X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Quake


Svar
SumezSumezSkrevet 11/10-11 12:59, rettet 12/10-11 00:24 
IMO super-interessant artikel fra 1UP omkring Quake's indflydelse og tilblivelsen af spillet.

Mange af tingene ved man jo godt, især hvis man har rodet lidt med spiludvikling, og nogle af historierne har man nok hørt før i lignende artikler, men samlet set synes jeg det giver et virkelig spændende indblik i visionerne blandt spillets udviklingshold, og mange af de idéer der blev droppet undervejs.

Måske ikke nogen overraskelse, men jeg synes det er interessant at de havde en masse originale idéer til en spændende fantasy setting med melee kamp og helt nye spil mekanikker, der til sidst blev droppet til fordel for en improviseret fodnote og Doom-våben. Især i forhold til at Quake efter min mening stadig har noget af det mest solide actionbaserede FPS-gameplay, der sidenhen er gået i glemmebogen til fordel for avanceret AI, realisme og snige-taktikker.
Jeg synes også Romero, der normalt kun får skældud i den slags artikler, viser sig som en spildesigner med rigtig gode idéer og idealer.

http://www.1up.com/features/why-quake-changed-games-forever
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
enfenenfenSkrevet 11/10-11 21:08, rettet 11/10-11 21:09 
Nu har jeg ikke fået læst artiklen igennem endnu (men skal). Men jeg kan da huske, tilbage før Quake udkom, at id Software talte om, at man skulle rende rundt med en 'Thors hammer' i stedet for skydevåben.

PS.
Artiklen starter på side 6, så I skal lige bladre tilbage :)
What is the Matrix?
nerosnerosSkrevet 11/10-11 21:24 
Var Quake 2 godt? Nåede aldrig at spille det.
Bashful Neophyte
enfenenfenSkrevet 11/10-11 21:48 
Singleplayer var ok, men multiplayer kunne ikke efter min mening matche Quake (QW) på nogen måde. Jeg fortsatte med at spille QW, og gør det også i dag en gang imellem.
What is the Matrix?
TheDukeTheDukeSkrevet 11/10-11 21:49, rettet 11/10-11 21:51 
Der var uenighed mellem Romero og resten af iD om hvilken retning Quake skulle gå i. Det er derfor det er så stilforvirret mellem dark fantasy og sci-fi.

Quake 2 var udemærket dengang, jeg husker især multiplayerdelen som fremragende. Dog har jeg spillet det i single-player her for et pår måneder siden og den del virker ret primitiv nu. De patchede det så man kunne se hvad våben modstanderen havde i DM, så vidt jeg ved var det første gang man rent faktisk kunne se dem holde den rigtige våbenmodel, før det blev det bare vist med en icon over spillerens hoved. Det er den slags ting man tager så meget for givet nu, at det er svært at forestille sig at det ikke altid var sådan :)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/10-11 23:55 
neros>
Var Quake 2 godt? Nåede aldrig at spille det.

Det var noget af det vildeste man kunne få fat i da jeg begyndte at interessere mig for PC-spil, så jeg har gennemført det en del gange. Jeg må dog indrømme, at det ikke er ældet så godt. Som en ægte iD-titel solgte det mest pga. at det var teknisk imponerende. Sonic Mayhem soundtrack'et er rimelig godt, men ikke nær så atmosfærisk som det, Trent Reznor lavede til 1'eren. Våbnene er fede. Jeg savner virkelig de der overdrevne våben, man altid fik i de gamle FPS'er.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 12/10-11 00:26, rettet 12/10-11 09:51 
TheDuke>
Der var uenighed mellem Romero og resten af iD om hvilken retning Quake skulle gå i. Det er derfor det er så stilforvirret mellem dark fantasy og sci-fi.

Ærgerligt det så var sci-fi delen der vandt i efterfølgerne.
Som jeg også nævnte i RAGE-tråden, har jeg dog læst rygter om at flere hos Id har ønsker om at vende tilbage til de Lovecraft-inspirerede rødder i 5'eren. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 12/10-11 09:46, rettet 12/10-11 09:47 
Jeg husker ihvertfald at jeg var temmelig vild med Quake det første spil. Tror den der fantasy vs Sci-fi stil slog ret hårdt igennem hos mig, og så var fjenderne super fede. Husker især man fik den der grenade launcher i starten til at nedlægge zombierne ;-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 12/10-11 09:52, rettet 12/10-11 09:52 
Ja, Quakes grenade launcher er stadig en af de bedste - *FLOMP*dunk-dunk-dunk-dunk... :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 12/10-11 10:13 
lol ja !
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 03/07-16 20:22 
MachineGames, udviklerne af det nye Wolfenstein, har lavet en ny, gratis Quake-episode i anledning af spillets 20-års fødselsdag.

Siden det hedder Episode 5 og ligger på Bethesdas servere, går jeg ud fra, at det skal ses som semi-officielt.

http://www.eurogamer.net/articles/2016-06-24-wolfenstein-the-new-order-developer-makes-new-quake-episode
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig