X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

MegaDrive RGB?


Svar
nerosnerosSkrevet 06/09-06 19:27 
Er det muligt at erhverve et rgb scart kabel til sin Megadrive 1 model, eller er det kun muligt bruge scart til en Megadrive 2 model?

Da jeg ikke kan få lyd ud af mit tv gennem det normale stick som fulgte med Megadriven i sin tid. Har jeg altid brugt computerhøjtaler som jeg tilsluttede i MG'ens højtalerstick. Jeg er træt af dette og regner med, at scart kablet ville kunne rette op på det, og jeg vil kunne få lyd på normal vis.
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 06/09-06 19:34 
Jeg har tilfældigvis et ekstra MD1/MS1-RGB-kabel ligende lige ved hånden ;)

Du skal bare være opmærksom på, at A/V-udgangen på MD1en kun spytter mono-lyd ud...
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 06/09-06 20:07 
Okay! :-) Hvis du er interesseret i at sælge det ville jeg da blive glad

Skidt med monolyden bare jeg kan få lidt gammel god lyd ud af mit tv.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 06/09-06 20:12 
Andre, der har nogen liggende til salg? :S

Ville lave mit eget på et tidspunkt, men har aldrig taget mig sammen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 06/09-06 20:16, rettet 06/09-06 20:35 
Neros: Besked sendt :)

Sumez>
Andre, der har nogen liggende til salg? :S

Ville lave mit eget på et tidspunkt, men har aldrig taget mig sammen.

Har med garanti endnu et kabel et sted. Ellers kan jeg brygge et sammen ;)
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/05-10 00:14 
Jeg har længe gået og undret mig over, hvorfor nogle CRT TV'er viser RGB-billedet fra min Megadrive perfekt centreret, mens de fleste andre viser det en anelse forskudt mod venstre (nok til at det er #€%&"#€ irriterende). Alf81 fortalte mig på et tidspunkt at T.L.O. havde forklaret ham lidt om, hvordan det hang sammen, men jeg forstod det ikke helt (og jeg ved heller ikke, om han selv forstod det).

Som jeg nu har fået forklaret det af brugeren kendt som TmEE (bla. inde på Sega-16.com), hænger det sådan her sammen:

Når det rå RGB-signal i en ældre konsol konverteres til Composite Video, opstår der naturligt nok en forsinkelse på billedsignalet, og forsinkelsen øges yderligere, når Composite-signalet igen konverteres til RGB for at blive vist på skærmen. Billedets horisontale synkroniseringssignal bliver dog ikke forsinket i samme grad som billedsignalerne. Så hvis man betragter et sådant Composite-billede på en skærm, der er optimeret til at vise RGB, vil det være forskudt en smule mod højre (fordi strålen springer tilbage før der kommer ny billedinformation).

Men da Composite Video var den signalform, som var mest udbredt i de ældre konsollers tid (Feks. i form af RF/antennestik), valgte konsolproducenterne at lade det horisontale synkroniseringssignal blive dannet en smule for tidligt, så Composite Video kom til at stå pænt centreret.
De gamle konsoller spytter derfor IKKE det rigtige synkroniseringssignal ud, der skal bruges for at vise RGB ordentligt. Nogle CRT TV'er tager tilsyneladende højde for dette, mens langt de fleste forventer det oprindelige synkroniseringssignal og derfor viser RGB-billedet en smule forskudt mod venstre.

Men nu har TmEE så fundet på et lille mod, som forsinker det horisontale synkroniseringssignal i Megadriven og får det til at passe med RGB-billedet igen. Jeg glæder mig så meget til prøve det! :D

...det skulle dog have den bivirkning, at 32X'en ikke længere virker ordentligt på den moddede maskine, but who cares?
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/05-10 00:18, rettet 10/05-10 00:21 
Jeg har set bokse du kan køre RGB igennem hvor du manuelt kan justere den horisontale position. Hvorfor ikke bare bruge sådan en?

Jeg mener endda jeg har set et diagram engang til at lave en selv, det så ikke specielt indviklet ud.

Jeg prøver lige om jeg kan finde det igen.

EDIT: Her:
http://playoffline.wordpress.com/cable/rgbshifter/
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/05-10 00:22 
TmEE's mod består også kun af to transistorer og to modstande, så det er ikke noget jeg har nogle skrupler med at bygge ind i selve Megadriven ;)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/05-10 02:06, rettet 10/05-10 02:06 
Ja det lyder unægteligt en del nemmere :P Hvis man nu absolut vil bruge 32X'eren med det mod kan man vel bare bygge det ind i den i stedet? Det må være samme princip?

EDIT: Eller endnu smartere, byg det ind i RGB kablet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/05-10 11:28, rettet 10/05-10 11:30 
Konsolkongen>
Ja det lyder unægteligt en del nemmere :P Hvis man nu absolut vil bruge 32X'eren med det mod kan man vel bare bygge det ind i den i stedet? Det må være samme princip?

Det simple mod går egentlig bare ud på at snuppe V-sync og H-sync, før de løber ind i VDP'en (det er åbenbart den, der fusker med H-sync), og lave en ny C-sync man bruger i stedet for VDP'ens ud af disse to. 32X'en arbejder på én eller anden måde sammen med MD'ens VDP, så jeg ved ikke, om man kan lave moddet på nogen af dem uden at lave rav i den :/

Konsolkongen>
EDIT: Eller endnu smartere, byg det ind i RGB kablet :)

Det kan man så ikke. For der løber kun C-sync til AV-udgangen :)

Composite Video gør en glad mis tør...
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/05-10 11:40 
Ah det skrev du jo ikke noget om. Jeg troede det var nok bare at smede lidt på C Sync eller Composite signalet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/05-10 12:28, rettet 10/05-10 12:31 
Nej, for så skal man jo til at rette på fejlen, efter den er blevet indført. Den gør-det-selv-box, du linkede til, er nok en af de mest kompakte løsninger, man kan lave, hvis det er konsollens output, man vil manipulere.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 10/05-10 12:32 
Kan man ikke købe sådan nogle RGB shifters færdiglavede? Det lyder ret fikst.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/05-10 13:08 
Hmmm, jeg kan heller ikke lige finde nogle færdiglavede. Måske skulle jeg bare gå i gang med at lave en prototype. Mon ikke hele svineriet kan proppes ind i en programmerbar chip af en slags :D
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/05-10 13:46 
Jeg har en Extron VGA sync processor tingest hvor man vha. en skrue kan indstille den horisontale position. Jeg mener også de har lavet noget lign. til RGB, men har ingen anelse om hvad den kunne hedde.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig