X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spilleklub Retro #5: Oddworld: Stranger's Wrath

Svar
jaesjaesSkrevet 23/04 18:41 
Som aftalt en dedikeret tråd til at snakke om forberedelse og gennemspilning af Oddworld: Stranger's Wrath :)

Generel dialog om P:Rs retro-spilleklub kan foregå her: https://www.playright.dk/forum/emne/31388-spilleklub-retro-gennemspilning-af-retrospil

Datoer:
Datoer for opstart og pause mellem hver aftalt sted i spillet skrives her, når vi er sikker på, at alle som vil være med har modtaget spillet og er klar. Pause er i forhold til at snakke om en ny bid af spillet her i tråden - man bestemmer selvfølgelig selv om man spiller "forud".

Gennemspilning:
Spillet skulle være ca. 12 timer langt (alt efter spillestil), og bestå af tre "acts". Så det kan nok give mening at opdele spillet på denne måde i forhold til snakken her i tråden.

Acts er umiddelbart ikke nævnt som acts i spillet med ord eller tekst, men det skulle være svært at misse, at man er nået til en ny act. Jeg kan også lige skrive dem her, så vi har lidt at pejle efter.

Gizzard Gulch
Buzzarton
Mongo Valley
SumezSumezSkrevet 24/04 09:54 
Mit har forventet leveringsdato 6. maj hvilket er lidt uheldigt, da det er lige inden 5 sammenhængende dage hvor jeg er alene med min søn. Så det kan godt være I ikke skal vente på mig, så kan jeg håbe at indhente jer efter Akt 1?
Ellers må jeg bare give den gas om tirsdagen :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 24/04 14:00 
For pc spillere, så kan man få spillet (og resten af serien) for samlet… 1€ her:
https://www.fanatical.com/en/bundle/oddworld-complete-collection
jaesjaesSkrevet 25/04 18:31 
Sumez>
Mit har forventet leveringsdato 6. maj hvilket er lidt uheldigt, da det er lige inden 5 sammenhængende dage hvor jeg er alene med min søn. Så det kan godt være I ikke skal vente på mig, så kan jeg håbe at indhente jer efter Akt 1?

Jeg tænker vi tager det i roligt tempo, så det går sikkert fint :)

Vi kan evt. tage inspiration i "Community Playthrough" på adventuregamers.com.
Der beregner de umiddelbart kun ca. 2 timers tidsforbrug pr. uge. Jeg kender ikke baggrunden, men tænker det er så både de med begrænset tid til spil, og de som vil spille andre spil i samme periode, kan være med. Det minder så også lidt om "månedens bog" i bogklubber.

Så mit forslag er, at vi bruger gennemsnitligt i hvert fald 10-12 dage pr. "act", og måske en smule længere.
SumezSumezSkrevet 29/04 08:35 
Nå, min pakke kommer åbenbart i dag, tidligere end forventet :)
Er i andre gået i gang med spillet endnu?
jaesjaesSkrevet 30/04 12:00, rettet 30/04 18:42 
Jeg starter i weekenden.
SumezSumezSkrevet 30/04 12:26 
Det bliver det nok også til herfra. Har rimelig meget over hovedet lige nu, og er iøvrigt fuldt optaget af en ny gennemspilning af Felghana :P
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/04 14:35 
Nice med Felghana. Glæder mig også til det :)

Jeg regner også med at starte på spillet i weekenden.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 02/05 10:04 
Blev lidt træt af at få tæsk af samtlige bosser jeg stødte på i Felghana, så prøvede lige starten af Stranger's Wrath.

Kan godt lide core gameplayet, selvom den konstante skift mellem 1. og 3. person virker som et ret "modigt" valg. Jeg bliver også forvirret over det kæmpestore udvalg af ammo, men forhåbentlig er spillet fornuftigt balanceret omkring det.
Nu er jeg startet på "Normal". Jeg overvejede at prøve Hard, men folk på nettet påstår at spillet nemt kan blive ekstremt svært, selv på normal, så er nok for stor en kylling til det. Hvad gør I andre?

Jeg har også invertet X og Y i 3. personsmode, defaulten virkede helt tosset, men ikke unormalt for den gamle Xbox. Og så har jeg slået gyro til i 1. person, hvilket lader til at fungere meget glimrende, især da spillet forventer temmelig præcist sigte i mange omstændigheder.

En af de første ting der slår mig er at styringen virker utroligt laggende i mange henseender. Men det er ikke spillet/motoren selv der lagger, for nogle ting er heldigvis 1:1 øjeblikkelige, så det er åbenbart bare sådan spillet er programmeret. Især kamera-kontrollen virker som om den lige er vågnet og skal sparkes igang hver gang, det er muligvis noget inertia-tis? Forhåbentlig er det noget man vænner sig til :)
SumezSumezSkrevet 08/05 08:18 
Er jeg den eneste der er kommet i gang? Det går lidt langsomt, men får primært spillet lidt i toget når jeg har tid til det, men spillet er ikke så velegnet til håndholdt styring, især når man har Switchens patenterede drift-problemer.

Stemmeskuespillet går mig ret meget på, især effekterne på NPC'ernes stemmer og de påtagede dialekter er voldsomt irriterende. Hovedpersonen prøver meget hårdt på at lyde som en form for hårdnakket western-antihelt, men fremstår bare som et pinligt kikset forsøg på det samme. Og hans insisteren på at snakke utroligt langsomt hele tiden hjælper ikke på det. Heldigvis er der ikke såååå meget snak i spillet.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/05 09:21 
Nej jeg har også spillet lidt. Kun indtil den første by.

Er meget enig med de ting du har skrevet (kontrol/stemmer).
Jeg har prøvet at spille spillet flere gange på OG Xbox og kan ikke huske hvad der fik mig til at gå i stå. Tror ikke det var sværhedsgraden, men jeg valgte også normal så jeg var sikker på at komme igennem denne gang :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 08/05 12:13 
Jeg har spillet igennem tutorial på pc for en uges tid siden.

Det forekommer mig noget glitchy. F.eks. får jeg kun 1/4 af skærmen at se hvis jeg sætter opløsningen til 4K. Derudover kan jeg ikke bevæge mig i 3. person før jeg har hoppet, det kan da ikke være meningen?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 08/05 12:18 
Sådan fungerer det i hvert fald ikke på Switch :P
jaesjaesSkrevet 10/05 23:37, rettet 10/05 23:59 
Jeg var syg det meste af sidste uge, så startede først i dag, og har spillet et par timer.

Jeg kan også godt lide det grundlæggende gameplay, og fordi jeg ikke kender universet særlig godt, eller har prøvet mange spil der skifter mellem 1. og 3. person og blander de elementer spillet består af, så er det en ganske forfriskende oplevelse :)

Jeg kan godt lide at kampe og bounties både har noget action og elementer af puzzles, omend det mere er i hvordan man takler disse, indtil videre, hvor det kan virke lidt som puzzles at bruge sin ammo og færden gennem landskabet. Der er også lidt taktik i om man skal dræbe eller fange fjenderne, og lovende forskelle mellem skydning og melee (og dermed indirekte 1. og 3. person).

To mindre minusser indtil videre:
- Hvis man fanger en fjende i 1. person, så skifter synvinkel til 3. person bagefter. Det gør at man kan tabe et par vigtige sekunder hvis man er omringet af fjender. Det kan dog ses som et taktisk element, så vi må se hvordan det opleves senere.
- Den første boss (måske miniboss) var ret tam, og krævede næsten ingen taktik

Sumez>
Nu er jeg startet på "Normal". Jeg overvejede at prøve Hard, men folk på nettet påstår at spillet nemt kan blive ekstremt svært, selv på normal, så er nok for stor en kylling til det. Hvad gør I andre?

Jeg spiller også på normal. Det virker foreløbig passende.

dRxL>
Derudover kan jeg ikke bevæge mig i 3. person før jeg har hoppet, det kan da ikke være meningen?

Det oplever jeg ikke (jeg spiller GOG-versionen).
SumezSumezSkrevet 16/05 08:00, rettet 16/05 08:00 
jaes>
Gizzard Gulch
Buzzarton
Mongo Valley

Hov. Jeg havde glemt at du havde skrevet navne på opdelingen, og havde læst et andet sted at nogen opdelte spillets første tre kapitler (de der title cards man ser) som "første del" af spillet, så jeg er i Mongo Valley nu :P Må hellere holde en pause indtil alle er nået dertil.
Anede ikke at jeg var så tæt på at være færdig allerede - er de der klip man kan se med "fremtiden" hos spåkonen i de forskellige butikker bare bevidst misvisende gags? For de ser da meget sjovere ud end det jeg spiller lige nu.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig