X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Play:Right Mag. Cover ;o)


Svar
SephirothSephirothSkrevet 07/06-03 19:06, rettet 07/06-03 19:24 
Sad lige og eksperimenterede med at lave covers til spilblade, og her er resultatet. Synes bare lige, jeg ville dele det med jer andre ;) Navnet på bladet er selvfølgelig opdigtet - jeg ku ikk finde på andet...

EDIT: Siden tager røv lang tid om at loade pga Subnet.

P:R Mag. Cover
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
121 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Svar
holmenkolmenholmenkolmenSkrevet 09/06-03 12:26 
I Gamez.dk er der simpelthen for lidt dybde. Pga. den lille plads de har at skrive på bliver anmeldelserne ofte overfladiske. Og hvorfor skal XboX fans købe OXM UK for at få et ordentligt magasin det er trods alt lidt dyrt.
Spiller nu: FIFA 11, Crysis 2 [Limited Editi..., Beyond Good & Evil HD
SumezSumezSkrevet 09/06-03 12:45 
De har masser af plads at skrive på, det er G2G, der ikke har meget plads.
Gamez.dk har lange anmeldelser, dem der skriver dem tilhører bare den generation, der ikke kendte til videospil før Ridge Racer (tak igen, StrideR). De har vist et par gode anmeldere, men generelt lider bladet kraftigt af stavefejl (især i overskrifterne), dårlig grammatik, overdrevet brug af udråbstegn og lignende ting der medfører at man kan se at de fleste artikler er dårligt skrevet uden man behøver at læse dem.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RitesRitesSkrevet 09/06-03 12:50 
Ca. 1/3 af blade er reklamer.
» a winner is you «
LWSLWSSkrevet 09/06-03 12:50 
Rites >
Hvordan er Gamez.dk "the enemy"?

Svaret gemmer sig i min signatur. Det er ikke god stil at udtale sig om konkurrerende blade.
SephirothSephirothSkrevet 09/06-03 12:52 
Hvaaeeh, så vil jeg egentlig gerne høre, om rygtet om et nyt konsol-magasin fra >PCP-redaktionen er sandt ;)
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
OmenOmenSkrevet 09/06-03 13:09, rettet 09/06-03 13:11 
Sumez >
Gamez.dk har lange anmeldelser, dem der skriver dem tilhører bare den generation, der ikke kendte til videospil før Ridge Racer (tak igen, StrideR).

Sumez:
Uden at jeg gider at rodes ud i en større diskusion som alligevel ikke kan føres på et fair plan på dette forum, vil jeg bare lige skrive at du tydeligtvis ikke ved hvad du snakker om Sumez.
Det er fint at du ikke kan lide Gamez, men spil nu ikke smart og lad være med at snakke om noget du ikke ved noget om.

Det er fint nok at entusiaster (som er hvad der primært findes på dette forum) gerne vil have et seriøst konsolblad som primært fokuserer på obskure japanske titler og import af de mest hardcore titler, men siden publikummet for dette er for lille til at betragte det som et seriøst marked, er det også en utopisk tanke i lille danmark (desuden bliver der i forvejen bitchet så meget over Edge, som er det tætteste man kommer på et sådanne blad, i dette forum at det simpelthen ikke ville være umagen værd).

Staben bag ved Gamez har deres viden i orden, bare fordi man ikke skriver til et niche marked, som du gerne så, er det ikke ens betydning med at man ikke har videnen i orden, og det burde du som moderator for et forum som prøver at tage mediet seriøst, vide.
Vote Ficus!
LWSLWSSkrevet 09/06-03 13:23 
Sephiroth >
Hvaaeeh, så vil jeg egentlig gerne høre, om rygtet om et nyt konsol-magasin fra >PCP-redaktionen er sandt ;)

Det er en mulighed, men der er ikke sat noget i værk (endnu). Hvis det bliver til noget, vil det formentlig ikke bare være et konsolblad, men formentligvis også lidt film og musik, for at drage flere læsere til. Som Gamez folkene nok kan fortælle dig, er det svært at sælge nok blade hvis man kun har basis i konsolspil.
Det er sådan set jo også kun med et smil at jeg kaldet Gamez.dk for "fjenden". Vi har to forskellige produkter, som overlapper en smule.
AmbyAmbySkrevet 09/06-03 13:25 
Lyder godt, LWS.
Hvor kan man skrive sig op ? :)
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
LWSLWSSkrevet 09/06-03 13:32 
Det kan man desværre ikke, og hvis man kunne, ville jeg nok undgå at bruge P:R siden her som reklamebanner. ;)
Hvis tos... øh... mine redaktøre finder på noget, vil de garanteret begynde at sende emails og skrive løs på vores forside.
RJKRJKSkrevet 09/06-03 13:46 
Omen >
Staben bag ved Gamez har deres viden i orden, bare fordi man ikke skriver til et niche marked, som du gerne så, er det ikke ens betydning med at man ikke har videnen i orden, og det burde du som moderator for et forum som prøver at tage mediet seriøst, vide.

Nu er vi jo forskellige og har forskellige meninger om, hvad det vil sige at have sin viden i orden.

Når man fx anmelder Final Fantasy X er det så "i orden" at man har spillet 7'eren og 8'eren i nogle timer eller er det "i orden" at man har spillet og gennemført groft sagt alle spil i serien og har beskæftiget sig med alternative titler som fx Dragon Quest og de øvrige RPG'er fra Square?

Mon ikke Sumez' holdning (i øvrigt ligesom min egen) ligger tættest på sidstnævnte...? Vil du sige at sådan en baggrundsviden gør sig gældende for alle Games/GR-artikler?

Det gør den ikke og det er IMHO generelt ikke tilfældet for noget dansk medie der beskæftiger sig med spil, hvad end grunden så måtte være (dvs. skribentens viden eller den måde denne bliver udnyttet på).

Gamez/GR har bragt artikler der demonstrerer at baggrundsvidenen ikke nær er på det niveau, som jeg forventer af et seriøst spilmedie. Det samme kunne jeg formentligt sige om alle andre, hvis jeg gravede i dem.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SephirothSephirothSkrevet 09/06-03 13:55 
Det er klart en god idé at blande flere medier (som musik og film) ind i bladet, og dermed få en langt større målgruppe. Det spilrelaterede skal selvfølgelig have mest plads. Dette synes jeg egentlig også, at Gamez.dk klarer meget godt, da jeg ellers aldrig ville læse anmeldelser af cd'er og film.

Og med >PC Players redaktion tror jeg faktisk, at et sådant blad kunne blive pænt fedt...
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
LWSLWSSkrevet 09/06-03 14:16 
RJK >
Når man fx anmelder Final Fantasy X er det så "i orden" at man har spillet 7'eren og 8'eren i nogle timer eller er det "i orden" at man har spillet og gennemført groft sagt alle spil i serien og har beskæftiget sig med alternative titler som fx Dragon Quest og de øvrige RPG'er fra Square?

Det er en lidt snævertsynet måde at se på tingene. De to eksempler du her giver, vil udmunde i to forskellige anmeldelser, men det er bestemt ikke sikkert, at den "erfarne" FF spiller vil skrive den bedste af de to anmeldelser. Ni ud af ti læsere vil formentlig ikke kende til tidligere Final Fantasy spil overhovedet, og vil ikke nødvendigvis være bedst tjent med en indforstået anmeldelse med referancer til fem-ti år gamle spil.

RJK >
Vil du sige at sådan en baggrundsviden gør sig gældende for alle Games/GR-artikler?

Det gør den ikke og det er IMHO generelt ikke tilfældet for noget dansk medie der beskæftiger sig med spil, hvad end grunden så måtte være (dvs. skribentens viden eller den måde denne bliver udnyttet på).?

Jeg må nu nok sige, at det virker lidt kikset, at udtale sig sådan, når det nu engang kommer helt og holdent an på den individuelle anmelder, og Gamez.dk har så vanlig en udskiftning i sin stab, som det nu engang er tilfældet.

Fra mere personlig erfaring kan jeg så sige, at et blad som >pc player selvfølgelig så vidt muligt sætter den anmelder på sagen, som dømmes at være bedst kendt i genren/serien.
RJKRJKSkrevet 09/06-03 14:27, rettet 09/06-03 14:29 
LWS >
Det er en lidt snævertsynet måde at se på tingene.

Du læser vist en helt masse, som jeg ALDRIG har skrevet!

Hvad i alverden har det med snævertsynethed at gøre, at jeg skriver vi har forskellige meninger om, hvad passende baggrundsviden vil sige?

Sagde jeg noget som helst om at skrive gode anmeldelser? Nej...

At man har baggrundsviden har ikke nødvendigvis noget som helst at gøre med, at man skal "demonstrere" den. Det handler om at man fx i en anmeldelse har mere at have sine meninger i og bedre kan udtale sig sikkert.

Ni ud af ti læsere vil formentlig ikke kende til tidligere Final Fantasy spil overhovedet

Man har ikke et konsolrelateret blad, hvor ni ud af ti læsere ikke kender Final Fantasy... Det er en overdreven undervurdering af læserne eller en meget mærkelig målgruppe :)

Jeg må nu nok sige, at det virker lidt kikset, at udtale sig sådan, når det nu engang kommer helt og holdent an på den individuelle anmelder, og Gamez.dk har så vanlig en udskiftning i sin stab, som det nu engang er tilfældet.

Du må da lægge ansvaret hvor du mener det skal ligge. Jeg kender ikke til hvordan Gamez/GR styres og ved derfor ikke, hvordan de ting hænger sammen.

Jeg ser på resultatet og vurderer det objektivt, hvilket der bestemt intet kikset er i.

Du må se det som et angreb på det danske medie generelt (som jeg selv er en del af) hvis du vil. Jeg ser det som en objektiv vurdering.

Fra mere personlig erfaring kan jeg så sige, at et blad som >pc player selvfølgelig så vidt muligt sætter den anmelder på sagen, som dømmes at være bedst kendt i genren/serien.

Fra personlig erfaring kan jeg så sige, at det ikke er alle som gør det ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 09/06-03 14:44, rettet 09/06-03 14:45 
Jeg ville ikke selv orke at tage diskussionen op og svare på Omens indlæg, så tak til RJK for at uddybe min holdning. Jeg har tidligere erfaret at vi har meget den samme mening indenfor dette emne, så det er selvsagt at jeg også står ved RJK's ovennævnte svar.
Men Omen har jo også ret. Den brede danske målgruppe forventer som regel ikke mere, men vi er altså nogle stykker der mener at man er bedre kvalificeret til at udtale sig om et spil, hvis man har den nødvendige baggrundsviden. Og jeg mener også at en person, der har spillet konsol RPGs i over ti år, og kender til hele Final Fantasy serien, vil kunne skrive en bedre anmeldelse af et nyt spil i serien (især FF9, med alle dets referencer), uden den bliver "dårligere" fordi læserskaren ikke har de samme erfaringer. Det kan en anmelder sagtens tage hensyn til, og det har jeg også tit selv gjort.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RitesRitesSkrevet 09/06-03 15:06 
LWS >
Svaret gemmer sig i min signatur. Det er ikke god stil at udtale sig om konkurrerende blade.

De er et gratisblad, det er I ikke. To helt forskellige målegrupper. Ikke konkurrenter.

Ang. Omen's... udbrud, er jeg enig med RJK all tha way.
» a winner is you «
RJKRJKSkrevet 09/06-03 15:10, rettet 09/06-03 15:13 
Det handler jo ikke om at folk ikke gør deres job (som skribenter), men mere at jeg (vi?) synes, at mange har den forkerte indgangsvinkel til resultatet.

For hvad skal en anmeldelse være?

Mange synes at mene, at en spilanmeldelse skal indeholde hvad den gennemsnitlige læser selv ville sige efter to timers spil. Lidt ligegyldig indledning, hvad går historien sådan cirka ud på, hvilken genre er spillet, hvad nvieau ligger grafikken og lyder cirka på og er indtrykket af spillet godt, dårligt eller middelmådigt? En slags overfladisk "er dette spil værd at kigge nærmere på" for den generelle bruger, som ikke indeholder meget andet end et preview med konklusion.

Hvis vi ser på andre medier (film, bøger etc.) så er anmeldelser ofte nærmere kritiske vurderinger af det enkelte produkt som et "værk". Altså hvor anmelderen bruger sin viden og kritiske sans til at vurdere produktet i forhold til mediet, hvor man går i dybden med de relevante styrker og svagheder.

Jeg vil mene at alle seriøse spilinteresserede får meget lidt ud af førstnævnte type anmeldelse, når det drejer sig om de spil, de kender til. Nu hvor jeg fx havde glædet mig til Silent Hill 3 efter at have været vild med 2'eren og læser anmelderser af dette, så får jeg kun ting at vide, som jeg allerede vidste. "Silent Hill 3 er et survival horror-spil", "Historien handler om den mystiske pige Heather", "Grafikken er god med flot brug af lys og skygger og detaljerige ansigter", "Lyden er skræmmende", "Spillet er rigtig godt, hvis man kan lide genren". Hvad får jeg ud af sådan en anmeldelse?

"Jamen, du er heller ikke i målgruppen!" Nej, måske ikke. Men jeg er vel ikke den eneste der rent faktisk kender spil der udkom for mere end et år siden og hvis interesse strækker sig lidt længere end GTA og CounterStrike? Kan folk der ikke lige har spillet Silent Hill 2 måske ikke få noget ud af en dybdegående anmeldelse?

Manglende baggrundsviden er måske nok ligegyldigt i overfladiske anmeldelser, men det er jo en del af "fejlen" i første omgang...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 09/06-03 15:33 
RJK >
Manglende baggrundsviden er måske nok ligegyldigt i overfladiske anmeldelser, men det er jo en del af "fejlen" i første omgang...

Manglende baggrundsviden, kan helt sikkert være et problem, men noget der faktisk personligt oftere irriterer mig i de såkaldte overfladiske anmeldelser er, at de for tit ikke er tilpasset den genre spillet er i.

F.eks er det ret sjældent, at beskrivelsen af gåderne i action/adventure spil, er særlig præcis. Meget irriterende, da det må siges at være et vigtigt element i genren.

Det samme kan siges om styringen i actionspil.
Alt for tit står der ikke om spillet gør brug af auto aim, auto log on osv.

Eller hvad med racerspil, hvor der bare står at styringen ligger et sted mellem arkade og simulation. Helt vildt informativt :)
RJKRJKSkrevet 09/06-03 15:42 
Det var netop noget i den stil jeg mente med "går i dybden med de relevante styrker og svagheder." Som jeg siger er meget i den normale anmeldelse overfladisk snak, som man kunne skære væk for at gå i kødet på de ting, der virkelig betyder noget.

Men det skulle da sådan set ikke undre mig, at baggrundsviden også spiller ind i de eksempler du nævner. For hvordan skal man beskrive sværhedsgraden af gåderne i et adventurespil eller styringen i et racerspil, hvis man ikke har et solidt "bagkatalog" af titler at sammenligne med?

Så risikerer man at "dumme sig" ved at komme med præcise udtalelser og så er det den nemme løsning bare at skrive noget generelt og ligegyldigt ("ligger midt i mellem", "hverken værre eller bedre", "udmærket hvis man er til genren" og den slags)...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SephirothSephirothSkrevet 09/06-03 15:48 
Men der skal også være plads til at gå i dybden i anmeldelsen. Max to sider, kæmpe screenshots og dobbelt linie afstand gør altså, at der ikke er plads til meget mere end de vigtigste, og for det meste overfladiske, detaljer.
Spiller nu: Catherine, Beyond Good & Evil HD
RJKRJKSkrevet 09/06-03 15:59 
Som sagt er det jeg efterlyser jo ikke bare et spørgsmål om at den enkelte skribent ændrer stil, men at man generelt gør det. Er kæmpe screenshots og dobbelt linieafstand fx virkeligt vigtigere end teksten?

Desuden. Jeg startede også med at skrive til nettet og kom vel igennem den sædvanlige "hvordan-skal-jeg-sige-alt-det-på-så-lidt-plads?" da det blev til et rigtigt blad. Svaret var fokusering og prioritering. Hurtigt lærte jeg at skære alle mine tekster ned med 50% uden at noget af essensen gik tabt. Man kan koncentrere sit sprog meget og også uden at det bliver alt for tungt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 09/06-03 17:04 
RJK >
Men det skulle da sådan set ikke undre mig, at baggrundsviden også spiller ind i de eksempler du nævner. For hvordan skal man beskrive sværhedsgraden af gåderne i et adventurespil eller styringen i et racerspil, hvis man ikke har et solidt "bagkatalog" af titler at sammenligne med?

Det spiller uden tvivl ind, spørgsmålet er så hvor langt tilbage man bør have reference til.
I de nævnte tilfælde vil jeg mene, at man i princippet kan nøjes med, at have kendskab til spil der udkom 3-4 år tilbage, da det er mere "tekniske" detaljer (men ofte skader det bestemt ikke, hvis man kan gå endnu længere tilbage...).
I andre situationer (f.eks. ved beskrivelse af stemningen i et spil, eller ved beskrivelse af en genres udvikling, enten generelt, eller mere specifikt, som eksempelvis en redegørelse for kampsystemet i RGP´er), vil det nok være en fordel at gå en del længere tilbage.
KTCKTCSkrevet 09/06-03 22:10 
Personligt skriver jeg altid anmeldelser, hvor jeg prøver at gå lidt i dybden og få noget godt baggrundsstof med.

Dette kræver dog meget mere energi og tid end et "preview med nogle karakterer". Derfor kan jeg godt forestille mig, at mange anmeldelser bliver tynde fordi skribenten er stresset eller doven.

Jeg kan også tilslutte mig at redaktøren skal forsøge at fordele spillene til dem, der er mest hjemme i genren, da det nærmest er essentielt for en anmeldelse, der skal læses af de lidt mere hardcore gamere.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
quadquadSkrevet 09/06-03 22:20 
Det med spillene skal fordeles til de respektive anmeldere som er bedst i den genre er naturligvis en fordel og en selvfølge. Men f.eks. mig som er igang med at anmelde Syberia, det har åbnet en hel ny verden for mig og jeg er kommet et helt andet sted hen med mit forhold til spil. Jeg ville aldrig nogensinde have prøvet spillet hvis det ikke var for den her anmeldelse. Måske vil det gøre jeg skriver en anderledes og en åbenbarende anmeldelse som en "kender" ikke ville have haft skrevet, eller måske skriver jeg en gang vås fordi spillet ikke er unikt eller interesant ift. de andre spil som en "kender" ville referere til.
3of193of19Skrevet 09/06-03 22:33 
Jeg tror ikke at kommercielle konsolblade kan løbe rundt i det hele taget i Danmark medmindre det er et PS2 blad. Landet er simpelthen for lille.
Især multiformatblade har det meget svært; kigger man på f.eks. Tyskland er der i de seneste år udgået en del abolut fantastiske multiformatblade, som Video Games og Mega Fun. Tilbage er en masse fanboyagtige PS2 blade, nogle få Xbox eller Nintendo blade, det katastrofale Bravo Screenfun (forestil jer et blad med samme målgruppe som G2G skrevet af folk uden forstand på spil) og den sidste bastion for fornuftig konsoljournalistik i Tyskland, Maniac.
la0sla0sSkrevet 09/06-03 22:45 
Spørgsmålet er jo også hvorfor blad? Før i tiden havde bladene en øget troværdighed pga de virkede mere seriøse i forhold til nettet, men sådan forholder det sig ikke længere. Og way back, var bladene det eneste sted at få gaming news, det er det heller ikke længere.

Spilblade skal være et helt andet perspektiv, multiplatform er ikke for mig ideen. Det vil kræve meget meget overskud (og økonomi) at stable noget multiplatform på benene som ikke henfalder til enkeltheder. Enkelt platforms blade er der nok af, og mit indtryk er at de ikke er specielt fantastiske.

Jeg tror at spilbladene trænger til at genopfinde sig selv, meget af det virker meget som internet gaming sites smidt ned på bladform, og det er ikke nok til at gøre mig vild i varmen. Det eneste unikke ved blade er vel i øjeblikket spilbare demoer, og det er ærlig talt ikke meget.
Hvad sker der?
OmenOmenSkrevet 09/06-03 23:38, rettet 09/06-03 23:41 
RJK >
Når man fx anmelder Final Fantasy X er det så "i orden" at man har spillet 7'eren og 8'eren i nogle timer eller er det "i orden" at man har spillet og gennemført groft sagt alle spil i serien og har beskæftiget sig med alternative titler som fx Dragon Quest og de øvrige RPG'er fra Square?

Det kommer helt an på hvem publikummet er og hvad de forventer. Fint at du gerne så at anmeldelsen indeholdte referencer ud over det sædvanlige, til tidligere spil og deres konkurrenter, men hvor mange læsere ville få noget ud af det?.
Det er de færeste der kan forvente at lave et fungerende blad til de hårdeste entusiaster, og jeg mener at kunne sige med rimelig sikkerhed at det på intet tidspunkt været Gamez intention.
Som jeg allerede har skrevet siger det bare ingenting om de anmeldernes viden til mediet. Jeg vil mene at det er mindste lige så nemt at skrive en artikel med masser af obskure referancer og paraleller til tidligere spil uden indhold, som det er at skrive det du kalder en overfladisk anmeldelse, men det er vel igen en smagsag.

Det gør den ikke og det er IMHO generelt ikke tilfældet for noget dansk medie der beskæftiger sig med spil, hvad end grunden så måtte være (dvs. skribentens viden eller den måde denne bliver udnyttet på).

Som du selv skriver handler det hele om at udnytte den viden man har til rådighed, dog skal det hele stadig være afbalanceret i forhold til den valgte målgruppe, og det synes jeg du overser.

Gamez/GR har bragt artikler der demonstrerer at baggrundsvidenen ikke nær er på det niveau, som jeg forventer af et seriøst spilmedie. Det samme kunne jeg formentligt sige om alle andre, hvis jeg gravede i dem.

Jeg vil ikke påstå at alle Gamez artikler er perfekte og helt uden fejl, jeg vil dog mene at kvaliteten er i den højere ende af skalaen og overgår meget af det man ellers finder i den danske spilpresse. Desuden er der vel ikke rigtigt nogen mening med denne holdning, medmindre du stadig venter på et 100% perfekt blad... ?
Vote Ficus!
dRxLdRxLSkrevet 09/06-03 23:42 
Du tager fejl Omen, RJK er den største målgruppeludder jeg kender. Har du nogensinde læst noget han har skrevet?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
OmenOmenSkrevet 09/06-03 23:47 
drxl:
Nej, jeg tager ikke fejl, men bedømmer kun hans meninger ud fra de forklaringer han kommer i forhold til denne diskusion.
Vote Ficus!
dRxLdRxLSkrevet 09/06-03 23:49 
Du tolker det han skriver forkert.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 09/06-03 23:52 
Omen >
Det kommer helt an på hvem publikummet er og hvad de forventer. Fint at du gerne så at anmeldelsen indeholdte referencer ud over det sædvanlige, til tidligere spil og deres konkurrenter, men hvor mange læsere ville få noget ud af det?.

Nu var det jo - igen - ikke ligefrem det jeg sagde. At man har viden betyder ikke, at man kun kan udtrykke sig til andre med viden, men at man har flere muligheder. Jeg tror, for ikke at sige ved, at den generelle skribent bedre er i stand til at vurdere den enkelte titel, hvis denne har en solid baggrundsviden. Det giver simpelthen mere berettigelse til at komme med sine udtalelser i.

Det er vel en fuldstændig logisk mening at have? Jeg forstår slet ikke hvordan nogen kan mene noget andet? Det eneste jeg siger er, at man bedre kan udtale sig om et spil, hvis man har prøvet en masse andre. Ret elementært...

Som jeg allerede har skrevet siger det bare ingenting om de anmeldernes viden til mediet.

Det gør det jo så når man i en artikel læser direkte usandheder, som alle med rimelig viden om mediet burde vide bedre end. Jeg beklager, men jeg kan altså ikke sluge din vurdering af det generelle niveau, med nogle af de ting jeg har læst. Jeg er ikke ude efter nogen, men jeg vil heller ikke sidde og lyve.

Jeg vil mene at det er mindste lige så nemt at skrive en artikel med masser af obskure referancer og paraleller til tidligere spil uden indhold

Hvorfor bliver du ved med at mene, at baggrundsviden partout fører til den slags? Det gør det jo ikke. Udover baggrundsviden er det naturligvis op til den enkelte skribent at udnytte denne rigtigt.

Desuden er der vel ikke rigtigt nogen mening med denne holdning, medmindre du stadig venter på et 100% perfekt blad... ?

Det er måske også det jeg gør.

Men jeg må altså ikke kritisere noget, hvis der ikke er noget alternativ...?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OmenOmenSkrevet 09/06-03 23:54, rettet 09/06-03 23:55 
drxl:
Det synes jo at være den evige undskyldning... Hvis det er sagen må man jo forvente at der kommer en uddybende forklaring.
Vote Ficus!
RJKRJKSkrevet 09/06-03 23:54, rettet 09/06-03 23:58 
dRxL >
RJK er den største målgruppeludder jeg kender.

Tak. Mine potenielt kommende arbejdsgivere vil sikkert sætte pris på dette ;p

(Omend jeg selv plejer at kalde det "stilmæssigt fleksibel"...)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OmenOmenSkrevet 10/06-03 00:13 
RJK >
Nu var det jo - igen - ikke ligefrem det jeg sagde.

Du sagde:
Når man fx anmelder Final Fantasy X er det så "i orden" at man har spillet 7'eren og 8'eren i nogle timer eller er det "i orden" at man har spillet og gennemført groft sagt alle spil i serien og har beskæftiget sig med alternative titler som fx Dragon Quest og de øvrige RPG'er fra Square?

Mon ikke Sumez' holdning (i øvrigt ligesom min egen) ligger tættest på sidstnævnte...?

Ud fra dette at dømme synes du altså ikke at det er i orden for en skribent at skrive en anmeldelse af et spil hvis ikke denne har gennemspillet de tidligere spil i genren.
Dette er IKKE det samme som da du senere skriver at det giver en større berettigelse til at skrive en anmeldelse af et givent produkt.

Det gør det jo så når man i en artikel læser direkte usandheder, som alle med rimelig viden om mediet burde vide bedre end. Jeg beklager, men jeg kan altså ikke sluge din vurdering af det generelle niveau, med nogle af de ting jeg har læst. Jeg er ikke ude efter nogen, men jeg vil heller ikke sidde og lyve.

Jeg respekterer at du ikke er ude efter nogen, men ingen er, som du selv indrømmer, perfekt. Jeg mener ikke at Gamez indeholder flere fejl end du finder i tilsvarende andre blade, og hvis du ikke er parat til at acceptere dette kan jeg ikke se hvordan du kan lade dig tilfredsstille med noget medie overhovedet.

Hvorfor bliver du ved med at mene, at baggrundsviden partout fører til den slags? Det gør det jo ikke.

Fordi at jeg mener at der i de fleste tilfælde allerede bliver gjort brug af den baggrundsviden der er relevant for den enkelte anmeldelse. Nogen ville have godt af mere, og andre mindre.

Det er måske også det jeg gør.

Men jeg må altså ikke kritisere noget, hvis der ikke er noget alternativ...?

Selvfølgeligt må man kritisere noget, men kritik bliver bare oftest til whining når der ikke er noget alternativ bag.
Vote Ficus!
RJKRJKSkrevet 10/06-03 00:26, rettet 10/06-03 00:28 
Som jeg mener det tydeligt fremgik af min quoting, så referede mit "i orden" til dit "Staben bag ved Gamez har deres viden i orden". Det var derfor jeg markerede det med anførselstegn, da det selvfølgelig ikke skulle opfattes som at jeg mente i orden/ikke i orden ud fra en generel betragtning.

Jeg stiller mig ikke umiddelbart tilfreds med noget medie, men det har som sådan ikke noget at gøre med, om niveauet af baggrundsviden hos Games/GR er højere eller lavere end andre steder. Som antydet har jeg oplevet mere grelle tilfælde af uvidenhed hos det magasin end dem som de burde sammenlignes med. Hvordan det forholder sig til den nuværende linje hos selvsamme skal jeg ikke kunne sige, da jeg før i tiden er blevet "skræmt" så meget, at jeg nu kun læser enkelte ting derfra.

I øvrigt påtager jeg mig gerne meget, men jeg kan jo ikke løse alt, som jeg er utilfreds med :) Jeg kan og vil pointere konkret hvad der er galt og hvordan det skulle gøres bedre (jeg er nu engang kritiker af natur), men jeg kan altså ikke lave alle tingene selv, uanset hvor gerne jeg end ville ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OmenOmenSkrevet 10/06-03 00:30 
Så er det heldigt at ikke alle gamere er entusiaster som dig, og de ikke ser de samme problemer som dig ;)
Vote Ficus!
RJKRJKSkrevet 10/06-03 00:33 
Eller også ved de bare ikke hvad de savner, fordi de aldrig har fået det?

Det er da en lidt slap holdning at have som skribent, at det er godt nok bare der ikke er for mange der er utilfredse...?

Men jeg sætter jo også høje krav til alting... :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 10/06-03 00:43 
Et godt eksempel på det, at et medie kan tale til både mainstream- og hardcore-folket er X-men filmene, der sagtens kan ses af en, der ikke kender noget videre til bladene. Han vil få en fin oplevelse ud af det, hvor hardcore-folket vil opfange de mange små referencer til det dybe univers, der bliver uddybet i de mange blade.

Det er en balancegang, der er svær at mestre, men som anmelder er det også ret vigtigt, at man formår at gøre netop dette. Ikke for mange referencer, så mainstream-læseren står af, og ikke for lidt dybde, så hardcore-læseren ikke får sin ønskede information.

En god måde at gøre dette på er at komme med en kort og præcis forklaring på tingene, når man refererer til andre spil eller tekniske begreber, som hardcore-læseren også tit søger information omkring.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
OmenOmenSkrevet 10/06-03 00:44, rettet 10/06-03 00:46 
RJK:
Jeg tror ikke på at der er noget spilmedie i dag som kan eksistere uden massiv input fra brugerne, og dermed en konstant finpudsning af produktet... Men dette så jeg nu som indforstået i en diskusion om et sådanne medie...
You didn't?!...

Og hvem har sagt at du sætter høje krav?... Hvis du refererer til det jeg skrev før, er det eneste jeg har pointeret er at det er forbavsende nemt at brokke sig uden at komme med alternativer.
Vote Ficus!
RJKRJKSkrevet 10/06-03 01:03 
Som sagt vil mange ikke savne noget, som de aldrig har haft...

JEG har sagt at jeg sætter høje krav og jeg fornemmede ligesom også at det blev antydet, at jeg var ude efter nogle ting, som andre ikke ville have.

Brok? Jeg er kommet med konkrete kritikpunkter.

Nievauet er for ringe, baggrundsvidenen mangelfuld, ligegyldighederne for mange, fokuset forkert.

Alternativer? Det fremgår vel i sammenhængen, hvad jeg vil have.

Mere baggrundsviden, mindre ligegyldigheder, fokus på de virkelig vigtige ting og generelt højere niveau.

Som sagt leverer jeg ikke tomt brok. Jeg kommer med konstruktiv kritik.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OmenOmenSkrevet 10/06-03 01:19, rettet 10/06-03 01:24 
RJK >
JEG har sagt at jeg sætter høje krav og jeg fornemmede ligesom også at det blev antydet, at jeg var ude efter nogle ting, som andre ikke ville have.

Uden at gide at starte det hele forfra, bunder de kritikpunkter du kommer med i at du forventer mere fordi du er en entusiast, hvilket er fint, men det kommer du bare ikke særligt langt med når vi snakker spilmedier, fordi den "hardcore" målgruppe er minimal. Men alt dette har vi allerede diskuteret.

Det du siger senere er dog at publikummet aldrig er blevet givet alternativet, og det passer ikke. Som jeg igen allerede har nævnt, er det næsten umuligt i dag at lave et medie inden for denne genre, uden input fra brugerne og tilpasnigen som her igennem følger.

Og kontruktiv kritik er ikke som du tidligere skrev "at kritsere noget, hvis der ikke er noget alternativ".
Vote Ficus!
NaieraNaieraSkrevet 10/06-03 01:24 
Omen >
Det du siger senere er dog at publikummet aldrig er blevet givet alternativet, og det passer ikke.

Og, hvorfor passer det så ikke? Det nævner du ikke noget om..
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 10/06-03 01:28, rettet 10/06-03 01:32 
Det er som om du nægter at se det her fra samme vinkel som jeg.

Jeg ser det ikke som en "hardcore" målgruppe, bare fordi man vil have, at tingene skal være på et vist niveau. Det handler om generel kvalitetssans. Ligesom jeg/man vil have at historien i en film er gennemarbejdet så den hænger sammen, eller at indslaget i Tv-Avisen er researchet, så det ikke drager usande konklusioner.

Jeg forventer også at sproget i en anmeldelse er godt dansk og at der ingen stavefejl er. Det handler heller ikke om hvor vidt jeg er entusiast eller ej.

Hvad er det for et alternativ, som publikummet har fået hvad angår spiljournalistik? Hvad var det konkret for en publikation der forsøgte at sætte nye standarder for dækning af mediet?

Og, jo, det er stadig konstruktiv kritik, selvom det måske økonomisk set ikke kunne svare sig at gøre tingene på en bestemt måde... Edge er også en dårlig forretning sammenlignet med fx OP2M UK, men derfor er det da stadig et bedre blad...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 10/06-03 12:37 
KTC >
Et godt eksempel på det, at et medie kan tale til både mainstream- og hardcore-folket er X-men filmene, der sagtens kan ses af en, der ikke kender noget videre til bladene. Han vil få en fin oplevelse ud af det, hvor hardcore-folket vil opfange de mange små referencer til det dybe univers, der bliver uddybet i de mange blade.


Du rammer hovedet på sømmet - Som anmelder handler det ikke om at have massiv baggrundsviden, og øse ud af den i sine artikler, men om at balancere informationen, så den passer til brugeren i sidste ende - Og dette er en kunst, der er enormt svær at mestre. Læseren varierer nemlig fra de mest hardcore brugere, til den grønne spire, og anmeldelserne skal appellere til dem begge.

En anden ting, som kvaliteten afhænger af er selve mediet - blad eller online. Artikler i blade kan være langt dybere end artikler i et onlinemedie, simpelthen på grund af hvordan det kan læses. At læse på en skærm er stressende, og læseren blik flakker langt mere, så især onlinemedier skal kæmpe om brugerens opmærksomhed - her er billeder og gode overskrifter vigtige, samt kontante tekster. Der er ingen der kan holde til at læse 3-4000 ord om ingenting. Kill your darlings - fat dig i korthed.

I blade er der langt større sandsynlighed for at læseren vender tilbage til en artikel der stresser ham - når du skriver noget online, har du kun _én_ mulighed for at fange brugeren, for sandsynligheden siger at han aldrig vender tilbage igen.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 10/06-03 12:43 
Herold >
Som anmelder handler det ikke om at have massiv baggrundsviden, og øse ud af den i sine artikler, men om at balancere informationen, så den passer til brugeren i sidste ende

Ingen har sagt andet. Blot at resultatet aldrig bliver optimalt uden baggrundsviden (i passende mængder).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 10/06-03 13:44 
Jeg har det sjovt nok fuldstændig modsat, for jeg kan meget bedre koncentrere mig, når jeg sidder foran skærmen. Blade kræver tit, at man skal holde dem, så på den måde er det nemmere at sidde og kigge :D
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KTCKTCSkrevet 10/06-03 14:03 
Jeps, jeg kender godt undersøgelser og så videre, men derfor er det stadig omvendt med mig. Måske er det fordi jeg har siddet foran en computerskærm siden jeg blev 7 år...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
olmeolmeSkrevet 10/06-03 14:32 
Av, det var lang tid ;-)
fumfumSkrevet 10/06-03 14:53 
Eller: Det var ikke længe ;=)
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
SumezSumezSkrevet 10/06-03 21:36 
Omen, har du nogensinde læst Power Player? Nu Super Play i Sverige, blev dengang udgivet også på dansk.
Jeg henfører tit til dette blad, da det er det tætteste på rigtig god spilkritik, jeg har set i Danmark.
Der er kilometerstore forskelle på anmeldelserne i det blad, og anmeldelserne i Gamez.dk. Jeg siger ikke at et blad som Gamez.dk BEHØVER tage højde for den slags, for de er gratis, folk skal nok læse dem fordi der er spilanmeldelser i, og det er DE tilfredse med.
Men et blad som Power Player var en fornøjelse at læse. Man kendte anmelderne, som flere film og litteraturanmeldere i dag, især i udlandet, har en vis status (tænk Ole Michelsen fra Bogart). Man vidste hvem der havde hvilke erfaringer, ellers skulle de nok give udtryk for det i deres anmeldelse, og man fik en god og holdbar anmeldelse, man kunne bruge til noget. Jeg kan faktisk huske mange af de anmeldelser jeg har læst i det blad den dag i dag, og kigger tit i mine gamle blade. Jeg kan ikke huske én Gamez-anmeldelse, jeg husker spillene jeg har læst om, ikke anmeldelsen.
Gamez.dk kommer med ligegyldige resuméer af spillene, til den almindelige læser information, men mere er det altså ikke.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 11/06-03 23:38 
Omen >
Desuden er der vel ikke rigtigt nogen mening med denne holdning, medmindre du stadig venter på et 100% perfekt blad... ?

Jeg faldt lige over GameCritics.com, som jeg har læst for længe siden, men derefter glemt igen. En hurtig gennemlæsning af deres anmeldelser af hhv. DOAXVB, Eternal Darkness og Silent Hill 2 viser nogle takter i den rigtige retning.

Så er min venten forbi? Næppe, men jeg kan se at andre venter på det samme...

GameCritics
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
121 emne(r).
« < 1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig