X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Dragon's Dogma II


Svar
SumezSumezSkrevet 17/06-22 07:44, rettet 17/06-22 07:46 
Nu kommer der snart gode spil igen! Glade nyheder fra Capcom:

https://news.capcomusa.com/2022/06/16/dragons-dogma-ii-prepares-to-begin-the-cycle-anew/

Lang snak om spillet fra udviklerne:
https://youtu.be/ndLqGPqeQqM
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 17/06-22 08:59, rettet 17/06-22 09:02 
Jeg er vildt hyped. Et af de absolut bedste action rollespil nogensinde og det føles stadig fuldstændigt unikt, selv om der er så meget i genren i dag. Forhåbentlig har det også en bedre chance nu, hvor From Software er ultra mainstream. Jeg håber streamers kaster sig over det og katapulterer det til den succes, originalen altid havde fortjent.

Dragon's Dogma II
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
DunwichDunwichSkrevet 17/06-22 12:48 
From Software, ultra mainstream? Sikke noget vås.
Bede-xBede-xSkrevet 18/06-22 07:50 
Hvor meget skal et fuldpris spil sælge, for at man anser det for super mainstream? Var Halo 3 super mainstream? Hvad med det nyeste Call of Duty? Eller er der ingen fuldpris, der kan være det?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
DunwichDunwichSkrevet 18/06-22 10:22 
De spil du nævner (Halo 3, CoD), er mainstream. Alle kan spille dem. Alle kan ikke spille From Software's spil - deres spil er super ekskluderende, og henvender sig til nogle specifikke spillere, som vil den type spil.

Men vi snakker måske om to forskellige ting her; Jeg snakker om de specifikke spil, og du snakker om hvor meget et spil sælger?
JmogJmogSkrevet 18/06-22 19:45, rettet 18/06-22 23:38 
I har forskellige defintioner af mainstream. Normalt betyder mainstream bare, at det når et kæmpestort publikum.

Elden Ring er en nichegenre, men salgstallene er mainstream.
Bede-xBede-xSkrevet 18/06-22 21:42, rettet 18/06-22 21:46 
Dunwich>
De spil du nævner (Halo 3, CoD), er mainstream. Alle kan spille dem. Alle kan ikke spille From Software's spil - deres spil er super ekskluderende, og henvender sig til nogle specifikke spillere, som vil den type spil.

Men vi snakker måske om to forskellige ting her; Jeg snakker om de specifikke spil, og du snakker om hvor meget et spil sælger?

Jeg kan sagtens se, hvad du mener og du har ret i, at det er to forskellige ting, vi snakker om. From Softwares spil er bestemt ekskluderende og burde ikke sælge så godt, som Elden Ring gør og det var udelukkende salgstallene min kommentar gik på. Jeg tænkte egentlig bare, at en spilverden, hvor Elden Ring sælger hurtigere, end det nyeste Call of Duty, i selv det CoD begejstrede USA, måtte være et bedre klima at lancere Dragon's Dogma II i:

Dragon's Dogma II

Man skulle alligevel tro, at der var et vist overlap i spillerbaserne, selv om det selvfølgelig ikke garanterer noget i sig selv. Fingerne krydsede :)

Der er dog en anden diskussion - som min kommentar ikke gik på - om hvorvidt det at Elden Ring er så ekskluderende, har påvirket dets succes. Når alle andre er tandløse, fortæller spilleren alt, afslører alle puzzles og generelt ikke vil lade én finde ud af noget selv, bliver eksklusionen måske et (indirekte) salgsargument i sig selv.

Dragon's Dogma II

Men DDII tråden er måske ikke det bedste sted for den :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
PapandPapandSkrevet 19/06-22 10:49 
Pudsigt nok fandt jeg Dragons Dogma: Dark Arisen frem igen forleden. Det holder overraskende godt. Faktisk finder jeg det noget mere tilgængeligt end jeg huskede. Man kan fast travel med de her port crystals og de fleste quests er markeret på kortet. Pawn delen er selvfølgelig langt mere kompleks, hvis man dykker ned i detaljen, men det er vel egentlig ikke nødvendigt.

Ser meget frem til 2’eren.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
SumezSumezSkrevet 19/06-22 12:20 
Jeg kan godt lidt forstå påstanden om at From Software's spil er "mindre inkluderende", for de sætter jo visse forventninger til spilleren - men måske det faktum at Elden Ring er det bedste sælgende spil siden 2020 afslører at historien ikke er så ligetil, og at den form for pandering man typisk ser i mange AAA-spil ikke nødvendigvis er ensbetydende med at et spil også er mere attraktivt selv for den brede mainstream-skare. Jeg er egentlig ikke sikker på hvad der sådan rent spilmekanisk skulle pege på at et spil som Call of Duty nødvendigvis "bør" have en større målgruppe.
13+ millioner salg er i hvert fald et tal der er til at føle på for et fuldpris retail-spil, og bakker da absolut kun op om Bede-x's påstand om at miljøet nok ikke kunne være bedre til en Dragon's Dogma efterfølger end det er nu.

1'eren kom selv i kølvandet på Dark Souls 1's success, og jeg vil mene at 2012 var lige på grænsen til at den serie blev ægte mainstream (der gik lige et års tid efter PC-udgaven før det virkelig slog igennem), men når det så er sagt så er der også meget der tyder på at Elden Ring's videreførsel af den success kommer til at have ret stor indflydelse på mainstream spilindustrien i nærmeste fremtid.

Jeg ved at Itsuno altid har været interesseret i at lave Dragon's Dogma 2, men på tværs af hans dedikation til DMC og det faktum at 1'eren ikke var nogen massiv success er det selvfølgelig svært at give spillet det fokus det fortjener. Jeg er spændt på at se om 2'eren er i stand til at tage de bedste elementer fra det første spil og arbejde på de ting der godt kunne forbedres.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 19/06-22 19:01 
Elden Rings popularitet giver fin mening. Det var klart for fe fleste med de tidligere spil at kampgameplay og spilverden var på et ekstremt højt niveau. De fleste mennesker med hang til action hack and slash var vilde med dem… lige indtil første gang de døde.

Her blev folk så skildt i to grupper. Dem der var stædige nok til at blive ved og ikke havde noget mod at genspille det samme område igen og igen til det endelig blev slået. Og dem for hvem det føltes for frustrerende at skulle investere tid i gentagelser.

Nu har jeg ikke spillet Elden Ring, men for mig ser det ud som om det der popularitetsmæssigt har løftet det udover den sædvanlige skare er, at der ikke er nogen mur, der forhindrer en i at spille videre. Kan du ikke klare x? Så prøv y. Der er måske ti timers gameplay der før du rammer en ny mur. Hvorefter du kan hoppe over til z etc. Og undervejs bliver du måske så levelled up at du kan klare x. Grinding er også en mulighed i de andre spil, men folk der ikke gider den slags bliver ikke skræmt væk her.

Det er lige så svært som de spil altid har været men i stedet for at ét områdes strabadser udelukker dig fra resten af spillet, så er der altid noget overkommeligt, man kan tage i stedet.
Bede-xBede-xSkrevet 19/06-22 19:01, rettet 19/06-22 19:23 
Sumez> 1'eren kom selv i kølvandet på Dark Souls 1's success, og jeg vil mene at 2012 var lige på grænsen til at den serie blev ægte mainstream (der gik lige et års tid efter PC-udgaven før det virkelig slog igennem)

Præcis. Det var med Dark Souls, at der for alvor gik hul på dæmningen med japanske ports til PC. Pludselig opdagede publisherne at der var et marked, de slet ikke adresserede og med nogle titler, var det langt større end de individuelle formater, de støttede i forvejen. I dag er det helt normalt, at når en japansk titel er eksklusiv på konsol, så udkommer det også på Steam. Så hvis fx Bravely Default II er eksklusiv på Switch eller Forspoken på PS, så kommer de også til Steam.

Sådan var det ikke, da Dragon's Dogma udkom. Den oprindelige version havde slet ikke nogen PC udgave og udkom før den sene Dark Souls PC port. En Dark Souls version PC ejere måtte tigge efter gennem en petition med knap 100000 underskrifter :)

I dag er Elden Ring mainstream (salgsmæssigt) og Capcom må være klar over, at der skal være en PC udgave dag et, så de både rammer den efterhånden ekstremt store Steam brugerbase, men samtidigt også får en bedre chance for at gå viralt, da mange streamers spiller på PC, hvilket firmaerne er endda meget bevidste om. Da Elden Ring udkom, var Lobosjr indlejret på spillets Steam side i dagevis, sådan alle der klikkede forbi det, automatisk blev udsat for eksponering der igennem og det er på ingen måde usædvanligt ved større udgivelser.

Intet er selvfølgeligt garanteret, men Dragon's Dogma II burde have en bedre chance i dag, end originalen havde for ti år siden. Forhåbentlig udkommer det også, mens konsol generationen er på sit højeste, i stedet for i slutningen af den.

Har man aldrig fået det spillet, er Dark Arisen på tilbud på alle formater til $5 eller hvad ellers lokal variant, det bliver konverteret til. Det er også et par dage endnu, en del af et Humble Bundle, men kun tier to (€9), så ikke værd at købe, hvis man ikke kan lide de andre spil i bundlet.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 19/06-22 21:44 
Jmog>
Nu har jeg ikke spillet Elden Ring, men for mig ser det ud som om det der popularitetsmæssigt har løftet det udover den sædvanlige skare er, at der ikke er nogen mur, der forhindrer en i at spille videre. Kan du ikke klare x? Så prøv y. Der er måske ti timers gameplay der før du rammer en ny mur. Hvorefter du kan hoppe over til z etc. Og undervejs bliver du måske så levelled up at du kan klare x.

Jeg har spillet samtlige Fromsoft's Souls-spil, og vil ikke tøve med at sige at Elden Ring er klart det sværeste af dem, jeg ville aldrig anbefale nogen at starte med det spil før de andre.
Ja, der er mange alternative måder at komme igennem hvis man synes en kamp er for svær, flere end nogensinde før. Men man skal stadig virkelig dedikere sig til spillet for at komme nogen vejne, for selv spillets nemmeste bosser kan med nemhed udtvære nybegynderne.
Og som du selv lidt er inde på, så er adgangsbarrieren til Dark/Demons Souls ikke så meget sværhedsgraden som det er den dedikation spillet kræver og forventer af spilleren, og Elden Ring skorter på ingen måder her. Jeg vil faktisk mene at Dark Souls 1 stadig i dag er det mest lettilgængelige af hele den udvidede "soulsborne" serie - hvis du kan klare Elden Ring, vil det spil næsten føles decideret nemt.

Når Elden Ring er så succesfuldt som det er, så tror jeg i sidste ende det har mere at gøre med en hypemaskine der langsomt har bygget sig op gennem nu 13 år, hvor Souls-spillene er gået fra at være en hardcore kuriositet til en decideret sensation, der gradvist får rekruteret flere og flere mennesker, der efterfølgende går tilbage og spiller de tidligere spil. Elden Ring blev hypet så meget at det var fuldstændig umuligt at undgå, hvilket jeg tror spiller en større rolle i hvor meget tålmodighed folk er villige til at udvise overfor spillet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 19/06-22 21:51, rettet 19/06-22 21:52 
Bede-x>
Intet er selvfølgeligt garanteret, men Dragon's Dogma II burde have en bedre chance i dag, end originalen havde for ti år siden.

Som jeg ser det, er det ikke så meget spillets modtagelse der er på spil, som det er den budgetmæssige opbakning. Når det første Dragon's Dogma fik lidt hård medfart, så mindes jeg primært at det skyldtes hvor billigt det fremstår på nogle områder, og flere anmeldere fik det til at fremstå som decideret kusoge.

Der er dele af spillet der er fremragende, og når jeg holder rigtig meget af det, så skyldes det primært hvor unikt det er på rigtig mange områder. Præsentationen var meget svingende, med figurer og skuespil tiltider grinagtigt stive i det, spillets verden føles at den burde have været meget større og mere omfavnende, og så var hele det ellers meget fremtrædende "pawn"-system rimelig halvskidt sammensat. Jeg kan helt sikkert godt forstå hvorfor mange ikke regnede spillet for meget, men når først man kommer ind i det har det rigtig meget at byde på.

Derfor synes jeg også at toeren potentielt kan have et virkelig stort potentiale, hvis ellers Capcom er villige til at tage chancer med spillet, og pumpe de udviklingsomkostninger ind i det som det kræver. Hvordan det bliver modtaget betyder mindre for mig, men jeg håber da på at både spillet og folks indstilling til det bliver rigtig gode.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
PapandPapandSkrevet 19/06-22 22:11 
Sumez>
Jeg har spillet samtlige Fromsoft's Souls-spil, og vil ikke tøve med at sige at Elden Ring er klart det sværeste af dem, jeg ville aldrig anbefale nogen at starte med det spil før de andre.

Helt uenig. Jeg har Elden Ring som klart det nemmeste. Alene Spirit Ashes gør en kæmpe forskel, som vil hjælpe de fleste langt. Muligheden for at lave "hit & run" med hesten og opsnappe stærke våben er også en væsentlig forskel. Sidst men ikke mindst er der mange builds i Elden Ring, som fuldstændig kvaser spillet - flere end jeg har set i andre Souls spil.

Systemet med Spirit Ashes synes jeg i øvrigt var ret godt. En fin parallel til ens pawn i DD. :)
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
JmogJmogSkrevet 19/06-22 23:53 
Om spillet er det nemmeste eller det sværeste rokker egentlig ikke ved min pointe. Jeg har indtryk af man uden problemer kan kaste tonsvis af timer efter spillet uden at klare en eneste boss. Det kan man ikke i de andre spil, medmindre man er ok med at genspille de samme områder igen og igen. Alle Souls spillene er svære, men der hvor folk føler de rammer en uretfærdighedsmur er bosserne - ikke alt det imellem.
SumezSumezSkrevet 20/06-22 07:24 
Papand>
Helt uenig. Jeg har Elden Ring som klart det nemmeste. Alene Spirit Ashes gør en kæmpe forskel, som vil hjælpe de fleste langt. Muligheden for at lave "hit & run" med hesten og opsnappe stærke våben er også en væsentlig forskel. Sidst men ikke mindst er der mange builds i Elden Ring, som fuldstændig kvaser spillet - flere end jeg har set i andre Souls spil.

Så langt er jeg enig. Min påstand var at for at komme så langt at de ting bliver synlige og virkelig spiller en rolle, så kræver det stadig en dedikation der tager dig længere end hvad f.eks. Dark Souls 1 også forventer af en spiller.
Summoning har iøvrigt også altid været en mulighed ved bosserne hvis man virkelig gerne *vil* omgå udfordringen :)

Desuden var pointen også at det ikke er det der gør forskellen. :) Jeg er rimelig overbevist om at Elden Ring's øjeblikkelige success har mere at gøre med hypen omkring spillet op til, og efter, udgivelsen, end det har at gøre med dets sværhedsgrad.
Hvis det ikke var slået op til at være årets spil lige fra starten, ville der helt sikkert være ligeså mange folk der "gav op" ved enten Margit eller end af de mindre "bosser" som f.eks. Burial Watchdog, som der var folk der gav op da de prøvede at gå ned mod catacombs i stedet for undead burg i Dark Souls :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 25/05-23 12:50 
Ny trailer: https://youtu.be/4a5_qPIAjyE

Hype!
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig