X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spilleklub Retro #2: Flashback


Svar
RJKRJKSkrevet 06/02-10 22:20 
Efter planen spiller vi Flashback fra og med næste weekend (12. februar-). Start med at melde tilbage hvem der er med og hvad I spiller det på - og hold generelle diskussioner om andet end Flashback i andre tråde.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
107 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Svar
HolisticHolisticSkrevet 13/02-10 14:13 
Spillet er altså ikke så forfærdelig langt, kan klares på 7-8 timer hvis man ikke har spillet det før :)
Og hvis vi kun spiller 2 kapitler i første omgang burde, man godt kunne finde et par timer fordelt over nogle dage
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
ChronoChronoSkrevet 13/02-10 15:12 
Jeg springer fra. Styringen på iPhone er vist alligevel ikke værd at kæmpe med - og jeg sidder allerede fast i spillet efter at have samlet en holocube op... Jeg er med igen når vi vælger nyt spil :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 13/02-10 15:25, rettet 13/02-10 15:30 
Jeg er omsider ved at fatte hvordan spillet virker. Jeg tror dog alligevel jeg sidder fast allerede i første bane - kan det passe at man kan få sat elevatorerne, så man ikke kan komme tilbage op i hjørnet oppe til venstre og samle den dims op, jeg undlod første gang? ;) I så fald ikke så genialt at man kan save, i en umulig position :) Men når man nu først kender banen, er det jo ikke svært at starte forfra, så det gør jeg bare.

EDIT: Med andre ord: hvis bare den platform til højre for save-pointet var ét felt længere til venstre, så kunne jeg hoppe op på den - men det kan jeg ikke, eller hvad? Virker ret fjollet i så fald...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 13/02-10 19:33 
Det var så først i anden bane at jeg fandt ud af at lave det der løbe-spring, som vist kunne have reddet mig i første bane. Så kan jeg lære at læse manualen :)

Jeg tror at dem der ikke kender Flashback i forvejen måske afskrækkes unødvendigt af spillets opbygning. Jeg mener, det er vel mere et adventure-spil end et action-spil. I hvert fald kan jeg mærke at jeg - som trods alt var rimeligt forberedt - bløder mere op for det, som jeg bliver fortrolig med konceptet. Det er jo slet ikke nær så fjendsk, som det lige umiddelbart giver indtryk af for nybegyndere.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 15/02-10 08:11 
Jeg har nogenlunde samme oplevelse.
Først og fremmest, til dem der ikke har gjort det, LÆS MANUALEN!

Og hvis I ikke har tålmodighed til det, eller ikke har manualen, er der lige et par vigtige ting her:
1. Hop fra stedet: Hold løbeknappen inde og tryk op (jungle-området er umuligt at klare uden denne :))
2. Forsigtigt drop fra kanten a la PoP: Hold løbeknappen inde og tryk ned.
3. Køre op og ned i elevatorer: Hold løbe knappen inde og tryk op/ned
4. Grønne "lyn" i gulvet: Man dør kun af at gå stille hen over dem, så løb for at undgå at dø. Dette var en af de udfordringer, der var tæt på at få mig til at lægge spillet fra mig i starten, da det ellers var totalt uklart hvornår man døde af dem, og hvornår man ikke gjorde.

Og så nummer 5, der ikke står i manualen, men er nødvendigt for overhovedet at komme nogen vegne i andet område:
Når du løber med fuld fart og hopper, skal du kun "tappe" op-knappen, i stedet for at holde den inde (men lad være med at slippe løbeknappen), for at hoppe højt nok til at nå en etage over hovedet på dig.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 15/02-10 08:22, rettet 15/02-10 08:24 
RJK: Helt enig. Jeg mener ikke man kan sidde fast som sådan, og det er virkelig en kæmpe fordel at lære styringen at kende. Det var det jeg mente, da jeg spurgte om det betragtes som en spoiler, hvis jeg opsummerer den i tråden...

En meget nyttig detalje ved styringen er også, at man kan starte med at løbe, og så bare holde knappen inde uden retning. Så springer Conrad selv op og griber fat i en højere liggende platform...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 15/02-10 08:37, rettet 15/02-10 08:41 
Og så mit umiddelbare indtryk efter at have spillet de to første områder (junglen og byen - har ikke lavet noget i tårnet endnu).

Virkelig solidt og velgjort spil, med en dyb atmosfære, der konstant overrasker mig med nye tiltag og udvidelser af spillets eksisterende omfang. Jeg blev VIRKELIG fanget af spillet, da jeg begyndte at gå på opdagelse i New Washington, og snakkede med folk. Grafikken er varieret og rigtig flot for sin tid (og tidløs i stilen), det er jo vaskeægte cyberpunk-stemning!!

Historien har jeg ikke fået det store indtryk af endnu, og selvom spillet er bygget omkring den, er det ikke mit indtryk at den er vigtig (eller særlig god). Det er de enkelte små indtryk, der giver spillet en god, samlet substans, som når man f.eks. skal jage en replikant i bedste Blade Runner-stil.

Spillet er som helhed også godt udtænkt og afbalanceret, kun med små irritationsmomenter, der til gengæld også er lidt uforståelige. F.eks. i den der mission hvor man skal udrydde en bunke mutanter i New Washington, er der flere virkelig "cheap'e" fælder, der er umulige at undgå, når man ikke har spillet den før, og et par der er umulige at undgå i det hele taget. Og styringen ligger bedre i hænderne nu, men irriterer mig stadig en gang imellem. Nogle inputs er virkelig underlige i forhold til at man kan stort set det samme som i Prince of Persia, men med en langt mindre intuitiv styring. Skudduellerne fungerer virkelig fedt, når man har kontrol over tingene, men man risikerer nemt at klunte på måder der ikke føles som om man helt selv er skyld i det, hvilket gør man bliver irriteret på spillet i selv. F.eks. når Conrad beslutter sig for at trække pistolen væk og bruger en evighed på at få den frem igen, mens fjenden står og beskyder en. Og enhver brug af force field-skjolet går sjældent uden krydsede fingre, da det er svært at forudsige den rigtige timing med særlig god nøjagtighed.

Men alt i alt en positiv oplevelse indtil videre, og jeg glæder mig til at spille videre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 15/02-10 08:38 
KTC>
En meget nyttig detalje ved styringen er også, at man kan starte med at løbe, og så bare holde knappen inde uden retning. Så springer Conrad selv op og griber fat i en højere liggende platform...

Hva? Forklar :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 15/02-10 08:54 
Jeg har aldrig nogensinde været i nærheden af en manual til Flashback, og jeg mindes ikke at styringen nogensinde var et problem. :S Jeg kan ikke huske de grønne striber, men stort set alt andet mindes jeg var forholdsvis til at finde ud af.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 15/02-10 09:11 
Jeg havde aldrig fundet ud af hvordan man hopper over den knap, der stiller elevatoren i vejen for en i junglen (lige før den sårede mand), hvis det ikke var for manualen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HolisticHolisticSkrevet 15/02-10 09:16 
Sumez >> Gå i gang med at løbe og bare hold knappen ned, så springer Conrad så højt han kan efter platforme.

Jeg synes også personligt at spillet har en solid styring, ihvertfald på Amiga, den reagere prompte og fungere super godt bare med et joystick og sin ene fireknap.
Spillet har en helt speciel stemning for mit vedkommende, kan ikke rigtig sige så meget skidt om det.
Selv den dag i dag er gameplayet solidt, sværhedsgraden er lige tilpas, og grafikken er imho ældet med ynde.
Spillet er en anelse trial and error i første bane, men dette synes jeg ændre sig drastisk fra bane 2.
Spillet vokser jo længere man kommer og giver en lyst til at spille videre for at få det hele med, og når det er ovre ville man nu gerne have haft mere med.
Selvom jeg har spillet det flere gange igennem tiden, er det altid en fornøjelse at vende tilbage, man føler lidt man er hjemme igen :)
Uden tvivl en af de helt store Amiga klassikere.
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
SumezSumezSkrevet 15/02-10 09:21, rettet 15/02-10 09:22 
Holistic>
Sumez >> Gå i gang med at løbe og bare hold knappen ned, så springer Conrad så højt han kan efter platforme.

Hvilken knap snakker vi om? Jeg synes ikke Jeres beskrivelse er særlig beskrivende. :) Og jeg har da aldrig været ude for andet end at han bare løber videre uden at hoppe (eller ud over kanten i den situation), og ville heller ikke forvente andet.

Kom evt. med et sted i spillet, man kan afprøve det i snakker om.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 15/02-10 09:24, rettet 15/02-10 09:25 
Holistic>
Spillet er en anelse trial and error i første bane, men dette synes jeg ændre sig drastisk fra bane 2.

Præcis mit indtryk. På sin vis synes jeg det er et dårligt valgt at starte spillet med en indholdsløs junglebane uden større indhold, der minder om en dårlig PoP-klon, det skræmmer nok mange folk væk fra spillet.
Men når man så spiller videre, giver det til gengæld et rigtig god flow til spillet, og jeg kan godt lide den måde de bygger mere indhold og dybde på spillet, som man får arbejdet sig igennem det, i stedet for bare at smide alt i ansigtet på spilleren fra starten. Meget genialt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HolisticHolisticSkrevet 15/02-10 09:55, rettet 15/02-10 09:55 
I starten af bane 2, løber man til højre, over til skærm 2
Der er en platform man lige nøjagtig ikke kan nå.
Begynd at løbe og så bare hold action knappen nede og slip joysticket, controlleren eller hvad du nu bruger :)
Conrad skulle meget gerne hoppe op efter det første det bedste, ting der normalt ikke kan nåes når man hopper alm.
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
SumezSumezSkrevet 15/02-10 09:59 
Ok, det er den jeg i mit indlæg længere oppe opfattede som at man tapper hoppeknappen (som latterligt nok er "op"), i stedet for at holde den inde.

Men det er da også komplet åndssvag styring?
Det kan godt være at det virker fint, men det giver overhovedet ingen mening, og virker ikke naturligt at spille.

Husk nu at jeg stadig er ret glad for spillet, men når styringen er så underlig som den er, er jeg altså nødt til at påpege det. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 15/02-10 11:35 
Holistic>
Begynd at løbe og så bare hold action knappen nede og slip joysticket, controlleren eller hvad du nu bruger :)
Conrad skulle meget gerne hoppe op efter det første det bedste, ting der normalt ikke kan nåes når man hopper alm.

Netop det move, jeg aldrig ville have opdaget, uden at kigge i manualen. Det er for mig helt ulogisk, at man springer langt ved at gøre "det modsatte" af, hvad der kommer naturligt.

Jeg synes det er fair nok at man skal læse manualen for at kunne spille det, men i vores moderne tider :) synes jeg også det er okay, at vi prøver ikke at gøre det, og ser hvordan spillet så tackler det - ligesom da Chrono og jeg tævede rundt i backtracking i Story Of Thor bare for at se, hvor langt udviklerne havde tænkt. Og der er jeg så enig med Sumez i, at Flashback kunne have scoret nogle point for at have været mere logisk i sin styring - som jeg ellers er enig i, generelt er meget præcis og rimelig, så jeg har ikke nogen problemer med den.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 16/02-10 08:17 
Er det kun Rune og mig der spiller det? :!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 16/02-10 08:22 
Ja, kan i ikke bare tage den over privat besked så vi kan komme videre? ;p
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KTCKTCSkrevet 16/02-10 08:52 
Sumez>
Er det kun Rune og mig der spiller det? :!
Nej da. Hvorfor tror du det?
Jeg spiller i hvert fald, og det er stadig et super fedt spil. Sjovt nok huskede jeg banen med det industrielle miljø (undergrundsbanen) som værende meget større/længere, men det var slet ikke så forvirrende og uoverskueligt, som det var for mig da jeg var yngre.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
dRxLdRxLSkrevet 16/02-10 11:57 
Hvornår er deadline? Jeg vil gerne give det et forsøg, men er meget presset mht. tid.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/02-10 12:13 
Jeg fik aldrig købt spillet så jeg springer over til vi går i gang med Dragons Trap :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 16/02-10 12:26, rettet 16/02-10 12:26 
dRxL>
Hvornår er deadline?

Planen er vel at vi kun må spille til level 3 før kommende weekend, til level 5 før næste, og så gennemføre til næste igen. Så der er vel godt et par uger endnu :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 16/02-10 12:47 
Jeg er bidt af spillet, og kan ikke rigtig vente, så jeg regner nok med at spille til level 5 i løbet af denne uge. :P Har alligevel ikke tid i nogen af de to kommende weekender.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HolisticHolisticSkrevet 16/02-10 14:40 
Fusker :) Jeg kan nu godt vente... Det fik mig inspireret til at gå igang med et par andre amiga klasikkere, så jeg har tålmodighed nok
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
NaidNaidSkrevet 16/02-10 21:10, rettet 17/02-10 02:15 
Jeg spiller også, til trods for at mit joypad har fået adskillige flyveture efterhånden :P. Det er drønhamrende frustrerende, og jeg er simpelthen lige ved at koge over nogen gange. Specielt våbenhåndteringen er simpelthen noget at det mest klodsede og langsomme jeg endnu har prøvet. Jeg har dog alligevel besluttet mig for at gennemføre spillet, da det nu alligevel har sine positive øjeblikke. :)
RJKRJKSkrevet 20/02-10 17:06 
Så nåede jeg til Death Tower. Jeg synes anden bane var ret udfordrende - når der er ret hurtig action som i femte mission, så er det godt nok ret handicappet at man så ofte skal bruge space, F1 og return på keyboardet i Amiga-versionen. Især våben-tasten kunne de altså godt have lagt på joysticket. Men jeg klarede det da, efter mange forsøg :)

Jeg synes mission 4 var det hidtil bedste i spillet. Men generelt folder det sig da meget ud ift. den noget generiske junglebane, og jeg synes virkelig det er synd med alle dem, der allerede opgav dér. Jeg vil ikke vurdere for meget endnu, men bedre end Story Of Thor er det i hvert fald ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 20/02-10 19:45 
Ja, Death Tower er et godt sted at øve sig på, hvordan man skal klare sine fjender med strategiske rullefald. Spillet bliver nemlig sværere på actionsiden efter denne mission :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 20/02-10 19:49 
Er det så overhovedet til at gøre med én knap på controlleren?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 20/02-10 22:34 
Du har ikke valgt i optionsmenuen, så du kan trække dit våben ved at dobbelttrykke på fire-knappen?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 20/02-10 22:54 
Ehhh. Nej :)

Godt at jeg ikke har belært andre om at de skal huske at checke options-menuen, før de brokker over dårlig styring, hva'? ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 21/02-10 11:27 
KTC>
Spillet bliver nemlig sværere på actionsiden efter denne mission :)

Åh nej :!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 21/02-10 15:23 
Jeg tænkte det samme ;) men nu kom jeg så igennem Death Tower, som jeg synes var meget let sammenlignet med anden bane. Så det går vel. Jeg mener dog stadig at dem der spiller i andre versioner end Amiga-udgaven må have det væsentligt lettere. Jeg har fx stort set opgivet at bruge skjoldet pga. taste-besvær.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 21/02-10 15:53 
Jeg ville ikke undvære skjoldet, men det er stadig mere held end forstand at bruge det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaidNaidSkrevet 21/02-10 15:54 
Jeg har slet ikke brugt skjoldet i Mega Drive udgaven overhoved. Det er helt sikkert nemmere at håndtere, men der bliver stadig meget roden rundt i menuen.
RJKRJKSkrevet 21/02-10 16:37 
Jeg tror jeg vil prøve at spille videre på SNES eller MegaDrive-versionen, for at se om det hjælper mig :) Nogen der kan levere passwords til fjerde bane (Earth) på normal sværhedsgrad?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 21/02-10 20:51 
Genesis:
Level 1: FALCON
Level 2: DATA
Level 3: MILORD
Level 4: QUICKY
Level 5: BIJOU
Level 6: BUBBLE
Level 7: CLIP

SNES:
Level 1: DLRGS
Level 2: BGSFM
Level 3: PRHG
Level 4: WNPQVX
Level 5: NMRYL
Level 6: SNTHN
Level 7: KLZHT

Fra Gamefaqs
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 27/02-10 17:02 
Er jeg den eneste der stadig spiller? :)

Jeg gik over til SNES-versionen fra bane 4, og den lider godt nok af tekniske problemer med megen slowdown og dræbende langsomme mellemsekvenser (selv i 60Hz), men det er voldsomt meget lettere at have alle tre knapper på controlleren, fremfor at skulle bruge tastaturet. Så spillet er ikke nær så frustrerrende, som Amiga-versionen.

Jeg er nået til sjette bane, så jeg nærmer mig slutningen.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 27/02-10 17:24 
Jeg er kommet igennem. Slutningen kunne jeg faktisk huske ret dårligt. Det er stadig en af de bedre spiloplevelser, som jeg godt kunne finde på at opleve igen om nogle år.
Er lyden ikke forfærdelig i SNES-udgaven?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 27/02-10 17:45, rettet 27/02-10 17:46 
Lydeffekterne er generelt meget tamme, og fx skudlyden er håbløs. Musikken er relativt tro mod Amiga-udgaven, men meget mere midi-agtig. Slowdownsne og mellemsekvenserne der kører med 3 fps eller sådan noget, er klart et større tab ift. Amiga-udgaven end lysiden, synes jeg.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaidNaidSkrevet 27/02-10 20:56, rettet 27/02-10 21:15 
****SPOILER****


Jeg gennemførte spillet her sidste weekend, da jeg ellers ikke lige ville få tid. Jeg var ved at få en mindre depression af sidste bare. Her viser den klodsede/langsomme våbenstyring virkelig sine svagheder. Enkelte steder forekommer der ret store slowdowns i SMD versionen, hvilket gør at Conrad først reagerer på indputs flere sekunder efter!. Fjenderne er også blevet markant sværere, og man skal ikke dumme sig ret meget før at man får et game over. Enkelte steder bliver man smidt temmelig langt tilbage, hvis man ikke har backtracket for at lave et save. Jeg brugte utrolig mange forsøg på at nå det første save point i banen, da det ligger ret langt inde. Selve flugten fra planeten var også en større tålmodighedsprøve, og jeg måtte til sidst ty til en walkthrough. Ikke kun fordi at min tålmodighed var ved at slippe op, men havde nok også brugt omkring 4 timer på at nå det punkt. Tanken om at jeg skulle igennem hele baduljen igen næste dag var ikke rar, og min seng begyndte også at kalde (klokken nærmede sig de fem om morgenen). At man kunne bruge sin telereceiver til at flygte fra planeten på små 2 sekunder er jo ren logik, men tanken havde på ingen måde strejfet mig. :p

****SPOILER SLUT****


Nu er det jo selvfølgelig ikke det hele der er negativt. Jeg er ret vild med mange af spillets puzzles, og leveldesignet er nice. Gameplayet er dejligt varierende, og man ved aldrig hvad man kan forvente. Spillet er nok lidt for svært tilgængeligt for nogen, og kræver en del tålmodighed. Jeg blev faktisk ret dus med styringen til sidst, hvis vi lige ser bort fra actiondelen. Jeg er egentlig ret glad for at jeg fik spillet Flashback, da det var et af de amiga spil jeg et par gange overværede fra sidelinien tilbage i fritidsordningen da jeg var mindre. Jeg tvivler dog på at det er et spil jeg kunne finde på at spille igennem igen. :)
silverstarsilverstarSkrevet 28/02-10 23:40 
Jeg har ikke rigtig haft tid før, men denne weekend blev det så til noget. Jeg har tidligere spillet og gennemført Amiga versionen, men valgte Megadrive versionen denne gang.
Jeg synes stadig spillet er fedt og er ikke skæmmet af tidens tand. Jeg er ret vild med den grafiske stil og synes universet og historien er spændende. Spillets små puzzles og kamp-sekvenser og også veludført, og der er mange små fine detaljer.
Der er et par cheap-shot steder, skjulte instant-death fælder etc, men jeg synes ikke det er noget der hæmmer det overordnede indtryk.
Jeg husker generelt Amiga-versionen som havende bedre lyd-side og måske en anelse bedre grafisk, men det er så vidt jeg husker minimale forskelle der er tale om.

Spilmæssigt kan det sammenlignes med Prince of Persia, Another World og BlackThorne, som også alle er gode spil i min bog.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
RJKRJKSkrevet 01/03-10 11:47, rettet 01/03-10 11:47 
Hvor lang tid har I brugt på spillet? Jeg er ikke i tvivl om at jeg kommer klart over 10 timer, i hvert fald :) Var bare overrasket over at Silverstar kunne gennemføre på under 10, men selv hvis man kun har gennemført en enkelt gang før, så husker man måske så mange områder, at det går meget hurtigere?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 01/03-10 11:49 
Jeg har ikke spillet videre siden sidst, fordi jeg ikke fik lov :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 01/03-10 11:51 
"Embargoen" er jo fjernet nu ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
silverstarsilverstarSkrevet 01/03-10 12:56, rettet 01/03-10 13:00 
Jeg har selv brugt ca. 7-8 timer.
Jeg er sikker på at det har betydet en hel del at jeg har gennemspillet det før, jeg brugte et minimum af tid på f.eks. puzzles, fordi jeg havde en grundlæggende erindring om hvad der skulle til for at løse dem.

---SPOILER---

De eneste steder hvor jeg brugte lidt ekstra tid var faktisk steder, hvor jeg synes at platforme, elevatorer etc. var skjult, så jeg var i tvivl om hvordan jeg kom videre.
Der var især to steder hvor man skulle bruge en mørkeblå platform (det lignede nærmest en lampe der hang ned fra loftet). Desuden elevatoren til allersidst der fører op til flyet, den havde de også skjult godt :)

---SPOILER---
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KTCKTCSkrevet 01/03-10 13:52, rettet 01/03-10 13:53 
Jeg tror ikke jeg brugte meget mere end 3-4 timer sammenlagt, men jeg kender også spillet ret godt...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 07/03-10 17:11 
Jeg fik gennemført i denne weekend, og blev mere og mere positiv undervejs. Efter skiftet til Super Nintendo-udgaven havde jeg ikke længere problemer med styringen, men nu i stedet med meget slowdown - især sidste bane er flere steder ret slem.

Set bort fra tekniske issues, så synes jeg det er et virkelig godt spil, som har masser af kvaliteter og gode idéer, og kun sjældent føles så gammelt som det er. På mange punkter har det været klart foran sin tid, og jeg har fuld forståelse for at det må have været en milepæl, hvis man spillede det dengang.

Til sidst blev jeg mod min natur overbevist om at det var i orden, at man blev straffet af spillet for at gøre dumme ting - med især teleporteren har man jo en kæmpe frihed til at forstyrre spillets logiske forløb og fucke ting op. Det synes jeg egentligt er meget modigt og moderne, og ikke noget man ser mange andre spil tør gøre, historisk. Med mere fintuning af fx placering af første save i nogle baner, kunne det dog have fungeret langt bedre.

Jeg kan sagtens forestille mig at vende tilbage til Flashback - jeg kunne fx forestille mig at REeminiscence til PSP ville have fjernet de fleste irritationsmomenter fra de andre udgaver. De er dog for mange og åbenlyse til at jeg kan snige mig op på en 8/10 vurdering, som jeg egentligt lidt havde lyst til.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 07/03-10 17:50 
@RJK: Jeg glemte at nævne det før, men så vidt jeg husker understøtter amiga udgaven af flashback brug af kontrollere med mere end én knap, muligvis kun op til 2. Mindes i hvert fald at jeg brugte en Master System kontroller til at spille det med af samme grund. Du kunne evt. prøve at teste det med en MegaDrive eller SMS kontroller.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 07/03-10 18:09 
Jo, det understøtter to knapper med custom controllere, men man skal egentligt bruge tre for at få en glidende kontrol.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 08/03-10 08:48, rettet 08/03-10 08:54 
RJK>
Jeg fik gennemført i denne weekend, og blev mere og mere positiv undervejs. Efter skiftet til Super Nintendo-udgaven havde jeg ikke længere problemer med styringen, men nu i stedet med meget slowdown - især sidste bane er flere steder ret slem.

Det er faktisk kun de sidste to baner, hvor slowdown pludselig begyndte virkelig at plage spillet, som om de bare har givet op der. Især undrede jeg mig over to rum i sidste bane, der var meget langsomme selvom de var næsten tomme, men det får man jo så forklaret til allersidst i spillet, da det er disse rum, der har flest "alting braser sammen"-animationer :P

Jeg må også indrømme at efter man kommer ned på jorden, faldt spillet lidt i min agtelse igen.
Jeg elsker det hop det tog efter man kommer ud af junglen, hvor der pludselig er en masse interaktion med omverdenen og opgaver, der skal løses med en masse gåen frem og tilbage. Og efterfølgende i "cyber tower" hvor kampene tager en strategisk drejning (og heldigvis til det væsentlig lettere), mens gameplayet er langt mere lineært.

Men derefter er resten af spillet så "back to the basics" tilbage til konceptet fra junglen. Den "cool" og gennemførte stemning fra især New Washington, er helt forsvundet og erstattet med det generiske.
Jeg kan dog stadig godt lide level designet, og især del to på Jorden er ret godt stykket sammen, mens andet virker lidt forhastet.
I det første område efter man kommer til alien-planeten er der iøvrigt et sted, hvor man skal skyde på en dør for at åbne den. Det er det ENESTE sted hvor man skal gøre dette, og her var jeg nødt til endelig at bide i støvet og læse en walkthrough.
Herfra virker spillet generelt rimelig forhastet og halvhjertet, der er mange underlige uforklarlige begivenheder - f.eks. kommer der en alien og skyder en fange i samme rum som førnævnte dør, men når man går forbi ham får man en animation hvor det ser ud som om han er i live og giver Conrad dynamit-stangen. Ligeledes har man lige pludselig samme persons elektronisk dagbog i "lommen" hvilket er ret underligt, og er jeg den eneste der rendte rundt i hele det sidste område med en ekstra nøgle, der ikke kunne bruges nogen steder?
Det er også her slowdowns begynder at tage overhånd. Jeg ved heller ikke om det bare er mig, der slet ikke kunne finde ud af hvad man skulle gøre, eller er man nødt til at efterlade teleporteren et sted man ikke har nogen jordisk chance for at gætte, for at undgå at sidde fast der hvor man kører elevatoren ned igen for at daktivere en turret?

Faktisk blev det så meget at jeg i spillets slutning, omkring de to "hjerner" der skal ødelægges begyndte at blive direkte irriteret på spillet. De sidste tre aliens man skal nedlægge før man kommer til det sidste sted hvor man planter dynamitten var helt urimeligt svære og tilfældige, og jeg var tæt på at lægge spillet fra mig i stedet for lige at få den sidste del med.

Men alt i alt en positiv oplevelse og et ambitiøst spil, det er bare synd med alle småfejlende, og det er tydeligt at den sidste halvdel af spillet var lige lovlig forhastet. Med mere udviklingstid kunne det være blevet en stor oplevelse.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
107 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig