X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Realistiske platformspil


Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/07-11 19:57 
Diskutér.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 12/07-11 19:57 
Jeg kigger lige med her!
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
jaesjaesSkrevet 12/07-11 20:09 
Findes ikke, og vi får dem aldrig at se.
OlimarOlimarSkrevet 12/07-11 20:21 
Super mario, hvem siger ikke de ting man ser, sker efter de solide antal svampe han indtager :D
nerosnerosSkrevet 12/07-11 20:21 
Love it!
Bashful Neophyte
spectrespectreSkrevet 12/07-11 21:55 
Another World, Prince of persia og flashback er hvad jeg lige forbinder med realistisk platformer?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
HankyHankySkrevet 12/07-11 22:19 
Mit bedste bud må være Tryrush Deppy!
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 12/07-11 22:26, rettet 12/07-11 22:26 
platformer spil startet sammen med 3d konsolrene. som mario 64 crash bandicoot. conker. banjo kazooie OSV.

Nes spil som mario (OSV) var side scrolling

som jeg ser det
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
nerosnerosSkrevet 12/07-11 22:27 
Kan vi egentlig få en rigtig beskrivelse på hvad platformspil er?
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 12/07-11 22:32 
Super Mario på NES er lige så meget sidescroller som Super Mario Galaxy er TPS :D
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 12/07-11 22:32 
ChronoSousa>
platformer spil startet sammen med 3d konsolrene. som mario 64 crash bandicoot. conker. banjo kazooie OSV.

Nes spil som mario (OSV) var side scrolling

som jeg ser det

Er der andre genrer der ikke findes i 2d efter din mening? :P
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
Alf81Alf81Skrevet 12/07-11 22:54 
Hahaha... Så før 3D eksisterede der kun genren "sidescrolling"? Den er jeg fandme med på! :D
Ting om dét og pis.
nerosnerosSkrevet 12/07-11 23:06 
Sidder lidt og kikker over på hylden fyldt med sidescrollers :D
Bashful Neophyte
GreaseballGreaseballSkrevet 12/07-11 23:10 
Hvad så med de gamle bil spil som også var 2D.. er det så Frontscrollers? ;)
Alf81Alf81Skrevet 12/07-11 23:11, rettet 12/07-11 23:14 
neros>
Sidder lidt og kikker over på hylden fyldt med sidescrollers :D

Haha... Ja! "Endnu en sidescroller. Denne gang styrer man et fly." :D

Jeg er pisse ligeglad. Jeg synes også alt 2D er sidescrollers, fra nu af! :D

EDIT:

Og spil som Super Cars til Amiga og i den dur er all-around-scrollers. Ligeglad med pisset - det er en scroller.
Ting om dét og pis.
ChronoChronoSkrevet 12/07-11 23:14 
En hurtig top 3:
Blackthorne (Blackhawk) - spil det for at affyre en shotgun med én hånd - bagud. Okay, lige det element er ikke så realistisk igen.
Super Metroid - måske ikke realistisk i dag, men i fremtiden vil der være rumpirater overalt. Bare vent og se.
Limbo - flot stemning og solide puzzles. En fremtidig klassiker.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
HankyHankySkrevet 12/07-11 23:39 
Bam! - og topic blev ufrivilligt morsomt :D (sorry, seriøst!)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
DarkbeatDarkbeatSkrevet 13/07-11 02:00 
White Men Can't Jump til Atari Jaguar.

http://youtu.be/DTlBTy1HKAI
ElgenElgenSkrevet 13/07-11 05:56, rettet 13/07-11 11:32 
Tempest (2K) er vel hverken 3D eller sidescroller?!
Same goes for Pong, MissileCommand, Gyruss osv. };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
spectrespectreSkrevet 13/07-11 06:26 
Pong er vel en side-to-side scroller?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
nerosnerosSkrevet 13/07-11 07:36 
Alf81>
Og spil som Super Cars til Amiga og i den dur er all-around-scrollers. Ligeglad med pisset - det er en scroller.

Ahahaha! Nej Super Cars er da en sandkasse scroller.

Undskyld jeg kunne ikke lade være. Platheden har ingen grænser her om morgenen.

Tilbage til topic. Jeg har ikke prøvet det, men The Lion King ville være mit bud på et realistisk platformsspil.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 13/07-11 08:29 
Ja, det er også ca. sådan jeg husker savannen fra alle mine turer til Afrika:

Realistiske platformspil

Realistiske platformspil
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 13/07-11 08:39 
Platforming er en stor del af Tomb Raider spillene og selvom jeg ikke vil gå så langt at kalde dem deciderede platforming spil, så er det ikke langt fra.
SumezSumezSkrevet 13/07-11 09:36 
Det er jo også det element, Tomb Raider har arvet fra Prince of Persia-spillene, så det er vel det der kommer tættest på (de spil, 1up nævnte)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 13/07-11 09:52, rettet 13/07-11 12:20 
Kristensen>
ChronoSousa>
platformer spil startet sammen med 3d konsolrene. som mario 64 crash bandicoot. conker. banjo kazooie OSV.

Nes spil som mario (OSV) var side scrolling

som jeg ser det

Er der andre genrer der ikke findes i 2d efter din mening? :P

Skal du spørge om det?
selvfølgelig ikke. (EDIT skulle være "ikke" på)

shot'em
rpg
action rpg
sport spil
Skal jeg gå vider?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
HankyHankySkrevet 13/07-11 09:55 
Wow, hold nu.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 13/07-11 10:58 
ChronoSousa>
Skal jeg gå vider?

Gerne, men helst kun hvis du kan toppe dit første indlæg i tråden for indtil videre er det årets sjoveste indlæg på P:R!
Go side scrolling Sovsa go!

Jeg ville selv nævnve Pitfall, men det er jo også en del af side srolling genren... :p
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
ChronoChronoSkrevet 13/07-11 11:04 
Jeg synes vi skal tilbage til topic som jo egentlig kunne have være ganske interessant :-)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 13/07-11 11:07, rettet 13/07-11 11:08 
Kunne det så ikke være en god idé at definere realistisk i denne sammenhæng? Ellers er der jo ingen bud der giver mening indtil nu :)

Og BTW så synes jeg faktisk Pitfall er forholdsvis realistisk.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 13/07-11 11:16 
Mit indlæg var seriøs , og stadig er.
Jeg ser intet sjovt i det, og at kalde alle 2d sidescroller var dig ikke mig.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 13/07-11 11:54 
Jamen, er du så ikke flink at uddybe dine genredefinitioner, om ikke andet så i en dedikeret tråd? :) For det du siger indtil nu minder mig mest af alt om et citat fra Rounders:

"Listen, here's the thing. If you can't spot the sucker in the first half hour at the table, then you ARE the sucker."
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
SumezSumezSkrevet 13/07-11 11:55 
Men at platformsspil ikke findes i 2D? Det er i sig selv absurd, når hele genren er opstået via en række kendte 2D-spil fra starten af 80'erne - at gå videre og påstå at rpg, shoot'em ups og sportsspil ikke findes i 2D er så endnu mere absurd, og jeg forstår slet ikke baggrunden for det, jeg må indrømme at jeg aldrig har hørt noget lignende. Din egen avatar er hovedpersonen fra et meget 2-dimensionalt RPG.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Alf81Alf81Skrevet 13/07-11 12:15, rettet 13/07-11 12:19 
Selvom man ikke altid kan stole på Wikipedia, så synes jeg måske dette er en nogenlunde definition:

http://en.wikipedia.org/wiki/Platform_game
Ting om dét og pis.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 13/07-11 12:19 
Har edit mit indlæg længer oppe ^^

skrev lidt for hurtig da jeg sad og arbejdet med mine UGC :D

Den lille liste af spil jeg skrev var spil som jeg ikke så som sidescroller spil, Da folk havde det sjovt med at få det til at se ud som om jeg sagde alle 2d spil var sidescroller.


platformer spil tog rigtig fat da 3d kom, som jeg ser det.
Det er svært at sætte en grænse i de 2d spil.
Hoppe på platform . gør det til et platformer spil?
hvad er contra så? eller wonderboy 3? er de shot'em up og action rpg eller hoppe på platform spil?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
Alf81Alf81Skrevet 13/07-11 12:24 
Der er altså ret mange andre 2D-spil hvor skærmen ruller mod den ene side, uden at det har noget som helst at gøre med platformgenren.
Ting om dét og pis.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 13/07-11 12:30 
Hvad ser du som platform spil?

Ikke navet på spillet. men hvad spillet SKAL gå ud på før det kommer i den kasse?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
Alf81Alf81Skrevet 13/07-11 12:33, rettet 13/07-11 14:39 
Altså, jeg linkede til noget, bare lidt længere oppe, som jeg synes siger det meget godt.

"A platform game (or platformer) is a video game characterized by requiring the player to jump to and from suspended platforms or over obstacles (jumping puzzles). It must be possible to control these jumps and to fall from platforms or miss jumps."

EDIT:

Noget helt andet er, at jeg synes man skal lade være med at hænge sig så meget i genredefinitioner. Nu nævner du jo' eksempelvis Contra og Wonderboy III. Om man kalder Contra et action-platformer eller run'n'gun er mig ligemeget. Om man kalder Wonderboy III for et action-adventure, sidescrolling-platform-adventure eller whatever, er mig også ret underordnet. "Sidescroller" er bare en uhyggelig løs betegnelse :)
Ting om dét og pis.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 13/07-11 12:42, rettet 13/07-11 12:43 
Tak, lige præsis derfor det gør det svært...
Er også sikker på at det er derfor kongen ville lave dette indlæg. Da beat em' up eller rpg ville ta 2min før alle var enig.

Der er spil som har hoppe på platform + action eller rpg eller noget andet i sig :) hvor skal de under?

contra er shot em' up eller platform? jeg ville sige shot em'up.

Hvad med mega man? der er vi henne i platform ikk'? selv om der er meget action/skyde i
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 13/07-11 12:57 
Alf81>
Altså, jeg linkede til noget, bare lidt længere oppe, som jeg synes siger det meget godt.

"A platform game (or platformer) is a video game characterized by requiring the player to jump to and from suspended platforms or over obstacles (jumping puzzles). It must be possible to control these jumps and to fall from platforms or miss jumps."

EDIT:

Noget helt andet er, at jeg synes man skal lade være med at hænge sig så meget i genredefinitioner. Nu nævner du jo' eksempelvis Contra og Wonderboy III. Om man kalder Contra et action-platformer eller run'n'gun er mig ligemeget. Om man kalder Wonderboy III for et action-adventure, sidescrolling-platform-adventure eller whatever, er mig også ret underordnet. "Sidescroller" er bare en uhyggelig løs definition :)

Er sikker på du finde dette problem inde for musik også :D (house/trance/techno/)
Jeg er ikke selv perfekt og siger selv nogle gange platform til nes mario og andre gange sidscrolling.
Men skulle jeg ta en beslutning som konge spørg om. holder jeg på mario 64 og banjo er mine kasse for "rigtige" platformer spil.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
Alf81Alf81Skrevet 13/07-11 12:58 
Dem ville jeg, helt enkelt, kalde 3D-platformere.
Ting om dét og pis.
KTCKTCSkrevet 13/07-11 13:23, rettet 13/07-11 13:23 
Jeg kan ikke helt beslutte mig for om jeg skal grine eller græde...

Sidescrolling bør ses som et tillægsord. Om jeg spiller Super Mario Bros., som er sidescrollende, eller Mario Bros., som er ikke er sidescrollende, er da bedøvende ligegyldigt i forhold til genren, som jeg ser det.

I det hele taget synes jeg det virker som om der er nogen, som er 2D-blinde, og det er sørgeligt og synd, når en del genrer stadig fungerer bedst i 2D, hvor man ikke skal kæmpe med kamerastyring, inverteret styring og andet ondskab, som blev introduceret med 3D.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
spectrespectreSkrevet 13/07-11 13:24 
ChronoSousa>
contra er shot em' up eller platform? jeg ville sige shot em'up.

Hvad med mega man? der er vi henne i platform ikk'? selv om der er meget action/skyde i

som der blev sagt længere oppe så skal man ikke hænge sig for meget i genre definitioner, men Contra er, som tidligere sagt, en action platformer eller run'n gun. Det er ikke shoot 'em up. Vil sætte mega man, metal slug osv. i samme kategori.

Mario64, jumping flash osv. ville jeg også kalde 3D-platformer
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 13/07-11 13:33 
Jeg er ude. :)

Bliver alt alt for teknisk og nørdet.
kan se jeg skulle havde hold min mening for mig selv :P

Håbet på en fin snak om platformer spil i steden går der kamp i at rette på mit mario 64 platformer spil :D
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 13/07-11 14:00, rettet 13/07-11 14:05 
ChronoSousa>
platformer spil tog rigtig fat da 3d kom, som jeg ser det.

"Som jeg ser det", døde platformgenren faktisk mere eller mindre med 3D-invasionen.
Før 32-bit konsollerne, var platformspil nok en af de mest populære genrer overhovedet (hvis ikke DEN mest populære), og da Mario 64 derefter viste vejen for hvordan 3D-platformspil burde laves, medførte det et følge af mere eller mindre interessante spil fra samme generation, som Banjo-Kazooie, Rayman 2, Spyro, osv., omend slet ikke i samme omfang som 2D-platformspillene fra før midten af 90'erne, der bød på serier som Mario, Sonic, Commander Keen, Wonderboy, Superfrog, Mega Man, Bubble Bobble, Metroid, Castlevania, Jazz Jackrabbit, etc. bare for at nævne et meget lille udsnit!

Fra og med PlayStation 2-generationen var selv 3D-platformere også henvist til bagsædet, populære franchises blev overtaget af mindre talentfulde hold, og der er sidenhen kun dukket enkelte rigtig interessante titler frem, som Jak & Daxter, Ratchet & Clank, og selvfølgelig Mario Galaxy. Faktisk bliver der nok i dag stadig lavet flere 2D-platformspil i kraft af de håndholdte systemers popularitet.

Det er svært at sætte en grænse i de 2d spil.
Hoppe på platform . gør det til et platformer spil?
hvad er contra så? eller wonderboy 3? er de shot'em up og action rpg eller hoppe på platform spil?

Jeg synes ikke det er svært overhovedet. Et 2D-spil der går ud på en figur der hopper rundt på platforme er et platformsspil, det er et af de nemmeste genrer at definere.
Spil som Contra og Metal Slug er teknisk set også platformsspil, da man hopper rundt på platforme, men den type platformsspil betegnes ofte som "run'n'gun", hvilket bedst kan betegnes som en krydsning mellem shoot'em ups og platfromsspil, da fokus er mere på at skyde og undgå skud, end at hoppe rundt og evt. udforske. (spil som ikari warriors og commando betegnes dog også tit som run'n'gun)

Men mange moderne 3d-platformsspil blander mange andre elementer - se f.eks. udviklingen af Jak-serien, og det bliver generelt sværere og sværere at smide genre-mærker på spil, alt er jo nærmest "action adventure" nu om dage.


Jeg har iøvrigt heller ikke noget problem med at betegne Contra som et shoot'em up, da det besidder så meget fra den genre, men andre folk er mere genre-perfide, og accepterer kun den rene shooter, hvor man bevæger sig med en konstant fart.
Der er heller ikke noget galt, som sådan, i at kalde 2D-Mario for en "sidescroller", du siger bare ikke særlig meget ved det, da alle 2D-spil som ikke foregår på én fast skærm, typisk betegnes som sidescrollers.
Og hvad med Donkey Kong? Eller Bubble Bobble? De er platformsspil, og scroller ingen steder.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 13/07-11 14:10 
Bubble Bobble scroller opad når man kommer til en ny bane ;)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 02/05-14 21:19 
bump
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkbeatDarkbeatSkrevet 02/05-14 21:32 
Jeg er lidt ærgelig over at der aldrig blev lavet en Super Mario Bros: The Movie: The Game der ligesom Street Fighter, havde pre-renderede characters.
nerosnerosSkrevet 02/05-14 22:21, rettet 02/05-14 22:24 
Kouichi Yotsui's Osman: Cannon Dancer! Mere realistisk bliver det vel ikke..
Bashful Neophyte
SonicSonicSkrevet 02/05-14 22:54 
Realisme og platform kommer forhåbentligt aldrig til at mikse sammen!
Parental Advisory: Explicit Lyrics
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig