X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvor blev diversiteten af?


Svar Sortering
TheDukeTheDukeSkrevet 27/06-12 03:42 
Det bliver forhåbentlig så det næste skridt :)
62 emne(r).
« < 1 2

Svar Sortering
Bede-xBede-xSkrevet 02/04-11 14:27, rettet 02/04-11 14:36 
Chrono>
Regner man Xbox Live og PSN-titler med, så er der da faktisk meget stor diversitet.

Ikke at glemme Xbox Live Indie games. Jeg vil påstå, at diversiteten aldrig har været større på hjemmekonsollerne og at 360 af dem alle har det mest spredte spiludvalg. At der så er stor titler som CoD, Halo og Gears gør jo ikke at Limbo, Culdcept Saga, Solar eller Deadly Premonition forsvinder. Ja, i det hele taget så tænker jeg efterhånden på 2d shooters, når folk (stædigt og uvidende)kalder det en shooter konsol :)

Ikke at glemme Wii og DS som har introduceret en mængde af spil, der er så anderledes, at vi opfinder begreber som casual games for at beskrive dem.

Spiludvalget har aldrig været breddere på konsol. Problemet er nærmere at:

A) Der en tendens til ensretning hos de store udviklere.

B) Folk har for meget fokus på de store - og ofte lidt uinteressante - titler. At man kan udsende sådan noget som det her uden så meget som en anmeldelse på Gamerankings, synes jeg er ærgeligt. Kan selvfølgelig tænkes at det kommer og det er udvikleren som har været sent ude, men alligevel...:

Hvor blev diversiteten af?

Det skal siges, at jeg aner ikke om Islands of Wakfu er godt, men det overrasker mig at et sted som P:R slet ikke har nævnt det. Det ligner jo noget som sådan nogen som os, har lyst til at kigge nærmere på. Men sådan er der jo så mange titler der efterhånden går under radaren...
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 02/04-11 12:07, rettet 02/04-11 12:07 
jaes>
Der jo nærmest kun de to Galaxy-spil og Ratchet & Clank-spillene. Sidste generation vrimlede det med 3D-platformere.

Ja, der er ikke såå mange platformspil, men synes heller ikke det var fordi der var særlig mange i forrige generation (der var vel også kun Mario, Jak og Ratchet), så det er egentlig en genre jeg har savnet i over ti år nu. JRPGs er også en genre jeg savner. Der bliver stadig lavet en del af dem, men der mangler godt nok nogle flere mindeværdige af slagsen.

At der er få Zelda-spil ser jeg kun som en fordel, hellere andre typer action-adventure. Men dem er der vel også ret få af.

Det synes jeg ellers ikke ligefrem mangler, størstedelen af de spil jeg har tror jeg faktisk jeg ville kunne beskrive som den slags, selv Bioshock er vel nærmere tættere på action-adventure end et reelt FPS. Denne generation har helt klart været genrehybridernes generation. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 02/04-11 12:04 
Zzap!>
Der er helt sikkert meget talent derude, som ikke får lov at blomstre. Men den måde at lave spil på vi ser i dag tiltrækker og tillader også den slags hule "talent", som kan få tingene til at se pæne og perfekte ud, efter et bestemt skema. Men slet ikke har originalitet eller rigtig skabertrang.

Jeg er enig i, at det kan ende sådan - det er vel der Hollywood er henne - men tendensen i AAA-spiludvikling er alt for ny.
jaesjaesSkrevet 02/04-11 11:49, rettet 02/04-11 11:52 
Sumez>
Super Mario Galaxy, Darksiders, 3D Dot Game Heroes, Motorstorm, Gran Turismo? :)

Fordi du kan nævne et eller to spil i hver genre giver det ikke diversitet :) Der mangler altså flere af den slags spil - i hvert fald på de stationære konoller. Der jo nærmest kun de to Galaxy-spil og Ratchet & Clank-spillene. Sidste generation vrimlede det med 3D-platformere. Og Motorstorm er ikke sim-rally :)

At der er få Zelda-spil ser jeg kun som en fordel, hellere andre typer action-adventure. Men dem er der vel også ret få af.

EDIT: Dumt at deltage, når man er på vej ud af døren - kan godt lide Zelda-spil, men foretrækker at der er et bredt udvalg af action-adventures.
Zzap!Zzap!Skrevet 02/04-11 11:45, rettet 02/04-11 11:46 
jaes>
Zzap!>
Originalitet og evne til andet end at binde sløjfer og sættet cocktailbær i lort, skal der rigtig talent til.

Det er ikke talentet som mangler, men derimod de tætte bånd udgiverne binder omkring disse personer.

EDIT: Dårligt ordvalg til sidst - det kom til at lyde lommefilosofisk, rettet ;)



Der er helt sikkert meget talent derude, som ikke får lov at blomstre. Men den måde at lave spil på vi ser i dag tiltrækker og tillader også den slags hule "talent", som kan få tingene til at se pæne og perfekte ud, efter et bestemt skema. Men slet ikke har originalitet eller rigtig skabertrang.

Alle kender jo f.eks. personer som er gode til at tegne, eller i hver fald personer som selv tror det, og som får det at vide af deres venner og bekendte og de har måske også en hvis mængde rå talent. Men hvis der skulle være så mange succesfulde tegnere, som der er "tegne genier" i klasser landet over, så ville det være meget opmuntrende omkring branchen som sådan.

Der er kæmpe forskel på at lære at spille klaver og kunne gengive mestrenes værker perfekt, og måske lave små variationer over dem, og så at finde på noget helt originalt og lige så godt selv.
Born to kill space
ChronoChronoSkrevet 02/04-11 11:39 
Regner man Xbox Live og PSN-titler med, så er der da faktisk meget stor diversitet.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 02/04-11 11:37, rettet 02/04-11 11:39 
Jeg har spillet rigtig mange gode konsolspil i denne generation, men i min optik synes jeg de eneste spil, der ligger indenfor din snævre genre er Bioshock og Gears of War-spillene, så jeg synes egentlig ikke det står så slemt til. Demon's Souls, EspGaluda II, Valkyria Chronicles, Street Fighter IV, Braid og Assassin's Creed II er i hvert fald alle vidt forskellige spil, synes jeg. :)
Kan godt passe at der var lidt mere diversitet i forrige generation, men går man meget længere tilbage, stod det jo egentlig på sin vis endnu værre til.

Echelon VI>
Hvor er alle platformerne, Sim-rally, de Zelda-lignende spil, etc. henne?

Super Mario Galaxy, Darksiders, 3D Dot Game Heroes, Motorstorm, Gran Turismo? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 02/04-11 11:06, rettet 02/04-11 11:29 
Zzap!>
Originalitet og evne til andet end at binde sløjfer og sættet cocktailbær i lort, skal der rigtig talent til.

Det er ikke talentet som mangler, men derimod de tætte bånd udgiverne binder omkring disse personer.

EDIT: Dårligt ordvalg til sidst - det kom til at lyde lommefilosofisk, rettet ;)
jaesjaesSkrevet 02/04-11 11:04, rettet 02/04-11 11:44 
Echelon VI>
Ser I også denne tendens? Og hvad med den kommende konsolgeneration? Vil problemet blive større?

Ja, hvis vi taler retail/store produktioner - der er efterhånden kun en håndfuld genrer tilbage. Og nu hvor RPG er blevet udvandet/siver ind i andre genrer, føles det nogle gange som én genre (+ de oplagte som sport og racere): Action-adventure-RPG :)

Regner man download med, kan man vel godt sige, at vi faktisk har *mere* diversitet end nogensinde.

EDIT: Diversiteten ser jo lidt forskellig ud afhængig af, om man medregner de håndholdte. Jeg taler primært om de stationære.
EDIT 2: Har for travlt. Er enig med Sumez' bemærkning herunder, hvis jeg nærlæser dit indlæg. Men gik ud fra, at du bare mener ensartede spil - ikke at de alle skal handle om skaldede space marines :)
Zzap!Zzap!Skrevet 02/04-11 10:41, rettet 02/04-11 10:47 
Er meget enig.
Man kan købe meget overfladisk pæne spil, med en tynd fernis af generisk tjekliste polering.

Det er let nok at optræne "håndværkere" som kan få noget til at se pænt og perfekt ud efter et mentalt skema. Men det er så også det eneste de kan.
Originalitet og evne til andet end at binde sløjfer og sættet cocktailbær i lort, skal der rigtig talent til.

Et godt eksempel, er den fuldstændig vanvittige ide der er opstået, med at man kan outsource art-assets.
Det resulterer lige præcis i ovenstående.
Born to kill space
KillerBean2KillerBean2Skrevet 02/04-11 09:57 
Echelon VI>
Ser I også denne tendens?

Ja, det er vist desværre prisen at betale, hvis man vil have flere spil, der er skide imponerende den ene gang, man gennemspiller dem, hvorefter de ryger op på hylden og samler støv.
AV Intelligent Terminal
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 02/04-11 09:09, rettet 02/04-11 09:11 
Det gik forleden op for mig, at langt de fleste af mine (gode) konsolspil i denne generation ligger inden for ret snævre genre. Langt det mest, især på Xbox 360, er enten traditionelle FPS'er, TPS'er med megen lidt innovation eller diversitet. Det er som regel skaldede mænd af militær karakter, hvorom historien drejer, sat i en dyster fremtidsverden, med meget få farver. I den anden ende af spektret kan man finde yderst traditionelle JRPG'er der satser så lidt i forhold til formlen, at man burde mene der i det mindste kunne være lidt originalitet i historie eller karaktere.

Der er selvfølgelig eksempler, omend få, på spil der falder uden for disse genre, og som forsøger andre veje, men jeg synes der er endnu færre end sidste generation, hvor man på i hvertfald PlayStation 2 kunne finde et utroligt bredt spilbibliotek. Hvor er alle platformerne, Sim-rally, de Zelda-lignende spil, etc. henne?

Det handler selvfølgelig blandt andet om at spil er blevet dyrere at producere, og derfor er der ikke plads til helt så mange satsninger, men at hele genre nærmest bliver syltet, må pege i en ikke bare negativ men også potentielt degenererende retning for industrien.

Flere herinde har nævnt at standarden for spil, generelt er blevet hævet, og at vi får mange middel-gode spil at forlyste os med. Det er jeg umiddelbart enig i, men det sker tilsyneladende på bekostning af diversitet, med et ønske om mere ensretning, for at udvikle hvad der er en sikker sællert.

Ser I også denne tendens? Og hvad med den kommende konsolgeneration? Vil problemet blive større?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
62 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig