X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Musikafspiller på Gameboy


Svar
Soren47Soren47Skrevet 10/05 00:02 
Er der noget så "simpelt" som en Gameboy-musik musikafspiller til Gameboy?
Dvs., en homebrew rom man kan smide på en Gameboy flash card, som blot er en musikafspiller der bruger Gameboyens hardware, og kun afspiller Gameboy/chiptune musik?

Det må næsten findes, mine Google skillz er nok bare ikke gode nok.

Kan se man kan rippe musik fra sine csrtridges og folk laver nyt musik på gameboys. Samtidig er der afspillere til pc, men det er jo ikke sjovt!
dRxLdRxLSkrevet 10/05 03:20 


Tror der er noget her
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 10/05 07:32, rettet 10/05 07:33 
LSDJ er nok den mest populære tracker på Game Boy, der bliver brugt i stor stil af chiptune musikere.

Nanoloop er et andet populært program, og der er nærmest en religionskrig i mellem dem. Uden at have brugt nogle af dem, er mit indtryk at Nanoloop er bedre gearet til live optræden og improvisering on the fly, hvor LSDJ er en mere ren tracker.

Hvis du synes det er interessant med original musik på Game Boy kan jeg anbefale at besøge Chipwrecked festivallen på Bornholm til sommer. Selvom den (teknisk set) er i Danmark, er der næsten ingen danskere med, men det er et super hgygeligt og venligt community, hvor de fleste deltagere er dem der spiller på festivallen - nogle super talentfulde, og andre i mindre grad, men med et smitsomt sammenhold alligevel.
Jeg vil nok vurdere at i hvert fald over halvdelen af deltagerne bruger Game Boys til deres musik.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Soren47Soren47Skrevet 10/05 08:29 
Tak for svarene! :)

De programmer I nævner er (som jeg forstår det) programmer til at _skabe_ musik.

Jeg vil bare gerne lytte til musikken. Man kan selvfølgelig bare finde optagelser i mp3/FLAC, men det sjove kunne være at bruge sin Gameboy DMG som en Walkman der udelukkende kan afspille musik i Gameboymusik-format.

Det kan dog godt se ud som om at miljøet hovedsageligt enten laver musik til live music, udgiver det gratis som mp3/FLAC eller laver dedikerede Gameboy-albums (fx som Remute gør).


Og tak for anbefalingen om Chipwrecked! Har stærkt overvejet det :)
SumezSumezSkrevet 10/05 08:43, rettet 10/05 08:44 
Det er ikke rigtig realistisk at afspille musik på en gameboy der ikke også er blevet lavet i/til det samme software, pga. den måde lydchippen fungerer. :)
Der er ikke noget standard musikformat på maskinen, det er bare hardware-registre styret direkte af softwaren.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Soren47Soren47Skrevet 11/05 08:21 
Ah, ja, det giver selvfølgelig mening.
Så skulle alle være enige om samme format :)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig