X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Medieserver til film og tv-serier


Svar
tastasSkrevet 08/04-11 19:58 
Hey

Jeg har i nogle år hørt alle mine CD'er digitalt. Det har været indspillet i .flac og streamet til mit anlæg via en Logitech Squeezebox og vi har her hjemme været ovenud tilfreds med det setup.

Nu har jeg så besluttet at jeg vil skridtet videre i den digital verden og have lagt mange af vores dvd-film, tv-serier og især koncert dvd'er ind på computeren/media serveren så man kan afspille det den vej.

Spørgsmålet er bare hvordan?

Jeg har brugt et par dage på at nørkle lidt rundt, men har ikke rigtig fundet et setup jeg er helt tilfreds med, og håbede at der måske var nogle andre som havde bygget et fint setup eller havde nogle erfaringer jeg kunne trække på.

Det jeg søger:

1. At kunne streame mine DVD'er fra en server ind til fjernsynet uden tab af kvalitet i billede og lyd og meget vigtigt, med undertekster på.

2. Det må gerne være med et lækkert interface - gerne som Windows Media Center så det er let at gå til (betyder en del for andre i husstanden :)

Hvad har jeg tilrådighed:

Stærk Stationær PC
ASUS Eee Box (min musik server pt. håbet var den kunne bruges som film server også)
PS3
X-Box 360

Det har jeg forsøgt:

At rippe mine DVD'er ind via DVD Shrink hvor jeg får en .VOB fil hvor der er det film stykke, lyd (fx. 5.1 DD) og undertekster jeg vil have embedded.

Dernæst har jeg brugt PS3 Media Server & TVersity til at streame det til PS3/X-Box.
Men, jeg har haft problemer med at få PS3'en til at vise embedded subtitles. For at få det skal man, når man åbner "mappen" hvor filmen er i, åbne en ny mappe som hedder "transcoded", dernæst finde en undermappe med filmen, åbne den og vælge hvilket sprog man vil bruge.
Det ser lidt rodet ud og er ikke så brugervenligt som jeg havde håbet på.

Syntes ikke det var meget bedre på x-boxen.

Er der en måde hvorpå man kan streame til Windows Media Center på X-boxen uden at skulle indspille alt i de få formatter som MS mener man skal bruge. Ville være lækkert hvis det kunne lade sig gøre, så man kunne få covervisning osv på.

Jeg vil jo helst have at mit kildemateriale er så "tabsfrit" som muligt, så jeg i fremtiden, til måske et andet setup, ikke skal indspille alt igen.

Skal man måske have fat i en anden media streamer end konsollerne, og i så fald hvilken?

Så, opsummeret:

1. Hvordan skal jeg indspille Film DVD'er (Program/format)
2. Kan man streame det simpelt til PS3 eller X-box/WMC
3. Skal man anskaffe sig en seperat media streamer, og i såfald hvilken?

Beklager wall of text og tak fordi du tog dig tiden til at læse til denne linie!

Mvh
Martin
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 08/04-11 20:11 
Jeg bruger selv Windows Media Center, fra stationær til Xbox. Jeg har ingen problemer med at få den til at streame mine tv-serier etc. - og de er i vidt forskellige formater. Har du leget med det for nylig? Det eneste programmet ikke understøtter er undertekster.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
tastasSkrevet 08/04-11 20:20 
Hmm, hvad for nogle formatter har du bl.a. dine film i?
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 08/04-11 20:26 
.mkv .ogg og selvfølgelig noget godt blandet .avi

Jeg husker dog at jeg i gamle dage havde problemer med at få den til at vise ret mange filtyper - især noget af HD-kvalitet. Mener at der kom en update der løste problemerne.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
BeanoBeanoSkrevet 08/04-11 20:34, rettet 08/04-11 20:38 
@tas: Hvilken Eee Box er det du har?

Prøv evt. at installere XBMC på den og brug den stuen i stedet for 360/PS3 til klient - hvis den altså er kraftig nok til at trække det. XBMC er langt den bedste media center løsning, den afspiller alt, utrolig fleksibel, har mange plugins, kan køre på flere platforme (Windows, Linux, OSX) og er helt gratis og open source. Jeg bruger selv OSX udgaven på en Mac Mini.
tastasSkrevet 08/04-11 22:39 
Det ser faktisk rigtig godt ud helt klart noget i den stil jeg søger. Nu er det en ældre Ee ebox jeg har - den har en Atom CPU så der er ikke meget kraft i den. Jeg kan se den har DVI ud og S/PDIF out så jeg burde kunne trække billede og digital lyd ud af den. Om den så er kraftig nok må jeg jo teste!

Jeg kan se man kan få Ipad remotes til XBMC, og har en iPad så det kunne godt være en mulighed.

Nå jeg har været med til at plante 1200 træer i morgen i grundejerforeningen tror jeg at jeg vil ind og lege lidt med det!!!
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
amnesiaamnesiaSkrevet 08/04-11 22:44 
Anvender selv en Popcornhour C-200 med YAMJ til at afspille alt mit materiale jeg har liggende på min filserver.

Her ses et eksempel på hvordan det kan se ud:

http://www.youtube.com/watch?v=P1sy4rab5Ik
Græsset ER grønnere på den anden side!
tastasSkrevet 09/04-11 08:42 
Det ser også godt ud. Jeg tror jeg i første omgang vil se om min Eee Box kan bruges som media box under tv'et, hvis ikke er jeg nok nød til at anskaffe en seperat media streamer som fx Popcornhour!

Hvordan ripper i Jeres film og tv-serier ?
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
tastasSkrevet 11/04-11 10:35 
Så fik jeg nørklet en del med XBMC her i weekenden og det ser ud til at kunne opfylde min krave helt fint. Mange tak for den anbefaling!!

Nu er det store arbejde gået igang med at smide data ind på den, og hold da op hvor kan ens medie samling fylde meget.

Har egentlig købt 2 x 1,5TB USB diske (de var på tilbud i Bilka til Kr. 500 stykket - men har ikke åbnet æskerne endnu så kan returnere), men tænkte om der måske er en smartere måde at gøre det på? Skulle man købe en storage station eller lignende hvor man selv kan sætte HDD's i, den størrelse man vil have? Hvad gør i?
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
fumfumSkrevet 11/04-11 10:41 
Jeg kan se en ting i hvert fald.
Du vil gerne have det så tabsfrit som muligt, så du er fri for at gen"rippe" tingene, til evt. et nyt setup.
Men så er du vel også nødt til at at raide det lidt, så det ikke fordufter, hvis en harddisk står af.
Og så har du lige pludselig kun 1½ tb med de to diske.
Men det begynder jo også at blive bekostelig, hvis du skal til at investere i et multidisk-setup.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
BeanoBeanoSkrevet 11/04-11 10:45, rettet 11/04-11 10:49 
@tas: Jeg har en Synology NAS som også understøtter RAID. Jeg har en DS1511+ som er deres jeg-ska-gi-dig-ska-jeg (non-rack) topmodel men deres mindre 2-bay modeller har ca. de samme features.
Synology laver måske ikke de billigeste NAS enheder på markedet men det er kvalitet og så opdaterer de løbende deres firmware med nye features. Kender den del som har en af deres enheder og alle er fuld tilfredse med dem. Man kan se demo'er på deres side.

Synology
tastasSkrevet 11/04-11 11:00 
Wow det var hurtige svar :)

@fum Ja, ville gerne så tabs frit som muligt - har spillet diskene ind som ISO fil og de fylder nok snitligt 4.5GB så 1,5TB kan hurtigt få ben at gå på.

@Beano - tak det vil jeg se nærmere på. Man vil selvfølgelig gerne spare hvis muligt. Omvendt, siden jeg efterhånden har alt mit musik (og nu snart også film) inde digital er jeg også interesseret i at finde en løsning som er "fremtidssikret" og jeg kan få gavn af i mange år. Så gør udskrvningen egentlig ikke så meget nu...Selvom 5000kr måske er lige i overkanten :)

Men det ville selvfølgelig være smart med et Raid setup. Siden en HDD er mekanisk er det jo kun et spørgsmål om tid før den crasher :S
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
BeanoBeanoSkrevet 11/04-11 11:15 
Jeg bruger ikke selv RAID på den - de ting som jeg ikke kan klare at miste, er syncet til flere diske. Bruger kun WD diske som jeg syntes er utrolig stabile og har ikke oplevet nedbrud. Kun en enkelt gang jeg modtog en defekt enhed som futtede af efter et par timer :)
tastasSkrevet 13/04-11 20:02 
Hvad bruger du til at styre din HTPC med XBMC? Mus/Tastertur eller Iphone? Lurer lidt om der er en remote som har Wake on Lan som kan bruges fra Ipad/Ipod til at tænde serveren :)
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
BeanoBeanoSkrevet 13/04-11 20:40, rettet 13/04-11 20:44 
Jeg bruger udelukkende en Harmony multi remote - men pga. jeg bruger en Mac Mini med OSX er det en lidt Storm P-agtig løsning for at få det til at virke. Ved ikke helt hvad der er af muligheder på en Windows PC. Vil tro man kan få en USB-IR dongle og remote som kan fungere med XBMC. Ellers er der små wireless keyboards/mus løsninger der er praktiske i stuen, f.eks. Dinovo Mini. Kig evt. på XBMC.org forumet og se hvad folk bruger på Windows platformen.

Mht. WOL og NAS server, så har jeg en lille iPhone/iPad app som jeg kan tænde den med remote - man er jo doven :D
NAS'en er scheduleret til at lukke ned automatisk om natten hvis jeg glemmer det selv.
tastasSkrevet 13/04-11 21:10 
Ahh ja - nu jeg tænker mig om, kunne jo bare finde en seperat app til at WOL den, og så bruger app en remote app til xbmc på ipad/ipod bagefter, kræver selvfølgelig at man skal åbne 2 apps, men det går nok :)

Har også en harmony remote fra logitech, så alterntiv kunne jo være som du siger en I/R dongle, havde jeg heller ikke tænkt på hehe. Tak for inspiration, så har jeg noget at arbejde med de næste aftener :)
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
BeanoBeanoSkrevet 14/04-11 09:21 
np.. men pas på, man kan nemt bruge meget tid på at tweake den slags :)
tastasSkrevet 14/04-11 10:22 
Hehe ja max. Har allerede brugt de fleste aftener den sidste tid, og det har mest været med at nørkle rundt med det og lære det at kende. Er jo interesseret i at få sat systemet op så det er så brugervenligt som muligt så konen også kan bruge det uden at hun finder det for besværligt.

... Og er så småt gået i gang med at spille DVD'er ind - og med den tid det tager pr disc (ca. 15 mins) har jeg vidst arbejde nok til de næste måneder :)

Men det er jo rart at have noget at lave, hvad skulle man ellers bruge de lune sommeraftener til?! :)
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig