X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Computerspillets historie


Svar
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 12/09-03 12:27 
Jeg ved ikke om det har interesse, men i dag kl 21:00 på discovery channel kommer der en udsendelse om computerspillets historie =)
GuffyGuffySkrevet 12/09-03 12:27 
Måske man lige skulle sætte ens video i "Record mode" - bliver nok lidt svart at se det ude til konsol træffet...
"There are 10 types of people in the world... those who understand binary and those who don't."
SumezSumezSkrevet 12/09-03 13:02 
Er der ikke antennestik? :!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 12/09-03 13:04 
Øhh, det ville du alligevel ikke komme langt med...

Men det er nok lidt svært at forklare en Københavner der altid har haft kabel-TV :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KTCKTCSkrevet 12/09-03 13:24 
Nu skal det lige nævnes, at vi har kabel-TV mange steder i jylland, men du har ret i, at det langt fra er reglen.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 12/09-03 13:28 
Naiera >
Men det er nok lidt svært at forklare en Københavner der altid har haft kabel-TV :p

Tænke sig at vi bliver ved med at afholde hver andet træf i det bondeland :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
MIKA-LMIKA-LSkrevet 12/09-03 13:30 
Hmm - jeg bor meget længere ovre vest på, og vi har da både kabeltv, kabelnet, ADSL og ISDN i husstanden.... ;)
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
Zzap!Zzap!Skrevet 12/09-03 13:33, rettet 12/09-03 13:33 
Burde det ikke være "Videospillets historie"?
Den generelle betegnelse for alle typer interaktiv underholdning, der forgår igennem et (eller flere) abstraktions-led er videospil.
Under videospil findes der konsolspil, computerspil, arkadespil, mobilspil og så videre.
Har jeg ikke ret?
Born to kill space
KTCKTCSkrevet 12/09-03 13:40 
Jo, men du er stadig en ordkløver :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SvovlmunkSvovlmunkSkrevet 12/09-03 13:43 
"computerspillets historie" er sikkert bare en dårlig oversættelse fra den originale engelske titel :)
NaieraNaieraSkrevet 12/09-03 13:47 
MIKA-L >
Hmm - jeg bor meget længere ovre vest på, og vi har da både kabeltv, kabelnet, ADSL og ISDN i husstanden.... ;)

Jamen, der bliver da også trukket Kabel-TV 100 meter fra huset her, men de gider bare ikke føre det herned... Ikke at det rager mig, digital parabol er både bedre og billigere ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
fumfumSkrevet 12/09-03 13:51 
Du bor jo også langt ude med udsigt over marker og studstrup værket
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 13/09-03 07:45 
Udemærket program med det forbehold, at de kun havde én time inkl. reklamer. De kunne dog sagtens have lavet en lang serie, for der er jo nok at fortælle.
Synes dog at der var en del løse ender, som aldrig blev afsluttet.
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
SephirothSephirothSkrevet 13/09-03 08:49 
DOH!! Bliver det genudsendt?
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
dRxLdRxLSkrevet 13/09-03 12:07, rettet 13/09-03 20:19 
Zzap! >
Burde det ikke være "Videospillets historie"?
Den generelle betegnelse for alle typer interaktiv underholdning, der forgår igennem et (eller flere) abstraktions-led er videospil.
Under videospil findes der konsolspil, computerspil, arkadespil, mobilspil og så videre.
Har jeg ikke ret?

Nej jeg mener ikke du har ret. Jeg mener fællesnævneren for de spil du nævner er digitalitet. Eller mere præcist digital databehandling i en processor eller system af processorer. I forhold til mekaniske og elektroniske spil giver digital databehandling et langt større mulighed for variation og afveksling. Jeg mener derfor at den bedste almindeligt brugte fællesbetegnelse for "konsolspil, computerspil, arkadespil, mobilspil" er "computerspil".

Videospilbetegnelsen henviser jo til at det er et spil man ser på (og i almindelig opfattelse på en skærm), men så bliver elektroniske spil (tænk Game&Watch), VHS baserede elektroniske spil og lignende også dækket ind under betegnelsen, men jeg mener bestemt man bør sætte en afgørende skillelinie hvor den digitale digitale databehandling begynder.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 14/09-03 14:15, rettet 14/09-03 15:48 
Hvad hvis så man har en analog computer, der kan bruges til interaktiv underholdning, eller en analog computer der emulerer en digital computer, som så kørte, lad os sige, SMB3? Ville der så ikke længere være tale om spil, der falder under samme kategori som de spil, f.eks. dette site har som hovedemne, blot fordi det ikke længere kører på en digital computer (og med digital computer, går jeg ud fra at vi mener én der bruger det binære talsystem?)?

Hvad jeg mener er, at det binære talsystem vil måske ikke til evig tid, vil være grundlaget for den måde data processorerende maskiner fungerer på, og hvis vi går tilbage til computerens barndom, kan man se at det kun var en ud af flere mulige metoder.
Ja, faktisk kørte det første videospil nogensinde, på en analog computer. ;-)

Læg mærke til at jeg i min definition af videospil siger "(spil) der foregår igennem et (eller flere) abstraktions-led". Jeg siger ikke noget om, om det er abstraktions led der er synlige for den der deltager i spillet.
Dét mener jeg er den korrekte definition, fordi den står i klar kontrast til spil, der måske nok er abstrakte (som f.eks. Skak eller poker), men hvor man fysisk manipulerer objekter i den virkelige verden (man kunne måske indvende at selv fysiske spil, som dem jeg nævnte i parentesen, er en slags videospil efter min definition, fordi selve spillet jo rent faktisk kun findes i spillernes hjerner, som jo er "analoge" computere. Men hvis man begynder at gå ud af sådan en tangent så "er alt jo alt" fordi der er flydende grænser mellem alle ting og begreber).

At videospil ikke er en fuldstændig fyldestgørende betegnelse er måske nok rigtigt, men er computerspil det?
Der er mange begreber der klarer sig fint uden fyldestgørende betegnelser. Det ville blive meget kompliceret hvis alt skulle selvforklare sig gennem sin benævnelse.
F.eks. hedder ikke alt der indeholder en computer noget med computer.
Born to kill space
dRxLdRxLSkrevet 15/09-03 15:39 
Nu var digitalitet ikke grundlaget for det begreb jeg valgte, men blot grundlaget for de beregninger der rent faktisk foregår, og måske også en mental afstikker til et kursus jeg fulgte på i sidste semester. Med andre ord hæng dig ikke i det.

Fra The Cambridge Dictionary
compute verb [T] FORMAL
to calculate an answer or amount by using a machine:

Din distinktion fokuserer på en del af interfacet (skærmen, og i din forklaring på spillerens mulighed for interaktion), mens min distinktion fokuserer på at der foregår en databehandling udenfor den eller de menneskelige deltageres direkte kontrol, altså at det er en computer der leverer med og/eller modspil.

Du er selvfølgelig velkommen til at have en anden, men i mine øjne langt mindre præcis, fællesbetegnelse for computerspil.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WehnerWehnerSkrevet 15/09-03 15:45 
Bliver det betegnet som dårlig etikette, hvis man siger: "Få jer dog et liv" til folk?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Zzap!Zzap!Skrevet 15/09-03 21:52, rettet 15/09-03 21:53 
Wehner--> Ja.

dRxl--> Vi mennesker navngiver normalt ting efter hvad de gør, og ikke hvordan de gør det.
Det er nok derfor, det er "(automo)bil" og ikke "motoriseret køretøj", der har fanget an. Det er nok også grunden til at vi siger "fjernsyn" og ikke f.eks. "elektronisk syn".
Videospil er jo netop spil der foregår på en video fremviser.

En anden ulempe ved "computerspil" som generel betegnelse, er at det også er navnet på een af underkategorierne, nemlig spil til hjemmecomputere (eller andre ikke "dedikerede" computere for den sags skyld). Det vil skabe forvirring i det lange løb.
Born to kill space
dRxLdRxLSkrevet 16/09-03 06:30 
Jeg synes dine argumenter bliver mere og mere usammenhængende. Har du nogensinde hørt betegnelsen "PC-spil", og i min empiriske erfaring så er "computerspil" en langt mere anvendt betegnelse for (fra dit eget indledende indlæg): "konsolspil, computerspil, arkadespil, mobilspil" i folkemunde end "videospil".
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 16/09-03 14:04, rettet 16/09-03 18:17 
Kan jeg lige få et at vide, helt præcis hvor jeg er usammenhængende?
PC-spil er en underkategori under computerspil, hvor Mac-spil og Amiga-spil også hører til.

Videospil er rigtigt nok ikke så brugt et ord som computerspil, men på den anden side er der f.eks. også mange der siger tegneserier, når de i virkeligheden mener tegnefilm eller TV-tegnefilmserier (hvilket irriterer mig grænseløst ^_^).
Der er mange andre eksempler på andre tåbelige ordsammensætninger eller forvanskninger, der er fundet på af mennesker som dybest set er uinteresserede i det emne de taler om, og derfor er ligeglade om de korrumperer semantikken.
Moralen er, at bare fordi mange gør noget, behøver det ikke at være rigtigt.
Det gælder for, ord, religion, microsoft og så videre.
Born to kill space
la0sla0sSkrevet 16/09-03 16:59, rettet 16/09-03 16:59 
jeg vil mene at du selv korrumperer semantikken, dRxL har fat i den lange og rigtigste ende vil jeg mene. Du adskiller jo lige præcis computerspil og videospil som to helt forskellige ting, hvorimod jeg vil "underordne" videospil under termet (eller begrebet om du vil) computerspil.
Hvad sker der?
Zzap!Zzap!Skrevet 16/09-03 18:53 
la0s, det er sådan her jeg mener: Videospil > Computerspil > PCspil, Macspil, Amigaspil etc.
Born to kill space
dRxLdRxLSkrevet 17/09-03 14:54, rettet 17/09-03 14:57 
Jeg er lige kommet i tanke om at den mest almindelige fællesbetegnelsen for computerspil i usa så vidt jeg ved er "videogames".
Jeg vil så mene at det er et bedre eksempel på
<snip>...tåbelige ordsammensætninger eller forvanskninger, der er fundet på af mennesker som dybest set er uinteresserede i det emne de taler om, og derfor er ligeglade om de korrumperer semantikken.
end noget andet nævnt i denne tråd.

Du bringer du selv semantik på banen, men før du gjorde burde nok have slået op i en fremmedordbog.
video, fra lat. "videre" (at se)

Rent semantisk peger ordet altså på at se, men man kan jo sagtens forestille sig computerspil der ikke er visuelle. Computerspil kan altså ikke fyldestgørende passes ind under "videospil".

Måske skyldes din begrebsforvirring at du reserverer ordet "computer" til "PCspil, Macspil, Amigaspil etc.", hvilket er forkert da en computer blot er en maskine der kan foretage beregninger. De 3 førnævnte er alle af typen "personlig computer", eller PC om du vil. Jeg vil så tro at det du kalder PC er det der oprindeligt hed "IBM Compatible personal computer". Det er en sproglig fejl der er blevet til norm.

Kan jeg lige få et at vide, helt præcis hvor jeg er usammenhængende?

Det vil da være mig en fornøjelse ]:>

At videospil ikke er en fuldstændig fyldestgørende betegnelse er måske nok rigtigt, men er computerspil det?

Ja, det mener jeg i høj grad at det. Det dækker i hver fald
konsolspil, computerspil, arkadespil, mobilspil
bedre end "videospil" gør.
Som retorisk ”trick” er ovenstående i øvrigt for let gennemskueligt, og en lille smule provokerende.

Læg mærke til at jeg i min definition af videospil siger "(spil) der foregår igennem et (eller flere) abstraktions-led". Jeg siger ikke noget om, om det er abstraktions led der er synlige for den der deltager i spillet.
Og hvad har det, semiotisk set, med "video" at gøre? Det at du bliver nødt til at vedhæfte en definition, der ikke tager udgangspunkt i semerne (video og spil er sproglige tegn, med et fint ord "sem") på nogen måde, viser jo at udtrykket er mangelfuldt. Computerspil er ikke, da den indeholder alle spil der bygger på (realtime) beregninger fra en computer.

Der er mange begreber der klarer sig fint uden fyldestgørende betegnelser. Det ville blive meget kompliceret hvis alt skulle selvforklare sig gennem sin benævnelse.
F.eks. hedder ikke alt der indeholder en computer noget med computer.

Alligevel prøver du så at gennemføre en definition af et begreb (se ovenfor). Hvilket er usammenhængende.

En anden ulempe ved "computerspil" som generel betegnelse, er at det også er navnet på een af underkategorierne, nemlig spil til hjemmecomputere

Igen usammenhængende, da du bygger dine argumenter på forkerte sproglige antagelser. Det korrekte udtryk er, som du egentlig også skrive, en "hjemmecomputer" eller PC'er. Sjovt at du i dit næste indlæg begynder at himle op over at folk uden egentlig interesse i et emne forplumrer dets "fag"-lingo =)

dRxl--> Vi mennesker navngiver normalt ting efter hvad de gør, og ikke hvordan de gør det.

Igen usammenhængende, da det virker som du skifter hest midt i vadestedet. I dit første indlæg giver du en definition af videospil ud fra "hvordan de gør det" (ved at være abstraktionsled), du har ikke givet nogen definition af hvad de gør (den fællesbetegnelse tror jeg i øvrigt bliver svær at lave ;-)).

Jeg vil ikke bruge tid på at diskutere dette yderligere (jeg har jo andre ældre tråde at vende tilbage til ;-))
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig