X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Forbløffende gode UHD Blu-ray-udgivelser


Svar
millenniummillenniumSkrevet 22/10-20 14:41 
Mens det er blevet ret op af bakke at gå i biografen, har jeg i stedet satset flere penge på hjemmebiografens billedkvalitet. Har fået fået nyt LG OLED TV, Sony 4K blu-ray afspiller og et ultra high speed HDMI.

Men jeg orker simpelthen ikke starte forfra på filmsamlingen - for tredje gang. Vil hellere investere i de 4K udgivelser af både nye og gamle film, hvor udgiveren både forkæle... Se hele indlægget
The medium is the message.
335 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Svar
FancyPantsFancyPantsSkrevet 05/01 22:07 
Jeg er SÅ skuffet over UHD udgivelsen af True Lies!
Cameron er gået all-in på elendig "AI" restaurering af billedet, og flere steder kan skidtet ikke skelne mellem linjerne på en murstensvæg, eller hvad der er iris og pupil i øjnene. :/

Det triste er, at et af de større firmaer som restaurerer og opskalerer i god kvalitet, tilmed havde været billigere at benytte.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
NaieraNaieraSkrevet 05/01 22:20 
Nu ved vi jo ikke med sikkerhed, at UHD Blu-ray-udgivelsen bliver ligeså elendig som den digitale udgivelse. Det samme skulle dog i øvrigt også gælde for Aliens. I det mindste fejler den normale Blu-ray-udgivelse heraf intet...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 05/01 22:36 
Jeg krydser i hvert fald fingre for, at det ikke er det samme rædderlige produkt, som den digitale udgivelse der f.eks. ligger på iTunes.
Indtil da, er jeg også fint tilfreds med min Blu-Ray udgivelse... Værste fald har jeg også VHS'en et sted. :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
millenniummillenniumSkrevet 07/01 17:43 
Nu skal jeg lige bryde trådens topic en anelse og spørge hvad I bruger af afspiller ..?

Jeg har en Sony UBP-X700 som jo egentlig er bang for the bucks hvad angår software og billedkvalitet, men den lider af det velkendte fænomen for billigere 4K afspillere, hvor filmen risikerer at skippe og hakke midtvejs i filmen.

Så jeg kigger lidt efter en mere robust upgrade, og så mange valgmuligheder er der heller ikke. Panasonic-modeller og Sony-modeller. Spørgsmålet er om Sony X800 løser problemet?
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 07/01 19:35 
Panasonic 450 eller 820. Sony er noget hø.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 08/01 09:06, rettet 08/01 09:13 
Så der er aldrig oplevet noget video-stutter med Panasonic 450?

hmm... tror 820 er maskinen jeg formentlig aldrig kommer til at udskifte. Formentlig.
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 08/01 09:39, rettet 08/01 09:40 
Jeg har aldrig oplevet noget stutter med min 450, men jeg har heller ikke afspillet på den i hundredevis af timer. Jeg gik specifikt efter den, fordi min research sagde det samme som Naiera.
Svjh har Sony'erne problemer med 3-lags skiver, ved lag skift.
j/k
DunwichDunwichSkrevet 08/01 10:32 
millennium>
Nu skal jeg lige bryde trådens topic en anelse og spørge hvad I bruger af afspiller ..?

Jeg har en Sony UBP-X700 som jo egentlig er bang for the bucks hvad angår software og billedkvalitet, men den lider af det velkendte fænomen for billigere 4K afspillere, hvor filmen risikerer at skippe og hakke midtvejs i filmen.

Så jeg kigger lidt efter en mere robust upgrade, og så mange valgmuligheder er der heller ikke. Panasonic-modeller og Sony-modeller. Spørgsmålet er om Sony X800 løser problemet?

Panasonic DP-UB450. Den har tjent mig godt i nogle år.
DunwichDunwichSkrevet 08/01 10:33 
slk486>
Jeg har aldrig oplevet noget stutter med min 450, men jeg har heller ikke afspillet på den i hundredevis af timer. Jeg gik specifikt efter den, fordi min research sagde det samme som Naiera.
Svjh har Sony'erne problemer med 3-lags skiver, ved lag skift.

Hvis Sony's afspillere har problemer med BD-100 skiver, så er det da et problem.
DunwichDunwichSkrevet 08/01 10:38 
FancyPants>
Jeg er SÅ skuffet over UHD udgivelsen af True Lies!
Cameron er gået all-in på elendig "AI" restaurering af billedet, og flere steder kan skidtet ikke skelne mellem linjerne på en murstensvæg, eller hvad der er iris og pupil i øjnene. :/

Det triste er, at et af de større firmaer som restaurerer og opskalerer i god kvalitet, tilmed havde været billigere at benytte.

Der er jo ikke en UHD af True Lies, Aliens eller The Abyss ude endnu. Først om et par måneder. Jeg har også fulgt med i diskussioner om streaming versionerne af disse film, og har siddet og taget mig til hovedet over folk, der poster screenshots som ser værre og værre ud, for lige pludselig at se godt ud, når andre folk poster screenshots.

Hvis screenshots-sammenligninger, skal komme an på folks båndbredde-hastigheder, så venter jeg bare på de fysiske disks, og krydser fingre for, at Cameron ikke har ødelagt de tre film af, med AI manipulering. Jeg har ladet mig fortælle, at Titanic ser rigtig fornuftigt ud, på UHD.
millenniummillenniumSkrevet 08/01 11:07 
Ja Titanic på fysisk UHD har fået super meget ros i anmeldelserne. Nærmest 3D oplevelse uden 3D.
Synes bare jeg har købt den mange gange før og har set Rose skubbe Jack i vandet for mange gange :-D

Det kan godt sætte nogle forventninger til Aliens, True Lies og The Abyss.
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 08/01 13:23 
slk486>
Svjh har Sony'erne problemer med 3-lags skiver, ved lag skift.

Det er åbenbart ikke samtlige Sony X700 og 800 der har problemer med de store skiver, men risikoen for at få en, der har problemerne, synes at være overhængende stor.

Derudover er maskinerne bare noget forfærdeligt juks.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
vyssenvyssenSkrevet 10/01 06:37 
Jeg har en ubp x800m2 fra Sony. Jeg har intet tungtvejende at udsætte på den. Det er i mine øjne en lækker maskine, som klarer alle opgaver tilfredsstillende. Naiera, du skriver at maskinerne er noget juks. Det gør mig nysgerrig. Kan du henvise til en artikel, hvor det uddybes, eller selv bidrage med indsigt?
millenniummillenniumSkrevet 10/01 09:35 
X700 fik heller ikke dårlige anmeldelser, og blev især rost for sin value for money. Video kvalitet matcher vidst X800.
Men udover video stutter (som den er berygtet for), så har jeg også oplevet at billed og lyd nogle gange er en anelse ude af sync. Det hjælper så hvis jeg slukker for alt, trækker kablerne ud og ind, og tænder igen. Så forsvinder problemet. Og ja - jeg har investeret i de gode HDMI kabler.

Den slags knaster som anmeldelserne selvfølgelig ikke fanger i det korte tidsrum de tester den.
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 10/01 10:29 
Jeg har haft både X700 og X800M2. Begge er forfærdelige og nederen at bruge.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 10/01 10:45 
Var det indsigt nok, Vyssen? :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 10/01 11:33 
Hvis bare flere anmeldere brugte termen "nederen" :D

"Avatar The Way of Water. Filmen er nederen. Slut".
The medium is the message.
vyssenvyssenSkrevet 10/01 19:52 
Sumez>
Var det indsigt nok, Vyssen? :D

Tjah, det var vel noget i den stil jeg havde regnet med. Det er også helt ok.

Jeg synes ikke jeg har oplevet lag eller stutter med min, og den streamer rigtig fint via hjemmenetværket.

Jeg er stadig nysgerrig på hvad Panasonic gør bedre, så input/artikler derom vil være lækkert. Så kan jeg gå og længes efter sådan en...
NaieraNaieraSkrevet 10/01 20:51 
Hvis man streamer lokale filer skal man selvfølgelig holde sig langt væk fra Panasonic. De er virkeligt dårlige til filafspilning.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 11/01 17:48 
Så jeg tænker / håber at den rotte-scene fra The Abyss, og polemikken i UK, ikke kommer til at påvirke udgivelsen i EU?

Link...
The medium is the message.
DunwichDunwichSkrevet 12/01 09:55 
The Abyss får en dansk UHD udgivelse, så nej, ingen censur der.
vyssenvyssenSkrevet 12/01 18:33 
Nå anyways, jeg genså min skive med Groundhog Day forleden. Det er en flot film i 4k. Helt klart værd at opsøge.
millenniummillenniumSkrevet 25/01 12:50 
Måske et dumb ass question, men ved I om de nyere 4K afspillere altid er region free (ved afspilning af gamle DVD'er)? Synes ikke jeg har hørt noget om låste regioner i flere år.
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 25/01 13:10 
Det er de ikke. Heller ikke ved Blu-ray. Det er kun UHD Blu-ray der er religionsfri, og så er der en liste med nogle svipsere, hvor de ved en fejl har låst dem alligevel, men det er en ret kort liste.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/01 13:12 
Lidt apropos så opdagede jeg at man på PS5 slim kan ændre regionen for BD op til tre gange. Var det også sådan på alm PS5?
Spiller nu: Phantasy Star IV
vyssenvyssenSkrevet 25/01 18:24 
Det er så vidt jeg er orienteret standard-procedure med 3 ændringer af region pr. device. 4k skiver er som anført ovenfor regionsfri. Jeg var naiv, og troede en 4k afspiller derfor var regionsfri, og kunne æde alle discs. Det viste sig ikke at være tilfældet.
millenniummillenniumSkrevet 27/01 13:40 
Jeg var også naiv. :D
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 28/01 18:16, rettet 28/01 18:20 
The Lost Boys

En smule blandet oplevelse, fordi luftfotos er af en lidt svingende kvalitet. Men så snart der filmes på landjorden er det et kæmpe løft over den flade BD version. Største værdi: Colors that pops!! Især den røde belysning i enkelte centrale scener (bål-scenen eks) giver filmen nyt liv. Der er tydeligvis lagt en indsats og rigtige beslutninger i den transfer.
The medium is the message.
vyssenvyssenSkrevet 29/01 10:35 
Hvor køber I andre fra? Det kunne være fedt med lidt info om kilde, når vi smider noget op tænker jeg, i det omfang det giver mening. Jeg synes selv nogle af filmene kan være morderligt dyre, andre har jeg aldrig hørt om. Lost boys har jeg eksempelvis aldrig set til salg de steder jeg plejer at købe.
BeanoBeanoSkrevet 29/01 11:00, rettet 29/01 11:29 
Jeg køber oftest fra iMusic.dk, coolshop og cdon.

Lost Boys
https://imusic.dk/movies/5051892238755/1987-the-lost-boys-4k-ultra-hd
millenniummillenniumSkrevet 30/01 12:04, rettet 30/01 12:08 
Jeg køber oftest fra iMusic, eller undtagelsesvist fra CDON hvis der er gode tilbud. Coolshop er faldet lidt af på den og har nu fragtpris på alt. Den eneste fysiske butik i DK jeg har set med UHD film er Farao's Cigarer, men der er priserne ofte helt godnat, og deres hylder er blandet for meget sammen.

PS: Den udgave af The Lost Boys har i øvrigt ikke danske undertekster. Men de taler oftest tydeligt i 80'er film.

EDIT: Jeg købte også Oppenheimer på 4K. Behøver vel slet ikke snakke om hvor 'forbløffende god' den er hvad angår billede og lydkvalitet.
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 30/01 13:19 
Coolshop har dog gratis fragt (til afhentningssted) hvis man køber for minimum vist nok 189,-. 10,- mere og man kan få DAO hjemmelevering.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 31/01 11:47 
Ser ud til at Coolshop lige har sat grænsen for fri fragt op til 400,- :(

Jeg har checket med spil og film.
millenniummillenniumSkrevet 08/02 10:58 
Synes egentlig CDON er kommet godt ind i kampen med 4K film. Rigtig stort udvalg og mange gode must-buys til 99kr eller 149kr. Har ikke brugt CDON i lang tid pga nogle dårlige oplevelser med dem (mest når de solgte gennem tredjeparter), men nu er jeg lidt tilbage.

Fragten er fra 39kr, så man skal helst samle indkøb til bunke. (Plejer ikke at være svært) :P

Link...
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 12/02 12:56, rettet 12/02 12:57 
Avatar 4K

For det første - jeg har ikke den store beef med Avatar. Det er flot world building, action med skyhøj produktionsværdi og engagerende eventyr. Herregud. På 4K er det virkelig en god demo-disc at smide på afspilleren når man skal vise vennerne hvad 4K kan på TV'et (Eller som forklaring på hvorfor du køber fysiske medier). Detaljerigdommen er rablende kombineret med hyper-skarphed på selv de fjerneste detaljer. Grundet 3D-optimerede årsager har billederne ofte fokus på alt i rummet, så man kan på ethvert tidspunkt pause og studere bittesmå dimser, trærødder eller græsstrå.
The medium is the message.
GreaseballGreaseballSkrevet 22/02 19:11 
Du frister mig helt til at anskaffe den på 4K disk. Alene for at se hvor flot det står.
millenniummillenniumSkrevet 03/03 19:17 
I forhold til min tidligere snak om Sony X700 og de velkendte problemer med disc skipping. Well, nu har jeg fulgt nogle råd og ændret et par indstillinger i setup som nogen påstår får disc skipping til at forsvinde.

Man skal sætte 4K upscaling på off og Cinema Conversion Mode på Video.

(Derudover står Dolby Vision Output som default på off, hvilket er virkelig mærkeligt.)

Jeg anderkender at Panasonic-modellerne er mere robuste, men nu vil jeg se om disc skipping bliver et problem i fremtiden på X700.
The medium is the message.
RJKRJKSkrevet 03/03 19:45 
Jeg har kørt med en Sony UBP-X700 i seks år. Efter et års tid oplevede jeg at den begyndte at konsekvent skippe 2/3 inde i udvalgte film - sikkert ved layer skift. Jeg fik afspilleren byttet til en ny, og siden har jeg vist aldrig, eller i hvert fald kun meget sjældent, oplevet problemet. Og ikke i de samme film eller samme steder. Og jeg har nok set i retning af 1000 film på den siden. Det er slet ikke et issue mere, så jeg tør godt sige at det i mit tilfælde var noget med selve afspilleren. Sikkert for billigt produceret, så der er fejlfyldte ind i mellem.

FTR står min til Dolby Vision og Cinema Mode Auto, men 4K Upscale er deaktiveret.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 03/03 20:02 
Dolby Vision skal man jo huske at tænde og slukke for alt efter om filmen understøtter det.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 03/03 21:33, rettet 03/03 21:34 
RJK det er præcist det samme jeg oplever. Ret sjældent, kun på nogle discs og heller ikke altid, så svært at teste. Men for sent for mig at bytte den :D Nu må jeg bare se om problemet popper op igen, mens jeg sparer op til en Panasonic UB9000.
The medium is the message.
vyssenvyssenSkrevet 07/03 23:01 
Dolby Vision skal helst ikke stå på on, når man ser film uden den feature. Det kan, i visse tilfælde, se underligt ud.
millenniummillenniumSkrevet 10/03 16:58 
Spider-Man Across The Spider-Verse

Skal lige samle kæben op fra gulvet ... Den første Spider-Verse var i forvejen 4K kræs og en reference for animationsfilm på 4K. Across The Spider-Verse overgår den. Farverne vibrerer, kontrasterne flænger skærmen og de digitale malestrøg ser gudesmukt ud på 4K. Nøj hvor ser det godt ud. (Ig så er historien så meget på samme kvalitetsniveau).
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 10/03 17:58 
Og så er det ikke engang rigtig 4K :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 10/03 21:12 
Men knitrende HDR.
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 16/03 16:10 
Lad være med at købe Aliens.

Link...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 16/03 19:42 
Naiera>
Nu ved vi jo ikke med sikkerhed, at UHD Blu-ray-udgivelsen bliver ligeså elendig som den digitale udgivelse. Det samme skulle dog i øvrigt også gælde for Aliens. I det mindste fejler den normale Blu-ray-udgivelse heraf intet...

Oooog det viste sig at være tilfældet for begge. Buuuh, Cameron. Buuuh!
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
DunwichDunwichSkrevet 17/03 11:01 
Der er flere som taler ud af røvhullet pt, omkring Camerons UHD'ere. Faktum er dog, at detalje niveauet i de tre kommende UHD'ere, er på et niveau vi aldrig har set før. Jeg genså Aliens BD'en i går aftes, og den står stadig godt, trods nogle år på bagen nu. UHD'en er bare en anden måde at opleve filmen / filmene på. Jeg glæder mig!

Movies and Popcorn har en playliste med klip fra Aliens UHD'en.

https://www.youtube.com/watch?v=QGyTq0QMXhc&list=PLEGdQFob-Y96j3E88ta8IP6-hYVPg0SqZ&index=5

Detaljerne i de closeups Cameron ynder at bruge, er for vilde, og så er jeg godt nok ligeglad med, hvordan de har trukket så mange informationer ud af de gamle grynede Eastman filmruller, fra optagelserne i 1985, og hvor meget AI de har haft til hjælp. Bare ved at se de klip på Youtube gør, at mine øjne bliver draget til ting og detaljer i billedet, jeg ikke har bemærket før, og så har jeg allerede nok information til at vide, at det ser godt ud.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/03 11:11 
Det er nok bare YT compression der er for skod, men jeg synes at hans jakkesæt bliver et stort blur ved selv den mindste bevægelse.

Jeg vil gerne se nogle still frames i stedet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 17/03 13:29 
Dunwich>
Der er flere som taler ud af røvhullet pt, omkring Camerons UHD'ere. Faktum er dog, at detalje niveauet i de tre kommende UHD'ere, er på et niveau vi aldrig har set før.

Ikke overraskende skal du benægte fakta. Aliens på UHD er beviseligt ringere, og den eneste teoretiske fordel med bedre komprimering forsvinder selvsagt i støjreduktion og falsk skarphed.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DunwichDunwichSkrevet 17/03 15:24 
Ikke overraskende, ved du ikke hvad du taler om, men tak for dit indspark omkring din subjektive holdning.

https://www.blu-ray.com/movies/Aliens-4K-Blu-ray/347320/#Review

"there are sometimes astounding improvements in fine detail levels when compared to the old 1080 release"

https://www.hometheaterforum.com/aliens-uhd-review/

"The level of detail on this disc is stunning, though.

And I do mean stunning.

The wrinkle lines on Ripley’s forehead early in the film appear more pronounced, but is that the makeup we’re seeing clearer than ever? Is that the AI enhancement being a little aggressive? Hard to tell."

"Black levels are superb throughout but what you’ll find striking is the level of detail. It’s almost unbelievable. You’re seeing a level of detail that’s hard to comprehend. We’ve lived through artificially sharpened images on releases that fake detail while removing noise to deliver a ‘clean image,’ and they are routinely and deservedly scorched for failing us. The image in Aliens has been artificially touched, removing the grain that Cameron never wanted and never liked, while not sacrificing details. You can look at the close-ups and set details behind characters and see the staggering level of detail the production crew put into the work (and that fired Dick Bush wanted his brighter lighting to showcase), but it’s all here vivid as if you’re seeing a window into the day the scenes were shot, peering through that window to the past without filter or obfuscation."
335 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig