X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvordan får man fingre i Dreamcast hardware til rimelige penge?


Reply
dRxLdRxLSkrevet 07/05 13:21 
Jeg skal til at udvikle på Dreamcast'en igen, jeg har ganske vidst fået mulighed for at låne hardware til at starte med, men på sigt vil jeg dels gerne beholde muligheden for at bruge det software jeg har tænkt mig at lave, dels er der kommet en del spændende hardware mods til DC, som HDMI output, USB-C drevne PSU'er og harddisk adaptere jeg vil gå i gang med, og det passer dårligt med lånt udstyr ;)

Jeg skal have anskaffet mig 2 Dreamcasts og 8 controllere og også gerne 8 VMU'er, men jeg er jævnt dårlig til at navigere brugt markedet og kunne derfor godt bruge noget hjælp eller nogle gode råd til hvordan man kan anskaffe sig lidt hardware uden at betale DBA priser ;-)

F.eks. er der andre steder end ebay man kan kigge efter hardwaren?

Da min plan er at udskifte GD-ROM drev og PSU'er, kan jeg i teorien nøjes med maskiner hvor disse er holdt op med at virke, så hvis der er nogen der har en sådan maskine liggende er jeg bestemt interesseret.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/05 14:33 
Jeg tror det smarteste sted at kigge er Japan, der er priserne vidst ikke stukket helt af endnu, plus at de ikke er nogle svin ved deres ting som folk i vesten ofte er.
Jeg har selv kigget på Buyee i går som er en proxy der kan handle på japanske auktionssider for dig. Har ingen personlig erfaring med den slags, men kan huske at Juggernaut brugte Shopping Mall Japan, og nogle gange fik fat i nogle ret flotte maskiner til ikke ret mange penge.

Jeg har for et par måneder siden installeret DCdigital HW2 i min egen Dreamcast for HDMI. Det fungerer super godt og ser mega lækkert ud :)

Hvis du ender med at tage funktionelle GD-ROM drev ud af en maskine for at udskifte med noget andet, så kan det godt være at jeg vil købe dem.

Jeg er selv i gang med at lave en compact flash adapter til maskinen (PCB'er burde komme i morgen...?), hvis det var noget? Det synes jeg selv er hundrede gange federe end GD-EMU da man ikke ødelægger maskinens originale funktionaliteter.
Indtil videre har jeg kun lavet til det mest almindelige GD-ROM-drev. Der findes svjv tre slags. Regner med at lave til dem alle hvis det her virker :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 07/05 15:09 
Jeg bruger Buyee meget. Det fungerer rigtig fint. Men vær opmærksom på at fragt etc. er dyrt, når pakkerne er store, og japanerne pakker ofte ting RIGTIG godt ind.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 07/05 15:21 
Hvis man køber fra deciderede butikker og ikke auktioner der kræver mellemled er Tenso en god videresendelsesforretning. Det er dem jeg bruger, når jeg køber brugte anime Blu-rays på Amazon Japan.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dRxLdRxLSkrevet 07/05 17:59 
Konsolkongen>

Jeg er selv i gang med at lave en compact flash adapter til maskinen (PCB'er burde komme i morgen...?), hvis det var noget? Det synes jeg selv er hundrede gange federe end GD-EMU da man ikke ødelægger maskinens originale funktionaliteter.

Er det det her?
https://www.thedreamcastjunkyard.co.uk/2017/09/hardware-review-gd-rom-compact-flash.html

Konsolkongen>

Indtil videre har jeg kun lavet til det mest almindelige GD-ROM-drev. Der findes svjv tre slags. Regner med at lave til dem alle hvis det her virker :)

Uddyb venligst.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/05 18:17 
Mit design bliver helt skjult med CF-kortet placeret på undersiden af GD-ROM-drevet.

Der findes tre forskellige GD-ROM drev og printpladerne er forskellige. Derfor vil det ene jeg har lavet ikke virke på de to andre.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/05 12:02 
Det ser rimelig lovende ud synes jeg. Der er nogle småting jeg vil ændre, men ellers er jeg ret godt tilfreds med første udkast:

Hvordan får man fingre i Dreamcast hardware til rimelige penge?
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 12/05 21:00 
Jeg prøver at lægge nogle bud inde på buyee, men hvordan er reglerne med told? Er der f.eks. stadig en bagatelgrænse som i gamle dage?

Og hvor aggressivt skal man byde derinde for at vinde?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JmogJmogSkrevet 12/05 21:10 
Hvis det er udenfor EU de sender fra, så træder bagatelgrænse (88kr tror jeg) i kraft.
dRxLdRxLSkrevet 12/05 21:46 
Kan det mon passe at den grænse er på €150 nu, eller læser jeg følgende forkert?


internethandel uden for eu (toldst.dk)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 12/05 22:08 
Og hjælp mig lige med at vurdere denne annonce:

https://buyee.jp/item/yahoo/auction/h1135201707?_=SFpKcm9MLzQvcEg0WThjL2E3NDA5M1d1T1lQcWlla2p1RE1mbXFXcU1tMD0=

Det mærkelige er at den hardware de viser er et kedeligt 33.6 modem, men billederne af manualen og æsken er til en BBA/ethernet adapter (HIT-401). Jeg har rimeligt høje tanker om japanernes hæderlighed, men hvad er chancerne for at det alligevel er svindel?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 13/05 07:31, rettet 13/05 08:33 
Jmog>
Hvis det er udenfor EU de sender fra, så træder bagatelgrænse (88kr tror jeg) i kraft.

Der er ingen bagatelgrænse længere, det blev afskaffet for et par år siden nu. Alt hvad du køber udenfor EU får en toldbøde*. Det er døden for køb af småting som f.eks. elektroniske komponenter der typisk videresælges med en avance på 1000% eller mere i butikker herhjemme for præcis den samme vare.

Men:
dRxL>
Kan det mon passe at den grænse er på €150 nu, eller læser jeg følgende forkert?

Artiklen gør forskel på "told" og "moms".
Jeg forstår ikke den reelle lovgivning, men det betyder at nogle butikker (ret mange efterhånden) har mulighed for at opkræve moms ved bestillingen, så du ikke får nogen ekstra toldbøde når varen ankommer til Danmark - men du betaler stadig de 25% ekstra. Mange butikker, f.eks. Amazon US, UK og JP. gør det helt "usynligt" ved at hæve prisen i indkøbskurven når du kommer til checkout, andre butikker (f.eks. Play-Asia) giver valgfri mulighed for "DDP" (Delivery Duty Paid) forsendelse, hvor momsen faktureres oveni.

Har du købt for mere end €150 har butikken ikke mulighed for dette, og tolden skal behandles at PostNord som normalt, inkl. bæ-gebyret.

Sidste gang jeg købte noget via Buyee (godt nok lidt tid siden nu) var det vist endnu ikke muligt at vælge DDP, men hvis man køber flere forskellige ting via dem har man til gengæld mulighed for at få dem sendt videre som én pakke, så man trods alt kun får én bøde for hele forsendelsen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 13/05 20:04 
Tak for afklaring. Anede ikke bagatelgrænse var askaffet.
NaieraNaieraSkrevet 13/05 20:13, rettet 13/05 20:13 
Det er sgu vildt nok.

Jeg har lige betalt moms på en forsendelse fra England. Ingen overraskelse der, som sådan, men FedEx' gebyr er kraftedemig højere end PostNords...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 14/05 09:58 
Jmog>
Tak for afklaring. Anede ikke bagatelgrænse var askaffet.

Det var et EU-tiltag som dermed påvirker alle EU-lande. Der var ret meget snak om det i medierne osv. om hvordan det underbygger danske virksomheder ved at nedbringe parallelimport.

Det der bare ikke tages højde for er alle de varer der *ikke* sælges at tilsvarende danske virksomheder. Jeg kan umiddelbart heller ikke se noget som helst formål ved at støtte parasit-foretagender der blot køber præcis de samme varer hjem i bulk for kun at sælge dem videre til massiv overpris hjerhjemme.

De fleste andre lande, inklusiv EU-lande, tillader at man selv betaler momsen herhjemme uden nogen nogen ekstra toldbøde, så den der klamme afgift PostNord altid smider på har ingen berettigelse hvis I spørger mig. Jeg synes det er fuldstændig fair at betale 15kr. moms for en vare der har kostet 60kr, men at få en ekstraregning på knap 200kr oveni det, er fuldstændig til grin.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 14/05 11:25 
Men kan man ikke netop sikre sig imod postnord dummebøden nu ved at betale moms forud?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 14/05 11:42 
Jo hvis sælger tilbyder DDP. Hvis du finder en måde at gøre det manuelt mellem dig og PostNord, må du meget gerne dele det. Har hørt rygter om at det er muligt, men aldrig noget konkret :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 14/05 13:12 
Systemet hedder helt konkret IOSS (Import One Stop Shop). Det er det system butikkerne skal tilmelde sig/understøtte.


Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 14/05 13:14 
Sumez>
... men at få en ekstraregning på knap 200kr oveni det, er fuldstændig til grin.

PostNords "servicegebyr" er 160,-, plus den moms der skal betales.

Fede Exes gebyr er så 180,-, fandt jeg ud af i går.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dRxLdRxLSkrevet 14/05 21:49, rettet 15/05 08:07 
Nå men takket være jeres råd er det lykkedes mig at skaffe noget af det Dreamcast udstyr jeg skal bruge (omend der sikkert går nogen tid før jeg har det i hænde, og jeg har ikke betalt forsendelserne fra japan endnu :-o ).

Buyee.jp:
vga kabel: https://buyee.jp/item/yahoo/auction/t1132509304
1 VMU: https://buyee.jp/item/yahoo/auction/m1136071388
10 kontrollere: https://buyee.jp/item/yahoo/auction/w1135724090
originalt link kabel: https://buyee.jp/item/yahoo/auction/t1135719832

sendico.com:
7 VMU'er og 5 mikrofoner(!) https://sendico.com/shop/ayahoo/catalog/j1135687339
(Indrømmet, jeg nærlæste ikke annoncen, og gættede på at mikrofonerne var rumble packs, stadig en ok pris for VMU'erne)

ebay:
1 BBA fra italien til 159 euro (dyrt men nødvendig)

amazon:
2 HDMI adaptere: https://www.amazon.de/dp/B082CYTKQG/ref=pe_27091401_487024491_TE_item_image

retrosix:
USB-C PSU: https://retrosix.co.uk/SEGA-Dreamcast-CleanPower-USB-C-Power-Mod-p558766840

Det ironiske er at jeg endnu ikke er lykkedes at sikre mig så meget som eneste af de to Dreamcast maskiner jeg skal bruge til mit projekt :-/
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 15/05 07:22 
Og en DC fra svenske tradera.com til 980,- med forsendelse. Kan ikke finde ud af om det er en ok pris, men det klør i fingrene for at komme i gang med at kode =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
fumfumSkrevet 16/05 10:15 
Jeg skal op på loftet senere i dag. Jeg ved der er en dreamcast og diverse tilbehør. Hvis jeg kan finde den, skal jeg så slæbe den ned?
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
dRxLdRxLSkrevet 16/05 11:59 
Jeg er i hvert fald interesseret i at se hvad du har og hvad du skal have for det.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
fumfumSkrevet 16/05 13:17, rettet 16/05 13:22 
Der var: En dreamcast med strømstik og et scart-kabel, 2 controllere, og en rumble. Jeg fandt ingen vmu'er. Derudover diverse originale spil:
Skies of arcadia,
Phantasy star online
sega gt
2x msr
Resident evil code veronica
v-rally 2
ChuChu rocket
EDIT: Og det ser ud til at virke. Den kan da starte. :-)
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
dRxLdRxLSkrevet 16/05 16:54 
Er du villig til at skille dig af med det? Skriv mig en pris bagom eller her i tråden hvis det er.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
fumfumSkrevet 16/05 17:27 
Er du interesseret i det hele? Den der Skies of Arcadia er stukket af, så jeg.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
dRxLdRxLSkrevet 16/05 17:31 
Egentlig kun hardwaren. Så hvis du kan score kassen på at sælge spillene til andre ville det glæde mig =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
fumfumSkrevet 16/05 17:56 
Jeg skal til kbh næste weekend. Så kan jeg tage med? Du bor på øen, ikke?
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
dRxLdRxLSkrevet 16/05 19:23 
Det lyder rigtig godt. Vi bor i Måløv, men jeg kører gerne hen til hvor du måtte befinde dig næste weekend.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
fumfumSkrevet 16/05 20:01 
Jeg skal til HK's kongress i noget der hedder "The hangar". 26->28. maj. Hvornår og hvordan jeg kommer derover, pas. Men jeg skal nok skrive nærmere til dig.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
dRxLdRxLSkrevet 19/05 19:26 
For pokker, jeg købte denne USB-C PSU erstatning til dreamcast https://retrosix.co.uk/SEGA-Dreamcast-CleanPower-USB-C-Power-Mod-p558766840 til 314kr (+69kr i forsendelse) men blev snupset i tolden og skal nu betale 239,- (79 kr moms og 160kr gebyr).

Så overvejer jeg at afvise pakken, i håbet om at butikken får varen returneret og at de derefter returnernerer mig købsprisen, så jeg ender med kun at have tabe forsendelsen. Men er det realistisk?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
NaieraNaieraSkrevet 19/05 19:38 
Ja.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Login for at besvare
Username
Password
Remember me