X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Seagate Storage Expansion Card brændt af


Svar
DunwichDunwichSkrevet 20/09-23 10:05 
Min ven og jeg, købte hvert vores officielle Seagate Storage Expansion Cards, til henholdsvis hans Series X og min Series S, for et par år siden. Hans begyndte for noget tid siden, at opføre sig sært, og hans Series X, ville ikke kendes ved kortet. Til sidst brændte det simpelthen i stykker, mens det sad i maskinen, og efterlod brændmærker på selve kortet.

Er det en ting?

Google giver kun umiddelbart denne artikel:

https://www.reddit.com/r/xbox/comments/w6owbr/just_pulled_out_my_expansion_card_are_these_marks/

Så jeg hev lige mit eget kort ud af maskinen, og det har ingen mærker noglesteder, af nogen art, og virker som det skal. Pyha.

Det skal siges, at min ven's gamle lejlighed, ikke er særlig stor, og bliver meget varm om sommeren, fordi han ikke kan lave ordentligt gennemtræk i boligen - han er flyttet nu, pga. det samme. Måske det har noget med det at gøre?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/09-23 10:28, rettet 20/09-23 10:30 
SSD’er kan blive rigtig varme ved brug. Så hvis hans lejlighed har været for varm kan det måske godt have været medvirkende til at SSD’en døde hurtigt.

Det undrer mig hvis ikke der skulle være en indbygget temperatursensor der sikrer mod den slags. Så det må være sket langsomt over lang tid.

Jeg opgraderede for nyligt min eksterne SSD på PS5 til en 4TB. Skulle overføre næsten 2.5TB PS4-titler fra den gamle SSD > maskinens interne 2TB M.2 drev > den nye eksterne SSD - i etapper af 600GB.

Det tog mange timer før det var klaret og til sidst havde maskinen smidt en advarsel op på skærmen om at M.2-drevet var for varmt.
Den havde dog overført det sidste og alt virker fint.

Xboxen må have en lignende sikkerhed, men kølingen på de Seagate SSD’er måske ikke helt god nok hvis man ikke har nok luftcirkulation.
Hvis du bare er opmærksom på at du ikke spiller i et ubehageligt varmt rum tror jeg ikke du behøver være bekymret.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 21/09-23 14:04 
Jeg tror du har helt ret; Så længe der ikke er decideret ubehageligt varmt i det rum, man bruger sin Xbox, burde der ikke være nogen fare på færde. Der har været varmt hos mig selv, i den ene sommer, mens jeg har haft den ekstra SSD koblet på, men det har ikke været et problem for den, så vidt jeg kan se. Den virker i hvert fald upåklageligt. Jeg så en teardown video af den i går, og uden at vide en masse om hvordan sådanne ting er konstrueret, så fik jeg en tanke om, at den så lidt cheap ud, indvendigt, og at det alligevel også var en del penge at give for sådan en.

Mht. indbygget temperatursensorer, sidder der så en i selve Xbox'en? Det kan jo være, at den eksterne Seagate ikke har sådan en indbygget, men i stedet forlader sig på den i Xbox'en, til at tage sig af høje temperaturer - hvis altså Xboxe har sensorerer af den slags indbygget.
SumezSumezSkrevet 21/09-23 14:07 
Jeg tror du har helt ret; Så længe der ikke er decideret ubehageligt varmt i det rum, man bruger sin Xbox, burde der ikke være nogen fare på færde.

Det er alligevel en lidt voldsom situation. En hel måned eller to i en dansk sommer hvor man ikke kan bruge sin spritnye state-of-the-art spillemaskine :(

Det har godt nok også været ubehageligt varm i vores stue de sidste mange uger, og det er svært at komme af med.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DunwichDunwichSkrevet 21/09-23 14:12 
Det er her jeg er endnu gladere for at have en simplere konsol, som en Series S; Den genererer simpelthen ikke ligeså meget varme, som de større, kraftigere og dyrere konsoller ;)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/09-23 14:17, rettet 21/09-23 14:18 
Ja der er temperatursensorer i konsollen også. Der sidder i hvert fald mindst en i APU’en (CPU og GPU-chippen), og der sidder sikkert nogle andre steder på motherboardet også.

Det er ud fra dem at blæserhastigheden justeres. Jo varmere maskinen er jo højere skruer den op for køling.
Bliver maskinen alligevel så varm at blæseren ikke kan køle tilstrækkeligt bør den lukke ned automatisk.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig