X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Tetris Effect


Svar
BeanoBeanoSkrevet 06/06-18 17:26, rettet 06/06-18 17:27 
Nyt Tetris spil fra Tetsuya Mizuguchi (Rez, Lumines, Child of Eden, etc)

Pt annonceret til PS4 med VR support, men jeg antager det er multi-plat.

Teaser trailer:
https://youtu.be/Mr8fVT_Ds4Q
89 emne(r).
« < 1 2

Svar
BeanoBeanoSkrevet 12/11-18 09:34 
millennium>
Ja, mindst en stationær og mobil Tetris. :D

Nemli :D ... Man vil nok kunne klare sig med TE til Switch når det kommer ;)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/11-18 09:57, rettet 12/11-18 09:57 
Folk er godt nok ualmindeligt glade for det. Det virker også som om at dele af lydsiden ikke er kvalmende ringe (standard Lumines) som det første indtryk jeg fik af spillet.

Jeg fatter dog ikke hvad de tænker når de ikke inkluderer en 2P mode. Ved godt at det ikke ville virke i VR, men helt ærligt, det virker jo også på TV :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 12/11-18 10:17 
Præsentationen er ualmindelig veludført og jeg har ikke oplevet et theme som jeg direkte havde noget imod, selv med default kamera. Kun et enkelt sted hvor brikkerne var en smule svære at vænne sig til da er udformet som som tandhjul.
Jeg er noget overrasket over at det ikke kører over 1080p på pro, syntes ikke det lignede fuld 4K pga. nogle gnidrede objekter hist og pist, men troede faktisk det var højere opløsning. Direkte misvisende markedsføring at kalde det "4K" når der kun er 1080p. HDR gør dog meget for spillet visuelt imo.
SumezSumezSkrevet 12/11-18 10:19 
Beano>
Tetris DS :D

millennium>
Gameboy versionen

slk486>
Amstrad CPC!

D:
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 12/11-18 10:52 
Kommer Tetris World Championship nogensinde til at bruge andet end NES? :D
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 12/11-18 17:13 
Sumez>
Beano>
Tetris DS :D

millennium>
Gameboy versionen

slk486>
Amstrad CPC!

D:

LOL! Lugtesalt til dig, Sumez ;)
j/k
BeanoBeanoSkrevet 12/11-18 19:32 
Beano>
Præsentationen er ualmindelig veludført og jeg har ikke oplevet et theme som jeg direkte havde noget imod, selv med default kamera. Kun et enkelt sted hvor brikkerne var en smule svære at vænne sig til da er udformet som som tandhjul.

Jeg glemte at nævne at man kan spille med klassiske tetraminoer, hvis de skin'ede generer ;)
BeanoBeanoSkrevet 13/11-18 12:56 
Hemmelig retro-bane opdaget :)

Lille spoiler
BeanoBeanoSkrevet 14/11-18 10:32 
Beano>
DF Retro tager et kig på (mange af) Tetris spillene i gennem tiderne:
https://www.youtube.com/watch?v=jBeXzIGGoGQ

Opdateret video med endnu flere Tetris spil :D

https://www.youtube.com/watch?v=cUeaanfiXmo
SumezSumezSkrevet 14/11-18 10:44, rettet 14/11-18 10:49 
Beano>
Tetris Effect "Mental Blocks" Mini-Documentary video:
https://www.youtube.com/watch?v=ZJWjZ6xbqRs

Wow. Arika har fået en major hjerneblødning på baggrund af den her video. Folk går rimelig stille med dørene omkring hvad der sker, så detaljerne er ikke gået op for mig før nu - men de er netop gået i gang med at håndhæve deres åndssvage regler for deling af videoer om deres spil. Nogle der åbenbart blev indført i 2015, men som er gået hen over hovedet på mig.

Det korte af det lange er at der er en masse (japansk) tekst der skal inkluderes i videobeskrivelsen, spillet skal køre på original hardware, og der er krav om et særligt tag (#tgm_series). Hvis det ikke bruges, anklager de d. 1. januar 2019 din YouTube-profil for brud på copyright, hvilket de naturligvis har ret til at gøre i alle tilfælde der ikke kan forsvares med fair use (og at uploade sin egen PB er ikke "fair use").
Dette er helt sikkert også årsagen til at DF videoen netop er blevet gen-uploadet. Prøv at kigge nærmere efter forskellene på de to videoer. :P

Hele årsagen er så åbenbart at de har set sig sure på at deres spil (TGM) bruges i denne video som er en reklame for et konkurrerende spil (Tetris Effect). Eller også har de i forvejen set sig sure på Tetris Effect, og prøver at udnytte denne mulighed for at få skovlen under dem (kommer ikke til at ske...).
Arika har altid været kendt for at være pænt excentriske, hvilket Cave-fans nok kan nikke genkendende til.

Hvis jeg skal komme med et helt konkret skud på hvorfor Arika er sure på Tetris Effect, så har det helt sikkert noget at gøre med TGM4 der skulle være udkommet tidligere i år, men er blevet cancelled for noget der ligner 4. eller 5. gang.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 14/11-18 10:59 
Lyder som om de er lige så anale som Nintendo.
SumezSumezSkrevet 14/11-18 11:10 
Det er en verden til forskel. :) Nintendo beskytter bare deres IP'er, mens Arika er ét klip i kortet væk fra en tur på tosseanstalten. :P

Fællesnævneren er selvfølgelig at der ryger en del med i faldet, som ikke er det reelle mål, da man sådan rent juridisk ikke har råd til at gøre forskel på forskellige instanser af det samme lovbrud.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 14/11-18 11:21, rettet 14/11-18 11:21 
Når man hårdnakket blokerer anmeldelser eller omtale-videoer der viser få sekunder af end IP, eller bare et billede, så er det til tosseanstalten. Men det bliver vi nok ikke enige om - Nintendo må mere end de andre:/
SumezSumezSkrevet 14/11-18 11:39, rettet 14/11-18 11:41 
Gør Nintendo det? Sorry, det har jeg ikke hørt om. Jeg troede du snakkede om deres angreb på ulovlige rom-sider, eller folk der tjener penge på bare at uploade footage as-is.

Hvis jeg personligt skulle holde hånden over nogen skulle det være Arika, da de faktisk kæmper en kamp imod Tetris Company's latterlige "gentrificering" af Tetris-brandet. Men det her er der ingen undskyldning for. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 14/11-18 11:43, rettet 14/11-18 11:53 
Ja, jeg taler naturligvis ikke om ROM-sites (=indlysende forkert) eller lange let's play YT videoer :/

Edit:
"Tetris Company's latterlige "gentrificering" af Tetris-brandet. "

Kan du forklare hvad du mener? Jeg er ikke så meget inde i Tetris-scenen som du :)
SumezSumezSkrevet 14/11-18 13:09, rettet 14/11-18 13:13 
Jeg tror jeg har nævnt det før, men kan godt uddybe, så kort som jeg kan. Det er et stort emne indenfor Tetris communities, men forståeligt at andre folk sikkert ikke har hørt om det.

Omkring starten af forrige årti (jeg tror det præcise tidspunkt er ukendt), begyndte TTC (The Tetris Company) at indføre en række regler for hvordan et Tetris-spil skal se ud. Idéen er selvfølgelig brand-genkendelighed, hvilket i et vist omfang er forståeligt, men når man samtidig prøver at håndhæve sit spildesign som et copyright, betyder det også at det sætter en stopper for potentialet for nogensinde at få et velproduceret professionelt tetris-spil, der *ikke* følger disse regler.

Reglernes præcise detaljer er svjv. ukendte, men størstedelen af dem er blevet afsløret, og mange af dem giver nok kun mening for Tetris-kendere. Af de mere uskyldige er bl.a. brikkernes farver (en regel Tetris Effect har omgået, nok da banernes skin er så centralt et element) og det faktum at den russiske folkesang https://www.youtube.com/watch?v=umEDct4BoGc]"Korobeiniki"[/LINK]" target="blank">"Korobeiniki" skal optræde i spillet.

Af de mere problematiske regler, er f.eks. præcise krav til hvordan brikker skal rotere, deres wallkicks, og spillets "move reset" og "step reset", samt muligheden for op til 4 previews og hold-knappen der gemmer en brik til senere. For at oversætte det til menneske-sprog, så betyder det at spillene som udgangspunkt bliver meget nemmere at spille, da en høj hastighed ikke har nogen reelle konsekvenser, men også at single-player Tetris næsten umuligt kan blive kompetitive på et højt niveau. Tetris er kendt som et spil der altid ender med at man taber, men med de nuværende guidelines behøver man ikke være særlig god for at kunne spille for evigt uden nogensinde at toppe ud.
Et nyt spil som NES Tetris eller Tetris the Grandmaster ville være komplet umuligt at designe så de følger de nuværende Tetris Guidelines. Der er lavet forsøg på at lave "svære" modes i nye officielle Tetris-spil, som f.eks. "Master" mode i Tetris Effect, men efter sigende gør retningslinjerne at de praktisk talt er umulige at spille pga. styringen. Selv Hebo_mai (verdens bedste Tetris-spiller) kan ikke gennemføre den mode.

Hvorvidt det nuværende regelset er dårligt, kan der være delte meninger om (jeg er ikke personlig fan - folk der spiller 40L sprint eller VS har som regel ikke noget problem med det), men de fleste er enige i at det er ret skidt at alle nye Tetris-spil der udkommer reelt set altid er det samme spil, formentlig med det mål at gøre det lettere tilgængeligt for nybegyndere?
I forhold til Henk Rogers' tidligere udtalelse om at han ser Tetris som "den første virtuelle sport", er det ret selvmodsigende at hans firma samtidig gør alt hvad de kan for at forhindre at nye udgivelser kan blive kompetitive.

tl;dr: Små ændringer i hvordan et Tetris-spil spiller og styres, kan have ret stor effekt på spillet som helhed. TTC vil ikke have noget af det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 14/11-18 13:53 
Tak for forklaring :)

Det giver god mening det du skriver mht. at reglerne gør det sværere at anvende spillene til seriøse konkurrencer.
Skal de moderne regler (antal preview-tiles, ghost-tile, lock-tid etc) ALTID overholdes i nye spil, eller må der stadig være mulighed for at indbygge options til en mere hardcore tournament-mode eller lign?
TE har kun 1-brik preview, men måske har jeg overset option for flere?
SumezSumezSkrevet 14/11-18 14:11, rettet 14/11-18 14:13 
Se det er så vidt jeg ved ukendt - og reglerne ændrer sig hele tiden, og er generelt blevet strammere med tiden. Jeg er ret sikkert på at de nuværende guidelines både har strenge krav til defaults, og begrænser på hvad man kan gøre med indstillinger.
TGM3 kom efter guidelines var trådt i kraft, men omgik dem på flere måder. F.eks. er guideline-rotationer et valg man kan foretage når spillet starter, og T-spins giver ikke point, men spillet "anerkender dem" ved at sige "Cool!" når man laver et. :P
TGM Ace (til X360) kom senere samme år, og kunne ikke slippe afsted med de løsninger, og er derfor anerkendt som et virkelig dårligt spil i serien.

Tetris Effect bryder flere af de regler man hidtil har antaget var en del af guidelines, så det er muligt at TTC er ved at "bløde op". At spillet som standard kun har 1 preview er i hvert fald nyt, men det er muligt at slå flere til uden konsekvenser for spillets scoring, osv. Så hvis man vil spille det "seriøst", er det et benspænd for sig selv ikke at slå det til. (selv har jeg kun planer om at spille det for sjov :))

Personligt så jeg meget gerne et nyt Tetris-spil der var designet til at blive spillet uden hold-funktionen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 14/11-18 15:14 
Jeg går nu også bare efter at spille TE for sjovt :D
SumezSumezSkrevet 26/11-18 11:58, rettet 26/11-18 12:03 
Efter at have fået det fulde spil, synes jeg begejstringen har fortaget sig lidt. Folk har virkelig rost spillet til skyerne, men jeg sidder tilbage med en fornemmelse af "det er jo bare Tetris?".

Guideline-styringen irriterer mig voldsomt meget. Faktisk mere end jeg havde ventet.
Jeg tænker at det selvfølgelig primært er et spørgsmål om tilvænning, men det føles virkelig uintuitivt. Især når man skal holde øje med flere previews og hvad man har i sin hold samtidig, og spillet kører 20G eller tæt på.
Jeg fatter stadig ikke rotationssystemet, og ender ofte med at trykke på alle mulige knapper i blinde, i forsøget på at få en brik hvorhen jeg vil. Det resulterer også i at det er svært for mig at få en fornemmelse af hvor lang lock delay jeg har, da den nulstiller når man roterer eller flytter brikken, men kun X antal gange (hvilket allerede her gør spillet uendeligt meget bedre end Tetris DS). Så nogle gange føles det som om man har evigheder, mens den den andre gange låser sig fast uventet og man kommer til at bevæge den næste brik i stedet.
Når spillet går hurtigt fejler jeg igen og igen, ikke pga. dårlige beslutninger, men fordi jeg ikke føler en intuitiv styring over hvad brikkerne laver. F.eks. virker det som en virkelig dårlig idé overhovedet at benytte harddrop, da det er absurd nemt at komme til at låse den næste brik ved en fejl. Så især de udfordringer der går ud på at gøre noget på tid har jeg meget svært ved at score højere end B eller A rank i.

Alt det er dog helt generelt for alle nye Tetris-udgivelser. Mht. lige netop Tetris Effect, så synes jeg ikke rigtig det gør noget unikt.
Det virker mest bare som Tetris med hiphop og dårlig popmusik?

(bortset fra Dolphin Surf og Ritual Passion. De er superfede)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 29/11-18 15:35 
Jeg er begyndt at gå efter trophy'et for at få SS rank på alle modes. Ved ikke om det er realistisk, men rigtig mange af dem er der gode tricks til.

Fandt f.eks. ud af efter at have spillet Journey igennem på alle udfordringer at man kan få langt, langt flere point ved bare at skam-udnytte Zone mode, så man nemt kan få SS rank på alle banerne.
Tricket er bare at lade være med at lave flere linjer allerede når meteret er 25% fuldt, og så aktivere det i en situation hvor man hurtigt kan få to tetrisser.

8 linjer er efter sigende "sweet spot" for Zone mode i forhold til at point-bonussen kan betale sig, og de linjer man laver i zone mode tæller ikke i forhold til hvor mange man kan lave på banen. Så man kan lave mange flere linjer, mange flere tetrisser, og få mange flere point, end man ville kunne hvis man venter på at zone-meteret er helt fyldt op.

Demonstrerer det her på "celebration" banen:
https://www.youtube.com/watch?v=Bb6M-GBHMlc
Min rank inden da var B eller sådan noget.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 02/12-18 01:33 
Fik endelig level 50, og unlockede 1989 banen:
https://www.youtube.com/watch?v=u2zPil0MLAo
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 29/05-20 10:22 
Soundtracket kan nu (endeligt) købes på Bandcamp

https://enhanceexperience.bandcamp.com/album/tetris-effect-original-soundtrack
millenniummillenniumSkrevet 01/06-20 19:58 
Det er i øvrigt udgivet til Oculus Quest. Jeg har længe været tændt på at købe et PSVR, bare for at prøve Tetris Effect i VR, men nu er det billigere at købe (igen), hvis jeg kan få lov til at låne sønnens VR headset. :D
The medium is the message.
3of193of19Skrevet 01/06-20 22:30 
Spillet er en næsten en åbenbaring i VR.
Kørte lige hele Journey Mode igennem på Normal med SS rank I alle områder i dag.
millenniummillenniumSkrevet 01/06-20 23:03 
Jeg er pænt fristet. Og så er Oculus immervæk nok en smule bedre end PSVR :D
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 02/06-20 07:01 
VR tilføjer ikke meget for spillet, i hvert fald ikke værd anskaffe PSVR for - men det er Astro Bot Rescue Mission til gengæld :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 02/06-20 07:47 
Enig mht. Astro Bot. Det er mega godt. Normalt bryder jeg mig ikke om Crash Bandicoot-style platformers hvor man løber væk fra kameraet, men det fungerer fortræffeligt heri :)

Resident Evil 7 er dog højdepunktet for VR for mig.
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 02/06-20 07:50 
Det frister ved tanken om, at jeg kan købe PSVR, og allerede fra day one har jeg en solid håndfuld spil som er kompatible med det - herunder Tetris Effect. Hurtig value.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 02/06-20 09:04, rettet 02/06-20 09:06 
Konsolkongen>
Enig mht. Astro Bot. Det er mega godt. Normalt bryder jeg mig ikke om Crash Bandicoot-style platformers hvor man løber væk fra kameraet, men det fungerer fortræffeligt heri :)

Ja VR er tænkt ind fra starten og en integral del af gameplayet, ikke bare en synsvinkel som er påklistret bagefter. Jeg håber på en opfølger på PS5 :)

RE7 har jeg ikke prøvet, der går man vel rundt i VR? Det kan mine VR-mave nemli' ikke klare :/
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 02/06-20 10:26 
Ja det er præcis som når man spiller uden VR. Det kan jeg personligt virkelig godt lide og jeg finder teleportering ret kikset i mange spil der benytter det, omend jeg sagtens forstår nødvendigheden.

Har du prøvet Ace Combat 7? Det er det spil jeg har været tættest på at blive dårlig af. Det er vildt sjovt :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 02/06-20 11:30 
Jeg har AC7 men ikke prøvet det i VR - det er en garanteret mave-vender for mig :D
millenniummillenniumSkrevet 02/06-20 13:39 
Behov for PSVR barf-bag ekstraudstyr? :D
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 02/06-20 13:46 
Jeg har foreslået Sony at lave PSVR brandede brækposer, jeg venter stadig på svar.
millenniummillenniumSkrevet 02/06-20 15:25 
Nu du har dem i røret ... Kan Sony så ikke også udvikle euforiserende stoffer som gør Tetris Effect VR til en transcendental oplevelse?
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 02/06-20 16:14 
Det vil jeg næsten mene de allerede har med den FU farvetemperatur PSVR har :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 02/06-20 18:28 
millennium>
Nu du har dem i røret ... Kan Sony så ikke også udvikle euforiserende stoffer som gør Tetris Effect VR til en transcendental oplevelse?

Jeg vil nævne det, nu har de jo tiden til det :/
BeanoBeanoSkrevet 02/06-20 18:31 
Konsolkongen>
Det vil jeg næsten mene de allerede har med den FU farvetemperatur PSVR har :D

I en virtuel verden findes der ikke rigtige eller forkerte farver :)
3of193of19Skrevet 03/06-20 06:28 
Beano>
VR tilføjer ikke meget for spillet, i hvert fald ikke værd anskaffe PSVR for - men det er Astro Bot Rescue Mission til gengæld :)

Tetris Effect føles lidt som Rez Infinite på den måde.
Ja man kan sagtens spille ude VR og synes man har en fed oplevelse, men jeg er ikke nær så meget "in the zone" når jeg spiller de to spil på alm skærm.
89 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig