X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Nyt TV


Svar
tastasSkrevet 30/10-20 16:56 
Hey

Nå, så begyndte mit 4 årige gamle Samsung TV (KS9000), at få nogle fine små hvide lys prikker i bunden.. ca. midtfort og begyndende i siden. Det ser ud til, at man kan se de små LED kant pærer.
Heldigvis ikke så udpræget endnu, men det går jo sikkert bare en vej fra nu.

Nu hvor black friday nærmer sig, ville det måske være en idé at have gjort sig nogle tanker inden, hvad der kunne være af muligheder.

Nogle anbefalinger? Jeg går ud fra at det skal være OLED vejen, og det må gerne være 55". Håber lidt et budget på 8000 vil kunne klare det. Jeg er ikke plaget af sol og meget skarpt lys, så der er vel ikke noget argument længere for et LCD ..?

Hvad skal man holde øje med - kun LG? Jeg kan se, at Philips også har nogle modeller omkring det leje, og er lidt tiltrukket af at prøve at have ambilight (selvom det måske bare ender med at være slukket... ;).

Men tænkte det måske var smart at følge et par modeller her lidt inden black friday....Priserne har det jo nogle gange med at stige lidt inden, og så falde igen ... :()
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/10-20 17:00 
Ja, gå helt sikkert efter et LG CX. Det er meget bedre end Philips OLED, både hvad billedkvalitet og gaming features angår. Det er et af de allerbedste TV på markedet.

Jeg tror ikke det er usandsynligt at priser ryger ned på 8-9000kr. Det gjorde 2019-modellen sidste år, men det er heller ikke til at sige hvor meget corona spiller ind i år.

Jeg udskifter selv mit C8 OLED til et CX til black friday pga. HDMI 2.1 features i forbindelse med de nye konsoller.
Spiller nu: Phantasy Star IV
3of193of19Skrevet 30/10-20 17:33 
Hvor mange HDMI 2.1 porte har LG CX'eren?
Synes de fleste TV har kun én eller to, hvor den ene så skal bruges til E-ARC
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/10-20 17:34 
Alle fire er HDMI 2.1, hvor port 2 kan bruges til ARC og eARC.
Spiller nu: Phantasy Star IV
3of193of19Skrevet 30/10-20 17:42 
NAIS!
tastasSkrevet 30/10-20 20:25 
Tusind tak for svar. Kan se det er lidt over budget, men vil holde øje med det!

Fik anbefalet selvsamme TV af en bekendt på discord også, så der må være noget om snakken! :)

Nice du nævner det med features, for jeg regner selv med at springe på Xbox Series X når den engang er tilgængelig, så vil jo være fedt hvis tv'et også understøtter de nye features.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
millenniummillenniumSkrevet 31/10-20 07:30 
Hold kæft hvor har jeg bare problemer med antallet af HDMI porte, når man både vil have PS4, 4K afspiller, Apple TV, Switch og X antal ældre konsoller sat til på samme tid. :D
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 31/10-20 12:12 
HDMI switch.
NaieraNaieraSkrevet 31/10-20 12:31 
Scaler :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 05/11-20 08:27, rettet 05/11-20 08:28 
Konsolkongen>
Jeg udskifter selv mit C8 OLED til et CX til black friday pga. HDMI 2.1 features i forbindelse med de nye konsoller.

Jeg overvejser selv 55" eller 65" CX... men dette problem bekymrer mig lidt da VRR er en af grundene til jeg vil opgradere fra mit C7:
https://www.youtube.com/watch?v=Jfl3UdWZIUQ

Ved ikke om det er et reelt problem eller ej?
slk486slk486Skrevet 05/11-20 11:35, rettet 05/11-20 12:25 
Ja, det er lidt af en bummer. Om det er et reelt problem afhænger vel af om du kan leve med at skulle skifte til en VRR profil manuelt :) Jeg har ikke set eksempler med og uden, men jeg er da selv blevet lidt i tvivl nu.
Men selv med den ærgelige gamma kurve er det sikkert bedre end et non-OLED :D

Edit: Det kan vel ikke engang kompenseres via indstillingerne, så VRR ser ud til at være ubrugeligt uden variabel overdrive, som nok kræver en ny scaler :( Det er selvfølgelig svært at vurdere uden at se det in person.
j/k
BeanoBeanoSkrevet 05/11-20 12:26 
Som jeg forstår det, er det et OLED panel problem, og ikke noget som kan fixes med software update eller anden scaler? Har ikke tænkt mig at gå tilbage til LCD for at få VRR, så hellere vente :D
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/11-20 12:27, rettet 05/11-20 12:28 
Ja det lyder ikke ret fedt. Men det lyder også til at være et problem for flere LCD free- og gsync skærme på markedet bedømt på nogle af YT-kommentarerne.

Jeg er lidt skeptisk over hvor stort et problem det faktisk er når C9 også har problemet og man ikke hører om det før nu?
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 05/11-20 12:29 
Måske bare mere aktuelt nu hvor de nye konsoller kommer på markedet?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/11-20 12:33, rettet 05/11-20 12:36 
Ja det må det være. Men Xbox One X og PC’er har haft muligheden i et godt stykke tid efterhånden.

Her viser han gammakurven ved VRR. Det ser ikke ret lovende ud, men trods alt lidt værre på Samsung LCD'et.

https://youtu.be/xjee0qoDwJ4?t=260
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 05/11-20 12:34 
Åh, XBX havde jeg lige glemt :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/11-20 12:38, rettet 05/11-20 12:48 
Man har luminance control i whitebalance kalibreringen på LGs OLEDs, så det er måske noget man kunne kalibrere sig ud af. Jeg er dog ikke sikker på hvorvidt problemet er større ved lavere framerates end ved højere, eller om problemet forsvinder ved stabile 60 og 120fps?

EDIT: Det lyder ikke til at være så simpelt når han siger at det nok ville kræve specifik hardware med flere gammakurver :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 05/11-20 12:59, rettet 05/11-20 13:00 
Problemet opstår, ifg. Vincent Teoh , i OLED panelet fordi refresh rate er variabel... sikkert fint nok i fast 60hz og 120hz.
Han forklarer det i den video jeg linkede til.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/11-20 13:02, rettet 05/11-20 13:03 
Jeg så den godt for nogle dage siden, men han hinter også at man burde kunne kalibrere sig ud af det, så længe man bare holder kilden i VRR. Der er nogle modstridende informationer synes jeg :/

https://youtu.be/Jfl3UdWZIUQ?t=212
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 05/11-20 13:16 
Ja det bemærkede jeg også men mister man ikke bare noget andet med den "løsning"?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/11-20 13:26 
Det vil jeg tro hvis det varierer afhængig af framerate. Ellers havde det også været et nemt fix for LG.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 05/11-20 13:33, rettet 05/11-20 13:44 
Ja, det lyder ikke at at kunne omgås uden tab når problemet ligger i OLED panelet :/

Edit: undgås=omgås
slk486slk486Skrevet 05/11-20 14:02, rettet 05/11-20 14:02 
Konsolkongen>
Ja det lyder ikke ret fedt. Men det lyder også til at være et problem for flere LCD free- og gsync skærme på markedet bedømt på nogle af YT-kommentarerne.


Det burde ikke være et issue med ægte g-sync 2.0 (altså med modul/scaler), fordi det netop er garanti for variable overdrive.
j/k
slk486slk486Skrevet 05/11-20 14:05, rettet 05/11-20 14:11 
Beano>
Som jeg forstår det, er det et OLED panel problem, og ikke noget som kan fixes med software update eller anden scaler? Har ikke tænkt mig at gå tilbage til LCD for at få VRR, så hellere vente :D

Hvis problemet er selve panelets overdrive som OLED assoc siger, så ville en scaler med variabel overdrive løse det, fordi de netop justerer hvor meget boost pixels skal have baseret på framerate.

Either way, så er det smadder ærgeligt der er problemer med det. Havde set meget frem til at investere i OLED i den nærmeste fremtid til de to nye konsoller, men uden VRR er det kun bedre black level, motion resolution og input lag.. .:)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/11-20 14:25 
Jeg gad rigtig godt se en animeret gammakurve fra 40 til 120Hz, så man bedre kunne få en idé om hvor variabelt problemet er og om det evt. er noget der kan forbedres med kalibrering.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 05/11-20 14:31 
slk486>
Hvis problemet er selve panelets overdrive som OLED assoc siger, så ville en scaler med variabel overdrive løse det, fordi de netop justerer hvor meget boost pixels skal have baseret på framerate.

Muligvis en løsning, men i hvert fald ny hardware der skal til, så vidt jeg har forstået det :/
slk486slk486Skrevet 05/11-20 14:34, rettet 05/11-20 14:37 
Ja, scaleren er hardware :/ (Bare lige for en god ordens skyld taler jeg om den scaler der sidder i alle skærme og tager imod signalet fra portene - ikke en ekstern enhed)

Konsolkongen>
Jeg gad rigtig godt se en animeret gammakurve fra 40 til 120Hz, så man bedre kunne få en idé om hvor variabelt problemet er og om det evt. er noget der kan forbedres med kalibrering.

Ja, det ville være en god måde at danne sig et billede af problemet.

Har du ikke en CX? ;)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/11-20 14:50, rettet 05/11-20 14:58 
Ikke endnu :D

Må indrømme at jeg også synes det her lyder irriterende, men det er måske heller ikke noget der bliver fikset i næste års model. Man kan jo blive ved med at vente i en evighed hvis nye fejl skal rettes. Jeg var ikke klar over at G-sync 2.0 ikke havde problemet, men det lyder jo som om at det her er et problem på mange andre skærme med variabel refresh rates. Ikke at det hjælper specielt meget :)

For mig er det vigtigste lavere input lag i forhold til mit C8, 4k@120Hz, bedre black frame insertion* (potentielt bedre motion for SDR uden synligt flimmer) og muligheden for at kalibrere game mode korrekt. Jeg er nødt til at skifte mellem PC mode for SDR og game mode for HDR da de er mest korrekte, det er skide irriterende :D

Jeg håber også at AirPlay 2 virker fornuftigt for så kan jeg streame YouTube fra iPad og slippe for de skide reklamer :O

Edit:
* Her er dog lidt black crush som jeg håber kan fikses med kalibrering. Det er måske ikke muligt hvis det også er relateret til VRR-problemet :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 05/11-20 14:55, rettet 05/11-20 14:56 
For mit vedkommende var VRR en stor del af grundlaget for at skifte, men det vil stadig være en stor opgradering fra mit Samsung 7000 :D

Ser BF priserne an, men med lidt større skepsis end før :/
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/11-20 15:00, rettet 05/11-20 15:01 
LG plejer i det mindste at være ret gode til at løse problemer via firmware updates. Det er nok usandsynligt at de kan gøre meget her, men hvis det er muligt håber jeg på en forbedring.

C8'eren havde noget super belastende blinken ved komprimerede kilder og når skærmen var meget mørk. Det var simpelthen ikke til at overse når man først havde lagt mærke til det :D Det fiksede de heldigvis med en ny firmware.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 05/11-20 15:41 
Ja, det husker jeg godt. De har været rimelig gode til at løse problemer, som *kunne* løses med firmware :)
j/k
BeanoBeanoSkrevet 06/11-20 11:40 
Jeg ser i hvert fald tiden an mht. CX til der kommer mere info, måske bare udsætte investeringen til næste års model.
slk486slk486Skrevet 11/11-20 11:39, rettet 11/11-20 11:42 
I en kommentar på sitet skriver Rasmus Larsen fra flatpanels dette vedr. issuet.

Det har været der siden LG C9. Hvis man virkelig kigger efter, så kan man se det, ligesom man kan finde mange andre billedfejl på diverse TV. Jeg synes absolut ikke, at det er en dealbreaker. Jeg tror ikke, at 99,9% af brugerne ser det.

Jeg tænker måske det i virkeligheden er en storm i et glas vand.
j/k
BeanoBeanoSkrevet 11/11-20 13:36 
Ja det afhænger naturligvis af øjnene der ser :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/11-20 14:09 
Jeg skal besøge en kammerat der har et C9 i weekenden, så vil prøve at se hvor slemt jeg synes det er på hans.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/11-20 21:15 
Jeg fik kun prøvet VRR mode meget kort på min kammerats C9.

Vi brugte Xbox One X med Witcher 3 i performance mode og HDR.

Der er en tydelig forskel i gamma om man har VRR på eller ej. Jeg testede i spillets gamma-indstilling (som jeg formoder kører 60fps) og med VRR det ikke muligt at gøre ikonet mørkt nok til at det næsten går i et med baggrunden som det er meningen. Uden VRR virkede det selvfølgelig korrekt.

Jeg oplevede dog intet synligt skift i gamma når frameraten varierede i gameplay, heller ikke når frameraten droppede under 40fps og spillet hakkede pludseligt.
Det er dog lidt svært at udelukke helt da jeg kun spillede kort og der er en day/night cycle i spillet.

Jeg fik heller ikke mulighed for at prøve i SDR, men tænker at HDR er vigtigere alligevel.

Når jeg ikke så nogle voldsomme gamma-skift tror jeg måske godt det kunne forbedres ved kalibrering, men det kræver avanceret udstyr. Endnu bedre ville det selvfølgelig være hvis LG kunne rulle en generel forbedring ud i en firmware, men jeg kunne tænke mig at det varierer fra panel til panel.

Hvis man skal se lidt positivt på det så gemmer TV’et indstillinger for hver indgang, så en kalibrering for at forbedre billedet på en VRR-konsol behøver ikke gå ud over ældre konsoller.

Jeg gad godt have testet meget mere, men tiden var ikke til det. Det her er kun mit umiddelbare indtryk, og det er ikke umuligt at det er meget værre hvis frameraten ligger mellem 60 og 120.

Jeg er ikke selv skræmt helt væk, men selv hvis jeg køber til Black Friday er det desværre ikke noget jeg kan teste videre derhjemme da jeg ikke har en VRR-konsol (regner ikke med at PS5 kan inden da).
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 16/11-20 08:29 
Hvis CX kommer på bud til Black Friday forventer jeg at hente et hjem og skal nok teste. Det kan altid smides retur, hvis det er forfærdeligt :)
j/k
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig