X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

GP2040-CE controller/arcade stick


Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 02/02 18:06, rettet 02/02 18:08 
Vil blot gøre opmærksom på GP2040-CE der er et open source projekt til at lave controllers og arcade sticks mm. på billige microcontrollers som Raspberry Pi Pico (40kr).

https://gp2040-ce.info/

Det virker til en god mængde computere og konsoller allerede der bruger USB. Udover at være billig og have mange muligheder for opsætning så udskiller det sig ved at være ekstremt low latency (omtrent så tæt på lagfri som USB nu kan være).

Lige nu virker det med PC, PS3, PS4*, Nintendo Switch, Steam Deck, MiSTer og Android, men også mini-konsoller som

Sega Genesis/MegaDrive Mini
NEOGEO Mini
PC Engine/Turbografx 16 Mini
EGRET II Mini
ASTROCITY Mini
Playstation Classic

* PS4 kræver enten at man tilføjer nogle nøgle-filer som skal hives ud af en officiel DS4 controller, eller at man tilslutter en egnet controller som authentication device. Læs mere her:
https://gp2040-ce.info/faq/faq-console-compatibility

Jeg har selv fjernet alle komponenter i en Retro-Bit Sega Saturn controller og erstattet det med en Raspberry Pi Pico, og spillet mange arcade-titler på PS4. Det har fungeret helt perfekt, og med web configurator'en er det super let at sætte controlleren op som man ønsker, samt at lave knap kombinationer der erstatter manglende knapper. F.eks. L+R+Start = Home, i det her tilfælde.

Jeg har mange flere projekter i tankerne allerede. Blandt andet skal jeg erstatte PCB'et i mit Hori Vewlix Arcadestick da det har mærkbar lag.

Det er alt for sejt et projekt og jeg håber det kan hjælpe andre der har interesse for at rode med den slags :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 04/02 16:28 
Det er spændende sager, det der. Bare man var så fingernem som Konsolkonen ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/02 19:36 
Man kan købe færdiglavede boards med skrueterminaler så man slipper for at lodde. Hvis man er lidt kreativ kan man super let bygge et arcadestick op på den måde :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KTCKTCSkrevet 05/02 03:44 
Jeg skal helt klart lege med det på et tidspunkt.
Jeg har en X-arcade, som er helt oldskool med PS/2 connectoren, som senere blev erstattet af USB, men jeg har aldrig taget springet, netop fordi jeg ikke var sikker på hvor meget lag der er med deres USB løsning, så det kunne godt være fristende at koble det hele fra og erstatte med et par GP2040-CE implementationer i stedet...

Omvendt har jeg også overvejet at bygge mit eget arcadestick engang, hvilket GP2040-CE jo er perfekt egnet til :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 05/02 09:09, rettet 05/02 09:09 
Jeg har hørt en del om det her projekt, og det er super positivt at der endelig er kommet noget community-drevet på benene, som kan udkonkurrere de dyre Brook boards.
Min første tanke var hvorfor dog bruge Raspberry Pi i stedet for Arduino (eller billige/bedre MCU'er), men jeg var ikke bekendt med "Pico" boardet - fedt med et både lettilgængeligt og billigere alternativ til Arduino til små hurtige projekter. Jeg tror jeg køber et par stykker så jeg har til lidt af hvert. De koster 60kr i Brinck, kan ikke finde nogen steder hvor de sælges til 40kr, udover webshops med temmelig pebret forsendelse?

Det er dog ikke så længe siden jeg fik bygget en Brook Zero-Pi ind i mit primære stick (for Switch support), så det er ikke fordi jeg brænder efter at komme ned og rode i den igen. Ville dog være rart med PS4 understøttelse.


Konsolkongen>
Man kan købe færdiglavede boards med skrueterminaler så man slipper for at lodde. Hvis man er lidt kreativ kan man super let bygge et arcadestick op på den måde :)

At der ikke er skrueterminaler er nærmest det største plus for mig. :P Jeg synes godt nok det er noget rod at sidde og fedte med 15+ forskellige terminaler opad hinanden inde i kabinettet på en controller.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 05/02 10:58 
Spændende projekt. Bare for jeg ikke har misforstået noget - ud over et joystick og knapper, kræver det ikke mere HW end f.eks. Raspberry Pi Pico board til kr 40, og et USB kabel?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/02 12:16 
Præcis :)

De kan købes på raspberrypi.dk til 40kr.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 05/02 12:20 
80kr med forsendelse :P Men stadig en fin pris!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/02 12:28 
Jo, men der er jo forsendelse på de fleste webshops. Jeg plejer at købe en håndfuld ad gangen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 05/02 13:35 
Konsolkongen>
Præcis :)

De kan købes på raspberrypi.dk til 40kr.

Nice :D

Hvor mange knapper understøttes og skal helst være på sticket man bygger/modder?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/02 14:04, rettet 05/02 14:06 
Al GPIO (de grønne labels) kan bruges til knapper:
https://gp2040-ce.info/controller-build/wiring/

Hvis du tilføjer adskillige add-ons som analogpinde, OLED-skærme, lys mm. Så bruger det også GPIO pins. Nogle add-ons kan være lidt kræsne med pins, så tjek op på det inden.

Jeg ville sige at du som minimum bør have:
4 pins til d-pad retninger
6-8 til knapper (Kryds, Cirkel, L1 osv.)
1 til Start (option)
1 til Select (touchpad)

Derudover kan du have til Home, Share, L3 og R3 også hvis du ønsker, men du kan også definere knap-kombinationer der gør det samme. F.eks. tryk Select + Start for home. Så slipper du med en knap mindre.

Du behøver ikke tænke så meget over hvor du tilslutter de forskellige knapper. Du kan tilslutte controlleren til en PC/Mac og tilgå en web-configurator i din browser hvor du kan definere alle knapper, samt gemme som forskellige profiler og meget mere.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 05/02 14:07, rettet 05/02 14:08 
Det lyder fedt :)

Jeg har en SEGA High Grade Stick (PS3) som kunne være en kandidat at modernisere.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/02 14:12, rettet 05/02 14:14 
Ja absolut og du vil heller ikke miste PS3-funktionalitet.

Det kræver måske at du holder en knap nede når du tilslutter PS3’en for korrekt kompabilitet (at Home-knappen virker). Har ikke testet på PS3 endnu.

Edit:
https://gp2040-ce.info/usage
(Input modes)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 05/02 14:31 
Kan den huske senest valgte mode, eller skal man holde knappen nede hver gang?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/02 14:40 
Den husker sidst valgte :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 05/02 17:47 
Godt. Ville også være crazy hvis den ikke gjorde, men sådan fungerer Brooks zero-pi board (kan vist fixes med en firmware opdatering)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 07/02 16:12 
Det er sjovt med timingen for denne tråd, for det er ikke mange uger siden at jeg kiggede på hvilke løsninger brooks og evt. andre kunne tilbyde til ps5, men jeg syntes ikke rigtig jeg kunne finde noget med gennemført ps5 support.

For nogle dage siden havde jeg mit gamle ps3 moddede madcatz TE stick fremme og glædede mig over "legacy stick support" i SFV, og blev mindet om hvor lækre Sanwa OBS 30 knapper er at trykke på.

På GP2040-CE hjemmesiden har jeg dog ikke kunnet læse noget om xbox 360 understøttelse, ved du mere om det Hr. Konge?

Og hvordan med ps5 support, fungerer det som man skal så længe man har en ps5 kontroller tilsluttet, eller er det nok at have høstet krypteringsnøglerne fra en kontroller?

Eller er det så enkelt at hvis man har ps4 arcadestik til at fungere, så accepterer ps5'en det?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/02 22:01, rettet 07/02 22:13 
Xbox 360 står ikke som kompatibelt desværre.

PS5 er heller ikke rigtig understøttet. Det kræver at man lodder en USB-port på microcontroller-boardet og tilslutter en controller som authentication device.
https://gp2040-ce.info/add-ons/ps-passthrough

Det bliver lidt kringlet, men det er ikke mange controllers der kan bruges som authentication devices. Officielt licensererede PS5-controllers kan ikke bruges jf.:
https://gp2040-ce.info/faq/faq-console-compatibility#what-controller-or-dongle-do-i-use-for-ps-passthrough

Måske kan man købe sådan en dongle og bruge som authentication device:
https://www.mayflash.com/product/MAGPS4.html
Det kunne være en fin løsning - sådan læser jeg det, men må lige tjekke op på det på deres Discord :)

Man kunne også bare købe en Brook PS4 til PS5 arcade stick-adapter. Fælles for alt er at det kun vil virke til de PS5-spil der understøtter legacy PS4-controllers. Fighters primært.


Håber det giver mening :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 08/02 12:28 
Det er fandeme også noget gejl fra Sony's side, med alle de licensbegrænsninger på controllers :\

Giver en PS5 også ballade hvis man prøver at bruge en almindelig fungerende wired PS4 controller via USB til PS4 spil på den, i stedet for PS5 spil?
Som f.eks. Arcade Archives, hvilket nok er manges primære årsag til at hooke en arcade stick til den. :)

(har PS5 overhovedet USB-A indgang?)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 08/02 13:25, rettet 08/02 13:26 
Ja, to på bagsiden og een på front. Slim har kun to på bagsiden.

Du burde kunne bruge wired PS4 controller til PS4 spil på en PS5 konsol uden problemer.
SumezSumezSkrevet 08/02 14:05, rettet 08/02 14:05 
Yes, tænkte nok der måtte være nogen på bagsiden :) Jeg har en """"slim"""", og huskede kun at have set USB-C.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/02 14:07, rettet 08/02 14:07 
Der er fuld kompabilitet med PS4-controllere og PS4-spil på en PS5.
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 08/02 14:44 
Heldigvis er adaptere så man kan sætte normal USB i en USB-C-indgang meget små og billige :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/02 16:50, rettet 08/02 16:50 
Skal også have købt sådan en. Lige nu bruger jeg en cheapo USB hub som er tilsluttet bagsiden. Det virker heldigvis fint, også med flere controllers ad gangen når det er nødvendigt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 12/02 10:34 
Købte et par Pico'er til at lege med, og smed en hurtig autofire løsning sammen til arcadeboards der detecter vsync fra jamma-connectoren til perfekt 30hz input. Selvom det ikke er så brugervenligt som Arduino's webbaserede IDE, så er det stadig ret nemt at programmere dem i C, så tror jeg skal have dem med i et par projekter fremover :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/02 10:38, rettet 12/02 10:38 
Du kan også programmere dem i micro python. Det i mange tilfælde endnu nemmere end arduino.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 12/02 11:03 
Yeah, det har jeg bare ikke så meget interesse i :) Når man køber sådan en dims vil man, i mit tilfælde anyway, gerne lidt tættere på metallet - det er sjovere at lave sin egen "firmware" til den, i stedet for at være afhængig af en parser.

Derudover så synes jeg også Python er rimelig forfærdeligt at arbejde i, men det er måske en personlig preference. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/02 11:10 
Jeg er heller ikke altid super glad for det. Har kun erfaring med arduino (som stort set er C++ svjh.) og python, og foretrækker også arduino. Jeg synes at syntaxen i python kan være møg irriterende.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig