X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Æstetik i en 3d domineret tidsalder


Svar
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 01/06-08 17:31, rettet 01/06-08 18:35 
Jeg er sikker på vi alle kan måbe over den tekniske bedrift spil som Gears of War, Uncharted, Call of Duty 4 osv. efterhånden har sat som standard, for det medie vi alle nyder at bruge vores fritid sammen med. I min optik er det dog også blevet mere og mere tydeligt, at mediet efterhånden har løbet panden mod muren, med hensyn til realisme, murbrokker, og en farvepalette der er til at få depressi... Se hele indlægget
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
91 emne(r).
1 2 > »

Svar
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 01/06-08 17:31, rettet 01/06-08 18:35 
Jeg er sikker på vi alle kan måbe over den tekniske bedrift spil som Gears of War, Uncharted, Call of Duty 4 osv. efterhånden har sat som standard, for det medie vi alle nyder at bruge vores fritid sammen med. I min optik er det dog også blevet mere og mere tydeligt, at mediet efterhånden har løbet panden mod muren, med hensyn til realisme, murbrokker, og en farvepalette der er til at få depression over.

I den sammenhæng kunne jeg godt tænke mig at diskutere visuel æstetik og det moderne computerspil. Personligt er jeg dybt fascineret af IPA (isometrisk pixel art), på grund af den detaljerigdom sådanne billeder (som var standard i langt de fleste af datidens JRPG'er), mens det samtidig bibeholder en fantastisk simplisitet.

Tillad mig at komme med et eksempel:
Æstetik i en 3d domineret tidsalder
Der selvfølgelig tale om to meget opstillede billeder, men pointen synes alligevel valid. Til venstre ses et billede af en typisk situation i spillet Call of Duty 2, til højre et billede af artisten Rhys Davies (copyright 2002).

Det store spørgsmål er hvorfor IPA'en stort set fuldstændig er forsvundet fra mediet den dag i dag, på trods af kvaliteter som æstetik, og enorm overskuelighed?

3D grafik har selvfølgelig den fordel at man kan opnå en utrolig dynamik hvad alle faktorer angår, mens IPA'en har båret præg af et mere statisk udtryk (om denne forskel udelukkende skyldes teknologiens fremskridt kan passende diskuteres).

Der er vel generelt det problem, at spil-mediet er yderst kommercieliseret, og at det ville være en stor økonomisk satsning at lave et spil der visuelt udelukkende er baseret på IPA, som markedet ser ud i dag. Jeg undre mig dog stadig over hvorfor samtlige spil der udgives på det kommercielle marked, udelukkende er baseret på 3D (med ganske få undtagelser). Blændende flotte 2D titler som Odin's Sphere og Grim Grimoire er gode eksempler på hvad der var muligt på den sidste generation af konsoller, vi så småt er på vej væk fra. Forhåbentlig går der ikke lige så lang tid inden vi ser lignende eksempler på de nye konsoller?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/06-08 18:33 
Echelon VI>
Det store spørgsmål er hvorfor IPA'en stort set fuldstændig er forsvundet fra mediet den dag i dag, på trods af kvaliteter som æstetik, og enorm overskuelighed?

Jeg betragter 2D vs. 3D lidt som klassiske musik vs. pop-musik.

De fleste ser kun 2D som værende gammeldags forældet og utilstrækkeligt, hvorimod jeg (og sikkert mange andre her på P:R) blot ser det som en anden genre. Klassisk musik har også været pop engang, på samme måde som 2D var da shit i 80'erne. I dag er det 3D, der uhæmmet og nådesløst pumpes gennem systemet, mens 2D må se sin målguppe mindsket til de få individer, som kan se de ægte kvaliteter i et spil. Dem er der åbenbart bare ikke nok penge i :D
AV Intelligent Terminal
ChronoChronoSkrevet 01/06-08 18:41, rettet 01/06-08 18:50 
Jeg synes faktisk at netop isometrisk 2d-grafik i mange tilfælde kan være enormt generisk og kedeligt. Dit eksempel er et af de tilfælde. Jeg falder næsten i søvn af at se på det grafik til højre. Funktionelt og overskueligt er det bestemt, men også sterilt og uden nogen form for spændende detaljer. Jeg sidder for tiden og spiller Rebelstar: TC til GBA og det har samme problem - grafikken er god for tilgængeligheden af spillet, men kunstnerisk synes jeg ikke den er stærk.

Når jeg tænker flot isometrisk 2d-grafik, så tænker jeg på Final Fantasy Tactics Advance. Kan faktisk ikke lige komme på noget der er på samme niveau. EDIT: FFTA2 ser ud til at slå det :)

Hvis 3d må involveres, så gør f.eks. Disgaea-spillene det udmærket med det isometriske perspektiv. Uden at det bliver så flot som FFTA.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 01/06-08 18:52, rettet 01/06-08 18:54 
Jeg synes altså også at isometrisk 2d er for 2d-grafik hvad "grå/brun realisme" er for nutidens 3d-grafik. Dertil er det teknisk besværligt at arbejde med og kedeligt at tegne, og åbenlyst begrænsende for gameplayet, som sjældent kan bringes til andet end strategispil. Jeg synes heller ikke FFTA er særligt pænt. Historisk kan jeg meget godt lide The Immortal.

Så lige i den diskussion du forsøger at lave, så er isometrisk 2d for mig det helt forkerte argument :)

Derudover svarer du vel selv på alt du spørger om: penge. Det mere interessante spørgsmål er vel hvorfor andre ikke kan se de kvaliteter i 2d-grafik, som vi kan. At spillene ikke bliver lavet, er jo ikke det store mysterium.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/06-08 19:12, rettet 01/06-08 19:47 
RJK>
Dertil er det teknisk besværligt at arbejde med og kedeligt at tegne, og åbenlyst begrænsende for gameplayet, som sjældent kan bringes til andet end strategispil.

God pointe. Har der nogensinde været et isometrisk action RPG hvor det ikke var som at kaste med terning, når man skulle hoppe over et bundløst hul? :D
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 01/06-08 19:47 
Endnu et fællestræk med 3d-spil ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 01/06-08 20:02 
Mit indledende indlæg blev vist lige lovligt domineret af min egen fascination af IPA :)

Det er måske ikke særlig interessant med hensyn til hvad det kan bidrage til rent gameplay-mæssigt i et spil, men rent æstetisk synes jeg det er interessant. Min pointe er at langt de fleste kompetente 3D-spil, kan være utroligt flotte til at starte med, men efterhånden bliver de mere og mere kaotiske og ikke særligt behagelige for øjet. Omvendt synes jeg at f.eks. IPA (eller andre former for 2D) er konsekvent mere lækkert i længere tid. Som RJK skriver, så er det store spørgsmål måske snarere hvorfor flere ikke oplever dette, og vil have noget andet end 3D?

Det kunne være interessant at se hvad udviklerne kunne få ud af de nye konsoller hvis de begrænsede sig til to dimensioner. Min pointe er nok at jeg undre mig over at denne visuelle genre er så forsvindende lille som den er? Sammenligner man med f.eks. filmmediet er der plads til en meget bredere vifte af genre, selvom actionfilm og romantiske komedier selvfølgelig er dominerende - men den har måske nærmere noget med mediets brugere at gøre.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
SumezSumezSkrevet 02/06-08 08:35 
Killer Bean 2>
Jeg betragter 2D vs. 3D lidt som klassiske musik vs. pop-musik.

De fleste ser kun 2D som værende gammeldags forældet og utilstrækkeligt, hvorimod jeg (og sikkert mange andre her på P:R) blot ser det som en anden genre. Klassisk musik har også været pop engang, på samme måde som 2D var da shit i 80'erne. I dag er det 3D, der uhæmmet og nådesløst pumpes gennem systemet, mens 2D må se sin målguppe mindsket til de få individer, som kan se de ægte kvaliteter i et spil. Dem er der åbenbart bare ikke nok penge i :D

Men samtidig kan klassisk musik ikke laves bedre i dag. Neo-klassisk spilles stadig på de samme instrumenter i lignende haller. Klassisk musik er kompositioner, der ikke er begrænset af teknikken (hvor imod et fedt electrobeat nok f.eks. ville være lidt sværere at lave dengang)
Samtidig kan klassisk og moderne musik nemt blandes ofte med rigtig fede resultater. Modsat spilgrafik kan klassisk musik dog til at give moderne musik en dybere og mere bombastisk lyd, 2D grafik i et 3D spil giver et mere minimalistisk look.

Derimod kan fortidens 2D slet ikke sammenligne med noget af det imponerende grafik der er muligt på dagens spilsystemer, og derfor er det kedeligt at det netop ses som fortidens grafik. På en X360 eller PS3 burde det være muligt at lave utrolig smuk 2D-grafik, der ikke ville kunne lade sig gøre i et 3D-spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 02/06-08 09:48 
Du har ret. Det var måske ikke den mest gennemtænkte analogi :)
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 02/06-08 11:45 
Jeg syntes egentlig den var meget passende, ville bare pointe nogle relevante og meget sigende forskelle.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 02/06-08 12:28, rettet 03/06-08 02:06 
Jeg synes ikke manglen på 2D-grafik er så underligt igen.

Først var argumentet for 3D vel "fordi vi kan" og samtidig et salgsargument. Mennesket er nysgerrigt, og søger udvikling og nye muligheder, og der er fx også forskning, som ikke har et håndfast mål, men blot er til for afdække nyt territorie.

Da 3D så blev etableret og "standard", tror jeg, at fælden klappede - for den nyeste generation af gamere, som er vokset op med 3D, virker 2D begrænsende og gammeldags.

Men lidt håb er der da måske forude, med de tre konsollers download-tjenester, som måske kan udbrede budskabet om, at 2D ikke er dårligere end 3D, blot et alternativ.
SumezSumezSkrevet 02/06-08 13:45, rettet 02/06-08 13:46 
jaes>
Først var argumentet for 3D vel "fordi vi kan" og samtidig et salgsargument. Mennesket er nysgerrigt, og søger udvikling og nye muligheder, og der er fx også forskning, som ikke har et håndfast mål, men blot er til for afdække nyt territorie.

Det var netop min tanke tilbage i halvfemserne, og jeg har vist været inde på det et par gange før. 3D var nyt og spændende, og det fik folk til at se 2D som håbløst umoderne og gammeldags, selvom 3D dengang var ubestridt grimmere end mange 2D spil (tror McGee's Alice var det første 3D spil jeg så, som jeg syntes så flot ud)
Min forventning var at når 3D efterhånden var så standard at det blev en vane snarere end noget man brugte for at være moderne, ville folk være ligeglad med om spil er 2D eller 3D, altså blot et alment designvalg fremfor et spørgsmål om moderne vs. gammeldags.
Men det er så åbenbart ikke sket, hvilket jo er rimelig ærgerligt, da det medfører at ingen firmaer tør poste penge i produktionen af store high-budget 2D spil til konsoller som X360 eller PS3.

Da 3D så blev etableret og "standard", tror jeg, at fælden klappede - for den nyeste generation af gamere, som er vokset op med 3D, virker 2D begrænsende og gammeldags.

Igen en overraskelse. For mange der husker 2D-spil som standarden, virker 2D enten gammeldags eller "retro" (en positiv holdning, men efter min mening en undervurdering af potentialet i 2D-grafik)
Man skulle tro at unge gamere, der aldrig har været vant til 2D-spil ville være i stand til at se 2D-grafik som en del af ovenstående designvalg, men det er åbenbart stadig ikke tilfældet...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkenDarkenSkrevet 02/06-08 17:50, rettet 02/06-08 18:02 
Det er meget omkring bling-bling nu om dage.. ihvertfald i min nevøs omgangskreds. Det har i hvertfald ikke lykkes mig at få nogle af ungerne i familien til spille 2d spil... selv SF2 synes de var for grimt. (her mener jeg bare at det er et fighter spil, hvor meget grafik er der behov for? =P )
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
JinkJinkSkrevet 02/06-08 18:27 
Derudover svarer du vel selv på alt du spørger om: penge. Det mere interessante spørgsmål er vel hvorfor andre ikke kan se de kvaliteter i 2d-grafik, som vi kan. At spillene ikke bliver lavet, er jo ikke det store mysterium.

Kunne det ikke ligeså godt bare være branchens opfattelse af hvad der sælger, men nødvendigvis ikke er realiteten(ligesom nogle udviklere mener hardwarekrævende PC spil er bedre, fx Crysis).
NSMB og andre titler på DS har da solgt godt, men synes da ikke jeg lige kan komme i tanke om titler hvor man rent faktisk har prøvet sig an med 2D titler på nye konsoller, så hvordan kan man konkludere, at der ikke er penge i det?
The DaneThe DaneSkrevet 02/06-08 19:10 
Kommer alt sammen an på hvordan man bruger det. Mange 2D spil er efter min mening langt bedre end 3D spil - om det så er pga. de skiller sig ud fra normen der er 3D er jeg ikke helt sikker på. Men eks. FFIV er da stadig et rigtigt godt spil.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
SumezSumezSkrevet 02/06-08 19:40 
Darken>
Det er meget omkring bling-bling nu om dage..

Der er intet galt i "bling-bling". Jeg sætter pris på et flot spil. Problematikken er, hvorfor den generelle holdning er at 2D ikke kan være bling...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 02/06-08 19:56 
Jeg tror nok der er lavet en undersøgelse som viser at 60% af kvinder foretrækker 2d-grafik, mens det er omvendt for mænd. Kan dog ikke huske hvor jeg læste det og hvordan undersøgelsen var lavet...

Hvorfor er den her tråd egentlig i off-topic?
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
DarklynoonDarklynoonSkrevet 02/06-08 20:24 
Darken>
Det er meget omkring bling-bling nu om dage.. ihvertfald i min nevøs omgangskreds. Det har i hvertfald ikke lykkes mig at få nogle af ungerne i familien til spille 2d spil... selv SF2 synes de var for grimt. (her mener jeg bare at det er et fighter spil, hvor meget grafik er der behov for? =P )

min søn på 4,5 år spiller gerne 3d og 2d figthere uden at skelne til graffiken, hans favoritter er fist of the north star, kof2003 samt sfa 3,(hvor han kalder bison for postmanden pga hans røde uniform. og så er det altid et plus for ham at supers er nemme at udføre (mark of the wolves, north star, mvc2)hvilkent gerne øger hans spilleglæde
Mortal Kombat the mother of all fighting games
Alf81Alf81Skrevet 02/06-08 21:04 
Der hersker jo' ingen tvivl om, at der aldrig nogensinde har været så mange gamere som der er nu. Jeg tror sagtens man kan knytte dette delvist sammen med 3d. 2d spil har somregel ganske mange forbehold og regelsæt, rent spidsteknisk, der skal forståes inden man kan lære spillet yderligere at kende, og det tror jeg var og er et kæmpe turn-off hos casual gamere, fordi oplevelsen ikke bare bliver leveret med det samme.
Ting om dét og pis.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 02/06-08 21:16 
Sumez>
Darken>
Det er meget omkring bling-bling nu om dage..

Der er intet galt i "bling-bling". Jeg sætter pris på et flot spil. Problematikken er, hvorfor den generelle holdning er at 2D ikke kan være bling...

Netop, i 2D'ens glansperiode var bling-bling også et stort salgsargument. Det giver mig faktisk brændstof til endnu en teori...

Jeg tror, for manges vedkommende, at 3D'en foretrækkes frem for 2D, fordi de har nemmere ved at forholde sig til, hvorfor 3D-spillene nødvendigvis skal presse hardware'en til det yderste. 3D'en vil oftest forsøge at tilnærme sig den virkelige verden både hvad angår udseende og fysik, og alle kan derfor forholde sig til, den voldsomme harware-udvikling, som er nødvendig for at kunne opnå det utopisk 3D-spil. 2D-spillene forsøger ikke at gengive virkeligheden, og derfor er der tilsyneladende mange, der har svært ved at forestille sig det utopiske 2D-spil. Det kunne også være forklaringen på, at mange fejlagtigt mener, at 2D-spillene for længst har opnået sit fulde potentiale... simpel mangel på fantasi :)
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 02/06-08 21:22, rettet 02/06-08 21:23 
Alf81:
Jeg synes da helt klart at det er lige præcis omvendt! Moderne 3d-spil har generelt mange flere umiddelbare "stopklodser" end gammeldags 2d-spil. Jeg vil klart mene, at 2d-spil som grundprincip er mere enkle og direkte - man trykker joypaddet til venstre og spilfiguren flytter sig til venstre etc. 3d-spil kræver mere abstraktionstænkning; man skal bedømme længden af et hop fx. Blandt andet alle disse ting er så "løst" ved at dumbe mange ting ned i moderne spil, og fjerne de ting der krævede deciderede skills.

Jeg ved ikke hvordan nogen kan betvivle at 2d-spil har sværere salgsbetingelser end 3d-spil i nuværende marked, for det er da helt åbenlyst. Selvfølgelig kan et 2d-spil på en håndholdt godt klare sig godt (hvis det lever på et navn), men at forestille sig samme ting som fuldpristitel på en current gen-konsol er da urealistisk. Hver eneste gang der kommer noget i den retning, kan man forvente at det sables ned i mange anmeldelser og ignoreres af det brede publikum. Sådan er det jo bare - folk får det, de vil have. Jeg vil vædde med at der sidder masser af udviklere rundt omkring, som prøver at presse 2d-spil og generelt anderledes koncepter igennem, men meget få får lov, for alle ved jo godt, at det ikke er dét, der sælger.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Alf81Alf81Skrevet 02/06-08 21:38 
Tror du måske misforstår mig. For du skriver nærmest det samme som jeg skrev.
Ting om dét og pis.
JinkJinkSkrevet 02/06-08 21:53 
Hvad er det for nogle titler der bliver sablet ned og ignoreres, fordi det er 2D? Blot fordi flertallet mener at et 2D spil ikke kan klare sig på de nuværende konsoller betyder vel ikke at det er rigtigt.

Medmindre du kender nogle gode eksempler, så synes jeg ikke man kan afvise at 2D spil ikke kan sælge bare ud fra fordom.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 02/06-08 22:00, rettet 02/06-08 22:01 
Ja der er da solgt godt ud af GBA/DS spil og 2d'en lever da for vildt vidre i japan, mere end i vesten.
Hoid to colony C05 where the computer is...
WehnerWehnerSkrevet 02/06-08 22:22 
Jink>
Blot fordi flertallet mener at et 2D spil ikke kan klare sig på de nuværende konsoller betyder vel ikke at det er rigtigt.

Øhm...det gør det jo netop.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JinkJinkSkrevet 02/06-08 22:29, rettet 02/06-08 22:30 
Okay. "Blot fordi flertallet har opfattelsen af, at det er sådan markedet er, betyder ikke at det rent faktisk er sådan."
WehnerWehnerSkrevet 02/06-08 22:31 
I dette tilfælde jo. Flertallet, der ikke mener, at 2d sælger, mener det primært, fordi de ikke selv køber dem. Ergo køber flertallet ikke 2d-spil, og således bliver det meget svært at skabe en salgssucces.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JinkJinkSkrevet 02/06-08 22:39 
Det argument tror jeg bare ikke helt på, før jeg rent faktisk ser det passer.
WehnerWehnerSkrevet 02/06-08 22:42 
Men det ser du på måned efter måned, når du ser spilhitlisterne. Dem, der laver spillene, er i branchen for at tjene penge, og benytter naturligvis fokusgrupper osv. ligesom filmindustrien - hvis noget som helst tydede på, at et 2d-spil kunne blive det nye Call of Duty 4, så ville det allerede være på gaden.

Sådan noget kan selvfølgelig ændre sig igen, men lige nu er 2d ikke hot.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
la0sla0sSkrevet 02/06-08 22:42, rettet 02/06-08 22:43 
Jink: Så kunne du jo så nemt selv lige finde data der modbeviser det. Jeg kan i hvert fald sagtens se logikken i det Wehner siger :D
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 02/06-08 22:55 
Alf81>
Tror du måske misforstår mig. For du skriver nærmest det samme som jeg skrev.

Hmm... Det er nu altså det modsatte :) Du skriver at 2d-spil er sværere tilgængelige, jeg skriver at de er lettere tilgængelige.

Men hvis du er enig, så er det jo fint :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
JinkJinkSkrevet 02/06-08 23:03 
Jeg siger ikke at der ikke er logik i det Wehner siger og det kan godt være det er sådan. Men jeg kan jo netop ikke rigtig modbevise det, når jeg slet ikke har set nogle forsøg på at nogen har prøvet at lave et ambiøst 2D spil til current gen konsoller. Har derimod set det virker på DS og tror derfor det også kan fungere på konsol(dog uden at være et COD4 hit, lad os ikke overdrive).
Det kan godt være industrien mener noget andet, men har ikke meget tiltro til den, når jeg fx ser PC udviklere der kun vil udvikle grafiktitler.
nerosnerosSkrevet 02/06-08 23:14 
Killer Bean 2>
Jeg tror, for manges vedkommende, at 3D'en foretrækkes frem for 2D, fordi de har nemmere ved at forholde sig til, hvorfor 3D-spillene nødvendigvis skal presse hardware'en til det yderste. 3D'en vil oftest forsøge at tilnærme sig den virkelige verden både hvad angår udseende og fysik, og alle kan derfor forholde sig til, den voldsomme harware-udvikling, som er nødvendig for at kunne opnå det utopisk 3D-spil. 2D-spillene forsøger ikke at gengive virkeligheden, og derfor er der tilsyneladende mange, der har svært ved at forestille sig det utopiske 2D-spil. Det kunne også være forklaringen på, at mange fejlagtigt mener, at 2D-spillene for længst har opnået sit fulde potentiale... simpel mangel på fantasi :)

Fuldstændig enig! Jeg har tit oplevet når jeg sætter et 2d spil i maskinen, eller snakker om det til andre så rynker folk på næsen over det og griner lidt, og tænker jeg er skør, eller helt fra den. Hvorfor spille 2d når man kan spille 3d som jo er meget bedre....? Folk er jo dumme og ved ikke hvad de taler om. Det er en skam fordi 2d virkelig er essensen af hvad et computerspil i virkeligheden er IMO.
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 02/06-08 23:24, rettet 02/06-08 23:29 
Jink>
Hvad er det for nogle titler der bliver sablet ned og ignoreres, fordi det er 2D?

Hvor skal jeg starte? ;)

Hvis vi fx ser på nogle af de absolut bedste 2d-spil der er lavet indenfor det sidste årti, så er det de fem Castlevania-spil til GBA/DS. Hvilken dækning har de mon fx fået her i lille Danmark? Jo, de har tilsammen fået sølle syv anmeldelser i de danske spilmagasiner/sites. Deraf er de fem af dem skrevet af staben herinde, sikkert på eget initiativ. Så foruden os har de danske spilskribenter begået to anmeldelser af disse fem topspil over de sidste syv år. Det kan man da kalde at ignorere 2d-spil. Og hvorfor? Fordi der ikke er større interesse for kvalitet. Skribenterne tager ikke initiativ til at spille dem, fordi de åbenbart ikke selv gider. Redaktørerne gør ikke noget, fordi læserne ikke er interesseret. Distributørerne sender ikke spillene til anmeldelse, for de sælger alligevel ikke. De bliver ignoreret af mainstream-markedet, mens fans har fornøjelsen.

Men som sagt var det ikke for at diskutere håndholdte. Det synes jeg er en anden sag, for der kan man sagtens have succes med 2d, og det er der også eksempler på. Men det synes altsammen at handle om teknik. Ligeså snart konsollerne kan køre 3d (PSP), så får vi jo det sædvanlige 3d-gejl, der som oftest gør spillene ringere (her er der jo endnu et Castlevania-eksempel).

Jeg husker mange eksempler på "nyere" 2d-spil der er sablet ned i anmeldelser. Hvem husker ikke Gradius 3/4 til PS2-launch? Ifølge kendere blandt de bedste horisontale shootere nogensinde - fuldstændig grillet af anmelderne, fordi det ikke var fancy 3d. I øvrigt den samme tendens man ser hver eneste gang der kommer genudgivelser, hvor man ikke får mindst 25 gamle spil for 200 kroner. Men det er selvføglelig lidt en anden diskussion.

Nyere 2d-spil gearet til nyere konsoller, der også er teknisk gode? Ja, der er jo ikke ret mange. Men vi kan da være helt sikre på, at Odin Sphere fuldstændig ignoreres af det brede publikum, som synes det er "grimt 2d", på trods af at man sagtens kan mene, at det er et af generationens flotteste spil.

Street Fighter III, måske alletiders bedste (og flotteste) fighter? Men ikke nok til at det kunne blive til en PAL (eller US) udgivelse af PS2-udgaven. Kun til Dreamcast. Jo, det har sandelig fået opmærksomhed herovre :) Men det crappy EX3 og andre tåbelige 3d-udgaver af langt bedre 2d-fightere - dem kan vi godt få. Samme tendens med shootere. Cave er lukket land i vesten, mens vi får crappy 3d-ting uden tilnærmelsesvis samme kvalitet.

Hvor skal jeg slutte? ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 03/06-08 00:05 
Mere amok Rune, mere.. ikke slutte endnu :)
Hvad sker der?
SumezSumezSkrevet 03/06-08 00:21 
RJK>
Jeg vil vædde med at der sidder masser af udviklere rundt omkring, som prøver at presse 2d-spil og generelt anderledes koncepter igennem, men meget få får lov, for alle ved jo godt, at det ikke er dét, der sælger.

Mit problem er så netop at 2d-spil skal opfattes som værende "anderledes". Det er det jo kun, fordi folk har fået det indprintet på deres nethinde at det er det.
Det burde være en oplagt fremgangsmåde, der ligger helt på linje med 3D, og jeg synes egentlig ikke det er så klart som du påstår hvorfor det ikke er blevet det - Måske skal der bare gå yderligere 10 år før folk vender sig så meget til 3D, at det ikke længere handler om at presse hardwaren?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 03/06-08 00:22 
Wehner>
hvis noget som helst tydede på, at et 2d-spil kunne blive det nye Call of Duty 4, så ville det allerede være på gaden.

Problemet er så at ingen PRØVER at presse et spil tilsvarende COD4 ud i 2D! Hvor kunne det blive fantastisk hvis nogen gjorde.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 03/06-08 00:24, rettet 03/06-08 00:29 
....iøvrigt kan man sagtens lave et 2D-spil, der virkelig presser hardwaren. Måske ikke 3D-acceleratoren, men resten kan såmænd godt gå hen og blive ret krævende, det kræver bare at nogen laver det.

EDIT: For at undgå flere indlæg i træk: Jeg har faktisk endnu ikke snakket med nogen, der ikke synes at Odin Sphere er flot. Til gengæld har samtlige personer der er kommet forbi mens jeg har spillet Vice City på samme maskine udbrudt "Nøj hvor er det grimt, det kunne jeg slet ikke huske!"
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 03/06-08 00:34 
Sumez>
Mit problem er så netop at 2d-spil skal opfattes som værende "anderledes".

Men pointen er jo at de ER anderledes end det der sælger mainstream.

Spilmediet har altid kopieret sig selv. Når noget får succes, så prøver alle at kopiere det. Man satser på at give folk mere af det de allerede har fået.

Marketingsfolkene og beslutningstagerne kigger på tallene - hvad sælger godt, og hvad kan projekt X der minder om spil Y så forventes at sælge, og så kan man regne ud hvad det må koste at lave.

2d-spil og andre anderledes ting kommer jo aldrig ind i det regnestykke. Og så bliver den slags jo enten stoppet på idé-stadiet eller tildelt et meget beskedent budget.

Det eneste der kan ændre den slags er hvis en væsentlig person (Miyamoto, fx) tager det på sig at lave noget, der er en chance. Og hvis dét så bliver en succes - så skal alle de andre nok komme og kopiere det bagefter :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 03/06-08 00:37 
Sumez>
EDIT: For at undgå flere indlæg i træk: Jeg har faktisk endnu ikke snakket med nogen, der ikke synes at Odin Sphere er flot.

Hvor mange af dem har været i mainstream-publikummet? :)

Jeg husker meget at spille Wind Waker til et pc-nettræf, da det lige var udkommet. Og responsen var generelt: FUCK, hvor er det grimt! Nu er det ikke lige et 2d-spil, men jeg kan levende forestille mig, hvad de ville have syntes om Odin Sphere :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 03/06-08 00:47 
RJK>
Hvor mange af dem har været i mainstream-publikummet? :)

Lige når det kommer til spil opfylder de nu rimelig meget vores fordomme overfor "mainstream-publikummet". :)

Jeg husker meget at spille Wind Waker til et pc-nettræf, da det lige var udkommet. Og responsen var generelt: FUCK, hvor er det grimt!
Jeg kan meget bedre forstå hvorfor man ikke bryder sig om Wind Waker's grafik end Odin Sphere. Sidstnævnte er jo virkelig objektivt og gennemført flot, hvor der med Wind Waker netop ER tale om et alternativt designvalg.
Jeg må også indrømme at jeg langt foretrækker Twilight Princess's look, selvom det er væsentlig mindre originalt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 03/06-08 01:08 
Nu bliver det vist nærmere meget subjektivt :) Jeg har heller ikke hørt nogen sige negativt om Odin Sphere, men alternative udtalelser om hvor grimt det ene eller andet 2d-spil, har jeg hørt meget ofte. Jeg oplever ikke at det har noget som helst med den reelle kvalitet at gøre, men blot en generel opfattelse af, at "2d er grimt" fordi det ikke ser så teknisk avanceret ud som det nyeste fps.

Men det er da kun virkelig godt hvis jeg tager fejl. Det ville jo så betyde, at Odin Sphere skulle sælge mere end 100 eksemplarer i Danmark... Nogle af EB/Game/Fona-gutterne herinde kan sikkert fortælle hvordan det er blevet revet ned af hylderne, mens FIFA Street, Need For Speed og Def Jam kun samler støv ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 03/06-08 01:10 
Kan nogen egentlig huske, hvornår der sidst har været en storproduktion til enten pc eller en stationær konsol, som var i 2D - og ikke var et strategispil?

Skal vi tilbage til Diablo II fra 2000, hvis det da overhovedet er 100% i 2D?
KroeboCopKroeboCopSkrevet 03/06-08 01:15 
la0s>
Mere amok Rune, mere.. ikke slutte endnu :)

LOL! :=D
Hoid to colony C05 where the computer is...
RJKRJKSkrevet 03/06-08 01:17 
jaes>
Skal vi tilbage til Diablo II fra 2000, hvis det da overhovedet er 100% i 2D?

Ellers så er der jo i hvert fald The Sims - det er endda isometrisk, så det passer jo perfekt i tråden ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KroeboCopKroeboCopSkrevet 03/06-08 01:20 
2D er kunstnerisk, 3D er da også flot, men ikke på samme måde overhovdet, det kan samlignes med en 2D tegnefilm, det vil de fleste da have, frem for 3D tegnefilm :::=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
jaesjaesSkrevet 03/06-08 01:21 
RJK>
Ellers så er der jo i hvert fald The Sims - det er endda isometrisk, så det passer jo perfekt i tråden ;)

Diablo II blev lanceret efter The Sims :)
SumezSumezSkrevet 03/06-08 01:25 
The Sims er iøvrigt også 3D :)

Men ja, Diablo 2 er det bedste eksempel på et 2D-spil der SAGTENS kunne sælge, og det solgte endda afsindigt godt, i den tid hvor 2D-spil nok var allermest upopulært i forhold til det åh så fantastiske 3D. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 03/06-08 01:26, rettet 03/06-08 01:29 
jaes:
Deraf "ellers" :)

Sumez:
Nu har jeg godt nok ikke lige spillet det, men... Det er da 2d (med 3d elementer). Ellers så definerer vi vist begreberne forskelligt :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Alf81Alf81Skrevet 03/06-08 01:55 
Fokuserede måske noget på denne del af indlægget:

RJK>
3d-spil kræver mere abstraktionstænkning; man skal bedømme længden af et hop fx. Blandt andet alle disse ting er så "løst" ved at dumbe mange ting ned i moderne spil, og fjerne de ting der krævede deciderede skills.

Dog vil jeg mene at tilgængeligheden i mange 2d-spil er ret så overfladiske. Vil til stadighed tro, at langt de fleste vil kunne danne sig en mening og få mere ud af femten minutters spil i 3d, end femten minutters spil i 2d.

At spilindustrien har vokset sig så stor, kan vel ikke kun skyldes at det er blevet 'okay' at game? Jeg tror det i særdeleshed også skyldes at spil er blevet vanvittigt tilgængelige, fordi det er oplevelser der ikke nødvendigvis kræver evner ud over det sædvanlige at gennemføre.

At nogen så synes at 2d er grimt, er en helt anden historie. Disse folk ved jo' tydeligvis ikke hvad de snakker om ;)
Ting om dét og pis.
91 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig