X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Religion


Svar
Captain NCaptain NSkrevet 15/03-11 20:28, rettet 15/03-11 20:29 
Sad lige og kiggede i igennem forummet og kom til at tænke på hvor mange herinde der egentlig er religiøse og hvilken religion I er, eller ikke er.
Hvis i har lyst kan I også uddybe hvad i er og hvorfor OG i hvor høj grad i betragter jeg selv som troende/Ikke troende.


Selv er jeg 99.9% Atheist. Den sidste 0.01% er så ellers reserveret til hvis nogen religion videnskabeli... Se hele indlægget
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
62 emne(r).
1 2 > »

Svar
Captain NCaptain NSkrevet 15/03-11 20:28, rettet 15/03-11 20:29 
Sad lige og kiggede i igennem forummet og kom til at tænke på hvor mange herinde der egentlig er religiøse og hvilken religion I er, eller ikke er.
Hvis i har lyst kan I også uddybe hvad i er og hvorfor OG i hvor høj grad i betragter jeg selv som troende/Ikke troende.


Selv er jeg 99.9% Atheist. Den sidste 0.01% er så ellers reserveret til hvis nogen religion videnskabeligt kan bevises men i bund og grund tror jeg selv kun på hvad der kan ses, måles og vejes.
Plus at religion til en vis grad skræmmer mig når folk tager den alt for seriøs eller føler sig hævet over lov og etik hvis en 1000 år gammel bog siger noget. Kristendommen har uden tvivl været grunden til at videnskab og frihed har været undertrygt i flere hundrede år.
Så kort sagt er jeg altså ikke selv troende, så det er mest af nysgerighed at jeg laver tråden her. Og så kan man jo måske lærer noget om brugerne herinde.
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
ElgenElgenSkrevet 16/03-11 02:33, rettet 16/03-11 03:04 
Captain N>...Den sidste 0.01% er så ellers reserveret til hvis nogen religion videnskabeligt kan bevises...

lol, det er da tydeligt, at du helt har misset konceptet i relegion, nemlig at det er baseret på TRO! };-D

EDIT: lol (af mig selv). Kom lige til at huske på (det er godt nok nemt at glemme), at naturvidenskab også blot er et spørgmål om tro. 'Præsterne i de hvide kitler' og pressen gør bare så meget for at nedtone det faktum, at man ofte glemmer det...Jeg undskylder min slet skjulte fornærmelse i ovenstående };-D
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 16/03-11 08:44, rettet 16/03-11 08:44 
Jeg synes videnskaben er den "tro" der har de mest overbevisende argumenter... Især taget i beretning i at ingen af de religioner jeg umiddelbart kan komme i tanker om har nogen argumenter overhovedet. :P Men et sted i mig ønsker af og til at der var noget, og det er nok også det mange trosretninger er bygget op omkring.

Ellers er en anden tro, jeg går ind for, taoismen. Ikke at jeg har nogen interesse i hindu-guder og den slags der ofte relateres til tao, men selve filosofien indeholdt i Tao Teh Ching sætter rigtig mange af livets aspekter i et sundt og brugbart perspektiv, der sagtens kan gå side om side med videnskaben.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 16/03-11 10:32 
Det kommer vel helt an på hvad du godtager som argumenter?!

Hvorfor er det et bedre argument at Einstein siger at noget er rigtigt så derfor ER det rigtigt, end at Gud siger at noget er rigtigt så derfor ER det rigtigt?

Inden Einstein kom med sin relativitetsteori troede man også at den Newtonske mekanik var den 'sande'.

Tror du ikke det bare er fordi du har fået en tro på den naturvindeskablige model ind med modermælken?

Hvorfor er det fx. åbenlyst at alting består af atomer, når man ikke kan se dem?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 16/03-11 11:04, rettet 16/03-11 11:11 
Elgen>
Hvorfor er det et bedre argument at Einstein siger at noget er rigtigt så derfor ER det rigtigt, end at Gud siger at noget er rigtigt så derfor ER det rigtigt?

Inden Einstein kom med sin relativitetsteori troede man også at den Newtonske mekanik var den 'sande'.

Forskellen på Gud og Videnskab er jo at du selv kan lave eksperimenter der beviser sidstnævnte. Du oplever det jo selv når du arbejder med elektrisk strøm og microchips i forbindelse med diverse mods, det er jo ikke magi, det er helt forklarlige (og delvist menneskeskabte) elementer, som kun fungerer fordi man ved hvordan de fungerer. Det samme gør sig gældende ved meget af det mest grundlæggende naturvidenskab. Du kan jo selv se at både gensplejsning og atomkraft virker (omend man kan være uenig i moralen og konsekvenserne omkring det)

Når jeg siger jeg tror på videnskab er det jo heller ikke metafysik og kvantemekanik (ie. Einstein) jeg snakker om, men simple, håndgribelige ting som evolution, DNA og halveringstid, som er let beviselige (og ikke bare fordi "en klog mand har sagt det") og i modstrid med flere af de ting der advokeres i biblen.

Der er jo en grund til at man især i videnskaben gør forskel på teorier og fakta (Einstein opererede næsten udelukkende udfra teorier og gætværk). Rigtig mange af de ting vi arbejder med i dag ER jo baseret udelukkende på teorier, f.eks. atomer og bakterier (førhen) og lys som bølger i stedet for partikler, men det forhindrer ikke at der også eksisterer mange almindeligt kendte beviser, f.eks. for at jorden er rund. Jeg kan ikke selv finde ud af at bevise at jorden er rund, men hvis der var den mindste risiko for at den ikke var det, ville man jo nok have hørt om det...
Alle de fakta vi har i dag er jo startet som teorier, og det faktum at flere af dem har vist sig at være sande gør at jeg føler jeg har placeret min tro et rimelig sikkert sted. Og der er jo stadig mange teorier i biblen og andre religioner, som IKKE er -direkte- modbevist af videnskaben (inkl. gud), det er også værd at huske på.


Ved ting som stadig er delvist uvisse, som f.eks. skabelsen og intelligent design, vil jeg gerne indrømme at min tro på videnskaben er baseret primært på tro og teorier, så dem er der ingen grund til at debattere. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 16/03-11 11:08, rettet 16/03-11 11:08 
Der er også videnskabsfolk som er langt mere ude i metafysikken end Einstein var, f.eks. Holger Bech og Stephen Hawkings, og at sætte dem i samme bås som videnskab er også lidt af en generalisering. Jeg vil gerne holde fast på min tro på at rigtig mange af de ting de herrer kommer med er det vildeste BS - dog med en del brugbare guldkorn imellem skidtet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 16/03-11 11:40 
Jeg går ud fra at vi er enige om at den Naturvidenskablige Metode er som følger:

Observer fænomener i naturen
-> Lav en teoretisk model
-> Opstil hypoteser og bevis dem i modellen
-> Ophøj de teoretiske resultater til 'sandhed' i naturen

Dernæst er det også oplagt at kvaliteten af beviserne er kraftigt afhængige af modellen.

Samtidig er der i naturvidenskab en tro på, at hvis blot man tager højde for tilpas mange parametre i sin model, vil resultaterne i højere grad være brugbare tilbage i naturen.

Man bliver derfor nød til at tro på at den Naturvidenskablige Metode holder for at kunne tro på de resultater den producerer og tro på at modellen er tilpas righoldig til at kunne sige noget om den virkelige verden.

Jeg kan ikke se hvorfor det ikke koger ned til tro.

Jeg synes bestemt ikke at det er oplagt at den Naturvidenskablige Metode er det bedste redskab i alle situationer...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 16/03-11 11:52 
Jeg tror jeg vil have ret svært ved at modargumentere for den påstand uden at fornærme dig, så lader den bare stå her, der er ikke noget galt i at være uenige. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 16/03-11 12:15, rettet 16/03-11 12:17 
Klart der ikke er noget galt i det (men nu tror jeg altså at jeg er ret svær at fornærme };-))...ellers ville verden (og tråde som denne) sgu da også blive en tand for kedelige.

Don't get me wrong. Jeg er selv utrolig naturvidenskabligt funderet (har en kandidatgrad i matematik og datalogi), men mener dog at det sundt at have en kritisk holdning til naturvidenskab ligesom til alt andet her i verden.

Jeg har iøvrigt også en meget pragmatisk tilgang til religion (jeg er kristen af religiøs overbevisning) derhen, at jeg mener at det er uhyre vigtigt at man selv forholder sig til og fortolker de tekster religionen måtte have. Derudover bruger jeg lidt fra forskellige kristne variationer, alt efter hvad der giver mening ift. til min egen fortolkning af DetNyeTestamente. Med andre ord, jeg bruger det der virker for mig og min overbevisning/tro; derfor: 'Pragmatisk'.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Captain NCaptain NSkrevet 16/03-11 14:24, rettet 16/03-11 14:38 
Jeg ved ikke helt om man kan kalde videnskab en tro som sådan. Atheisme er i princippet vel heller ikke en tro men mere mangel på samme.
Men der er jo en stor forskel på at have en teori som man tester, udvikler, beviser/modbeviser osv
Videnskaben hander om at finde de rigtige svar og ofte er der sådan et at finde.
Det er for mig væsentligt mere troværdigt end at stikke fingrende i ørene og sige at en ældgammel bog er 100% sandhed og ingenting overhoved kan være fokert. Selvom bogen jo sjovt nok ikke er skrevet af nogen gud men af mennesker.... og hvad er det lige vi mennesker kan....Tage fejl. og det skal jeg love for mange gjorde for 2000+ år siden.

Selv ville jeg da også ønske at der var en slags dagsorden hvor gode mennesker blev belønnet og onde mennesker ikke gjorde. OG at der var noget efter livet på jorden og alt det der men det virker desværre alt for usandsynligt til at jeg kan tro på det.
Så frem for at bruge mit liv på at følge alle mulige tilfældige ligegyldige regler i en bog som jeg ikke kan se hvorfor skulle rage en almægtig gud.
Så vil jeg da hellere bare leve frit da jeg ikke føler jeg behøver 10 bud for at vide hvordan man er et godt menneske og skal behandle andre ordenligt. Og så hvis der imod alt sandsynlighed alligevel skulle være noget efter døden må jeg jo tage den derfra.
Men ærlig talt hvis en person som Paven skulle forestille at være guds egne ord... Så tror jeg sgu alligevel ikke det er en religion nogle fornuftige mennesker vil være en del af.
De fleste kristne i Danmark er jo også mest kultur kristne. altså, at man holde jul, påske osv men f.eks ikke går i kirke, beder eller har læst biblen.
På det område kan jeg nu godt lide kristendommen. Da den står for en stor del af alle vores helligdage og fridage.
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
ElgenElgenSkrevet 16/03-11 14:34, rettet 16/03-11 14:35 
Captain N>Det er for mig væsentligt mere troværdigt end at stikke fingrende i ørene og sige at en ældgammel bog er 100% sandhed og ingenting overhoved kan være fokert.

Det er jeg helt enig i, men er den form for religionsdyrkelse blevet nævnt her i tråden?
Hmmmm, sikkert bare mig der har overset det så };-D
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
AzzkikrAzzkikrSkrevet 16/03-11 15:04, rettet 16/03-11 15:04 
Paven helgarderede sig jo for nyligt ved at sige at gud skabte big bang :D

Så mangler vi bare at få et svar på hvorfor gud, som jo har skabt alle mennesker i sit billede, skabte nogle mennesker til at tro på andre 'falske' guder og give dem andre retningslinier (sjovt nok også geografisk bestemt hvor disse flaske guder udspringer fra).

Det er ligeså megen logik i at tro på julemanden som gud.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 16/03-11 15:18, rettet 16/03-11 17:03 
Captain N>
Jeg ved ikke helt om man kan kalde videnskab en tro som sådan. Atheisme er i princippet vel heller ikke en tro men mere mangel på samme.
Men der er jo en stor forskel på at have en teori som man tester, udvikler, beviser/modbeviser osv
Videnskaben hander om at finde de rigtige svar og ofte er der sådan et at finde.
Det er for mig væsentligt mere troværdigt end at stikke fingrende i ørene og sige at en ældgammel bog er 100% sandhed og ingenting overhoved kan være fokert. Selvom bogen jo sjovt nok ikke er skrevet af nogen gud men af mennesker.... og hvad er det lige vi mennesker kan....Tage fejl. og det skal jeg love for mange gjorde for 2000+ år siden.

Selv ville jeg da også ønske at der var en slags dagsorden hvor gode mennesker blev belønnet og onde mennesker ikke gjorde. OG at der var noget efter livet på jorden og alt det der men det virker desværre alt for usandsynligt til at jeg kan tro på det.
Så frem for at bruge mit liv på at følge alle mulige tilfældige ligegyldige regler i en bog som jeg ikke kan se hvorfor skulle rage en almægtig gud.
Så vil jeg da hellere bare leve frit da jeg ikke føler jeg behøver 10 bud for at vide hvordan man er et godt menneske og skal behandle andre ordenligt. Og så hvis der imod alt sandsynlighed alligevel skulle være noget efter døden må jeg jo tage den derfra.
Men ærlig talt hvis en person som Paven skulle forestille at være guds egne ord... Så tror jeg sgu alligevel ikke det er en religion nogle fornuftige mennesker vil være en del af.
De fleste kristne i Danmark er jo også mest kultur kristne. altså, at man holde jul, påske osv men f.eks ikke går i kirke, beder eller har læst biblen.
På det område kan jeg nu godt lide kristendommen. Da den står for en stor del af alle vores helligdage og fridage.

Ovenstående er et glimrende eksempel på hvorfor jeg ikke har lyst til at deltage. Jeg gider ikke diskutere med nogen der bruger "argumentet": "Religiøse mennesker er dumme fordi de tror på noget, og har en bibel der bygger på tusindår gamle skrifter". Det er under niveau. Det er sjovt som mange atheister er fundamentalistiske i deres tro, og aflæser forskellige religioner og deres tekster fuldstændig bogstaveligt, for derefter selv at argumentere imod en bogstavelig læsning. Det har meget lidt at gøre med i hvertfald moderne dansk kristendom.

Ja, det er mennesker der har skrevet Biblen, der er nogle helt ok budskaber i den, og også nogle ret fjollede regler i det gamle testamente. Hvem tror du har skrevet dine bøger om videnskab? Hvem er det er der ser på naturen og laver teorierne? Jeg kan afsløre at det ikke er naturen selv. Dermed ikke sagt at den brede videnskaben tager fejl.

Jeg synes forfatteren af emnet skulle få sig en oplyst mening om religion, inden han uddeler mere viden om hvad denne er for en størrelse.

Nu gjorde jeg det så alligevel...

EDIT: Lidt iPad-fejl, skulle lige rettes.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
ElgenElgenSkrevet 16/03-11 15:20, rettet 16/03-11 15:33 
Det er virkelig sjovt at det tit er folk der IKKE kristne der synes at den eneste måde man kan være 'rigtig kristen' på er ved at man tager alt i Bibelen bogstaveligt...jeg tror at hovedparten af kristne (i hvert fald i Danmark) er af en noget anden opfattelse };-D

Når du siger 'flaske guder' mener du så spiritus };-P

EDIT: Lidt for langsom, essentielt det samme Echelons indlæg };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/03-11 15:36 


Richard Dawkins: If Science Worked Like Religion
TheDukeTheDukeSkrevet 16/03-11 16:06 
Jeg føler at man går glip af en hel del personlig udvikling hvis man påtager sig et prædefineret moralkodeks i stedet for at skabe sit eget ud fra sine egne personlige erfaringer. Fordelen ved sidstnævnte er at man kan lave små justeringer hen af vejen som man bliver klogere, hvorimod de forskellige regelsæt for stort set samtlige religioner er fåstlåste og meget sjældent ændrer sig.

Jeg er selv nihillist og tror ikke på nogen form for guddommelig eksistens overhovedet. Jeg er dog ikke så blåøjet at jeg fornægter den kulturelle indflydelse det har haft på mig at vokse op i et "kultur-kristent" land som Danmark, men som jeg bliver ældre kigger jeg dog mere til den gamle asetro for kulturel inspiration. Dens principper om ære, styrke og visdom virker ofte mere relevante for mig end kristendommens fokus på ydmyghed og underdanighed.

Men folk skal have lov til at tro på hvad de vil, så længe de ikke prøver at indskrænke andres ret til at gøre det samme.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 16/03-11 16:56 
Elgen>
Det er virkelig sjovt at det tit er folk der IKKE kristne der synes at den eneste måde man kan være 'rigtig kristen' på er ved at man tager alt i Bibelen bogstaveligt...jeg tror at hovedparten af kristne (i hvert fald i Danmark) er af en noget anden opfattelse };-D

For de fleste af os vantro hunde ;) har det ikke noget at gøre med at om folk tager biblen, koranen, toraen eller noget helt fjerde bogstaveligt eller ej eller hvordan de tolker sin religion. Det er hele konceptet med gudedyrkelse, ideen om at der er en skaber og det guddommelige generelt.

At leve efter en bestemt religions principper er såvidt fint nok sålænge den konstant udvikler sig og lever op til nutidens standarder af et moderne samfund (som fx Islams stærkt forældede principper i mange tilfælde ikke gør).

Elgen>
Når du siger 'flaske guder' mener du så spiritus };-P


Hehe, ja det er da 'guder' vi de fleste af os kan samles om, troede eller ej :D
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 16/03-11 16:58, rettet 16/03-11 16:59 
Jeg vil gerne anbefale alle at se de to afsnit "Go God Go" og "Go God Go XIII" af noget så ugudeligt som South Park - en gang uden, og en gang med kommentarsporet. Stone og Parker plejer at forklare tingene simpelt, så de er til at forstå, og så man får sine holdninger udfordret.

Retard Alert!
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
JonassoeJonassoeSkrevet 16/03-11 17:07 
Elgen>

Samtidig er der i naturvidenskab en tro på, at hvis blot man tager højde for tilpas mange parametre i sin model, vil resultaterne i højere grad være brugbare tilbage i naturen.

Man bliver derfor nød til at tro på at den Naturvidenskablige Metode holder for at kunne tro på de resultater den producerer og tro på at modellen er tilpas righoldig til at kunne sige noget om den virkelige verden.

Med den logik kan man jo også påstå, at der ikke nødvendigvis ikke er noget belæg for at 'tro' på tyngdekraften, selvom man har observeret en bold i frit fald. Fra et teoretisk synspunkt er det jo også en meget fornuftig holdning, men i praksis handler det at forholde sig til fakta (som f.eks. empirisk indsamlede data) ikke om at tro.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
Captain NCaptain NSkrevet 16/03-11 17:49 
Jeg siger ikke at biblen ikke har nogle gode budskaber. Jeg siger bare at den ikke meget bedre end f.eks Harry Potter eller Star Wars budskaber. og det er da lige før de har ligeså mange tilhængere også.
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
ElgenElgenSkrevet 16/03-11 18:45, rettet 16/03-11 18:49 
Azzkikr>At leve efter en bestemt religions principper er såvidt fint nok sålænge den konstant udvikler sig og lever op til nutidens standarder af et moderne samfund (som fx Islams stærkt forældede principper i mange tilfælde ikke gør).
Jeg kunne ikke være mere enig...det derfor det er vigtigt at man SELV fortolker sin religions tekster og ikke kun forlader sig på andres fortolkninger eller de fortolkninger der måtte være fremherskende i ens kultur, da de tit er forældede...
En religions tekster skal naturligvis fortolkes ift. den samtid man lever i };-D

Azzkikr>Det er hele konceptet med gudedyrkelse, ideen om at der er en skaber og det guddommelige generelt.
Ja for det er da MEGET mere sandsynligt, at hvis man tager en kæmpe kasse med heliumatomer, lukker den og venter i LAAAAANG tid, at man så pga. rene tilfældigheder får en planet som jorden befolket med mennesker };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 16/03-11 18:52 
Captain N>
Jeg siger ikke at biblen ikke har nogle gode budskaber. Jeg siger bare at den ikke meget bedre end f.eks Harry Potter eller Star Wars budskaber. og det er da lige før de har ligeså mange tilhængere også.

Du er godt nok usmagelig at høre på.

Jeg vasker hænderne...
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/03-11 18:55 
Hvis man kun bruger religion til at fortolke sin egen udgave af moral/rigtigt-og-forkert i et forsøg på at leve et bedre liv, hvorfor så ikke bare bruge almindelige humanistiske teorier - og helt undslippe den overnaturlige og ganske unødvendige forklaring? For slet ikke at tale om det utidssvarende skræmmebillede, som Gud er?

Det virkede nok fint overfor uuddannede bønder, men der er vel ingen, som uden at blinke kan "tro" på, at man kommer i Helvede til evige pinsler, hvis man ikke opfører sig pænt.
ElgenElgenSkrevet 16/03-11 18:58, rettet 16/03-11 18:59 
Uha uha...jam' så lad os da lige snuppe et citat fra een af mine store helte (som jo helt klart vr en uuddannet bonde, eller...? http://da.wikipedia.org/wiki/Jens_Martin_Knudsen):

Videnskab er om hvordan, religion er om hvorfor, Jens Martin Knudsen

Link...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
HeroldHeroldSkrevet 16/03-11 18:59 
Elgen>Ja for det er da MEGET mere sandsynligt, at hvis man tager en kæmpe kasse med heliumatomer, lukker den og venter i LAAAAANG tid, at man så pga. rene tilfældigheder får en planet som jorden befolket med mennesker };-P

Jaeh, egentlig. Det er jo en tilfældighed, eller også ville der jo være liv over alt. :D

Jeg giver mere for liv opstået ved tilfældighed end for liv opstået ved en eller anden skægget gut i en kåbe... eller noget.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
ElgenElgenSkrevet 16/03-11 19:01, rettet 16/03-11 19:08 
Hyakotake>...men der er vel ingen, som uden at blinke kan "tro" på, at man kommer i Helvede til evige pinsler, hvis man ikke opfører sig pænt.
Herold>...end for liv opstået ved en eller anden skægget gut i en kåbe... eller noget.

Igen: En religions tekster skal naturligvis fortolkes ift. den samtid man lever i...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 16/03-11 19:04, rettet 16/03-11 19:06 
Det der med kassen med heliumatomer er iøvrigt også et JMK-citat, men jeg kan ikke huske det ordret (det er sgu for mange år siden jeg havde Fyksik1 med ham på HCØ };-D), så ville ikke skrive hans navn på....

PS. Newton var iøvrigt også stærkt udøvende kristen, så det med at religion og videnskab ikke kan forenes, kan man vist godt stikke op hvor man er højest når man plukker jordbær };-D
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/03-11 19:26 
Herold>
Jaeh, egentlig. Det er jo en tilfældighed, eller også ville der jo være liv over alt. :D

Du får det til at lyde som om der ikke er andet liv end os, baseret på, at vi bare ikke har fundet det endnu eller er blevet kontaktet. :-)
JonassoeJonassoeSkrevet 16/03-11 19:28 
At man er en kristen videnskabsmand betyder ikke, at man forener religion og videnskab. Newton var god til at holde dem adskilt, og han brugte ikke Gud eller andre overnaturlige kræfter til at forklare, hvad f.eks. tyngdekraft er, eller hvorfor planeter bevæger sig i ellipser.

Når man så har fundet ud af, hvordan en sammenhæng i naturen fungerer, så er det helt i orden at tro, at Gud stod bag det hele. Man skal bare ikke blande ham ind i den videnskabelige proces :)
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/03-11 19:33 
Elgen>
Videnskab er om hvordan, religion er om hvorfor, Jens Martin Knudsen

Jeg formulerede det dårligt, og det var ikke meningen, at det skulle læses som om "uuddannede bønder" skulle sidestilles med "nutidigt troende".

Men "religion" i det citat kan jo lige så let som ingenting erstattes af "etik-og-moral-lære" og man vil få samme resultat - igen uden brug af hoc-est-corpus.

Man kan jo sagtens lære, at det er slemt at slå ihjel udfra verdslige teorier uden at man invokerer mystiske stentavler fra høje bjerge.

(Det var egentlig meningen jeg bare ville lurke lidt i tråden, og jeg plejer at have den Dawkinske holdning til religionsdiskussion - i.e. "don't bother".)
SumezSumezSkrevet 16/03-11 19:33 
I forhold til at universet (ifølge én teori) er uendeligt, kan ALT jo opstå ud af tilfældigheder :)
Jeg har RET svært ved at tro at Jorden skulle være universets centrum..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Captain NCaptain NSkrevet 16/03-11 19:51 
Echelon VI>
Du er godt nok usmagelig at høre på.

Jeg vasker hænderne...

Hvorfor skulle det dog være usmageligt at sammenligne princippet i Biblen med bøger som Harry Potter eller Ringenes Herre. Og Star Wars kommer da også ind på det mystiske med Kræften...Hvis man ikke tæller de nye film med.
De har da en masse gode moraler og gode helte at se op til.

Eller hvad med at med store kræfter kommer stort ansvar?.. Er den da mindre værd fordi den er fra Spiderman end fra Biblen.

Som sagt. jeg siger jo ikke at Biblen ikke har gode moraler og historier hist og her men hvis man glemmer selve religionen bag biblen så er den vel ikke bedre end så mange andre bøger, film eller spil.
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
ElgenElgenSkrevet 16/03-11 19:54 
Jonassoe>Når man så har fundet ud af, hvordan en sammenhæng i naturen fungerer, så er det helt i orden at tro, at Gud stod bag det hele. Man skal bare ikke blande ham ind i den videnskabelige proces :)
Jeg formulerede mig nok ikke klart nok, men det var (nogenlunde) det jeg mente med at forene tro og videnskab };-D
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Lim3HeroLim3HeroSkrevet 16/03-11 20:03 
Jeg synes folk må tro på hvad de vil. Mit problem er bare at religion skal have så stor indflydelse på hvordan vi lever vores liv, selvom vi ikke nødvendigvis er troende. Jeg synes det er utroligt at kirken stadig betales af os alle, istedet for dem der bruger den.

Religion is like a penis.
ElgenElgenSkrevet 16/03-11 20:07 
Jeg tror sgu også snart jeg vasker mine hænder...man bliver sgu så træt i hovedet af det her...og MuchiMuchiPork ligger og venter og spiller jo ikke sig selv };-P
...men håber dog at jeg har givet folk bare en lille fornemmelse af, at de fleste moderne troende mennesker
- IKKE tager deres teksters ord bogstaveligt
- IKKE er fanatiske
- GODT kan forene videnskab og religion på en fornuftig måde
- IKKE <indsæt_selv_en_utidssvarende_fordom_atheister_åbenbart_har_om_troende_mannesker(*)>

(*) Og husk nu på, at atheister er hypermoderne mennesker, der altid er up-to-date og fremme-i-skoene med deres meninger og udtalelser. Og de er milevidt fra de mange troende mennesker der jo bare har deres gamle dogmer, meninger, holdninger osv og på ingen måde formår at forny sig... };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 16/03-11 20:08, rettet 16/03-11 20:09 
Lim3Hero>Jeg synes det er utroligt at kirken stadig betales af os alle, istedet for dem der bruger den.
Hvorfor melder du dig så ikke bare ud og sparer de penge?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Lim3HeroLim3HeroSkrevet 16/03-11 20:28 
Min samfundsfags lærer siger at præsters løn stadig betales af den almindelige skat, mens kirkeskatten går til feks. vedligeholdelse af kirken.

Om han har ret skal jeg ikke kunne sige.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/03-11 21:58 
Det har jeg også hørt (uden at jeg har gidet at chekke op på det). Dvs at selvom man melder sig ud af folkekirken, betaler man til den skjult i ens almindelige skat.
ElgenElgenSkrevet 16/03-11 22:20 
Jeps, på samme måde som man betaler til fx. idrætsforeningerne selvom man ikke spiller fodbold, museer selvom man ikke bruger dem, osv. osv. og så husk iøvrigt lige at det stadig er Danmarks Folkekirke...ellers må loven jo ændres };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
JonassoeJonassoeSkrevet 16/03-11 22:38, rettet 16/03-11 22:40 
Elgen>Jeg formulerede mig nok ikke klart nok, men det var (nogenlunde) det jeg mente med at forene tro og videnskab };-D

Det er jo netop ikke at forene tro og videnskab. Videnskab er en diciplin der beskæftiger sig med fakta og alt det, der kan måles, vejes og observeres, og her hører fiktive og overnaturlige væsener ikke til. Hvis man har lyst, kan man da godt tage de dele af både tro og videnskab, man bedst kan lide, og bruge dem til at sammensætte sit eget personlige verdensbillede, men så har man altså ikke "forenet tro og videnskab."

Hyakotake>
Det har jeg også hørt (uden at jeg har gidet at chekke op på det). Dvs at selvom man melder sig ud af folkekirken, betaler man til den skjult i ens almindelige skat.

Selvfølgelig går lidt af skatten jo til folkekirken, men ved at melde sig ud af den sparer man vel den ekstra udgift, der kaldes kirkeskat?
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/03-11 22:46 
Jonassoe>
Selvfølgelig går lidt af skatten jo til folkekirken, men ved at melde sig ud af den sparer man vel den ekstra udgift, der kaldes kirkeskat?

Ja, du sparer kirkeskatten, men du betaler stadig til folkekirken gennem den øvrige skatteprocent (du kan bare ikke se det fordi det er skjult i de nogen-og-40%, eller hvad man nu har). Og den kan du ikke framelde :-)
ElgenElgenSkrevet 17/03-11 00:17 
@Jonas: Ja det kan vi så åbenbart ikke helt blive enige om og vi synes begge to at vi hver især har ret og fred være med det };-D
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
HeroldHeroldSkrevet 17/03-11 07:36 
Hyakotake>

Du får det til at lyde som om der ikke er andet liv end os, baseret på, at vi bare ikke har fundet det endnu eller er blevet kontaktet. :-)

Nogen skal jo være de første! :D Nej, min pointe var bare at jeg mener at liv opstår ved tilfældighed frem for design, men at disse tilfældigheder ikke behøver at være sjældne.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 17/03-11 11:18, rettet 17/03-11 11:19 
Overordnet set kan jeg ikke udstå tråde som denne, men jeg kan alligevel ikke ikke lade være med at læse dem, som den småforargede hykler jeg til tider kan være. Enkelte deltagere fortjener et par ord med på vejen og det bliver både mine første og sidste i denne sammenhæng.

@Elgen:
Dyb respekt!

@Azzkikr:
Hvor meget mon du i det hele taget aner om Islam når det kommer til stykket? (Svar: Nok ikke så meget.)

@CaptainN:
Jeg tror du er blevet drillet lidt for meget i skolen...
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
Captain NCaptain NSkrevet 17/03-11 16:53, rettet 17/03-11 17:06 
Kristensen>
@CaptainN:
Jeg tror du er blevet drillet lidt for meget i skolen...

Tror sgu du må uddybe dig lidt bedre end det der du.


En af de mest interessante grunde til at lave den her slags emner er netop at stortset alle har en mening at tilføje da religion er sådan et følsomt emne.
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
ElgenElgenSkrevet 17/03-11 17:07 
@Kristensen: Tak };-D
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
nerosnerosSkrevet 17/03-11 17:10 
Nu skal jeg bræk det ned for jer! Der findes kun en gud, og det er SEGA!
Bashful Neophyte
ElgenElgenSkrevet 17/03-11 17:14 
@neros:...og her sad gutterne hos SNK og troede at du kun troede på dem...nu sidder de i deres tsunami-pøl og græder deres salte tårer...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Captain NCaptain NSkrevet 17/03-11 17:19 
Så fik vi vist lige svaret på et store spørgsmål.

Så er spørgsmålet bare om messiaen er Mega Drive, Saturn eller Dreamcast:)
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
SumezSumezSkrevet 17/03-11 17:25 
Det er tydeligvis Sonic Unleashed. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
62 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig