X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Jeres hjemmebryg (P:R homebrew)


249 emne(r).
1 2 3 4 5 > »

Svar
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/05-11 14:16, rettet 08/08-11 13:09 
Kunne ikke lige finde en gammel tråd om emnet, så here goes..

Som jeg kort nævnte i hvad-har-du-lavet-i-dag-daaaawg-tråden, så har jeg kastet mig over at lave et primitivt SænkeSlagskibe-spil til Sega Master System. Det foregår med Assembly. Men på trods af at jeg før har brugt dette lange-løg fremkaldende sprog til at kode mindre ting (industristyring), har jeg aldrig før prøvet at lavet et spil helt fra bunden af... Så det går lidt langsomt. Og min kode er sikkert rædsom og uoptimeret. Men det er sgu meget hyggeligt at sidde og rode med :)

Når man starter spillet, får man en "aircraft carrier" at flytte rundt på:
Jeres hjemmebryg (P:R homebrew)

De forskellige skibe kan flyttes rundt, roteres og placeres på spillepladen. Den seneste stump kode, jeg har fået lavet, er den, som sørger for, at man ikke kan plante skibe oven i hinanden:
Jeres hjemmebryg (P:R homebrew)

Når alle skibene er placeret, kører en lille testfunktion, som tegner indholdet af spillepladen i toppen af skærmen. Det var nødvendigt for mig at teste på den måde, da den "rigtige" spilleplade er usynlig for brugeren:
Jeres hjemmebryg (P:R homebrew)

Nu skal jeg så igang med den "kunstige intelligens", Dvs. den del af koden, der planter modstanderens skibe korrekt på dennes usynlige spilleplade. Det skal nok gå hen og blive langhårret :D

Og ja.. jeg koder sådan lidt på slump. Det går fint indtil videre, da det er et meget liniært og simpelt spil. Jeg betragter det mest som en omgang leg-og-lær. Flow charts, pseudo-kode og den slags venter jeg med, til jeg går igang med større projekter ;)

Andre, der har været igang med at brygge noget sjovt sammen til en konsol eller to?

Hvordan var feks. med det der Dr.Laks-spil til Drømmekarsten?
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/05-11 15:01 
Kan det køre på original hardware nu? Må man prøve? :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/05-11 15:10, rettet 07/05-11 15:12 
Jeg ved faktisk ikke, om det kan køre på en rigtig SMS. Det er ikke et specielt timing-afhængigt stykke software, så det burde vel egentlig køre fint, men man ved aldrig.

Jeg kan godt sende dig filen, men så må du bare love, at du ikke smider den på nettet, så en eller anden hat tror, at det er noget officielt :/
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/05-11 15:15 
Selvfølgelig gør jeg ikke det :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/05-11 15:17, rettet 07/05-11 15:19 
I know, men jeg bliver sgu nødt til at være sikker ;)

Hermed sendt til din eMail.
AV Intelligent Terminal
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 07/05-11 15:20 
ohh det minder mig om, alle de timer jeg brugte i "RPG maker" :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/05-11 15:32 
Virker helt fint :)

Jeres hjemmebryg (P:R homebrew)

Hvis Gmail er med på den er jeg ved at sende en .MP4 hvor du kan se det køre :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/05-11 15:38 
Haha, super cool :D

Jeg kan vist desværre kun modtage filer på højst 5MB på min mail :/
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/05-11 15:54 
ChronoSousa>
ohh det minder mig om, alle de timer jeg brugte i "RPG maker" :)

Fik du lavet noget brugbart? :)

Før jeg begyndt at beskæftige mig med programmering, brugte jeg en del tid på Game Maker. Jeg stødte dog hurtigt på nogle designønsker, som kun kunne udleves, hvis jeg alligevel lærte at skive C-kode.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/05-11 16:02 
Killer Bean 2>
Haha, super cool :D

Jeg kan vist desværre kun modtage filer på højst 5MB på min mail :/

Så sender jeg den over skype på et tidspunkt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/05-11 16:45, rettet 07/05-11 16:45 
Nu fik jeg også lige bestilt mig et Everdrive kort.
Det er meget rart at kunne teste på den ægte vare :)
AV Intelligent Terminal
ChronoChronoSkrevet 07/05-11 16:46 
Det er da lidt blæret der der! Når du er færdig må du lige udgive koden også :-)

Hold endelig tråden opdateret med dine fremskridt.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/05-11 17:16 
Chrono>
Når du er færdig må du lige udgive koden også :-)

Det kan du tro. Jeg har også tænkt mig at posten den på smspower.org. De har en del folk som koder til maskinen, så de kan forhåbenligt hjælpe mig med at gøre den lidt mere strømlinet :)

Chrono>
Hold endelig tråden opdateret med dine fremskridt.

Will do :)
AV Intelligent Terminal
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 07/05-11 21:52 
KB:
hehe, ja men mine venner gad ikke spille i gemmen mit epic quest spil :( piv piv.

de var ikke store rpg fan :D
(kunne være sjovt hvis jeg kan finde det gammel memory card)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 09/05-11 08:02 
Jeg ved ikke om det tæller som "homebrew" når man bruger officielle udviklingsværktøjer, men jeg arbejder pt. på en simpel shooter til Xbox 360 via XNA/C#/.NET. Kan ikke vise så meget fra den, da jeg pt. bruger placeholder grafik fra hhv. EspGaluda, ESP.Ra.De og Mario RPG :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 09/05-11 19:39 
Jeg programmerede et Find Fem Fejl spil til Nintendo DS for et par år siden...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/05-11 18:08 
Det er vel egentlig lidt ligegyldigt med de her shots, da det er noget, enhver kan strikke sammen i Paint på 2 sek. men i får dem sgu alligevel :D

Jeres hjemmebryg (P:R homebrew)

Nu har jeg brugt en del tid på at dele koden op i mindre filer og flæske kommentarerne lidt ud, så de giver mere mening. Der er kommet en hvid kant rundt om "arenaen", og det er nu lykkedes for mig, at få programmet til at placere fjendens skibe pseudo-tilfældigt på fjendens spilleplade. Jeg har dog ikke endnu fået lavet det, så skibene ikke kan placeres oven i hinanden. Men da de store skibe placeres først og har god plads, regner jeg ikke med, at det bliver så svært at ordne... håber jeg. Fjendens skibe bliver tegnet af en grim og uelegant testfunktion, men det er vel også okay, når den ikke skal med i den endelige kode.
AV Intelligent Terminal
HeroldHeroldSkrevet 12/05-11 18:20 
Tæller det, hvis man har strikket et spil sammen i XNA med Kinect-controls?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/05-11 18:35 
Ja, da :)
AV Intelligent Terminal
HeroldHeroldSkrevet 12/05-11 18:44 
Allrightey :D

Vores projekt på dette semester omhandler kompleksitet i spil og deres styremåde. Vores mål er at kombinere styring via Kinect i et spil, der er mere komplekst end Kinect-spil typisk er, uden at det går ud over oplevelsen.

Vi er snart klar med prototypen, og så kan jeg godt poste nogle screenshots, selvom det ikke bliver superkønt at se på, pga. tidspres. Jeg ved heller ikke om det bliver særligt sjovt, da det ikke er et af målene.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/05-11 14:43 
Nu fik jeg endelig lavet det, så fjenden kan placere sine skibe uden at de bliver stablet( tror jeg i hvert fald... jeg har ikke fået testet det så grundigt endnu ). Og så har jeg fået lavet det meste af den kode, som lader spilleren skyde på fjendens plade. Jeg mangler dog stadig at få strikket pointsystemet sammen :)

Jeres hjemmebryg (P:R homebrew)
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/05-11 10:21, rettet 15/05-11 10:38 
Så, nu fik lavet noget (ikke voldsomt smukt) kode, som laver staus på fjendens skibe, når man skyder på dem. Når alle hans skibe er døde, genstarter spillet. Det skal selvfølgelig erstattes af en tillykke-du-er-for-sej!-skærm eller noget på et senere tidspunkt. Nu skal jeg "bare" have skrevet den funktion, der lader fjenden skyde på spillerens skibe, og så skulle det gerne være nogenlunde spilbart :D

Jeres hjemmebryg (P:R homebrew)

EDIT: Rettede lige en freudiansk fortalelse :)
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/05-11 17:43 
Efter lidt copy/pasting fra nogle andre funktioner og en hel del modificering, fik jeg hurtigt strikket en funktion sammen, der lader fjenden/spillet skyde på spillerens plade. Det er dog bare fuldstændig tilfældigt, hvor skuddet rammer. Så tilfældigt som det nu kan blive. Det sjove bliver at lave programmet, så det kan komme med et kvalificeret gæt på, hvor den næste del af et ramt skib evt. kunne være :)

Jeres hjemmebryg (P:R homebrew)
AV Intelligent Terminal
dRxLdRxLSkrevet 15/05-11 19:14 
Killer Bean 2>
Hvordan var feks. med det der Dr.Laks-spil til Drømmekarsten?

Har stort set skrevet det forfra i py-game i starten af februar i år. Burde kunne køre både på xbox1 og ps3 i linux tilstand. Teaser screens "senere".
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/07-11 00:41, rettet 01/07-11 00:42 
Jeg har ikke fået lavet så meget ekstra på mit spil siden sidst, andet end lidt lydeffekter. Og så har jeg fået afprøvet programmet på ægte hardware og har opdaget lidt ting, der skal laves om.

Men i mellemtiden har jeg fået seriøse mindreværdskomplekser af den her video:

Homebrew helt fra bunden af.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/07-11 00:57 
Crazy :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/08-11 20:13, rettet 11/08-11 20:13 
Jeg har fået lavet en smule grafiske ændringer, men spillets kunstige intelligens er stadigvæk dybt retarderet.

Jeres hjemmebryg (P:R homebrew)

Jeg har også upload'et kildekoden på Smspower.org, så i kan bare kigge på den, hvis det har interesse :)

Vær'sgo'!
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/08-11 21:03 
Efter at have fået lidt input fra folk på SMSPower, har jeg nu lavet en separat del til når man skal placere sine skibe.
Der mangler stadig noget tekst og halløj, men jeg havde heldigvis lavet min kode så fleksibel, at implementeringen af den primære del var fuldstændig smertefri.

Jeres hjemmebryg (P:R homebrew)

Det gik også op for mig, at jeg ikke havde lavet spillet, så det fulgte de "rigtige" Sænke Slagskibe -regler. Så nu har jeg lavet det lidt sværere for spilleren at se, hvad det er han har ramt. Det betyder så også, at jeg kan slette en masse af mine funktioner. Men det er jo ikke det værste, der kan ske :)

Jeres hjemmebryg (P:R homebrew)
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/08-11 16:08, rettet 18/08-11 16:10 
Så fik jeg lavet den foreløbigt endelige udgave af mit Sænke Slagskibe -spil. Det er stadigvæk noget kedeligt bras, men jeg foretrækker at kaste mig over et nyt projekt til samme maskine, i stedet for at arbejde videre på et spil, som nok alligevel aldrig rigtig bliver sjovt at spille :)

I det mindste fik jeg lært lidt om, hvad det skal til for få master Systemet til at dele ud af kærligheden :D
AV Intelligent Terminal
DarkbeatDarkbeatSkrevet 18/08-11 16:40 
Ja, man har da lært helt vildt meget af det kan jeg forestille mig
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/08-11 09:59 
Så har det fået sin egen side på Smspower.org :)

Her...
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/11-11 20:00 
Nu har jeg fundet en svensker, som er frisk på at lave grafik til mine spil. Han er vanvittigt dygtig til at lave sådan noget pixel-halløj, så jeg har det næsten skidt med, at hans kunst skal udsættes for mine usle programmeringsevner :/

Men i det mindste bliver det kedelige spil, med tosset flot grafik :D
AV Intelligent Terminal
DarkbeatDarkbeatSkrevet 29/11-11 20:11 
Blæret. Glæder mig til at se det!
SonicSonicSkrevet 05/12-11 00:14, rettet 13/05-14 18:28 
*
Parental Advisory: Explicit Lyrics
jaesjaesSkrevet 05/12-11 00:46, rettet 05/12-11 01:10 
Kan godt lide stregen, du har givet fårene, men farver og de øvrige objekter, får det til at minde lidt for meget om spil som Tiny Wings, Cut the Rope og Angry Birds, og de 83 milliarder andre spil til iPhone med denne form for "vi prøver at appellere til alle"-grafik". Ikke at der er noget i vejen med stilen i disse spil, tit er den charmerende, men det er bare meget overgjort nu :)

Jeg synes, I skal holde fast i stregen fra fårene og bygge noget op omkring dette. Find på noget der er relativt unikt, men med spillets koncept i baghovedet, samt målgruppen, hvis I vil sælge spillet. Men generelt svært at vurdere så meget, når man ikke kender konceptet.

NB. Jeg har ikke spillet nogle af de nævnte titler, og har begrænset erfaring med iPhone, så det er bedømt ud fra screenshots.

EDIT: Uddybning til første afsnit i næste indlæg.
SonicSonicSkrevet 05/12-11 00:53 
Det er fair nok :) Koncept mæssigt er vi langt fra angry birds og deslignende, jeg tror faktisk ikke andre har lavet noget der ligner det vi har udtænkt os :) men mere om det senere :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
jaesjaesSkrevet 05/12-11 01:08, rettet 05/12-11 01:09 
Bør måske slå fast, at jeg ikke mener noget negativt med "vi prøver at appellere til alle"-grafik". Kaldte det faktisk for hygge-grafik først. Men ændrede det fordi, det er mere præcist - jeg synes man tit får det indtryk, at udviklerne har valgt denne form for grafik fordi den appellerer til mange mennesker.

Men glemte faktisk noget, jeg har tænkt på før - at udviklerne i mange tilfælde nok ret sikkert også vælger denne type grafik, fordi mange folk netop kommer til at tænke på Angry Birds osv. og ubevidst tænker, at det nok er noget af det samme spil- og kvalitets-mæssigt. Ligesom at 9 ud af 10 sodavands-etiketter fra discount-mærker minder om dem fra de dyre mærker. Ren psykologi. Ikke at disse spil nødvendigvis er discount, men I ved hvad jeg mener :)
ChronoChronoSkrevet 05/12-11 07:40 
Sådan er det. Spillet kan være vidt forskelligt, men ligner det noget folk kender så sælger det bedre. Behold endelig den stil, da det kun vil hjælpe jeres salg.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
jaesjaesSkrevet 05/12-11 16:02 
Du lyder som en udgiver for et spil med et multi-million-budget ;D

Kreativ frihed over salg, IMO. Og der mange stilarter, som henvender sig til en bred målgruppe, så man kan godt kombinere de to sider på flere måder. Det sagt, kan der være fordele ved at forsøge at ramme en snæver målgruppe, da noget meget unikt også kan vække folks opmærksomhed udenfor målgruppen, men man løber formentlig en lidt større risiko.
SonicSonicSkrevet 05/12-11 16:29 
Nu er hovedformålet med vores spil, at vi lærer hvordan og hvorledes man bygger det fornuftigt sammen. Vi har det ganske sjovt med at udvikle på det, og jeg kunne sagtens forestille mig, at det var noget jeg godt gad lave til hverdag :)

Vores indgangsvinkel har først og fremmest været, at det skal være sindsygt let at gå til, men stadigvæk have en form for udfordring. Derfor er grafikstilen også holdt på et niveau hvor de fleste kan være med, og forstå hvad der sker på skærmen.

Vi fokuserer også på, at der ikke skal være noget joypad eller knapper man skal koncentrere sig om. Det bliver en blanding af touch/swipe og gyroskopisk styrelse.

Vi har ikke alt 100% på plads endnu hvad det angår, og jeg vil derfor også vente lidt med at "afsløre" konceptet. Men det bliver ihvertfald i retning af noget arkade agtigt, hvor man ikke behøver tænke alt for meget.

En af mine venner fra Tyskland er også ved at koge noget lyd til spillet, så vi vil helt klart gøre alt hvad vi nu lige magter, for at finpudse spillet, og gøre det brugbart for andre end os selv :)

For at sige det ærligt, jeg syntes det er hylende morsomt og spændende at arbejde på det her. I love it :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
SonicSonicSkrevet 25/01-12 08:35, rettet 13/05-14 18:28 
*
Parental Advisory: Explicit Lyrics
KillerBean2KillerBean2Skrevet 30/03-12 18:06 
Den oprindelige kildekode til Prince of Persia er blevet fundet! :)

http://jordanmechner.com/blog/2012/03/prince-of-persia-source-code-found/

Og her er så mit seneste forsøg på at kode til SMS'en. Jeg havde desværre stort set ikke tid til at skrive noget efter jeg havde fået tilmeldt mig konkurrencen, så det er temmelig primitivt:

Tower of Sokoban
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/03-12 20:39 
Jeg kan rigtig godt lide det du har lavet indtil videre. Held og lykke med konkurrencen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
AzzkikrAzzkikrSkrevet 30/03-12 21:03, rettet 30/03-12 21:04 
Af en amatør programmør synes jeg det er meget imponerende. Stort skridt op ifld til det sænke slag skibe du viste tidligere som i og for sig også var ret godt ud fra samme synspunkt.
ChronoChronoSkrevet 31/03-12 12:52 
Jeg går og overvejer at deltage i LudumDare:
http://ludumdare.com/compo/

Andre der gør det samme? Man vinder jo ikke noget, men kunne være sjovt med en lille intern konkurrence her - man bliver jo med garanti overset blandt de tusinder af folk der er med i konkurrencen.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 31/03-12 14:49 
Jeg ville gerne, men kan slet ikke lave et spil så hurtigt :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 31/03-12 20:04 
Nej, det kan jeg heller ikke. Det bliver et meget lille spil :-)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ChronoChronoSkrevet 23/04-12 01:03 
Yay, det lykkedes mig at lave et spil på 48 timer. Det blev en lille puzzler på fem baner - jeg vil skyde på at det kan gennemføres på cirka fem minutter.

Der er faktisk to timer endnu, men jeg er for træt til at lave mere fornuftigt nu, så spillet er submitted. I kan finde det her:
http://www.ludumdare.com/compo/ludum-dare-23/?action=preview&uid=10849
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ElgenElgenSkrevet 25/06-12 14:12, rettet 25/06-12 14:15 
Er lidt i tvivl om det her skal Homebrew-tråden eller i Vis-mig-dit-mod-tråden...så nu smider jeg et link begge steder...Jeg har endelig fået taget mig sammen til at færdiggøre min blogpost om 'min seneste genistreg' (citat: Sumez };-P).

Kommentarer osv. her i tråden, men især også på bloggen er velkommende.

Extending the usage of a cheap Top2005+ programmer
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 26/06-12 17:11 
Nu fangede jeg lige Bede-X's "shmup story" link i hans forumsignatur.
Er det noget du har lyst til at fortælle lidt om?

Jeg kunne ikke undgå at bemærke på siden at I tilsyneladende har dedikerede kontorer. Er det en stor investering, I har gang i, eller er kontorlokaler og fritid bare generelt billigere i Jylland end herover på øriget? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
249 emne(r).
1 2 3 4 5 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig