millennium | Skrevet 11/08 09:22 | Shit hvor har jeg gennemspillet mange psil gennem mit liv, og mens jeg senest spillede og gennemførte Prince of Persia The Lost Crown begyndte jeg parallelt at reflektere over hvordan jeg har det med boss fights. Og end-of-level bosses generelt.
Nyder jeg det? Er det underholdende? Glæder jeg mig til næste boss? Frygter jeg den? Synes jeg bossen er træls? Er det meningen at bossen skal være træls, fordi det er en udfordring der skal overkommes med en følelse af forløsning?
"Satisfying" er ofte det ord som knytter sig til boss fights, men naturligvis først når man har knækket koden, gennemskuet logikken og overvundet bossen. Det kan være et kæmpe rush! Optakten dertil er derimod anderledes. Jeg kan ofte fornemme at jeg snak skal kæmpe mod en boss ... og jeg ved ikke helt om jeg glæder mig.
Cuphead er især en sjov størrelse hvor gameplay kun (eller næsten kun) fokuserer på boss fights. Jeg har slet ikke den samme ambivalens fordi jeg ved at hvert spil starter en boss fight. Det jeg tror som skaber min ambivalens er hvis spillet er narrativt fordi en svær boss fight kan sinke fremdriften. Pludselig står jeg stille i historien - måske i flere dage. Jeg huske især (stadig) boss fights i MGS2 som særligt trælse fordi jeg ikke mindes dem som særligt gode og enormt langtrukne. Nogle gange blive boss fights bare implementeret i et spil uden overvejelse om det egentlig passer til konteksten. Det er bare en vane. Lidt som The Last of Us eller Uncharted 4 som havde et par underligt uvedkommende boss-sekvenser.
Andre der har lignende reflektioner? Samme ambivalens? Eller bare glæder sig til næste boss fight? | The medium is the message.
|
|
Sumez | Skrevet 11/08 15:03, rettet 11/08 15:03 | Bosskampe er tit højdepunkter i et spil. Det kan de være uanset om det er en nem eller en svær kamp, og har ofte mere med præsentation end ren gameplay eller udfordringen at gøre. Det underbygger spillets pace, og sætter punktum for hver del af spillet, og de er med til at give det en identitet på samme måde som et hook i en sang.
Der er nok mange spil uden bosskampe som jeg stadig synes er fantastisk gode, men sådan mere generaliseret så synes jeg det er kedeligt hvis der ikke er nogen.
Om selve oplevelsen med bosskampene er god eller dårlig har vel altid noget med det enkelte spil at gøre. Det kan jeg aldrig sige noget generelt omkring. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
Wehner | Skrevet 11/08 20:44 | Da Halo: Combat Evolved udkom for efterhånden mange år siden, gjorde Bungie netop op med de obligatoriske bosskampe, og det var utrolig forfriskende. Omvendt fungerer de efter min mening fortrinligt i så forskellige spil som Zelda-serien og Destiny 1+2.
Så jeg synes, det afhænger af det enkelte spil, men det behøver absolut ikke at være en obligatorisk ting. | >>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
|
|
millennium | Skrevet 12/08 10:05 | Der er i hvert fald mange nuværende boss fights som anvender den samme ret forudsigelige og skematiske formel (tænker muligvis Metroid og Zelda har en del af "æren" for det): Puzzle-typen hvor det kræver mere logik end intuition at klare bossen, og i særlig grad de tre klassiske etaper med stigende sværhedsgrad og nye angrebsmønstre for hver etape. Cuphead er 100% bygget op om dette, og PoP The Lost Crown var ingen undtagelse.
Det er måske også "jeg ved lidt hvad der sker" følelsen som jeg synes bliver ambivalent. Branchen har forfinet en formel som de ikke tør ændre for meget på. | The medium is the message.
|
|
Sumez | Skrevet 12/08 14:58 | Wehner>
Da Halo: Combat Evolved udkom for efterhånden mange år siden, gjorde Bungie netop op med de obligatoriske bosskampe, og det var utrolig forfriskende.
Halo er vel bare et godt eksempel på tendensen dengang, hvor vestlige spil næsten aldrig havde bosskampe, mens det var standarden i Japan især? Det synes jeg man kan se helt tilbage til 80'erne.
FPS-genren især har altid haft et kikset forhold til boss-kampe, og det har ofte blot været irriterende fjender med massiv HP-bloat som aldrig var sjove at kæmpe imod.
Hvis Halo havde haft rigtig gode bosskampe, havde det da kun været et positiv for spillet, men jeg vil også mene at det er bedre ikke at have nogen bosser, end at have dårlige bosser.
Jeg tror det eneste FPS-spil jeg kan tænke på på stående fod med nogenlunde underholdende bosskampe, er Doom 2016 | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
Sumez | Skrevet 12/08 15:04, rettet 12/08 15:04 | millennium>
Der er i hvert fald mange nuværende boss fights som anvender den samme ret forudsigelige og skematiske formel (tænker muligvis Metroid og Zelda har en del af "æren" for det): Puzzle-typen hvor det kræver mere logik end intuition at klare bossen, og i særlig grad de tre klassiske etaper med stigende sværhedsgrad og nye angrebsmønstre for hver etape. Cuphead er 100% bygget op om dette, og PoP The Lost Crown var ingen undtagelse.
Det værste design synes jeg er de bosser hvor man bare udfører en indprogrammeret "dans" for at undgå bossens angreb i alt for lang tid indtil man får en lille åbning for rent faktisk at skade dem, og så fortsætte.
Den slags kampe *kan* være sjove, men hvis de også er udfordrende, bliver det hurtigt bare irriterende at gå det hele igennem igen, pga. hvor rigidt det er. Jeg foretrækker at man altid kan skade en boss så længe man er dygtig og tør spille risikablet nok.
Er heller ikke vild med de angrebsmønstre der bliver gradvist sværere, hvis de første er supernemme, og man skal gennemgå dem hele tiden kun for at kunne øve sig på den svære del til sidst. Kombineret med ovenstående, bliver det især trættende. Tropical Freeze er en af de værste offenders jeg kan tænke på - fantastisk spil, bare ikke bosskampene.
Men Cuphead synes jeg gjorde det meget fint! Alle bossernes angrebsmønstre har deres egne udfordringer, og er typisk ret forskellige mellem hver fase, så det nærmere føles som en lille boss-rush end repetition. Cuphead bruger også RNG virkelig godt, så du aldrig bare kan indlære en fase, men altid skal holde øje med hvad der sker. Det er faktisk et overraskende solidt spil :) | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
Konsolkongen | Skrevet 12/08 21:59, rettet 12/08 22:05 | Jeg er vild med bosskampe i spil af mange af de grunde der bliver nævnt. Hvad jeg ikke er så begejstret for er overdrevne bulletsponges hvor man næsten ingen skade giver, og det bliver mere et spørgsmål om udholdenhed end evner. Det kan være enormt frustrerende at have brugt mange minutter på det samme, for så at fejle til sidst og skulle starte forfra.
En ting som ikke er nævnt og som jeg synes er ærgerligt, er når de samme bosskampe genbruges alt for mange gange igennem spillet. Super Mario Bros.-serien er især rigtig slem hvad det angår, og formår ikke at øge sværhedsgraden nævneværdigt fra kamp til kamp. Det er dovent spildesign, og synd når bosskampene ellers ofte er af udmærket kvalitet. | Spiller nu: Phantasy Star IV
|
|
Sumez | Skrevet 13/08 07:36 | Største offender på det punkt i nyere tid må næsten være Metroid Dread. Fuldstændig tosset at gøre det på den måde.
Jeg synes ikke der er så mange gentagelser på bosser i nyere Mario-spil, men til gengæld er de stadig rimelig kedelige, og overstået kort efter man støder på dem, hvilket gør dem svære at huske. Havde Mario Wonder overhovedet bosser? Skulle jeg ikke kunne sige. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
millennium | Skrevet 13/08 15:18 | Prince of Persia Lost Crown er også pænt skyldig. Sidste boss er en gentagelse af midterste boss - stort set :D Mange af de andre bosser var ret gode, selvom de var ret skematiske, fulgte opskriften (for meget) og hentede en del inspiration fra Dark Souls. Desuden et problem at nogle af de tidligere bosses var lang sværere end den sidste. Føles lidt ubalanceret.
Cuphead synes jeg heller ikke bruger stigende sværhedsgrad fra boss til den næste. De er bare meget forskellige i deres opbygning, men ikke nødvendigvis sværere og sværere. | The medium is the message.
|
|
|
|
millennium | Skrevet 13/08 15:52 | I hvert fald for fire personer :-D | The medium is the message.
|
|
|
|
millennium | Skrevet 13/08 18:58, rettet 13/08 19:00 | I forhold til den ambivalens (love hate relationsship) som jeg kan have til boss fights, så husker jeg kun glæde og engagement ved bosserne i Mario-spil. Særligt Mario Galaxy hvor bosserne er et overflødighedshorn af opfindsomhed og variation. Det er heller ikke verdens sværeste bosses (afstemt målgruppen).
Tror måske også min ambivalens med bosses er følelsen af manglende fremdrift i spillets øvrige narrativ, når jeg i værste fald skal bruge flere dage på at indstuderes deres angrebsmønster og lære min "op, ned, op, ned, skyd, hop, skyd" rutine udenad, før historien kan fortsætte. Derfor er Cuphead et ret godt udtænkt koncept.
Alternativt bosses til mere arcade-prægede spil, som sjældent skal tage særligt lang tid at lære og overvinde. Dem har jeg det heller ikke anstrengt ved. R-type som glimrende eksempel. | The medium is the message.
|
|
Sumez | Skrevet 14/08 08:17 | Naiera>
Jeg vil lige tilføje, at jeg synes at det her er en mega god tråd.
Enig, det er hyggeligt når folk er i humør til at snakke om computerspil :D | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
Sumez | Skrevet 14/08 08:23 | millennium>
Tror måske også min ambivalens med bosses er følelsen af manglende fremdrift i spillets øvrige narrativ, når jeg i værste fald skal bruge flere dage på at indstuderes deres angrebsmønster og lære min "op, ned, op, ned, skyd, hop, skyd" rutine udenad, før historien kan fortsætte. Derfor er Cuphead et ret godt udtænkt koncept.
Det er i hvert fald en fordel når man kan tilgå det efter sit eget pace.
Souls-serien og tilsvarende spil er jo lidt berygtede for at man godt kan sidde fast ved en boss, og så er det meget rart at der næsten altid er andre steder man kan gå hen mens man forbereder sig mentalt på udfordringen.
Husker meget tydeligt første gang jeg stødte på Pontiff Sulyvahn og nopede ud med det samme. Ikke ligefrem den sværeste boss i series historie (og i virkeligheden en ret fed kamp), men man skal nok lige være i humør til ham :P | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
millennium | Skrevet 14/08 08:49 | Der er nok ekstremt vigtigt for en vellykket boss fight: "Er man i humør til det?" Især hvis resten af spillet er hyggeligt, casual og eksplorativt, så er det ikke sikkert man er i humør til 14 dages boss fight midt i hyggestunden.
Jeg havde ikke været skuffet hvis The Lost Crown havde nul boss fights. Jeg havde også sagtens kunne undvære boss-agtige sekvenser i The Last of Us og Uncharted. Så hellere sætte punktum på et kapitel med en solid action-sekvens (som de også gør). Men hvis Zelda eller Metroid droppede boss fights ville det føles helt forkert. | The medium is the message.
|
|
Sumez | Skrevet 14/08 09:04, rettet 14/08 09:05 | Der er nok ekstremt vigtigt for en vellykket boss fight: "Er man i humør til det?" Især hvis resten af spillet er hyggeligt, casual og eksplorativt, så er det ikke sikkert man er i humør til 14 dages boss fight midt i hyggestunden.
Sådan havde jeg det med slutbossen i Tunic.
Det er en fin bosskamp isoleret set. Men den står i ret står kontrast til hvor casual resten af spillet er.
Jeg havde ikke været skuffet hvis The Lost Crown havde nul boss fights. Jeg havde også sagtens kunne undvære boss-agtige sekvenser i The Last of Us og Uncharted. Så hellere sætte punktum på et kapitel med en solid action-sekvens (som de også gør). Men hvis Zelda eller Metroid droppede boss fights ville det føles helt forkert
Jeg husker ikke engang nogen bosser i Last of Us eller Uncharted? Men Uncharted-serien især er også lidt skidt til gameplay design.
Det er da ærgerligt hvis The Lost Crown ikke fungerer med bosser. Jeg har købt det fordi det er åndssvagt billigt, men demoen overbeviste mig ikke rigtig om det.
Afterimage er i meget stor grad det absolut bedste metroidvania jeg har spillet i virkelig mange år (i hvert fald i forhold til den traditionelle stil man ser så mange af for tiden), og de mange bosskampe fordelt rundt om i spillet er et af dets højdepunkter. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
millennium | Skrevet 14/08 10:06 | The Last of Us havde dels en boss-sekvens (ish) første gang man møder en Bloater i en lagerbygning. Men mere tydeligt med sekvensen hvor man stealth-styrer Ellie i en brændende bygning hvor en fjende meget forventeligt skal have tre fatale angreb for at overvindes.
Uncharted 2 afslutter med en lidt skematisk boss fight, og 4'eren har en sværdkamp med et gameplay som overhovedet ikke matcher noget andet i spillet. Så synes jeg biljagt-sekvensen fungerer meget bedre som en "boss-oplevelse" i narrative spil. De skal i hvert fald ikke være Souls-svære da plottet er det bærende element.
Der er rigtig mange ting i The Lost Crown som fungerer rigtigt godt. Ikke opfindsomt men super godt eksekveret. Kan stadig anbefales. | The medium is the message.
|
|
slk486 | Skrevet 14/08 10:08 | Jeg har det generelt ret godt med boss kampe, hvis de er lavet fornuftigt. Det kan være mega tilfredsstillende, men ligeså frutstrerende. Ofte synes jeg egentlig mest det er problematisk, hvis der ikke er god balance mellem normal gameplay og bosser, så sidstnævnte (eller førstnævnte) bliver frustrerende svært med den træning man har fået, eller for nem og dermed ikke har nogen payoff.
@Sumez: du nævner Tropical Freeze, men dem oplevede jeg egentlig ikke irriterende. Blasphemous (både 1 og 2) derimod har fedt gameplay og fede bossfights lige indtil den slutbossen, der, for mig, endte i det du nævner og jeg simpelthen ikke gad mere. Jeg betragter dem som gennemført :-D | j/k
|
|
Sumez | Skrevet 14/08 11:05 | Blasphemous (både 1 og 2) derimod har fedt gameplay og fede bossfights lige indtil den slutbossen, der, for mig, endte i det du nævner og jeg simpelthen ikke gad mere. Jeg betragter dem som gennemført :-D
Jeg kan slet ikke huske slutbossen i Blasphemous 1, det er for længe siden. Men jeg er næsten lige kommet igennem 2'eren og var ret skuffet over bossen.
Der er en kamp lige inden den "rigtige" slutboss som var lidt udfordrende, måske er det den du tænker på. Men så kan man gemme spillet og den efterfølgende boss var ekstremt nem, hvilket virkelig forvirrede mig. Tog den ned i første forsøg.
I det hele taget er kampene i det spil ret blandede. De er generelt opfindsomme og sjove, men udfordringsmæssigt er de all over the place. Jeg tror min yndlings var den i tre faser med en stor bølle og en lille dukke(?) der kommer ud af kisten i anden fase.
Slutkampen i Hollow Knight synes jeg var virkelig fed. Den var ikke overordentligt svær, men udfordrende nok til at den stadig krævede en del indøvelse og reflekser, og den måde den eskalerer til sidst gav en virkelig episk følelse som man gerne vil have for sådan en kamp :D
Jeg tror bosskampene i Tropical Freeze var fine nok hvis man klarer dem i første forsøg. Men jo flere gange man skal prøve forfra, jo mere kedeligt bliver det. Den der fisk der vokser sig større ramte mig især. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
millennium | Skrevet 14/08 19:14 | Det kan godt være Cuphead (næsten) kun er boss i fights. Men for det gjorde Shadow of the Colossus vel det samme? Og før det: R-Type level 3. | The medium is the message.
|
|
Sumez | Skrevet 15/08 08:33, rettet 15/08 08:33 | Alien Soldier, Contra: Hard Corps og Gunstar Heroes er praktisk talt også udelukkende bosskampe
Punch Out måske? | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
millennium | Skrevet 15/08 10:47, rettet 20/08 15:18 | Godt bud. Punch Out formåede at gøre boss fight sekvens-indlæring ret underholdende og charmerende. | The medium is the message.
|
|
slk486 | Skrevet 21/08 09:52 | Sumez>
Jeg kan slet ikke huske slutbossen i Blasphemous 1, det er for længe siden. Men jeg er næsten lige kommet igennem 2'eren og var ret skuffet over bossen.
Der er en kamp lige inden den "rigtige" slutboss som var lidt udfordrende, måske er det den du tænker på. Men så kan man gemme spillet og den efterfølgende boss var ekstremt nem, hvilket virkelig forvirrede mig. Tog den ned i første forsøg.
Ja, måske. Jeg nåede aldrig videre, så jeg ved ikke om der er en bagefter.
Sumez>
I det hele taget er kampene i det spil ret blandede. De er generelt opfindsomme og sjove, men udfordringsmæssigt er de all over the place. Jeg tror min yndlings var den i tre faser med en stor bølle og en lille dukke(?) der kommer ud af kisten i anden fase.
Jeg tror måske bare at bosserne udfordrer lidt forskelligt, så derfor kan de føles forskelligt afhængig af våben mv.
Men ja, generelt sjove og opfindsomme med varierende sværhedsgrad.
Sumez>
Jeg tror bosskampene i Tropical Freeze var fine nok hvis man klarer dem i første forsøg. Men jo flere gange man skal prøve forfra, jo mere kedeligt bliver det. Den der fisk der vokser sig større ramte mig især.
Det gælder vel rimelig generelt for bosskampe :D Måske især med Nintendos 3 faser, hvor de to første kan blive kedelige, hvis man fejler den sidste. Jeg synes egentlig at Tropical Freezes udfordringer ligger mere i level design. | j/k
|
|
Sumez | Skrevet 21/08 15:35 | Ja, Tropical Freeze har fantastiske baner. I det hele taget et virkelig godt spil! Det er også kun bosserne jeg synes trækker ned. Men jeg synes også det ville være ærgerligt hvis spillet slet ikke havde bosser. | Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
|
|
millennium | Skrevet 21/08 16:50 | Er der en smertegrænse for hvor lang tid en boss fight skal vare baseret på genren? Jeg ville forvente en langvarig kamp hvis det var et soulslike eller metroidvania, men hvis det er en klassisk arcade shooter, så ville jeg formentlig blve frustreret hvis en boss-kamp varede meget længere en to-tre minutter.
Sikkert noget med at boss og spillets kontekst skal passe sammen. | The medium is the message.
|
|
|
|