X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Harry Potter 5, hvad synes I? Spoilers


Svar
3of193of19Skrevet 25/06-03 22:29, rettet 25/06-03 22:36 
Advarsel! Denne tråd indeholder SPOILERE til "Harry Potter and the Order of the Phoenix"!












Jeg blev lige færdig med den idag (havde downloadet dele af audiobogen og selve bogen efter at Amazon havde forsinket min bestilling så den først kom idag) og er stortset tilfreds. Bogen var meget underholdende men havde dog nogle mangler:
Den manglede måske noget af de komplekse detektivagtige elementer af forgængerne (Ginny besat af Riddle, Mad Eye Moody impostoren). Bogen havde IMO også for mange løse tråde der ikke virkelig førte til noget og nok kommer til at blive cuttet om to år når filmen kommer (Luna Lovegood og artiklen i "The Quibbler" og Hagrids lillebror f.eks.).
Dolores Umbridge var dog yderst underholdende, hvis hun også måske var lidt for to-dimensionel (magthungig og blind loyal overfor Fudge), ligesom Cornelius Fudge lyder som om han er direkte inkompetent.

Det største problem er dog nogle af personernes uforståelige handlinger. F.eks. fik Harry en ting fra Sirius til jul som Sirius hævder de kan bruge til at tale sammen, men Harry åbner ikke engang pakken? Det giver ingen mening. Hvorfor fik han det spejl uden at bruge det, det får ham kun til at se dum ud. Havde han brugt det til at prøve at kontakte Sirus efter den "vision" Voldemort lod ham se, ville al opstanden have været unødvendig (selvom den var nødvendig for at omvende Fudge). Et lignende problem er at Harry og Hermione ikke bruger Marauder's Map for at sikre sig at ingen kommer da de bryder ind i Umbrigdes kontor; de brugte det før ved DA træningen.
Personerne gør simpelthen ikke brug af deres resourcer godt nok, hvilket får dem til at se unødvendigt dumme ud.

Sirius død var IMO dårligt skrevet. Han dør pga sin arrogance da han disser Bellatrix Lestrange under duellen og i sin uopmærksomhed bliver ramt af en bedøvelses formular og sidenhen falder igennem en eller anden portal.
For det første tror jeg næppe at Sirius ville stoppe op under duellen for at disse sin modstander. Hun havde prøvet at myrde Harry og hans venner; Sirius ville ikke vise nåde. Og så var den der portal simpelthen for tilfældig. Hans død var et antiklimaks. Han dør pga dumhed og arrogance og en uheldig tilfældighed. Det er IMO ikke en død der var Sirius værdig.

De ovennævnte punkter lyder godt nok slemme, men i det hele taget kunne jeg meget godt lide bogen. Mange passager i den er ekstremt velskrevet; beskrivelsen af Magiministeriet, Umbridge og Cho Chang f.eks.
I forhold til de andre bøger ville jeg sætte den på andenpladsen efter bind 4, efterfulgt af 3, 2 og 1.

Jeg glæder mig til bog 6 og håber stærkt at det ikke tager Rowling tre år at skrive det næste bind.
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 25/06-03 22:32 
Selve manuset til alle kommende bøger er jo skrevet, så det kan vel ikke tage lang tid.

Sidder lige nu og venter på det bliver Lørdag. Der kommer mit, som jeg har skrevet mig op til i Salling, da alt var udsolgt i hele Åruhs.
3of193of19Skrevet 25/06-03 22:35 
Manuset var storset færdigt efter den første bog udkom, det tog hende stadig tre år at komme ud med bind 5.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 25/06-03 22:53 
jeg er bagude - jeg troede der var længe til de udkom

den skal jo bestilles så
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
3of193of19Skrevet 25/06-03 22:59 
Den engelske udgave kom i lørdags. DK udgaven kommer til oktober IIRC.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 25/06-03 23:00 
hmm - jeg har læst de andre på dansk. [spørg ikke hvorfor]

Gad vide om jeg kan få en udgave der 'klær' dem jeg har
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
3of193of19Skrevet 25/06-03 23:03, rettet 25/06-03 23:03 
Hvis de skal passe sammen, bliver du nok nødt til at vente til DK udgivelsen. De ser komplet forskellige og og passer ikke ordentlig sammen. Men faktisk synes jeg at de danske udgaver har pænere covers end de UK udgaver jeg har.
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 25/06-03 23:09 
Har både engelske og danske udgaver af alle bøgerne, mest af samlerinstintet ;)
SeventhSunSeventhSunSkrevet 26/06-03 00:02 
Ha ha - jeg må da lige lære og se på mine bøger - de er alle på engelsk.

Til gengæld er de 3 første i den der voksen version, sort/hvide fotos på coveret og ikke de farverige tegninger.
Goblet of Fire er dog sådan en stor hardback satan, så de passer under alle omstændigheder ikke rigtigt sammen.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig