X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den store JRPG-krise


Svar Sortering
NaieraNaieraSkrevet 23/02-15 21:18 
Jeg kan ikke tåle tidstyranniet i Atelier-spillene.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
65 emne(r).
« < 1 2

Svar Sortering
SumezSumezSkrevet 30/10-09 01:15 
Echelon VI>
Jeg har haft kig på et par anmeldelser, og meldingen er tilsyneladende den samme: et middelmådigt spil, som ikke bryder med nogen af genrens konventioner - specielt ikke i forhold til historien, karakterne eller dialogen.

Lad mig lige slå fast, at jeg ikke synes et spil bør bryde med genrens konventioner. Jo, det KAN det, og der skal være plads til det hele, og jo spil som Chrono Trigger og Final Fantasy 6 var nærmest epokegørende for deres tid, men det er efter min mening ikke det, der gør dem til de solide spiloplevelser som de er. Man burde sagtens kunne lave et fantastisk spil, der fuldt ud overholder de typiske genrekonventioner. Det vil nok aldrig nå samme klassikerstatus, men genrefans ville få det de savner.

Det er jo ikke fordi vi ligefrem mangler kvalitetsspil indenfor alle mulige andre både mere (Uncharted 2) og mindre (Braid) definerede genrer for tiden.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JAAJAASkrevet 29/10-09 22:59, rettet 29/10-09 23:02 
Jeg skal prøve at snakke for mig selv, men jeg tror, det hænger meget sammen med Square's manglende output. Tager vi f.eks. PSX generationen, så havde vi for det første tre af tidernes bedste RPG'er i FFVII, VIII og IX at hænge resten af generationens JRPG'er op på. I PS2 generationen fik vi to gode FF'er, men de kunne ikke på samme måde trække helhedsindtrykket op, og samtidig manglede Squares sekundære output; spil som Chrono Cross, Musashi og Xenogears. Heldigvis fik vi bl.a. Shadow Hearts og Persona.

Jeg tror, det er for tidligt at (for)dømme den nuværende generation, men det er for mig klart, at når Square ikke agerer lokomotiv, så bliver helhedsindtrykket, at det hele halter lidt.

Jeg har haft både 360 og PS3, men har solgt dem igen på grund af de manglende JRPG'er af høj kvalitet. I stedet har jeg med stor succes kastet mig over alle de PSX og PS2 JRPG'er, jeg endnu ikke har spillet. Jeg har stadig masser af gode ting i vente fra den kant. Når FFXIII engang kommer, bliver der selvfølgelig købt en ny maskine.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 29/10-09 22:24, rettet 29/10-09 22:38 
Jeg har haft kig på et par anmeldelser, og meldingen er tilsyneladende den samme: et middelmådigt spil, som ikke bryder med nogen af genrens konventioner - specielt ikke i forhold til historien, karakterne eller dialogen.

Jeg har dog ikke selv prøvet spillet.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
CoreCoreSkrevet 29/10-09 22:05 
Hvad med Magna Carta II? Er der nogen der ved om det holder?

Jeg er lidt lun på det, men mest fordi at så mange herinde var helt oppe over 1'eren.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
DarkbeatDarkbeatSkrevet 29/10-09 19:55 
Det ser ud til at JRPG scenen er blevet mobil de sidste par år. Både DS og PSP har fortsat hvad PS2 startede og det vælter ud på begge konsoller med JRPG'er af svingene kvalitet.

Suikoden Tierkreis kan jeg dog varmt anbefale at prøve på DS. Det har en interessant historie og for det meste en god pacing. Eneste problem, for mig, er alt det micromanagement der kommer når man lige pludselig har rekkruteret 30 allierede og skal vælge et 4 mand team ud af dem... Især når man ikke føler at man ved hvem man skal levelle i frygt for at der kommer en mission hvor man SKAL bruge dem.
nerosnerosSkrevet 29/10-09 17:37 
Jeg troede egentlig folk mente at 360'eren var hvor tids svar på SNES'en? ;-)
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 29/10-09 16:10 
Flere udviklere har nævnt, at spiludviklingen i Japan har det dårligt for tiden, specielt når det kommer til next-gen (det sidste i følge Ryan Payton, som tidligere arbejdede for Kojima Productions). Så ja, økonomien er formentlig den største faktor, hvis nyere JRPG'er mangler kvalitet.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 29/10-09 09:40 
Jeg venter stadig på at gå igang med P4, til jeg får mig et lille 4:3 CRT fjernsyn. Det eneste jeg har umiddelbart har at sætte på P3/p4 er den elendige konvertering. Jeg har svært ved at acceptere at formaliteterne ikke er på plads. Jeg gik også lidt død i P3 til sidst, men havde ellers en god oplevelse. Jeg glæder mig til P4.

Netop de høje produktionsomkostninger der rapporteres denne generation, spiller helt sikkert også ind. For min skyld må udviklerne dog godt bryde med konventionerne, og lave nogle eventyr på 40-60 timer istedet for 80-120 timer, hvis det giver dem lidt mere råderum. Med sagt, så kan jeg godt savne at der bare bliver skrevet noget ordentligt dialog til et JRPG (eller at oversættelsen er god). Et spil som Hand of the Heavenly Bride, der er 17 år gammelt, har stadig så meget skævhed og humoristisk dialog, at det er nok til at jeg føler mig underholdt, selvom resten af spillet føles gammelt.

Umiddelbart er det lysende håb ude i horisonten Square's Final Fantasy XIII.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
AzzkikrAzzkikrSkrevet 29/10-09 04:45 
Enig, men det er jo ikke noget nyt, især Square har jo ikke udgivet noget man gider bruge mere end 5 minutter på i snart et årti. Det er skræmmende som kvaliteten af deres spil er gået den forkerte vej siden ff8. Deres karakterer og historier bliver mere og mere latterlige.

P4 var nu efter min mening langt bedre end noget square har udgivet i de sidste 10 år og noget af det bedste jeg har spillet i år. I det hele taget er mange af SMT spillene meget undervurderet, Nocturne fx har langt mere at byde på end diverse tamme square RPG's.

LO var ok, standard RPG hvor de ikke tager nogen chancer og holder sig til et helt no brain system der er set 1000 gange før + ret tam historie. Et udemærket spil, men kunne aldrig falde mig ind at gennemføre det igen.

Jeg var utrolig skeptisk med FF13 indtil jeg prøvede demo'en, det virker ret godt og mine forventninger er rimelig høje. Jeg er dog stadig bange for at ham neger bliver for pause klovns agtig, han virker totalt malplaceret.

Så har vi selfølgelig også tales serien, hvor Namco tilsyneladende kan blive ved at spytte den ene titel ud efter den anden. De har aldrig rigtigt sagt mig noget, jeg håber dog at vesperia ps3 kommer i en us/eu version.

Genren er helt sikkert ikke hvad den har været og udover et nyt FF og et random ATLUS rpg's i ny og næ og måske et nyt Suikoden ser jeg ikke den helt store fremtid for genren.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 29/10-09 02:18, rettet 29/10-09 02:24 
Ja, verdenen i X og X-2 var ikke så interessant for mig som VII og VIII var. Det er måske også derfor Final Fantasy XIII Versus (det var den jeg tænkte på i mit tidligere indlæg) virker lidt mere spændende da det ser ud til at være sat i et mere "realistisk" miljø.

Final Fantasy Værtshus XIII
SumezSumezSkrevet 29/10-09 01:28 
Final Fantasy og især Dragon Quest er nu alligevel to af de største spilserier overhovedet i Japan, og resulterer, ved udgivelse, i mindst ligeså mange japanske pjækketimer som Zeldaspillene, så man skulle da formode at der bliver puttet en pænt stor økonomi i produktionen af den genre.

Det er der heller ingen tvivl om at der gør i Final Fantasy XIII, men efter den nyeste(?) trailer fra TGS, er jeg nu også begyndt at miste interessen. Hvor er den dragende verden, der gjorde især 6'eren og 7'eren så fantastisk at indleve sig i?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 28/10-09 23:45, rettet 28/10-09 23:45 
Persona 4! :)

(jeg forstår i øvrigt godt at du gik død i P3, Sumez; P4 er altså noget mere indbydende, med hurtigere gang i historien)

De titler der har været i denne konsolgeneration - måske med undtagelse af Lost Odyssey - har vel ikke været de samme store produktioner, som flere af de andre titler der nævnes. Altså Infinite Undiscovery og den slags er vel hvad der svarer til Arc The Lad eller Wild Arms i sidste generation etc. Relativt små produktioner.

En del af skylden er vel produktionsomkostningerne, som stiger stort generation for generation. Ikke mindst for de her store spil, hvor et langt RPG'er skal have meget indhold. Det er dyrt at lave, og så er der ikke plads til så mange. Japanerne sidder jo også mest med DS'er og småspil, så der bare ikke er den nødvendige økonomi i det andet.

Når det er sagt så har jeg stadig store forventninger til FFXIII.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DarkbeatDarkbeatSkrevet 28/10-09 23:44 
Jeg er også enig. Next-gen RPG spillende har ligesom ikke kunne levere varen. Jeg har bla. også selv haft gang i Eternal Sonata som jeg opgav fordi det var bund kedeligt til sidst... Selvom man besøgte forskellige lokaliteter, føltes det ikke rigtig som om historien kom nogen vejne.

Personligt har jeg dog selv været rigtig glad for Persona 3 og 4 som jeg også vil sige har klaret sig rigtigt godt med leveringen af historien taget i betragtning af hvor meget man besøger de samme steder hele tiden.

Lost Odyssey var også et rigtigt godt spil som jeg desværre også måtte opgive fordi jeg blev at for deprimeret af det. Jeg troede det ville være Highlander - The RPG men det var jo helt vildt tragisk at være udødelig!

Jeg er selv ved at spille SNES versionen af Dragon Quest: Hand of The Heavenly Bride og har først lige nu fået øjnene op for Dragon Quest serien... Jeg er også begyndt at købe ind af hvad man kan få hér i vesten af Dragon Quest spil :)

Jeg er lidt skeptisk med hensyn til det nyeste Final Fantasy der er på vej. Rent stil mæssigt syntes jeg mere at den dér anden Final Fantasy Apparigo (eller hvad den nu hed) ser lidt mere spændende ud.

Nu kan man jo selvfølgelig snart få muligheden for at lave et JRPG selv da RPG Maker udkommer på DS. Dog kun i Japan indtil videre, men man kunne håbe at nogen lokalisere det :)

http://www.play-asia.com/paOS-13-71-9g-49-en-70-3m7r.html
SumezSumezSkrevet 28/10-09 23:25 
Helt enig. Genren toppede i midten af halvfemserne og holdt stand i et par år, hvorefter det er gået langsomt ned ad bakke. I denne generation er det ikke andet end Lost Odyssey, der har fanget mig.
I må gerne komme og sige Persona 3 og 4, og jeg respekterer dem for hvad de er, men de var altså for tørre til at fastholde mig, hvilket jeg også til dels selv skammer mig over - Men de er heller ikke rigtig i samme boldgade som de fængende eventyr fra Squares storhedstid.

Når man efterhånden har spillet det samme gennemtæskede japserplot så mange gange, er det bare ikke interessant længere. Men med det sagt, hvis FF6 eller CT udkom i dag, tror jeg nu stadig at de ville slå benene væk under mig, som de gjorde dengang. Man kan vel ikke rigtig benægte at de blev skabt af kreative og visionære udviklere, og ikke blot var et forsøg på at koge ny suppe på en afprøvet formel. Det er desværre svært at være kreativ og visionær indenfor en genre, der sidder fast i så mange klichéer, men jeg tror stadig på at der kommer en perle engang imellem. Lost Odyssey var efter min mening et ganske hæderligt bud.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 28/10-09 23:06 
Jeg har, da jeg var yngre end jeg er i dag, været en stor fan af de japanske rollespil. Det har været et givtigt forhold helt frem til denne generation, hvor spil som Baiten Kaitos, Final Fantasy VII + X, Shadow Hearts: Covenant, samt en lang række klassikere, har givet mig nogle af de bedste spil-oplevelser, jeg kan huske.

Det er dog som om, at forholdet er blevet svært i denne generation. Den eneste umiddelbart gode JRPG-oplevelse jeg har haft, har været Enchanted Arms (med undtagelse af Dragon Quest: Hand of the Heavenly Bride), som ikke er noget perfekt spil, men har nogle interessante personager. Jeg har både haft Lost Odyssey, Eternal Sonata, Blue Dragon og Infinite Undiscovery i maskinen, med varierende fiasko. Bedst er det gået med Eternal Sonata, som i det mindste indeholder et meget drømmende visuelt udtryk, men også nogle bund-kedelige figurer.

Spørgsmålet er hvad der er sket med JRPG'erne (eller med mig). Umiddelbart er mit eget bud, at der ikke er sket nok; de fleste spil i genren hænger i bremsen, og formår ikke at levere på de områder, hvor genren normalt har noget at byde på. Hovedelementet i et klassisk JRPG er i mit perspektiv historiefortællingen, og selvfølgelig de personer denne fortælles igennem. Gameplay spiller også en rolle, men er i denne generation, tilsyneladende blevet en eftertanke. Når gameplayet indeholder for mange trivielle opgaver og ligefrem bliver kedeligt, er der ikke stof nok til at holde mig fanget i de 90 timer af et 100 timers eventyr, hvor historien ikke forløber. At historierne i de eventyr jeg nævner, efter min overbevisning, heller ikke har været særligt gode, er en tredje ting. Det er især fortælleteknisk jeg synes spillene halter i øjeblikket, f.eks. i forhold til de store action-titler. Vel er det ofte fuldstændigt hjernedøde historier, der fortælles i disse, men de fortælles ofte med et fantastisk visuelt flair, som vel kan kaldes "filmisk" om man ønsker det (hermed tager jeg ikke højde for at action er langt mere umiddelbart underholdende, end to mennesker der har en stille og rolig samtale i et JRPG).

Det er ikke fordi at JRPG'erne skal blive mere actionorienterede, hverken i deres historier, eller deres måder at fortælle dem på, men de bliver i mine øjne nødt til at udvikle sig mere på dette punkt for at leve op til en general standard på mediet. Hvad siger i andre? Er det bare mig der har fået damp-hjerne af at spille for mange FPS'er/TPS'er, eller er der noget om snakken?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
65 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig