte som ejer...?

Jeg er ikke lige ekspert i den slags forretningsting ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
FanboyFanboySkrevet 03/11-03 21:29 
Svjh. ejer de kun 51%.
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 03/11-03 21:40 
Topic fra IGN:

På spørgsmålet om Silicon Knights er 1st eller 2nd party:

"I got into an argument about this a while back. I said second party. But in the end it was decided that SK is not self governing so they are 1st party".
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
AsseAsseSkrevet 03/11-03 22:09 
Fanboy >
Svjh. ejer de kun 51%.

Hvilket også er majoriteten..
AsseAsseSkrevet 03/11-03 22:11 
Fox McCloud >
Mr.Good >
Er HAL ikke ejet af nintendo? Eller er det mig der husker galt?

Jeg mener bestemt, at HAL er en intern udvikler hos Nintendo. Ligesom NST.

Er det = 1st party?
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 03/11-03 22:11 
RJK >
Har Nintendo aktiemajoriteten, bestemmer de jo i praksis alt over firmaet og er vel derfor at betragte som ejer...?

Jeg er ikke lige ekspert i den slags forretningsting ;)

Tja, det skal nok passe, at du har ret :)
Jeg har bare læst flere sider, hvor SK bliver benævnt som en 2nd party udvikler, så det er ikke noget jeg bare finder på.
(...)
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 03/11-03 22:12 
Mr.Good >
Er det = 1st party?

Ja.
(...)
RJKRJKSkrevet 03/11-03 22:18 
Fox McCloud >
det er ikke noget jeg bare finder på.

Det har jeg altså heller ikke påstået ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RonaldoRonaldoSkrevet 03/11-03 22:25 
Nintendo har jo også haft længere tid til at bygge deres franchises og teams. Det er på en eller anden måde det som personligt trækker mig til. Hver generation kommer der nogle perler, og sjovt nok finder de altid på noget nyt og originalt med deres franchises. Sony er også ved at bygge, men den eneste rigtige succesfulde franchise de har er Gran Turismo, alle de andre populære titler er thirdparty. Microsoft har Halo, som de jo købte, men det er da en start.

Mit Mario Kart er lige blevet shipped fra Hong-Kong, så det er her vel engang i næste uge (krydser fingre). Og jeg glæder mig vildt meget, fordi det er så socialt som det kan blive. Mig og min bror går altid vildt meget op i det, det bliver næsten lige så intenst som Champions League, og vennerne elsker konsol multiplayer spil hos mig. Utallige timer og spil er blevet slidt op på flere fjernsyn igennem tiden. Alt fra GoldenEye til Pro Evolution Soccer har haft en speciel magi når man spiller det med vennerne, og det er præcis det som spil handler om. Det er selvfølgelig ikke for at opmuntre gamere uden venner til at få depressioner, men der er håb forude, online er standard næste generation ;)

Eurogamer har et velskrevet review oppe om MK:DD og det er åbenbart ikke helt så ringe. http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=53660
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 03/11-03 22:44 
RJK >
Det har jeg altså heller ikke påstået ;)

Nejnej ;-)
(...)
ValkyrieValkyrieSkrevet 03/11-03 23:27 
Okotta >
Rebelheart >
At Mario Kart ikke understøtter Widescreen og ingen officiel onlinemulighed har, er dog nok til, at jeg ikke køber spillet.

Var det ikke mere fordi du ingen venner havde, og ikke har nogen at spille det i multiplayer med? Jvf. et tidligere indlæg fra dig, omkring det at være ikke-social.



LOL... Come on Okotta! Alle har da venner.... Kan godt måske forstille mig folk der ikke har nogen interesser i konsoller - Men folk uden venner overhovdet? Tror jeg er en sjælen sag!

Men jeg må også tilslutte mig den konklusion - Personligt er jeg begyndt at blive træt af split screen..... Den lille skærm der deles op og alle smug kigger!!!!!!! GRRRRR:P Det er så også en undtagelse når vi snakker co-op spil, hvor den bare bliver delt op i 2 og man arbejder sammen som et team:-)

Men jo helt klart kudos til Mario Kart! 64 versionen, var genial i Multiplayer!


Ang. First party -

Microsoft som en publisher ihvert fald har vel lavet nogen populære PC spil igennem tiden - Flight simulator, crimson skies, midtown madness, dungeon siege, age of empires/mo... osv... Også er der Halo!

Men er alle de nye der Top Spin, PGR2 og Amped 2 ikke published af MS?

PGR ihvert fald... Det er Bizaare Creation(Fur fighter udvikleren)??? Eller nu roder jeg tingene sammen..... Undskyld:(
Well crucify the insincere tonight...
dRxLdRxLSkrevet 04/11-03 07:33 
Jeg tror nogen har misforstået second party begrebet... =)

Det kan godt være at det i dag er meget almindeligt at anvende det som RJK gør, men i virkeligheden er der tale om jura-lingo. Man skal forestille sig det som udtrykt i garantibestemmelserne. 1. part er så dem der giver garantien for softwaren (f.eks. Nintendo), anden part er personen der har købt softwaren, og 3. part er et eventuelt firma der ikke er dækket ind under førstepartens ansvar.
Gramatisk svarer det til 1. person (vi firmaet der skriver denne garantibetingelse), 2. person (du læseren af garantibetingelsen) og 3. person (andre juridiske enheder end det der er dækket ind under de 2 andre).

Sådan har jeg i hvert fald forstået det, og det giver noget mere mening.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 04/11-03 11:46 
Det er jo en helt anden måde at bruge begrebet på og har ingen relevans i pågældende diskussion.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 04/11-03 19:47 
Jo det har, begrebet stammer fra gamle manualer til konsolspil (hvistnok NES spil). Så vidt jeg har forstået er din opfattelse af begrebet misforstået og måske opdigtet, medmindre du selvfølgelig kan pege mig til en kilde der understøtter din forståelse af begrebet.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 04/11-03 20:09 
I tilfælde af at det ikke lykkedes mig at udtrykke det tydeligt nok ovenfor:

Der findes ikke noget firma der er en 2nd party. Der er kun 1. parts (konsoludgiveren) og 3. parts (andre firmaer end konsoludgiveren inklusive firmaer ejet af konsoludgiveren der juridisk set må betragtes som en 3. part).

Den 2. part er køberen af konsollen eller brugeren.

(med det forbehold at jeg husker det forkert fra dengang jeg fik det forklaret, men logikken er rimeligt simpel synes jeg).

Egentlig burde man i Nintendos tilfælde snarere operere med begreberne "inhouse", "outsourced" og "third party", hvilket der da også er mange engelskprogede steder der gør...

Men det må I selvfølgelig selv om...
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 04/11-03 21:00 
Det er altså en underlig definition af 2nd party-begrebet. Du siger 2. parten er køberen af konsollen/brugeren, men de utallige gange jeg har set det, bruges det om et firma der har et specielt tilhørsforhold til en konsolproducent, uden at producenten ejer det. Sådan som jeg ville mene er tilfældet med Nintendo og Silicon Knights og var tiltældet med Nintendo og Rare, indtil RJK fik mig i tvivl ;)
(...)
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 04/11-03 21:05 
Tilbage til emnet:

Nintendo ejer alt!
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
RJKRJKSkrevet 04/11-03 21:48, rettet 04/11-03 21:58 
dRxL >
Så vidt jeg har forstået er din opfattelse af begrebet misforstået og måske opdigtet,

Jeg ved ikke om du påstår, at jeg skulle have "opdigtet" det, men i så fald tager du i hvert fald fejl.

Om begrebet stammer fra gamle NES-manualer eller er noget nogle folk er begyndt at sige i nyere tid skal jeg ikke kloge mig på. Jeg bruger aldrig selv begreberne, fordi det - som sagt - er konfust, hvem der egentligt ejer hvem.

Der blev spugt om hvad man normalt mener med de tre begreber hvad angår spilproduktion og det er altså mere eller mindre som jeg har forklaret. Uanset hvad man så har ment med det tidligere.

EDIT: Prøv at søge lidt og se, at det generelt er denne definition folk snakker om, når de snakker secondparty. Fx:

Second party på IGN
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 05/11-03 00:03 
IGN er tumper ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 05/11-03 00:10 
Heh, jeg forsvarer ikke brugen af udtrykket. Pointerer blot, at det generelt er brugt sådan.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RebelheartRebelheartSkrevet 05/11-03 00:27 
Valkyrie >
LOL... Come on Okotta! Alle har da venner.... Kan godt måske forstille mig folk der ikke har nogen interesser i konsoller - Men folk uden venner overhovdet? Tror jeg er en sjælen sag!

Tro mig, de findes!
SeventhSunSeventhSunSkrevet 05/11-03 13:38 
Jeg tro at dRxL har ret i sin definition.

Bare fordi der er mange, der bruger Second Party om SK eller Rare osv. så er det jo ikke ensbetydende med at det er rigtigt.

Udtrykket bliver jo også brugt i jura og den slags.
I forhold til f.eks forsikringssager, er der en klar definering af hvad de 3 ord dækker over.

Second party begrebet som brugt af IGN er jo alt for svævende.

Man kan også anskue det fra en anden vinkel.
De 3 begreber afhænger jo klart af hvem man er.
Det handler om forholdet imellem personer/firmaer/grupper.
Det ligger jo i definitionen at first party og third ikke har noget indbyrdes forhold i den situation man beskriver.
Det giver ikke rigtig nogen mening, at beskrive Konami som third party i forhold til Nintendo, hvis man snakker om de to firmaers indbyrdes forhold.

Hvis man derimod ser på forholdene som i forhold til én selv går det pludselig op.
Nintendo (first party) levere en maskine (og spil) til en forbruger (second party). Konami (third party) kan også levere spil til samme maskine, uden at have noget med Nintendo at gøre.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 05/11-03 13:41 
Rebelheart >
Valkyrie >
LOL... Come on Okotta! Alle har da venner.... Kan godt måske forstille mig folk der ikke har nogen interesser i konsoller - Men folk uden venner overhovdet? Tror jeg er en sjælen sag!

Tro mig, de findes!


<--------------------------
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
AndyAndySkrevet 05/11-03 13:44 
Nej, jeg har INGEN venner - snøft, jeg har måttet spille single player hele mit liv:(
Congratulations! you have just wrote post Number 100!:D
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig