X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Ny Prince of Persia - Og hvad så?!


Svar
millenniummillenniumSkrevet 11/09-03 18:53, rettet 11/09-03 19:06 
Så gør de det igen, igen og atter igen. Spilproducenterne taber hjernen på gulvet, henter en gammel 80'er eller 90'er klassiker frem fra arkivet og laver en ny super funklende udgave med udsøgt grafik, lyd og detalje-rigdom. En af mine gamle Amiga-favoritter Prince of Persia er på vej til PS2, PC, XBOX og GC. Igen kan producenternes fantasi ikke række længere end at smide 'prinsen' ind i en 3D-verden, og så er der lagt op til en omgang hack'n'slash og puzzel solving.

Men vent... hvad var det nu egentlig der i sin tid gjorde Prince of Persia til et så udsøgt spil...?! Var det grafikken? Suveræn lyd? En omfattende spilleverden med varierende rum? Nej, nej og nej. Den oprindelige Prince of Persia vendte sig stik mod alle tendenser, om lave spil så æstetisk sumblimt som muligt. Istedet blev spillets koncept bygget op af hvad der efterhånden er blevet et af mine favorit udtryk: 'Less is more'.

Spillet var hudløst simpelt. Det hele var 2D. Baggrunden var sort. Sten og platforme var blå (til at starte med), og det eneste grafiske spetakulære ved spillet var den flotte animation som sprites'ne havde fået. Alligevel var spillet med sin tilstræbte simplicitet, enormt dragende. Ros!!!

Nu skal prinsen til at løbe rundt i flotte 3D-omgivelser, a'la TombRaider, garanteret med 300 forskellige moves (+/- et par stykker, måske), 150 forskellige fjender, og 200 forskellige fælder.... Men hov, har vi ikke set alt det før? Er det ikke blevet lavet massere af gange? Gab... jo, det er det. - Til hudløshed! Bored beyond belief!

Medmindre denne nyudgivelse kommer op med noget helt eksceptionelt og nyt i gameplayet, så ryger det nok ned i posen med de andre ikke-særligt-mindeværdige genudgivelse som Shinobi og Rygar. Jovist var det rimelige spil, men kunne de i ét sekundt leve op til deres forgængere, til trods for teknologisk overlegenhed...? Nej, vel?!

Jeg er en gamer der har været med siden CBM64'eren, og stadig holder fast. Men jeg er noget skeptisk overfor brancens, alt for ofte, forudsigelighed, fantasiløshed og manglende kreativitet.

Nytænkning, tak!
The medium is the message.
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 11/09-03 19:01 
Enig! Men Ninja Gaiden redder dagen - You better believe it!
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
NaieraNaieraSkrevet 11/09-03 19:12, rettet 11/09-03 19:18 
millennium >
så ryger det nok ned i posen med de andre ikke-særligt-mindeværdige genudgivelse som Shinobi og Rygar. Jovist var det rimelige spil, men kunne de i ét sekundt leve op til deres forgængere, til trods for teknologisk overlegenhed...? Nej, vel?!

Der tager du godt nok fejl. Det oprindelige Rygar var lidt noget juks, mens det nye er et meget vellykket spil.

Pas nu på med ikke at blive alt for pladder nostalgisk, og ALTID prise den oprindelige version som det bedste, "bare fordi".
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
TurricanTurricanSkrevet 11/09-03 19:18 
millennium >
Var det grafikken?

Du modsiger altså lidt dig selv synes jeg.

Prince of Percia VAR altså et grafisk vidunder ifm. den totalt fede animation. Såvidt jeg husker, og nu er det jo længe siden, var det vildeste hype omkring spillet da grafikken der var noget nær en revolution på den tid.

Men resten vil jeg nu godt give dig ret i...
The Gods pause for a moment...
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 11/09-03 19:19, rettet 11/09-03 19:20 
Men hensyn til nytænkning remarken - Hvordan skal vi komme videre?

Vi gamere brokker jo os højlydt, hvis noget nyt ikke ligner det vi kender...
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
millenniummillenniumSkrevet 11/09-03 19:59 
Min tråd var jo et impulsivt udbrud af meninger. I farten får man måske ikke styr på alle argumenterne.

Jeg mener stadig at den oprindelige PoP rent grafisk gik en anden retning end hovedstrømmen på Amiga'en og PC'en. Flotte baggrunde, og detaljerigdom blev ofret til fordel for cartoon-lignende animation. Det var grafisk flot, ja - men flot på 'en anden måde'.
Desuden havde spillet ingen in-game undlægningsmusik.

Det er ikke fordi jeg er sønderlig nostalgisk, men hvis producenterne ikke kan finde ud af at genopfinde koncepterne der gjorde de oprindelige spil mindeværdige, så burde man måske ikke bruge titlerne.

Mario64 er det eneste bud, som jeg kan komme på, der var en værdig konvertering fra 2D til 3D. Hvorfor?! Sikkert fordi man ikke forsøgte at stopfodre Mario64 med hundredevis af nye options og detaljer, men bevarede egentlig den 'mængde' gameplay der fandets i 2D udgaverne.

Jeg brokker mig, ja. Men hvis vi alle var enige med alting, så ville man jo ikke komme nogen vejne. ;-)
The medium is the message.
AmbyAmbySkrevet 11/09-03 20:33 
Jeg så lige det nyeste klip af det nye PoP for et par dage siden, og jeg må sige at jeg var solgt.
Dette ligner så afgjort et spil jeg skal have.

Ikke fordi den holde den gamle stil, for det gør den ikke. Men fordi den ser ud til at tage en del småting et stykke videre.

Den tager de fede moves fra Devil May Cry.
Den tager det udemærkede tidskoncept fra Blinx.
Den tager en lille bullettime-effekt.

Tilsammen et spil som jeg er rimelig:) overbevist om vil falde i min smag. Måske fordi jeg langt hen af vejen betragter det som 2 forskellige spil, som har titlen og nogle enkelte ting til fælles.

Når det er sagt glemmer jeg da heller aldrig den originale. Og den koldsved der sprang fra på panden ved den sidste klipper i en bane... *gys*
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
KTCKTCSkrevet 11/09-03 21:05 
De har faktisk forsøgt sig med en 3D-version for nogle år siden (1999), sjovt nok kaldet Prince Of Persia 3D.
Den blev vist heller ikke det store hit...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
NaieraNaieraSkrevet 11/09-03 21:07 
Den kan jeg forresten tage med til træffet, hvis det skulle være...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RitesRitesSkrevet 11/09-03 21:25 
Jeg var selv stor fan af det første PoP og glæder mig til at se hvordan det nye bliver.

3'eren blev crap og vi ved jo godt, at bare fordi det "har navnet" behøver det ikke at være godt. Det betyder dog ikke, at jeg vil dømme det før jeg har prøvet det.
» a winner is you «
RJKRJKSkrevet 11/09-03 21:39 
Jeg synes da også det ser interessant ud. Som tilfældet er med Castlevania, så har man allerede lavet den åbenlyse og fejlagtige 3d-konvertering af Prince Of Persia. Man har fundet ud af hvad der ikke virker og kan nu forhåbentligt lave noget, der virker. Jeg er fortrøstningsfuld.

Og enig i at Rygar ikke er et stort tilbageskridt. Shinobi virker knap så godt, men der var originalen også et bedre spil til at begynde med.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OmenOmenSkrevet 12/09-03 01:59, rettet 12/09-03 02:03 
millennium:
Medmindre du har prøvet POP:SOF ved du jo ikke hvad du snakker om. Du brokker dig over at opfølgere til gamle franchises tit laver gameplayet for meget om, men så bør du af alle mennesker glæde dig til POP:SOF for det bygger stadig på de samme værdier.

POP ER godt (glæd jer) og Jordan Mechner havde praktisk talt ingenting med POP3D at gøre =)
Vote Ficus!
SumezSumezSkrevet 12/09-03 03:21, rettet 12/09-03 03:23 
KTC >
De har faktisk forsøgt sig med en 3D-version for nogle år siden (1999), sjovt nok kaldet Prince Of Persia 3D.

Denne gang er spillet til gengæld produceret af den samme gut, der lavede det gamle.

Edit: Ja, ok, det har Omen jo stort set allerede skrevet.

Btw, kan jeg da kun se at PoP konceptet kan fungere i dag, med 3D. Jeg synes at Tomb Raider spillene, især 2'eren, har mange ligheder med de klassiske PoP spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 12/09-03 03:27 
Naiera >
Pas nu på med ikke at blive alt for pladder nostalgisk, og ALTID prise den oprindelige version som det bedste, "bare fordi".

Jeg vil så køre denne diskussion videre og påstå at Contra: Shattered Soldier er det bedste Contra, jeg har spillet. Jeg forventer også noget lignende af Gradius V.
Ligeledes, er Metal Gear Solid og Castlevania: SotN, der, dog en generation ældre, også har udført kunsten at bringe en klassisk spilserie ind i en ny alder med hvad der skulle vise sig at være den pågældendes series højdepunkt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RitesRitesSkrevet 12/09-03 07:56 
Twin Snakes... Ooh... Wheee
Yaaaa!
» a winner is you «
KTCKTCSkrevet 12/09-03 09:09 
Twin Snakes kan næppe gå men i denne kategori, da det jo stort set kun er en opgradering af modeller og teksturer, så vidt jeg ved...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
AmbyAmbySkrevet 12/09-03 09:21 
Alligevel skal man da have det!
Verdens bedste spil er lige blevet bedre...
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
RitesRitesSkrevet 12/09-03 09:40 
KTC; Så vidt jeg ved og forstår det, så er det en opdateret MGS2 med MGS1 historien ;)

Og MGS1 var det fedeste spil ever -lige efter FFVII :)
» a winner is you «
KTCKTCSkrevet 12/09-03 09:45 
Ok, vel også det samme som jeg skrev, så :)

Og ja, det er et af de fedeste spil ever!
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 12/09-03 11:55 
Rites >
Og MGS1 var det fedeste spil ever -lige efter FFVII :)

Tsk tsk tsk...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
psychomantispsychomantisSkrevet 12/09-03 14:56 
millennium >

Mario64 er det eneste bud, som jeg kan komme på, der var en værdig konvertering fra 2D til 3D.


Jeg synes nu også det er lykkes ganske godt for Metroid og Zelda serien at tage springet til 3D...
jaesjaesSkrevet 12/09-03 22:46 
KTC >
Twin Snakes kan næppe gå men i denne kategori, da det jo stort set kun er en opgradering af modeller og teksturer, så vidt jeg ved...

Ikke helt (heldigvis ;) ).
Alle gameplayelementer fra 2´eren skulle være at finde i Twin Snakes.
Twin Snakes, er altså - groft sagt - MGS 2 med MGS historie og settings :)

Læs evt. det interview, jeg postede for nylig. Der faktisk ret meget god info...
http://www.playright.dk/forumemne.php?id=4404&subid=55815#55815
KTCKTCSkrevet 15/09-03 13:27 
Ved første tanke kan jeg ikke komme på ret meget i toeren, som man ikke kan i etteren, med mindre man regner med alt det med at skyde dem i forskellige lemmer ved holdups...

Kan nogen ikke lave en liste ;)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 27/09-03 16:40 
Nyt PoP Gamespot preview.
Det tegner heldigvis lovende :)

Prince of Persia
RitesRitesSkrevet 28/09-03 00:05 
Sumez >
Tsk tsk tsk...

I'll kick ya in the nuts...
» a winner is you «
SumezSumezSkrevet 28/09-03 11:28 
Nej, du skal bare have udviddet din horisont lidt ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 28/09-03 11:57 
Eller du skal holde op med at opføre dig som om at vores andres FF præferencer ikke gælder, eller bare er forkerte...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 10/10-03 08:12 
Gamespot har et sjovt lille spil baseret på den oprindelige PoP engine. Grafikken har lige fået en tak op i opløsningen, hvilket faktisk er ret pænt. Hovedpersonens look er baseret på hans sprite i PoP2.

Her!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig