X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Jeg hader begrænsede continues


Svar
CamousCamousSkrevet 16/08-13 23:35 
Okay, jeg har fået mig købt en del Genesis spil på det sidste tid idet jeg runder min liste af og siden jeg altid gav PC Engine og Nintendo systemer højere prioritet var der mange 16 bit SEGA spil tilbage på den liste.

Grunden til det er at jeg som regel springer SEGA systemet over når jeg vil vælge mit næste spil til at gennemfør eller købe. Hvorfor dog?

Jamen det er me... Se hele indlægget
137 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Svar
CamousCamousSkrevet 18/08-13 00:56, rettet 18/08-13 00:58 
Jeg forstår hvad du mener men jeg er slet ikke konkurrence menneske, har bare ikke de gener i mig. Men jeg kan nu godt lide cooperative multiplayer spil. For at vende tilbage til Streets of Rage, tror sgu spillet ville være meget sjovere hvis man havde en anden retro tosse til stede som player 2 og også et par øl.

Men hvis jeg skulle ville nok heller smide Wild Guns på. Gud hvor jeg elsker den spil.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/08-13 01:15, rettet 18/08-13 01:23 
Camous>
Jeg forstår hvad du mener men jeg er slet ikke konkurrence menneske, har bare ikke de gener i mig.

Jeg er vokset op med et par gamle 68'ere som forældre, og har arvet deres ikke-eksisterende konkurrencegener. Når vi spillede fodbold i folkeskolen fattede jeg hat af, hvad det var, mine klassekammerater var sådan oppe at køre over. Jeg husker tydeligt en episode, hvor en medspiller desperat brølede: "Du er offside!" i hovedet på mig, og jeg bare tænkte "So what? Who Cares?". Jeg har virkelig aldrig haft behov for at vinde noget som helst.

Men det er bare lidt noget andet med arcade. Når først man står ved en rigtig arcade-maskine og forstår, hvad det går ud på, sker der noget magisk. Det er en helt anden form for konkurrence, som giver meget mere mening.

Camous>
For at vende tilbage til Streets of Rage, tror sgu spillet ville være meget sjovere hvis man havde en anden retro tosse til stede som player 2 og også et par øl.

Hvis du havner i Århus, siger du bare til. Jeg er SÅ klar på SoR + øl! :D
AV Intelligent Terminal
CamousCamousSkrevet 18/08-13 01:50 
Jeg flyver tilbage til dk og havner også i Århus den 31, det er om små to uger.

Men mine sager skal over med båd så der går nok en to uger til en måned mere før de er tilbage i mine hænder

Når de er så tager jeg dig op på tilbudet.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/08-13 02:04, rettet 18/08-13 02:19 
Ellers kan du bare komme forbi. Jeg har både SoR og øl ;)

(siger jeg som en messed up børnelokker)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/08-13 03:28, rettet 18/08-13 03:39 
1
Spiller nu: Phantasy Star IV
CamousCamousSkrevet 18/08-13 04:47 
Hvis bare alle børnelokker lokkede med 16 bit spil og øl. Det lyder sgu super, vi ses så nok når jeg er tilbage i dk.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 18/08-13 04:47 
Jeg har også SoR (dog kun 1+2) og øl! :(
På trods af en storebror der går mest op i bilspil og nogle af de nyere sluk-hjernen-og-skyd-på-ting FPS spil, så er det alligevel fantastisk rart når han i ny og næ beslutter sig for, at det er blevet tid til endnu en omgang SoR... Om end jeg så må leve med smørfilterversionen på 360'eren.


... Apropos!
KB2, er et ordentligt RGB kabel virkelig lige så let at fremstille, som det fremgår af din Mastersystem.dk side, eller skal der rodes med mere før det står lige så pænt som den du havde med hjemme hos Hanky? :o
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
nerosnerosSkrevet 18/08-13 08:38 
Camous>
Synes bare den måde PC Engine shooter er designet er mere efter min smag, uendelig continues, men du bliver straffet ved at ryge tilbage til starten af banen hvis du dør, og du mister alle dine grej. Der skal også være god balance, ikke som Gradius hvor du lige så godt kan starte forfra hvis du dør i de senere baner.

Shmups handler forhelvede om pointsystemer!!!!!!!!!!!!!! Ikke om at gennemføre dem med uendelig credit. Har du set hvad der sker med din score hvis du continuer?

Det er så forkert jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte? Bliver helt ked af det når folk spiller shmups på den måde. Det er ligesom at pizza uden ost! Selv genrens fader Space Invaders......Soldier Serien, Blazing Lasers, Gate/Lords of Thunder etc...Nej nej nej hvad sker der??

..Det kan nemt se ud som om os der spiller retro er en flok snubber, men måske det var en ide at sætte sig lidt ind i hvad det er man spiller?
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 18/08-13 09:52 
Der er jo også sub-kategorien af arcade spil som er designet efter spillerens mønt. Tydeligvis Gauntlet, hvor man hele tiden mister health, bare man spiller det, og altid kan tanke op med fem'ere. Ditto med Rampage. Ingen har vel nogensinde haft en illusion om at gennemføre disse. Til gengæld er det sjove spil, så længe man har penge.
The medium is the message.
nerosnerosSkrevet 18/08-13 09:55, rettet 18/08-13 09:56 
Det er de færreste arkadespil som er bygget op ligesom Gauntlet mig bekendt!
Bashful Neophyte
DarkbeatDarkbeatSkrevet 18/08-13 10:09 
Camous>
Hvis bare alle børnelokker lokkede med 16 bit spil og øl. Det lyder sgu super, vi ses så nok når jeg er tilbage i dk.

Børn der ikke kan lide 16 bit spil og øl er ikke værd at lokke :D
CamousCamousSkrevet 18/08-13 17:28 
neros>Shmups handler forhelvede om pointsystemer!!!!!!!!!!!!!! Ikke om at gennemføre dem med uendelig credit. Har du set hvad der sker med din score hvis du continuer?

Det er så forkert jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte? Bliver helt ked af det når folk spiller shmups på den måde. Det er ligesom at pizza uden ost! Selv genrens fader Space Invaders......Soldier Serien, Blazing Lasers, Gate/Lords of Thunder etc...Nej nej nej hvad sker der??

..Det kan nemt se ud som om os der spiller retro er en flok snubber, men måske det var en ide at sætte sig lidt ind i hvad det er man spiller?

Jeg er konsol gamer i bund og grund. For mig handler spil om at se slutningen, det er også det som konsole spil har handlet om siden Nintendo's maskine lavede om på raison d'etre af konsole spil med deres NES. Det der tal som man nogen gange finder oppe i hjørnet kigger jeg aldrig på. Sådan er vi jo alle forskellige, men jeg har lagt mærke til at der er en kæmpe stort forskel mellem min type og shmup gamer. Vi forstår slet ikke hinanden, det er ligesom en generations forskel, bare at vi er ca. på samme alder.
CamousCamousSkrevet 18/08-13 17:38 
FancyPants>... Apropos!
KB2, er et ordentligt RGB kabel virkelig lige så let at fremstille, som det fremgår af din Mastersystem.dk side, eller skal der rodes med mere før det står lige så pænt som den du havde med hjemme hos Hanky? :o

Jeg har lavet flere BIN to SCART kabler, for det meste for RGB modded PC Engines men arbejdet er det samme.

Det er en pain in the ass men hvis du er god med koblen går det nok. Problemet er bare at kvaliteten ikke altid bliver så godt som en professionel lavet kabel, som for eksempel en officiel SEGA RGB SCART kabel.

Hvis du har pengene vil jeg helt sikkert anbefale at du istedet betaler dig til en pro kabel istedet for at slå et eller andet sammen.

Hvis en officielt kabel ikke kan findes er der flere på nettet der sælger kabler som de selv har lavet, og de er som regel af bedre kvalitet.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 18/08-13 17:55 
Har også set masser af RGB kabler på Ebay, af varierende pris - Det kunne godt være jeg bare hoppede på sådan et.
Medmindre nogen kan bekræfte at sådan en fætter her til ~90 kroner er noget lurt (se link)

Men jeg tænkte egentlig mest på, om det var nødvendigt at ændre noget i selve konsollen :)

MDII RGB Scart TV AV Lead A/V Cable
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/08-13 17:56, rettet 18/08-13 17:58 
Hvad er det for en maskine? De fleste MD1'ere har jailbars i billedet, men det kan løses ved at løfte et ben på VDP chippen.

EDIT: Jeg gætter på MD2 siden du linker til sådan et kabel ;) Min generelle opfattelse er at billedet er bedre på MD2, men efter ovennævnte mod er der ikke den store forskel. Du har brugt 75ohms modstande og 220uF caps da du byggede kablet, ikke?
Spiller nu: Phantasy Star IV
FancyPantsFancyPantsSkrevet 18/08-13 18:03 
Jeps, en MD2... Jeg har slet intet RGB kabel til min. Kun den medfølgende RF unit :(
Ville være meget rart at kunne bruge min MD som mere end fyld i papkassen.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/08-13 18:06, rettet 18/08-13 18:06 
Ah jeg havde bildt mig selv ind at du allerede havde lavet et kabel :)

Har du loddekolbe til rådighed og ved hvordan den bruges synes jeg du skulle prøve at lave et selv, det er ikke ret svært.

Husk at købe skærmet kabel ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
FancyPantsFancyPantsSkrevet 18/08-13 18:11 
Jeg har en gammel elendig loddekolbe/pen fra Biltema, men jeg regner med at købe en ordentlig loddestation inden alt for længe.

- Det ville uden tvivl være lettere (og sikkert også billigere her og nu) bare at købe et kabel, men det ville ikke være lige så sjovt som at lave et selv!
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
CamousCamousSkrevet 18/08-13 18:13 
Konsolkongen>
Hvad er det for en maskine? De fleste MD1'ere har jailbars i billedet, men det kan løses ved at løfte et ben på VDP chippen.

Jeg har en HD model, NTSC og jeg ser ikke nogen jailbars. Burde HD model have dem eller ej?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/08-13 18:18 
Som skrevet har de fleste. Der er mange forskellige PCB revisioner både af HD modellerne og de senere. Min er en JAP HD model og den har, men den er tydeligvis anderledes end din.

Problemet ligger i at de har kørt clock signalet langs og for tæt på den blå farve. Hvis man løfter clock signalet til video encoderen løser man problemet, men man mister så også farver hvis man vil bruge composite eller S-video, men hvis man går så meget op i billedkvalitet at man bemærker jailbars så bruger man alligevel ikke andet end RGB.
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 18/08-13 18:20 
Camous>
Jeg er konsol gamer i bund og grund. For mig handler spil om at se slutningen, det er også det som konsole spil har handlet om siden Nintendo's maskine lavede om på raison d'etre af konsole spil med deres NES. Det der tal som man nogen gange finder oppe i hjørnet kigger jeg aldrig på. Sådan er vi jo alle forskellige, men jeg har lagt mærke til at der er en kæmpe stort forskel mellem min type og shmup gamer. Vi forstår slet ikke hinanden, det er ligesom en generations forskel, bare at vi er ca. på samme alder.

Intet af det du skriver giver nogen som helst mening for mig sorry, men som du selv er inde på så er der nok ret stor forskel på den måde vi to spiller spil på.
Bashful Neophyte
CamousCamousSkrevet 18/08-13 18:20 
Ah det er kun blå der har jailbars så, det skal jeg kigge efter når jeg spiller igen.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/08-13 18:26 
Jep, ret nemt at se i f.eks. Sonic 1.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/08-13 18:31, rettet 18/08-13 18:34 
FancyPants>
- Det ville uden tvivl være lettere (og sikkert også billigere her og nu) bare at købe et kabel, men det ville ikke være lige så sjovt som at lave et selv!

Præcis. Kablerne på eBay er latterligt billige, men det er meget sjovere at lave dem selv. Det kræver dog en hel del tålmodighed at lodde på mini-din, men så står man også selv for kvaliteten :)
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 18/08-13 18:38 
neros>
Shmups handler forhelvede om pointsystemer!!!!!!!!!!!!!! Ikke om at gennemføre dem med uendelig credit. Har du set hvad der sker med din score hvis du continuer?

Så længe man hygger sig med at game, tror jeg ikke man skal bruge så meget krudt på at lege dommer over hvad der er "rigtigt" og "forkert", specielt ikke når det ikke giver mening. Det er fint at du bruger en masse krudt på at gå op i en score, men derfor kan andre jo godt gennemføre spillet med x antal continues for netop at gennemføre spillets "story", og være godt underholdt af dette. Sådan har jeg det fx selv. Jeg vil aldrig komme til at bruge flere hundrede timer på et eller andet random shmup spil, for at mestre det, og for at få et højt ligegyldigt tal. Så hellere bruge tiden på en masse forskellige spil, og en masse forskellige oplevelser.

Lidt som at gøre sig til dommer over om det er "rigtigt" at spille på MAME, om det er "rigtigt" at spille med en fladskærm i stedet for en CRT, om det er "rigtigt" at spille i widescreen i stedet for 4:3, om det er rigtigt at spille spil igennem på Easy, osv osv osv.
Synes nogle gange at folk bruger en masse krudt på at fortælle andre gamere hvordan de skal nyde deres spil, uden at tage højde for forskellighed, og de forskellige syn hvert person definere "hygge" med. Der er ikke kun ét facit, selvom det nogle gange virker til at visse personer prøver at trække den ned over hovedet på andre.

Så for at vende tilbage: Jeg er uenig med dig i følgende: "Shmups handler forhelvede om pointsystemer!!!!!!!!!!!!!!". Jeg mener at Shmups handler om at hygge sig på den måde man hygger sig mest. Det er jo i bund og grund computerspil og tidsfordriv for voksne mennsker vi snakker om... ikke noget vigtigt.
Spiller nu: Animal Soccer World
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/08-13 19:03 
Det har jo heller ikke noget at gøre med "rigtigt" eller "forkert". Det har noget at gøre med, at man skal have en oplevelse, som et mest på linje med det, udviklene havde tænkt. MAME er tilnærmet emulering. Det vil aldrig give præcis den samme oplevelse som original hardware. Fladskærme software-scalerer (ofte dårligt) og giver lag, og grafikken i spillene ser kun ud som det blev tegnet, hvis det vises i 4:3-format. Og shmups ER for det meste lavet med henblik på, at man skal jage en high score. Pointsystemerne udgør næsten altid en ret stor del af spillet.

Hvis du prøver at slå søm i med en ske, og jeg så foreslår, at du burde prøve med en hammer i stedet, har det jo ikke noget at gøre med, at det er "rigtigt". Det er bare et venligt bud på, hvordan oplevelsen kan blive mere i tråd med, hvordan søm var tiltænkt at skulle bruges. Jeg har intet imod, at du synes det er meget mere hyggeligt at bruge en ske.
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 18/08-13 19:24, rettet 18/08-13 19:25 
MAME, nej, den giver ikke PRÆCIS det samme, men er det folk som ikke går så højt op i netop dette ene spil, kan det for disse personer sikkert give en lige så god oplevelse. Igen en smagssag, som kommer an på hvad man er ude efter vil jeg mene.

Hvis man har det okay med at man kan risikere lidt lag (har ikke selv oplevet det, af hvad jeg lige kan huske p.t.) og hvis man har det helt fint med at grafikken bliver strukket lidt, for at give et større billede, så ser jeg igen ikke hvorfor at nogle mener at de har behov rette folk for at gøre dette. Det er jo en smagssag.

Ja, shmups er måske lavet til en highscore på en grillbar, men hvis man ikke vil bruge uendelige antal timer på at mestre et lille rumskib, så kan man få meget sjov og hygge ud af at gennemføre det med en masse continues. Ser bare ingen grund til hvorfor man absolut har et behov for at fortælle at andre "spiller forkert", fordi de spiller på en ANDEN måde.

Din sammenligning med at slå et søm i med en ske giver ikke nogen mening, eftersom den er så ekstrem. Som jeg ser det svarer det måske nærmere til at man skal bore nogle huller i skiftevis metal og træ, og man så blot borer samtlige huller med metalboret.

Det overordnede mål (at bore et hul) bliver gjort fint på denne måde, selvom det måske ville give et pænere finish med et træbor. Men hvis det er til noget "groft arbejde" (lægter, spær, what ever) og der så kommer en gut rendende og siger: "hey, husk at bruge et træbord når du borer i træ", så viser det at vedkommende ikke formår at betragte det store billede, men kun kan fokusere på den lille ting (at bore selve hullet).

Hvis man derimod skulle lave noget fint møbelsnedkeri, så kunne det være relevant at overveje at bruge et træbor, og så ville snakken være en hel anden.

Når man fører dette eksempel tilbage til shmup spillene, så skal man huske på at der sidder en røvful mennesker og hygger sig rigtig meget ved blot at spille "story" igennem. Det er ikke sikkert at disse hverken har tiden eller lysten til at bruge en masse krudt på netop et spil. Hvorfor skal man så begynde at fortælle at de spiller "forkert", når de ikke gør det? Det svarer til at fortælle tømreren at de huller han har boret i lægterne ikke kan bruges, fordi de er boret med et metal bor, hvor man samtidig demonstrerer at man ikke kan se det store billede, men kun interesserer sig for selve nichen at bore huller i træ - med træbor - Yep, det giver ingen mening.

Igen, der findes en masse måder at nyde spil på, og der er intet rigtigt og forkert - så der er faktisk heller ikke så meget at dømme.
Spiller nu: Animal Soccer World
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/08-13 19:47, rettet 18/08-13 19:47 
Min analogi giver faktisk en smule mening (til en forandring).

Hvis du banker søm i med en ske, får du oplevelsen af at banke et søm i. Og hvis du "gennemfører" en shmup ved at credit feede, får du den grafiske og lydmæssige oplevelse, som spillet kan til byde. Ikke rigtig andet.

Hvis du knalder sømmet i med en hammer, går det op for dig, hvor effektivt det kan gøres, og du får en langt mere kraftfuld oplevelse. På samme måde giver det en kæmpe stor glæde, hvis du sætter dig ind i spillets pointsystem og giver dig til at spille det som det var tiltænkt. Tingene giver pludselig meget mere mening, og du forstår, hvad det er, spillet vil. Når du først har indset, hvad det er for en oplevelse, spillet rent faktisk er beregnet på at skulle give dig, åbner det op for nogle lag af spilglæde, man ikke på nogen måde kan tilgå, hvis man ikke sætter sig ordentligt ind i tingene.
AV Intelligent Terminal
CamousCamousSkrevet 18/08-13 19:57 
Det er rigtigt at alle shooter har en score system. Men fra design udpunkt synes jeg at hvis de har en checkpoint system, altså man ryger tilbage hvergang man dør, så er de også designet for at give gamer der bare vil se slutningen en udfordring.

Tag R-Type for eksempel. Spillet er jo latterlig udfordrende selv hvis du har uendelig continues fordi den har en checkpoint system.

De fleste PC Engine shooters er designet på samme måde og nogle af dem er også meget udfordrende som Super Star Soldier og PC Denjin.

De giver mig udfordring og closure når jeg nu når slutningen så ved jeg at jeg kan smide den næste spil på.

Jeg har faktisk stadigvæk ikke formået at se selve sidste boss i Super Star. Spillet bliver bare sindsyg i den sidste bane. Og hvis man vil spille for score, jo, det er vel det Caravan mode er for, ikke?
nerosnerosSkrevet 18/08-13 19:59, rettet 18/08-13 20:27 
MAME og retrospil i 16:9 er en decideret dumhed indenfor gaming! Du vil ALDRIG lige meget hvad opnå den samme spilleoplevelse hvis man ikke spiller spillet som udviklerne havde tiltænkt! Det har intet med at lege dommer at gøre. Det er ren logik!
Bashful Neophyte
slk486slk486Skrevet 18/08-13 20:17 
Jeg er målløs over den her tråd. Damn :D
j/k
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 18/08-13 20:27 
@neros:
Jeg kan selv være temmelig strid når folk gør noget jeg ikke forstår, men den renhedssnak du argumenterer for neros er lige vild nok :)

Sagt på en anden måde, så håber jeg du ejer eller sparer op til arcadekabinettet, hvis du vil spille arcadespil for ellers kommer du da på ingen måde til at opleve spillene sådan som udviklerne har tænkt det. CRT, LCD, Plasma, 16:9, XRGB og tilføring af scanlines i et billede er alle grader af urenhed i princippet.

Og lige med arcadespil, så er de vel designet for at tjene penge. Det er vel også en væsentlig faktor i forhold til designvalg i forskellige shmups eksempelvis.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
nerosnerosSkrevet 18/08-13 20:31, rettet 18/08-13 20:32 
Ja de er designet for at tjene penge det er derfor de er svære at mestre.

Og selvfølgelig køber jeg et Candy Cab :-) Det har for mig altid handlet om at komme så tæt på de rigtige arkadespil som overhovedet muligt.

Til sidst..Jeg har en PVM ;-)
Bashful Neophyte
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 18/08-13 21:00 
Hvis det skal være ægte arcade for mig skal jeg betale for at spille, ellers er det ren wannabe :p

Folk nyder på hver deres måde. Det er hvad jeg har fået ud af at se folk speedrunne spil. Det er vildt dygtige og dedikerede mennesker der nyder på den måde.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
jaesjaesSkrevet 18/08-13 21:04, rettet 18/08-13 21:05 
Det behøver ikke være enten scores eller "bare" at gennemføre mht. shmups IMO - er en shmup designet til konsol fra start kan man lave fin udfordring, og have et godt score-system, med checkpoints/mulighed for at gemme mellem hver bane. Det vil så tit kræve at hver bane er lidt længere end en shmup til arcade, samt andre specifikke designvalg.

Llamasofts Space Giraffe har faktisk et ganske interessant hybridsystem jvf. progressions-problematikken - spillet gemmer automatisk når man kommer til en ny bane, *hvis* man har mindst tre liv. Det er et lidt hårdt system i det spil pga. sværhedsgraden senere i spillet, men idéen er god nok, og spillet er ikke så svært at det er umuligt (sagt af en der sidder semi-fast ca. halvvejs ;) )
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/08-13 22:04 
Nej, nej, nej....nej.

Normalt er jeg rimlig meget med på den sædvanelige "smag-og-behag-bølge". Men lige med hensyn til shmups kan jeg simpelthen ikke sluge den. Hvis man ikke engang overvejer at forsøge et 1cc bare en smule, er det sgu direkte respektløst. Det svarer lidt til at bunde en virkelig, virkelig god flaske vin, bare fordi man gerne vil have en kæp i øret. Det kan man altså ikke være bekendt :(
AV Intelligent Terminal
--Skrevet 18/08-13 23:44 
neros>
MAME og retrospil i 16:9 er en decideret dumhed indenfor gaming! Du vil ALDRIG lige meget hvad opnå den samme spilleoplevelse hvis man ikke spiller spillet som udviklerne havde tiltænkt! Det har intet med at lege dommer at gøre. Det er ren logik!

Vi lader den ligge. Det er lige netop dette vrøvl jeg tænker på, vedr. at være snæversynet.
Spiller nu: Animal Soccer World
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/08-13 00:51, rettet 19/08-13 01:42 
Lige den med at strække 4:3 til 16:9 fatter jeg intet af. Cirkler bliver jo til ellipser, og kvadrater bliver til rektangler. Det kan man da umuligt holde ud at se på? Det er ikke for at være stædig eller Hr. Modsat, at jeg skriver det. Jeg forstår virkelig, virkelig ikke hvordan man kan have det okay med at voldtage billedet på den måde.

MAME kan jeg til en vis grad forstå. Det er lidt som en elskovsdukke til dem, der ikke kan få sex. Det' jo fair nok.

Hvis folk så bare ville holde op med at lave alle de der afskyelige MAME-kabinetter. Det er sgu lidt creepy, når de giver dukken tøj og sminke på.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/08-13 01:03 
Hah! :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/08-13 02:28, rettet 19/08-13 02:29 
KillerBean2>
Lige den med at strække 4:3 til 16:9 fatter jeg intet af. Cirkler bliver jo til ellipser, og kvadrater bliver til rektangler. Det kan man da umuligt holde ud at se på? Det er ikke for at være stædig eller Hr. Modsat, at jeg skriver det. Jeg forstår virkelig, virkelig ikke hvordan man kan have det okay med at voldtage billedet på den måde.

MAME kan jeg til en vis grad forstå. Det er lidt som en elskovsdukke til dem, der ikke kan få sex. Det' jo fair nok.

Hvis folk så bare ville holde op med at lave alle de der afskyelige MAME-kabinetter. Det er sgu lidt creepy, når de giver dukken tøj og sminke på.

Der tabte du godt nok hovedet der. Ved ikke om der er for meget rødvin til aften? Eller om den lorte holdning er sandt i dit hovedet?
Har selv bygget et MAME arcade er mange grunde. Dog er din grund langt fra hvad der fik mig i gang med det projekt.
Ved ikke om du har venner?
Men det er pisse sjovt at spille alle de gammel spil fra grillbaren , hjemme hos sig selv med masser af øl. (før en god bytur) Den blev bygget langt fra kun til mig selv.
Har følt med i hele tråden, nogle af jer skulle skamme jer.
Er så retarderede at høre på at der er KUN MIN måde at samle/spille på som er den rigtige.

Jeg er hardcore CIB SNES samler, kunne aldrig finde på at svine folk til, hvis de ikke samlet på CIB snes spil.
Kan fuld forstår cart snes only samler... da det andet bliver hurtig dyrt.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
dRxLdRxLSkrevet 19/08-13 02:46 
Mame kabinet er stadig teknisk set tyveri, så det er måske noget man bør gå lidt stille med?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
FancyPantsFancyPantsSkrevet 19/08-13 02:52 
ChronoSousa>
Jeg er hardcore CIB SNES samler, kunne aldrig finde på at svine folk til, hvis de ikke samlet på CIB snes spil.
Kan fuld forstår cart snes only samler... da det andet bliver hurtig dyrt.

Eller folk der har det fint med at købe klassikere der er digitalt portet til nyere maskiner :P

Kunne også godt finde på at bygge mig et MAME kabinet engang, medmindre jeg pludselig bliver så heldig at pladsen (og ikke mindst økonomien!) er der til at købe et candy cab og en lastbil fuld af PCB'ere og gøgl.
Om MAME roms er direkte piratkopiering eller ej kan jeg heller ikke bruge til så forfærdelig meget, når der oftest vil være tale om tabt fortjeneste hos en fedtegreve på Ebay, og ikke hos udvikleren/distributøren selv. (der sikkert også kunne tjene fornuftige penge på at indføre/genindføre en e-shop til .ROM filerne)

- Jeg kan fint gå på kompromis med rigtig mange ting, og jeg håber da ikke at jeg f.eks. skal kaldes mindre bilglad bare fordi jeg kører i en Skoda Felicia frem for en Porsche 911, så længe jeg ikke render rundt og påstår at det er én og samme ting :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/08-13 03:25, rettet 19/08-13 03:28 
dRxL>
Mame kabinet er stadig teknisk set tyveri, så det er måske noget man bør gå lidt stille med?

Jeg tror der er mange der ikke tænker over at MAME er piratkopiering fordi det er så mainstream. Så vidt jeg husker er emulering kun lovligt så længe man ejer spil + evt system i forvejen. Og har man punget ud for sine arcade-spil på print giver det ikke så meget mening at man ikke også har en supergun eller kabinet så man kan spille dem, frem for en emuleret udgave. Jeg vil tro at 99% af alle der bruger MAME bruger det til piratkopiering :)

ChronoSoUSA> Killer Bean har mange venner :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
NaieraNaieraSkrevet 19/08-13 03:49 
99,9999%
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
nerosnerosSkrevet 19/08-13 07:31, rettet 19/08-13 08:02 
m1chelsen>
Vi lader den ligge. Det er lige netop dette vrøvl jeg tænker på, vedr. at være snæversynet.

Du kalder det snæversynet jeg kalder det logik !

Hvordan kan modstand mod pirateri være snæversynet?
Bashful Neophyte
slk486slk486Skrevet 19/08-13 08:53 
Jeg er sgu glad for mame! Hold kæft hvor ville mine PCB'er have været dyre, hvis det ikke var for ROM'er :)
j/k
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 19/08-13 08:54 
ChronoSousa>
Der tabte du godt nok hovedet der. Ved ikke om der er for meget rødvin til aften? Eller om den lorte holdning er sandt i dit hovedet?
Har selv bygget et MAME arcade er mange grunde. Dog er din grund langt fra hvad der fik mig i gang med det projekt.

Du strækker simpelthen alt ud i 16:9, og bruger kun composite? Samtidig forstår du ikke de elitære snobber der ikke gider pal spil i 50 Hz?

Nyd nu bare dine spil og loppefund, men forvent ikke at snak om pirateri før bytur og hardcore Pal-samleri giver street credit :)
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
nerosnerosSkrevet 19/08-13 09:45 
slk486>
Jeg er sgu glad for mame! Hold kæft hvor ville mine PCB'er have været dyre, hvis det ikke var for ROM'er :)

Man kan også bare bruge youtube og se på de spil folk uploader og fremviser af deres PCB'er ;-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 19/08-13 10:44 
Det er vel rigtigt nok at score-systemet ikke er så betydningsfuldt i de fleste PC Engine shooters. Her handler det mest om bare at overleve, som i de fleste arcade shooters fra 80'erne. Tager du f.eks. 1943, har du næsten altid præcis samme score hvis du gennemfører det.
Men op gennem 90'erne blev der lavet flere shooters med behov for at adskille sig fra de foregående, og derfor også med større fokus på at opdele de gode fra de mindre gode på high score listen. Klassikeren er hvis du gennemfører en bane med bomber i stock, får du en meget højere bonus.
På den måde, giver det klar mening hvad Neros siger. Hvis du lærer at bombe gennem de mønstre hos en boss, du ikke kan klare, kan du måske overleve, men du får aldrig en bedre score. Spiller du for score, tvinger du dig selv til at lære de sektioner, du ellers ikke kan klare.

Forskellen kommer dog først rigtigt i midt-sen 90'erne, hvor scoring-mekanismerne går fra den klassiske medal-chain, til at være meget mere unikke, og en central del i spillet, her skiller Cave's spil sig jo tydeligt ud, og mange af deres spil er bygget op 100% omkring risk-vs-reward elementet i at gøre brug af forskellige teknikker til at hæve ens score. Ja, man kan have det ganske sjovt ved kun at spille for at undgå skudene, men så overser du mindst halvdelen af hvad spillet reelt er, og så kan man i hvert fald sagtens tillade sig at sige at man "spiller spillet forkert".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 19/08-13 11:10 
ChronoSousa>
KillerBean2>
MAME kan jeg til en vis grad forstå. Det er lidt som en elskovsdukke til dem, der ikke kan få sex. Det' jo fair nok.

Hvis folk så bare ville holde op med at lave alle de der afskyelige MAME-kabinetter. Det er sgu lidt creepy, når de giver dukken tøj og sminke på.

Der tabte du godt nok hovedet der. Ved ikke om der er for meget rødvin til aften? Eller om den lorte holdning er sandt i dit hovedet?
Har selv bygget et MAME arcade er mange grunde. Dog er din grund langt fra hvad der fik mig i gang med det projekt.
Ved ikke om du har venner?
Men det er pisse sjovt at spille alle de gammel spil fra grillbaren , hjemme hos sig selv med masser af øl. (før en god bytur) Den blev bygget langt fra kun til mig selv.

Jeg kan ikke se noget i din udtalelse, der modstrider det KB skriver?
Du vil gerne spille "alle de gammel spil fra grillbaren", men fordi du ikke kan finde / har råd til / kan finde ud af det originale arcade-hardware, vælger du at hente piratkopier af spillene, som du spiller i stedet.
Det er jo præcis det han skriver? Det er en erstatning til dem der ikke kan få den ægte vare, og han siger han synes det er fair nok, så lad være med at føle dig provokeret.

Jeg må også skrive mig op på listen over dem der heller ikke forstår MAME-kabinetter. Hvis man bevidst har taget valget at spille PC-emulerede piratkopier af den ægte vare, hvorfor så gå gennem besværet med at stille det op i et arkadekabinet, og prøve at få det til at ligne den ægte vare, når det stadig ikke er det? Hvorfor ikke bare købe den ægte vare til at starte med? Hans analogi giver perfekt mening.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
137 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig