X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Mass Effect 10 år efter vs. alt andet sci-fi


Svar
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 30/06-23 22:40, rettet 01/07-23 18:17 
Lidt tanke eksperiment til de af jer som er vilde med Sci-fi fortællinger og diverse andre universer.

Skid hul i at mange mener at EA ødelagte 3'eren. dengang, jeg er en af dem der ikke mente at det var fair, da jeg var helt igennem underholdt gennem hele trilogien.

Historien og universet i Mass Effect, er stadig en af de Sci-fi universer jeg er har en lille forkærlighed for.

Der er et hav af andre Sci-fi universer og space operas.
for uden dem som ligger lige til højre benet... Alien, Star Trek , Star Wars, Red Dwarf, Star Gate, Farscape, Halo... you name it...

uden at det skal være en Top 3. ( hvis du mener at mass effect er på din nr. 100. og "TITAN AE" er din nr. 1. så er det nr. 99-101 der menes)
hvor vil du placerer Mass Effect blandt dine 3 valgfrie Sci-fi universer?
Der er tale om "universer" og ikke "Gameplay" ... Tag gerne fra Bog, film eller spil.

Star Wars
Mass Effect
Halo
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
jaesjaesSkrevet 01/07-23 15:11, rettet 01/07-23 15:14 
Jeg har ikke læst så meget sci-fi, men set mange film og serier. Mængden af spil ligger imellem de to, men tættest på mængden af bøger.

Så ud fra denne vinkel er mine 3 favoritter (i vilkårlig rækkefølge):
Star Trek - mange interessante racer og verdener, og koblingen med menneskeheden er vellykket.
The Expanse - jeg synes de tre fraktioner, og baggrunden for opdelingen, fungerer ret godt i samspil. Halter lidt på stemning, men jeg kan se forbi det i denne sammenhæng.
Star Wars - quirky på den gode måde, og visuelt betagende. Dette vinder over de stereotype elementer.

3 som var tæt på at komme på listen/boblere:
Waterworld
Minority Report
Blade Runner

Mht. Mass Effect, så kan jeg godt lide universet, men vil nok ikke placere det højere end ca. en top 10-15 stykker.
Det er ret konventionelt inden for sin gren af sci-fi - hvilket både er godt og skidt - og så vinder det en del ved, at man kan gå på opdagelse i det (altså at det er et spil - som film eller serie ville det ligge lavere for mig).
FancyPantsFancyPantsSkrevet 02/07-23 02:20 
Hmm. Den er sgu egentlig lidt svær.
Jeg var rigtig glad for trilogien, og nød at genspille Legendary Edition (selvom der manglede co-op multiplayer fra 3'eren, som jeg brugte rigtig mange timer på i det oprindelige ME3). Selv Andromeda kom jeg til sidst igennem, efter jeg gad mig tid til at sætte mig ind i "profiles", så det ikke bare var endnu et Mass Effect spil med Adept, Vanguard, Soldier, Engineer, Infiltrator eller Sentinel fra start til slut.

Ift. hvor jeg vil placere universet, så vil det nok stadig ligge i min top 5 - når jeg lige minder mig selv om, at det er spillenes univers og ikke selve spillene jeg skal bedømme. :D

En top 5+ vil nok være lidt ala (rækkefølgen kan ændres efter humør):
Star Wars
Alien (inkl. Prometheus og Alien: Covenant)
Dune
Blade Runner
Mass Effect
Starcraft

Jeg har stadig en hulens masse Star Trek til gode, samt The Expanse (min liste over film/serier jeg skal have set, er efterhånden længere end min stack of shame med spil)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 02/07-23 08:50 
Hmmm det er ikke nemt med sci fi lore.

Alien
Dead space
Star wars
Predator
The thing
Valerian
Mass effect
Event horizon
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
WehnerWehnerSkrevet 02/07-23 13:07 
Star Wars er stadig klart nummer et for mig, men jeg synes, der er mange andre fede settings såsom Halo, Aliens, Blade Runner og, ja, Mass Effect. Dune er ny for mig, men også fin.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 02/07-23 15:02 
Er Resident Evil ? Sci fi lore ?
Jeg tænkte nemlig altid , at sci fi er noget med rummet at gøre. :D
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 03/07-23 10:25, rettet 03/07-23 10:26 
Jeg synes generelt Bioware's evner til at skrive historier og figurer har det med at være noget mangelfulde. Så super-generisk at det virker som om det er skrevet på autopilot, og figurer der aldrig formår at udvikle sig eller være mindeværdige på nogen områder bagom deres overfladiske quirks.

En ting der især går mig lidt på, er de der akavede udvekslinger mellem party members man tit hører når man render rundt i deres spil.
Der er sådan et stort fokus på at de skal lande en "joke" eller karaktertræk, at det virker forceret, i stedet for at styrke den gennemgående world building. Og det har en tendens til at skabe et indtryk af at alle dine venner simpelthen hader hinanden, mens de forguder din egen figur, hvilket jeg ikke synes er noget særligt sympatisk setup til en spilhistorie om en gruppe eventyrere der skal redde verden eller hvad det nu handler om, fremfor mere reelle og relaterbare forhold.

Derudover synes jeg nu ikke historierne er *dårlige* som sådan, men de udfylder mest bare det strenge minimum til at kunne bygge et spil over. Af det jeg har spillet af Mass Effect (og den lille smule jeg kan huske af det), var det langt fra det værste jeg har spillet af Bioware's, og jeg kunne umiddelbart fint lide dets setting.
Har kun spillet 1'eren og har på utrolig vis indtil i dag formået helt at undgå spoilers omkring 3'erens efter sigende kontroversielle slutning, så en dag kunne jeg godt finde på at spille de to næste igennem bare for at se hvad de kan finde på der rent faktisk kan fremprovokere end reaktion. Uanset hvor ringe det twist så end er, kan jeg umuligt forestille mig at det kan være *værre* end det eller komplet identitetsløse univers spilserien ellers lægger for dagen :D


Ser man på sci-fi med et bredere perspektiv, så synes jeg der er et rimelig klart billede af hvad der skal til for at en historie kan løfte sig fra mængden og blive mindeværdig. Enten går det "hard sci fi" ruten og reflekterer nutidige tendenser og sætter samfundsmæssig udvikling i perspektiv, eller også bruger det den fantasifulde setting til virkelig at være kreativ og opfinde fantastiske fremmede verdener med deres egne kulturer og historier, og jeg tænker det nok er det Mass Effect forsøger på - og der blegner det trods alt ret meget i forhold til f.eks. et utroligt værk som Dune. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 03/07-23 10:52 
Dune som bog, som film eller som Amiga-spil? :D

Hvis vi taler om den konstruerede sci-fi verden, så er Horizon Zero Dawn forever printet i min hjerne på en måde, som de færreste spil kan. Ja, man kan sige noget om clunky control og open world fatigue, men den world buling som Horizon lagde for dagen, hvor fremtiden både er dekonstrueret og bygget ovenpå mytisk teknologi, har fantastisk meget design identitet.

Noget af det jeg tænker gør forskellen i oplevelsen er hvorvidt spilleren skal bygge sin karakter eller får serveret en helstøbt avatar. (Og det er generelt for spil). For hvis spilleren, som i Mass Effect, kan designe sin egen karakter ud fra sig eget ID, så bliver det også uomtvisteligt en smule generisk identitet. Hvad er spøgelset fra fortiden som driver karakteren fremad, hvis spillerens avatar repræsenterer design-valg i en editor? Hvorimod Aloy fra HZD opleves som en levende karakter med menneskelige træk som nysgerrighed og sund naivitet, udstødt og drevet frem af en far-datter baggrundshistorie. Det gør noget for mit forhold til spillets sci-fi univers. Jeg har det derimod lidt svært ved rigtigt at føle noget for en avatar som jeg har spyttet ud af en editor, uanset hvor mange planeter jeg besøger - men det er måske bare mig. :P
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 03/07-23 11:36 
Dune som bog, som film eller som Amiga-spil? :D

Bogen naturligvis, men jeg synes den nye film gør et rigtig godt stykke arbejde mht. at give en forsmag på hvad bøgerne har at byde på :P

Jeg kan faktisk også rigtig godt lide Horizon's setting. Desværre synes jeg ikke spillet har meget mere at byde på i den dur efter spillet først er gået i gang. Eller måske har jeg bare ikke spillet langt nok til at se hvilke twists det ellers byder på? Gid død i det relativt tidligt pga. alle de træge gentagelser, og generel deja vu fra alle de andre spil af den type :)

For hvis spilleren, som i Mass Effect, kan designe sin egen karakter ud fra sig eget ID, så bliver det også uomtvisteligt en smule generisk identitet. Hvad er spøgelset fra fortiden som driver karakteren fremad, hvis spillerens avatar repræsenterer design-valg i en editor

Sandt nok, men jeg synes ikke nødvendigvis det behøver at begrænse resten af spillets verden. Hovedpersonen som en identitetsløs forestil-dig-selv-her avatar er en klassisk spiltrope der, på trods af at det kan føles mere forceret i et moderne spil med større fokus på en detaljeret historiefortælling, helt klart tjener et formål, og jeg synes ikke rigtig det er noget der holder Mass Effect-spillene tilbage. Jeg synes bare heller ikke nogen af de andre figurer var mere mindeværdige - i hvert fald ikke når man har spillet mindst ét andet Bioware-spil :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 07/07-23 12:35, rettet 07/07-23 12:35 
Jo, hvis man virkelig dedikerer sig til Horizon, så får man en rigtig god historie. Mest fordi vi selv kan identificere den verden som et kollaps (fremtidig epoke for os selv - ukendt fortid for sin avatar). Sammen med Aloy graver man en origin historie frem i brudstykker (uden jeg ligefrem kan huske alle detaljerne) der udgør the missing link mellem de to epoker.
The medium is the message.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig