X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

DanPac - Dansk Pac-Man


Svar
RJKRJKSkrevet 13/07-09 20:34, rettet 13/07-09 20:36 
Selvom man godt kunne tro andet, når man kigger på eBay i USA, så er originale Pac-Man uprights lidt af en sjældenhed i denne del af verden. Da vi i sidste måned fandt én herhjemme, så viste den sig dog at være væsentligt mere sjælden.

Selvom maskinen, kabinettet og indmaden er den originale amerikanske Bally-Midway Pac-Man fra 1980, så er selve spillet nemlig en speciel dansk version. For det første er spillet oversat til dansk:

DanPac - Dansk Pac-Man

Til sammenligning (MAME-screenshot af US-version):

DanPac - Dansk Pac-Man

For det andet er banen ændret i forhold til den normale udgave, hvoraf det med lidt god vilje er et selvstændigt spil.

DanPac - Dansk Pac-Man

Til sammenligning (MAME-screenshot af US-version):

DanPac - Dansk Pac-Man

Som det kan ses er der fem flugtveje i hver side, fremfor kun én, og der er flere ændringer i labyrinten, hvormed der er flere piller på banen end normalt.

I spillets testmode, som også er oversat, kan man se at den danske programmør (eller hvem der nu står bag) har ment at det ændrede spil skulle hedde DanPac, fremfor Pac-Man.

DanPac - Dansk Pac-Man

Til sammenligning (MAME-screenshot af US-version):

DanPac - Dansk Pac-Man

Nu fik jeg ikke lige taget et billede af spilprintet i denne omgang, men det er det originale amerikanske spilprint med originale ROM'er + en række ROM'er der er mærket PAC-MAN DAN.

Bally (som var moderselskab til Midway dengang) var store omkring 70'erne, og åbnede en dansk afdeling, Bally Danmark, i 1969, hvor Kaj Harders var direktør. Firmaet fortsatte til 1983 hvor Bally efter en amerikansk sag trådte ud af spilmarkedet i andre lande end USA.

Således er det måske ikke så mærkeligt, at man satte sig for at lave en selvstændig dansk version af Pac-Man, selvom det efter min viden er et enestående tilfælde. Jeg kender ikke til andre tilfælde af arcadespil, der er kommet i specielle danske versioner med egentlige gameplay-ændringer.

Er der mon nogen der kan huske at have set eller spillet denne danske version i sin tid, eller andre tilfælde af danske versioner?

Man kunne forestille sig at Galaga, Galaxian og Ms. Pac-Man også kunne have fået særlige Bally Danmark-versioner. Jeg vil fortsætte eftersøgningen, og se om jeg kan opklare mere om fænomenet.

DanPac - Dansk Pac-Man

(maskinen kan selvfølgelig spilles på museet fra på onsdag, som det nok fremgår af sidste billede :))
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 13/07-09 21:00 
Verdens første danske lokalisering af et spil?
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ElgenElgenSkrevet 13/07-09 21:01, rettet 13/07-09 21:03 
Øv, så kom jeg lige et par dage for tidligt };-)

Er det egentlig ikke lidt mærkeligt, at hvis det virkelig er lavet Bally Danmark, at man så ikke har taget skridtet fuldt ud og også tegnet de danske bogstaver. Virker det ikke umiddelbart ikke lidt amatøragtigt at skrive 'KAELENAVN'?

-om ikke andet kunne man da ha' valgt et andet ord uden danske bogstaver; fx. 'KALDENAVN' (endda samme antal bogstaver).
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
RJKRJKSkrevet 13/07-09 21:06, rettet 13/07-09 21:07 
Det er meget normalt. Tænk på at der nok er en meget bestemt afgrænset plads til bogstaver, så hvis man skulle tilføje tre nye, så skulle man nok skære tre andre, og så have bøvl med bogstaver til highscore-lister etc.

Jeg kan ikke komme på nogen titler eksakt, men jeg mener der er adskillige eksempler på dansk oversatte spil (C64 etc.), hvor man skriver med AE, OE, AA etc. Sådan gjorde man det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 13/07-09 22:18 
Jeg er ret sikker på, at jeg husker de ekstra flugtveje fra et tilsvarende Pac-Man-kabinet på et årligt lokalt Tivoliland (Turtles-kabinettet var der også :)). Jeg husker så ikke, at det blev kaldt DanPac - kun de ekstra flugtveje. Eller de var jo meget normale, hvis man kun havde spillet dén version. :) Desværre forsvandt tivoliets "arcadehal". Jeg ledte dét år forgæves efter det, men fandt kun et spilletelt (enarmede tyveknægte) med Sega Rally. Nedtur... :/
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
RJKRJKSkrevet 13/07-09 22:28 
For the record står der ikke DanPac andre steder end i den interne testmode og evt. på eprommerne. Så det har været et internt navn - ikke noget der har stået offentligt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 13/07-09 22:51 
Det må være muligt at opdrive nogen, der har arbejdet for Bally Danmark?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 13/07-09 22:52 
Det har jeg også tænkt mig :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DarkbeatDarkbeatSkrevet 13/07-09 23:00 
Tillykke med at have fået fingre i den sjældenhed. Jeg glæder mig til at prøve det når jeg forhåbentligt kommer derover engang i August.
The DaneThe DaneSkrevet 14/07-09 12:43 
Vil tro det bare ikke var muligt at skrive æ,ø og å på det tidspunkt med de programmerings muligheder man havde.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/07-09 13:38 
Nahh, det var sgu nok ikke noget problem at skrive æ, ø og å, da bogstaver bare kan betragtes som bagrundsgrafik. Jeg kan nærmere forstille mig, at der, ligesom Rune skriver, ikke har været nok "luft" i ROM'en, til at man bare lige kunne smide tre ekstra bogstaver ind.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 14/07-09 14:00 
Der er jo ikke noget der hedder "baggrundsgrafik" i sådan et spil. :P

Hele billedet er bygget op af "tiles", der er gemt i hukommelsen, så det er ikke bare at tegne et bogstav der hvor man vil have det. ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 14/07-09 14:09, rettet 14/07-09 14:10 
"Baggrundsgrafik" er vel bare et mere dansk ord for tiles :) Bogstaver er tiles, og både aht. plads på eprommer og generel adgang for systemet, er der kun et fast og begrænset område afsat til tiles. Det har næppe været sådan lige at ændre, og der er ret sikkert ikke noget ubrugt plads overhovedet. Eprommer etc. var dyre :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 14/07-09 14:11 
Man kunne egentlig godt tage bogstaver som Z og Q og lave om til Ø og Æ, men jeg synes det er ligeså meget en lorteløsning som at skrive "AE" :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 14/07-09 14:17 
Jeg tror ikke Æ-bert var blevet lige så kendt ude i verden :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 14/07-09 14:22, rettet 14/07-09 14:22 
Så må man nøjes med at gøre det på Pac-Man rom'erne ;)

Desuden er Æ-bert da en fantastisk oversættelse, det slår i hvert fald DanPac :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 14/07-09 14:31 
Sumez>
Man kunne egentlig godt tage bogstaver som Z og Q og lave om til Ø og Æ, men jeg synes det er ligeså meget en lorteløsning som at skrive "AE" :)

Den er da meget værre for alle dem der bruger de bogstaver i deres highscore-initialer :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 14/07-09 14:45 
Ah ja, tænkte nok der var et sted med "vilkårlig" tekst, jeg havde glemt at tænke på. Så må man jo bare fjerne highscore-delen. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JAAJAASkrevet 14/07-09 14:49 
Jeg kan godt huske de ekstra flugtveje, når de nu bliver bragt frem i lyset. Hvor jeg har set dem, kan jeg ikke huske. Det kan meget vel have været flere steder. Jeg spillede på rigtigt mange arkademaskiner rundt om i landet op gennem 80erne. Dengang var flere eller færre flugtveje ikke noget, jeg tænkte nærmere over. Jeg var bare glad for at spille! Jeg spillede især meget Galaxian, men kan ikke huske noget om nogle forskelle på maskinerne andet end gameplayets hastighed.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/07-09 16:39 
Sumez>
Der er jo ikke noget der hedder "baggrundsgrafik" i sådan et spil. :P

Jeg kaldte dem "baggrundsgrafik", fordi de er stationære. Alt hvad der ikke er sprites, tænker jeg på som "baggrundsgrafik" :D
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 14/07-09 17:02 
Som Rune nævner, bruger de helt sikkert de samme tiles som high-score listen :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KamekKamekSkrevet 14/07-09 17:33 
Lidt off-topic:

Hvilket Turtles-spil er det bag Pac-man-maskinen?
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
silverstarsilverstarSkrevet 14/07-09 17:34 
Herold>
Jeg tror ikke Æ-bert var blevet lige så kendt ude i verden :D

Hehe, næh det kunne der være noget om :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
RJKRJKSkrevet 14/07-09 18:01 
Kamek>
Hvilket Turtles-spil er det bag Pac-man-maskinen?

Det første, det kendte.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 14/07-09 18:33 
spændende... :D


dog idag sælger han spilmaskiner...
http://www.bally.dk/
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
RJKRJKSkrevet 14/07-09 18:40, rettet 14/07-09 18:41 
Det er en privat mand, der intet har med hedengangne Bally Danmark at gøre (Bally forlod som nævnt markedet udenfor USA tilbage i 1983) og bare har "lånt" navnet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
TheDukeTheDukeSkrevet 14/07-09 19:03 
RJK>
Det første, det kendte.

Er selve spillet så også "localized" til Europa, eller er det kun kabinettet hvor der står "Hero" i stedet for "Ninja"?
RJKRJKSkrevet 14/07-09 19:27 
Ja, det findes både i Hero og Ninja.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 14/07-09 20:13 
Så vidt jeg husker kaldte man Turtles for "Teenage Mutant Hero Turtles" i Japan fremfor "Ninja Turtles" som i resten af verden, fordi ninja har en negativ betydning på japansk.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KamekKamekSkrevet 14/07-09 20:21 
Det var vist kun i Europa det blev kaldt "Hero Turtles"
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 14/07-09 20:23, rettet 14/07-09 20:23 
JAA>
arkademaskiner rundt om i landet op gennem 80erne.

Arkademaskiner?

GYLDENDALS RØDE - Ordforbindelser

(pastet)

*arcade sb.

[a:ˈkeid]

1. arkade
buegang

2. (med forretninger)
overdækket butiksgade

*amusement arcade sb.
1. spillehal

*arcade game sb.
1. computerspil

*video arcade sb.
1. spillehal med computerspil

:]
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 14/07-09 20:38 
dRxL>
Så vidt jeg husker kaldte man Turtles for "Teenage Mutant Hero Turtles" i Japan fremfor "Ninja Turtles" som i resten af verden, fordi ninja har en negativ betydning på japansk.

De blev kaldt Hero Turtles i DANMARK og resten af Europa fordi "ninja" blev betragtet som for voldeligt. :P Det er selv jeg gammel nok til at huske hehe.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 14/07-09 22:08 
Ja, ifølge wikipedia var jeg lidt galt på den mht. hvilket land det var. Kan det være at det også var tilfældet i Japan?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 14/07-09 22:14 
Muligvis, jeg kunne godt tænke mig at vide om du har ret i hvert fald
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 14/07-09 22:17 
Og at vi holder os til emnet :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig