X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Jyllands-Postens Muhammed-artikel


Svar
flottenheimerflottenheimerSkrevet 31/01-06 22:27 
Er der ikke en af jer der har JPs artikel liggende i digital form, eller som har avisen liggende - og kan lave en indscanning?

Oven på al den debat om artiklen, kunne jeg virkelig godt tænke mig at læse den - det er jo altid rart at vide, præcis hvad man taler om. :-)

Bliv dagens helt, og mail mig artiklen på flottenheimer@gmail.com
- På forhånd tusinde tak for hjæ... Se hele indlægget
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
229 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 > »

Svar
la0sla0sSkrevet 01/02-06 22:28 
Blossom>
Det er ligenetop ovenstående problemstilling der får folk til at sænke sig ned på Muslimernes niveau.

Det kan godt være at du laver en disclaimer til sidst, men den udtalelse kræver at stå for sig selv. Det er dog den værste gang crap at fyre af!

Desuden fatter jeg ikke den her vanvittige nul-tolerance ting der spreder sig her. Blandt andet det der med, at "jeg" må ikke i lårkort dernede, så hvorfor skal de... skal vi ikke hellere prise os lykkelige for, at vi har mere åbensindede styrer. For det er det, som det handler om, styrer. Sguda ikke folk!

Og angående nultolerance, så synes jeg det er uhyggeligt, den måde mange viser samme sind frem, som de spader der brænder flag af, netop det, at de generaliserer og hidser sig op, og opfører sig som om undskyld og den slags er et tegn på svaghed og noget man ikke må sige. Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvordan folk vil stille sig frem og udvise de samme nultolerance-der-er-er-ingen-mellemvej-vi-giver-hårdt-mod-hårdt-agtige synspunkter.

Damn.
Hvad sker der?
TweelTweelSkrevet 01/02-06 22:34 
Kilroy:
Jeg har læst om dette på et amerikansk "ku klux klan" agtigt site, hvilket er min eneste kilde. Det ville ikke komme bag på mig hvis det var rigtigt - der har visse steder til visse tider været en hvis opblødning af forbudet mod billeder af Muhammed i visse situationer. Jeg ved ikke om det er dobbeltmoral, da der, lige som der er minoriteter af kristne som har forbud mod billeder, er forskellige grupper af muslimer som ser forskelligt på tingene. JP's er stadig en fuck finger lige i fjæset på selv de mest "vestlige" muslimer. At mange muslimske lande er lige så fjendske over for Israel (og jøder generelt) som mange europæere havde tendens til at være før 2. verdenskrig er et sørgeligt faktum.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
TweelTweelSkrevet 01/02-06 22:37, rettet 01/02-06 22:38 
Core:
Nej, jeg forholdte mig til det citat der blev skrevet, men lige gyldigt hvilket du tager op giver det samme konklusion:
Kristne fortolker bibelen forskelligt, og langt de fleste kristne ser ikke noget forkert i billeder af Gud/Jesus. Derfor ville en person som forsøger at pisse kristne af ikke bruge samme metode som JP brugte til at pisse muslimer af.
EDIT: Undskylder for de mange separate indlæg. Hvis en moderator mener det er for meget kan det samles under et.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
DeluxScanDeluxScanSkrevet 01/02-06 22:41 
la0s>
Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvordan folk vil stille sig frem og udvise de samme nultolerance-der-er-er-ingen-mellemvej-vi-giver-hårdt-mod-hårdt-agtige synspunkter.

Only a Sith deals in absolutes ;)
I denne situation må jeg dog holde med 'The Dark Side' :)
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
la0sla0sSkrevet 01/02-06 22:46, rettet 01/02-06 22:47 
Jeg er også med på, at de må slappe af, at det nothing, at det er til grin. Men jeg kan bare ikke lade være med, at se den samme arrighed og klar-til-kampness i de folk der deltager på "vores" side i debatten, og det er bare lidt sad at de viser de samme unuancerede tendenser som netop dem der går amok.

Dermed ikke sagt, at det er en ualvorlig sag. Eller der ingen grund er til at være provokeret, men keep your cool, og lad da være med at vise samme ucharmerende side som dem du kritiserer.

Jeg er ikke en af de relativister der synes at alt er fint osv. men det er bare de hugtænder man ser i kinderne på folk der kræver bål og brand som skræmmer. Det at den slags tendenser kommer ud :)

EDIT: Jeg fortryder helt at jeg skrev min post ;)
Hvad sker der?
DeluxScanDeluxScanSkrevet 01/02-06 22:48 
Tweel>
Kristne fortolker bibelen forskelligt, og langt de fleste kristne ser ikke noget forkert i billeder af Gud/Jesus. Derfor ville en person som forsøger at pisse kristne af ikke bruge samme metode som JP brugte til at pisse muslimer af.

Muslimer fortolker Koranen lige så forskelligt, og jeg kender da mange muslimer, der griner deres bagdele i laser over alt denne furore.
Provokation er en del af enhver debat, og at muslimer skulle være forskånet for dette er da urealistisk. Hvem ved, måske er dette starten på islams reformation?
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
CoreCoreSkrevet 01/02-06 23:13 
Tweel>
Core:
Nej, jeg forholdte mig til det citat der blev skrevet, men lige gyldigt hvilket du tager op giver det samme konklusion:
Kristne fortolker bibelen forskelligt, og langt de fleste kristne ser ikke noget forkert i billeder af Gud/Jesus.

Det står ordret i biblen at man ikke må afbilde gud. Det er jo det hele balladen om guldkalven handler om. Kristne er bare ikke så hysteriske, så de har bare ikke hidset sig sådan op over det. Det er på alle måder præcist det samme.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
BlossomBlossomSkrevet 01/02-06 23:13, rettet 01/02-06 23:19 
la0s>

Det er dog den værste gang crap at fyre af!


Jeg ved ikke rigtigt om jeg har udtrykt mig forkert eller du har misforstået det jeg har skrevet.

Mit citat er måske ikke lige forklaret på den mest intelligente måde, men jeg er jo heller ikke så klog. :-)
Meningen i det var netop, at det der med at dankserne nu tror at de er bedre mennesker, netop får dem til at opføre sig ligesom muslimerne.

Jeg har hverken hugtænder eller anden arrigskab indbalandet i mit forhold til muslimer.

Jeg synes det er latterligt af danskere, at snakke om boykot af muslimske butikker, taxachauffører osv..

Jeg køber skam mit Tyrkiske brød hos den lokale arabiske købmand som jeg plejer.. Smiler og siger Salam Aleikum som jeg plejer..

Jeg synes bare det er forkasteligt at en sådan bagatel ( i mine øjne) skal føre til dødstrusler og terrortrusler mod danskere. At massevis af danskere har mistet deres arbejde, og at danskere nu er et "jaget" folk i mellemøsten.

Mine udtalelser var meget baseret på tidligere udtalelser i tråden, så som at "vi jo skal være gode ved dem, for det er jo så synd" osv.., men jeg er nok ikke klog nok til andet end at udtrykke mine meninger på min måde og meget direkte.

Og ja.. jeg er nervøs for hvad denne situation kan ende i for Danmark.. Det har jeg vel også en grund til.
Jeg har set nok af hvad yderliggående muslimer har været i stand til andre steder.
Det skræmmer mig ad h til. det kan da godt være jeg bare er en piveskid..
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
TweelTweelSkrevet 01/02-06 23:14, rettet 01/02-06 23:14 
EDIT: Til DeluxScan:
Det er en af mine pointer undervejs at hverken kristne eller muslimer kan skæres over en kam. Provokation kan ganske rigtigt være en ganske god ting, og det at det kan være svært at skelne mellem hvornår det er nyttigt og hvornår det ikke er er endnu en god grund til ikke at censurere. Men JP har absolut intet konstruktivt gjort med den artikel (som i øvrigt snarere var tilsvining end provokation), og jeg tvivler på de har ønsket at være konstruktive, lige så lidt som de der svinede jøder til i muslimske lande (eller før 2. verdenskrig i europæiske) ønsker at være konstruktive. Mange danskere er efterhånden så vante til tilsvininger af muslimer at en mere ikke ser ud af meget.
Og det her med starten af Islams "reformation" er notorisk pladder. Det at svine folk til for dem ikke til at ændre vaner, og i øvrigt trækker det paraleller til kristendommen i middelalderen som er ret søgte. I øvrigt foregik reformationen af den kristne kirke jo netop indefra, fra kritikere som selv var stærkt overbevist kristne, og som ikke havde til hensigt at nedgøre kristendommen, men havde noget i mod den kristne organisation.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
la0sla0sSkrevet 01/02-06 23:18 
nu var det med hugtænder heller ikke ment til dig, det var bare den sætning jeg citerede som virkede på mig, de andre ting har jeg tænkt. Jeg synes nu også det er pænt skræmmende, det har intet med at være pivskid.
Hvad sker der?
TweelTweelSkrevet 01/02-06 23:21 
Core: Der er en stor fejl kun at bedømme kristendommen ud fra bibelen. Der findes mange, både protestanter og katolikker, som er meget fundamentalistiske i deres tro (og hysteriske i øvrigt, for at bruge det udtryk), men som ikke tolker den del af bibelen på den måde. Der er skam også kristne der tager det dybt alvorligt. Der er også kristne som mener at jorden kun er få tusinde år gammel, idet de læser visse dele af bibelen på en ret speciel måde, men du kan ikke sige at de er mere "rigtige" kristne end andre. Nogle af dem er ikke engang særligt fundamentalistiske.
Omvendt er der muslimer som tager forbuddet mod billeder af Muhammed forskelligt, men det er et udbredt forbud i islam, mens det tilsvarende forbud ikke er udbredt i kristendommen.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
CoreCoreSkrevet 01/02-06 23:21, rettet 02/02-06 08:31 
Skal vi ikke lige spare lidt på "tilsvining"-replikkerne?

Det er ikke ord vi snakker om her, heller ikke handlinger, men...tegninger.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
CoreCoreSkrevet 01/02-06 23:24 
Tweel>
Der findes mange, både protestanter og katolikker, som er meget fundamentalistiske i deres tro (og hysteriske i øvrigt, for at bruge det udtryk), men som ikke tolker den del af bibelen på den måde. Der er skam også kristne der tager det dybt alvorligt.

Men ikke en gang dét mindretal hører man skabe sig når Gud eller Jesus bliver afbildet komisk/satirisk, man hører heller ikke hverken socialdemokrater eller ambassadører have ondt af dem. Princippet er stadig præcis det samme.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
TweelTweelSkrevet 01/02-06 23:26 
Blossom>
Mit citat er måske ikke lige forklaret på den mest intelligente måde, men jeg er jo heller ikke så klog. :-)

Det indlæg der så ellers ganske godt ud, men det kan du ikke tage for gode varer: Jeg tror ikke der er mange her der mener jeg er særlig klog, i hvert fald ikke efter mine indlæg her <G>.
Terrorbomber kan gøre alle bange, men jeg tager det sådan at de må komme eller ej, man kan ikke vide om de kommer, og derfor må man lade som om de ikke gør, hvis det giver mening. Ellers bliver alting for besværligt.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
TweelTweelSkrevet 01/02-06 23:33 
Tilsvininger er det rette ord at bruge, billederne er lavet for at svine muslimer til, og billederne er kun en del af det. Billederne var ikke afbildet i komisk/satirisk sammenhæng, de var lavet som tilsvininger. Jeg har ikke set Gud/Jesus afbildet med lignende formål, men jeg vil give dig ret så langt at jeg ikke tror det ville have den samme effekt hvis de blev det (hvilket jeg også skrev tidligere): De kristne minoriteter der tager billedforbudet alvorligt er ikke alle fundamentalister, og under alle omstændigheder er der få af dem.
Derimod kan jeg garantere dig for at du kan få en stor reaktion hvis du laver de rette tilsvininger af katolikker i Irland, f.eks. hvis du rører ved abort emnet, eller laver nedgørende tegninger ang. frihedskampen mod Englænderne.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
BlossomBlossomSkrevet 01/02-06 23:41, rettet 02/02-06 08:31 
Jeg giver dig delvist ret i ovenstående indlæg (2 tand oppe ;-).

Derudover så kunne jeg da godt tænke mig at vide, om du mener at tegningerne i JP kan retfærdiggøre terrortrussel mod Danmark?

Jeg forstår din respekt for Islam, og naturligvis har jeg på sin vis en form for respekt for troen i og med, at jeg respekterer rigtig mange mennesker som følger den.
Jeg respekterer den nok ikke i samme udstrækning som dig, da jeg mener den på visse punkter er i strid med menneskerettighederne, og menneskets ret til frihed og frit valg. Men det er en hel anden diskussion, da det nok mere er et kønsspørgsmål.

Jeg har dog ingen respekt overhovedet overfor mennesker uanset religion, der render og truer min frihed og slår uskyldige mennesker ihjel.
Det kan slet ikke beskrives med ord hvor tåbeligt det er. Det strider mod almen sund tankegang og fornuft.
I en så oplyst og videnskabelig tid som år 2006, kan det da ikke være rigtigt at disse mordere skal have lov at gemme deres gerninger bag en religion og dermed få os andre dumme mennesker til at sidde og sige: Nå ja.. det er jo deres kultur..
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
quadquadSkrevet 01/02-06 23:44 
Hvis der kun findes én gud, er alle afbildninger af bogreligionernes guder vanærende for muslimerne.

De æder sig selv op i deres eget paradoks om monoteisme, tegningerne spiller en ligegyldig rolle i dette spil af udbrud - der bygger på forvrængede opfattelser af situationen. Aldrig har vi hørt en muslim i de arabiske lande udtale sig om disse tegninger, derimod de ugerninger danskerne har begået. De har IKKE pressefrihed, de belæres ikke om denne situation på samme måde som i den vestlige presse. Danske muslimer og deres imamer gav fra starten et stærkt forvrænget billede af grunden til disse tegninger og hvilke tegninger det reelt drejede sig om.

Jyllands-posten blev lettere provokeret til denne handling, de viste pressemod ved at bruge den ytringsfrihed andre tegnere var bange for at udtrykke. Børnebogen blev udgivet takket være Jyllands-posten; de har bestemt ikke revolutioneret presse- og ytringsfriheden med disse tegninger, men blotlagt et åbenlyst problem.

Jeg vil foretrække ikke at skulle udtale om religion og troende, da de færreste fraser jeg ville bruge ville være positive. Et ultramoderne samfund bør ikke længere tage hensyn disse uvirkelige og prædikende profeters ord modtaget i tilsyneladende momental sindsyge. Vi bør udnytte den frihed den moderne civilisation har bragt med sig, hvor den personlige frihed må være vigtige end al hensynstagen til tilbagestående holdninger (religioner).

Jeg føler ingen dårlig samvittighed over tilsvinelse af religiøse og deres religion, derimod er kritik den eneste måde at åbne en debat over for aktualiteten og sandheden i disse bøger.
Religionshistorie er uhyre interessant, fordi det giver indblik i hvorledes fortidens mennesker kunne lade sig indspinde i præsters, imamers, profeters og disciples net af åbenlyse usandheder.

Som jeg indledte; Monoteismen er et paradoks der nødvendigvis vil udelukke alle religioner pånær en. Nuvel, Muhammed er ikke gud, det udelukker dog ikke paradokset.
Islam er efter koranen at dømme den sidste og endegyldigste af bogreligionerne - alligevel er Islam blandt de få religioner hvor de troende har måtte indrette deres samfund efter troen, fremfor hovedparten af andre religioners troende som har indrettet deres tro efter samfundets udvikling.
Alf81Alf81Skrevet 01/02-06 23:44 
Gud fader bevares... Fatter godt muslimerne. Fatter ikke folk, der ikke fatter at de er sure over at "vi" ikke fatter noget somhelst.
Ting om dét og pis.
CoreCoreSkrevet 01/02-06 23:44 
Tweel>
Billederne var ikke afbildet i komisk/satirisk sammenhæng, de var lavet som tilsvininger.

Næh, det var de jo ikke. De var lavet som eksempler på selvcensur eller mangel på samme. At det var Mouhammed der blev afbildet, kom jo af at det var ham forfatteren havde besvær med at få nogen til at tegne.

Tweel>
Jeg har ikke set Gud/Jesus afbildet med lignende formål

Nej ikke med præcis samme formål, men al mulig anden form for direkte latterliggørelse har der været masser af, og tænk bare, al sammen uden at man brændte flag af, kom med trusler eller digtede makabre slagsange.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
CoreCoreSkrevet 01/02-06 23:47, rettet 01/02-06 23:51 
Kan vi ikke få oversat Wagners indlæg til arabisk, og få det sendt derned, så skal det nok blive sjovt ;)

Jeg skal nok lave et par tegninger til det...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
BlossomBlossomSkrevet 01/02-06 23:48 
Tweel>
Derimod kan jeg garantere dig for at du kan få en stor reaktion hvis du laver de rette tilsvininger af katolikker i Irland, f.eks. hvis du rører ved abort emnet, eller laver nedgørende tegninger ang. frihedskampen mod Englænderne.

Jeg tror ikke at katolikkerne ville begynde at sende bombetrusler ud til en masse andre lande fordi deres aviser skrev noget som de ikke lige kunne lide at høre.
Muslimerne virker på mig som et folk der bare ikke vil forståes. Så snart der er noget de er utilfredse med... Jamen så slår vi da bare nogle mennesker ihjel. Så kan det være at de fatter det.

Det er i mine øjne ikke normal tankegang.
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
TweelTweelSkrevet 01/02-06 23:49 
Blossom:
Intet kan nogensinde retfærdiggøre terror. Ikke engang afbrændinger af danske flag/biller af Fogh er ok, selv om jeg personligt tager det lidt køligt da de trods alt ikke gør nogen direkte skade. Boykotten derimod er deres ret. Som nogle muslimer har sagt, JP har ret til at skrive hvad de vil, muslimer har ret til ikke at købe hvad de vil. Jeg syntes krisen er åndssvag, men det kommer af at folk misbruger deres rettigheder fra tid til anden.
Jeg har ikke til sinde at forsvare folk der truer eller skader andre mennesker, uanset deres kulturelle baggrund, og det mener jeg heller ikke jeg har gjort her. Hvis du har tolket det sådan så prøv at læs det igen - det var i hvert fald absolut ikke meningen.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
CoreCoreSkrevet 01/02-06 23:53 
Tweel>
muslimer har ret til ikke at købe hvad de vil.

Desværre har de så ikke ret til at købe det de vil. Det er pengemændene og butiksejerne der har fjernet varerne fra hylderne, ikke kunderne der har ladet dem stå.

Hvis danskerne boykotter noget, så er det som regel ved at lade være med at købe det af eget valg.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
TweelTweelSkrevet 01/02-06 23:57, rettet 02/02-06 00:13 
Wagner:
Endnu en gang, det JP lavede var mere end almindelig satire eller "fremmende provokation". Det var ondsindede tilsvinelser, og jeg mener ikke der er kommet noget som helst godt ud af det. Du nævner at der er blevet afsløret et problem. Jeg kunne følge denne tankegang hvis hele miseren var opstået på baggrund af nogle uskyldige satire tegninger, men jeg tvivler stærkt på at det ville være sket, og jeg mener under alle omstændigheder ikke det er tilfældet her. EDIT: At tegningerne overtræder et forbud er en del af tilsvinelsen, og jeg tvivler faktisk på at reaktionen havde været den samme hvis baggrunden havde været en anden. :TIDE
Jøder minder på mange måder her om muslimerne: De har en lov religion, de har en jødisk stat, og de bliver tilsvinet, bl.a. vha. tegninger, men i dette tilfælde fra muslismsk side. Forskellen er at man i vesten kan se det forkerte i de musliske tilsvininger af jøder, mens man overse bjælken i sit eget øje.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
MinhMinhSkrevet 01/02-06 23:58 
Core>
Men ikke en gang dét mindretal hører man skabe sig når Gud eller Jesus bliver afbildet komisk/satirisk, man hører heller ikke hverken socialdemokrater eller ambassadører have ondt af dem. Princippet er stadig præcis det samme.

Mjaaa, jeg husker da en episode for et par år siden hvor Kvickly(mener jeg det var) havde sandaler med afbildning af Jesus på sålen. Det var da der folk der blev stødt over man "trådte" på Jesus, så de skulle fjerne det fra deres sortiment igen.

Måske er det ikke lige direkte sammenligneligt med denne situation, men kristne skabte sig da så det nåede nyhederne op til flere gange.
Spiller nu: World Of Warcraft: Cata..., Super Street Fighter IV...
TweelTweelSkrevet 02/02-06 00:01 
Blossom:
Der er nu desværre en del katolikker i Irland som netop både har stået bag bombe trusler mod England, og faktisk har udført dem. Anledningerne har været forskellige, men der er ingen tvivl om at der ligger meget bag dette. På samme måde er de udbrud der er kommet mod Danmark ikke kun kommet på baggrund af den konkrete sag, selv om den har været udløser i denne omgang.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
TweelTweelSkrevet 02/02-06 00:07, rettet 02/02-06 00:11 
Core:
At forfatteren skulle have haft problemer med at få nogen til at tegne tager jeg med et gran salt. Jeg tror i hvert fald ikke han har været ked af at skulle gå til JP, og netop JP fandt da en del tegnere til formålet. Bogen er jo også skrevet med antimuslimsk hensigt.
Og jeg har ikke set lignende angreb på kristendommen i den vestlige presse. Beklager, det har jeg altså ikke. Det tætteste har været nogle godmodige stik til de tomme folkekirker, men disse er jo også lavet af folk med kristen baggrund, så de mander sig ligesom ikke op til opgaven.
EDIT: Jeg kom lige i tanke om reaktionerne da folk så muslimer juble efter 11. September. Det er vel også accepteret under ytringsfriheden i Danmark, men derfor var det stadig forkert, og der var folk der tog afstand fra det.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
BlossomBlossomSkrevet 02/02-06 00:13, rettet 02/02-06 00:16 
Jeg er skam godt klar over at Irland og England har et problem, men hvis ikke jeg husker helt forkert, så er bomberne mod London kommet af at de blandede sig og hjalp én af parterne.

Det jeg mente var, at de Irske katolikker nok ikke ville begynde at true med død og terror i alle mulige andre lande, fordi der blev skrevet noget de ikke kunne lide..

Muslimerne smider jo efterhånden deres terrorbomber over hele verden, så snart de lige mener at nogen gør noget forkert i forhold til den muslimske kultur og religion..

Det kan da ikke være rigtigt at vi skal finde os i det, og bare se passivt til, mens de tvinger os til enten at leve med den trussel hængende over hovedet hele tiden, eller bare at rette os efter deres vilje..
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
quadquadSkrevet 02/02-06 00:15, rettet 02/02-06 00:24 
Tweel: Tegningerne blev udført af en grund. Kan overhovedet ikke se noget stødende i at ytre sig inden for pressefrihedens grænser. Havde én tegner blot stået frem og illustreret børnebogen, ville tegningerne i Jyllands-posten aldrig være tegnet og derved virker det jo latterligt at kalde dem deciderede forhånelser og tilsvininger. Udelades forhistorien til tegningerne, vil jeg upåagtet af ytringsfriheden give dig ret.

Du bringer jøderne på banen, hvilket er rimelig heldigt set i forhold til præcist hvad jeg skriver om religion i almindelighed. Jeg vil med glæde støtte op om muslimske tilsvininger af jødedommen, blot jeg sikres min ytringsfrihed til at genere præcist hvem jeg vil.

Til baggrunden for tegningerne: Vi finder aldrig hvordan det havde set ud med en anden baggrund.

Vi har dimetrale modsætninger til livet: Du forstår religiøse og deres forsvar af deres religion - dermed ser du sådanne tegninger som angreb. Jeg accepterer derimod ikke religion som en ligeværdig instans i et moderne samfund, desuden mener jeg ikke folk skal kunne forfølges eller straffes for egne meninger. Racisme-, blasfemi- og majestætsfornærmmelsesparagrafferne er få blandt mange forældede love der ikke længere giver mening i et moderne samfund hvor stat og religion SKAL være adskilte og deres indflydelse ubetydelig. Straffeloven skal naturligvis overholdes, så hvis deres reaktion er at afbrænde det danske flag og boycotte vores varer er det blot prisen for at fremhæve sig som et ultramoderne samfund hvor staten har nul påvirkning på privates og pressens meninger.
Alf81Alf81Skrevet 02/02-06 00:22 
Vil gerne lige tilføje at de nord irske problemer, ikke skyldes noget der har direkte med religion at gøre.
Ting om dét og pis.
TweelTweelSkrevet 02/02-06 00:24 
Blossom:
Ja, England er en af parterne, ja, der ligger dybe problemer bag de voldsepisoder der fra tid til anden er brudt ud, men den aktuelle årsag har tit været noget som udenfra kommende ville mene var helt ude a proportioner. Der har jo f.eks. været gentagende vold i forbindelse med Orange marchen, hvor ruten netop også bliver lagt så den provokerer så meget som muligt. Mange nordirske katolikker føler deres rettigheder er trådt under fode, og så skal der ikke særlig store gnister til. Mange muslimer har det desværre på samme måde, og selv om det ikke berettiger deres svar er det alligevel dumt at svine dem til. Og pointen var at visse kristne reagerer på lignende vis.
Nu er det rent teoretisk det med et fremmet land, da jeg tvivler på at der er nogen der vil føre kampagne mod irske katolikker, men det ville ikke have undret mig hvis et sådant teoretisk "angreb" ville være blevet besvaret - specielt for nogle år siden.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
BlossomBlossomSkrevet 02/02-06 00:28 
Tweel>
Jeg kom lige i tanke om reaktionerne da folk så muslimer juble efter 11. September. Det er vel også accepteret under ytringsfriheden i Danmark, men derfor var det stadig forkert, og der var folk der tog afstand fra det.

Muhammedtegningerne og muslimernes opførsel efter 11. september mener jeg ikke rigtig tåler nogen sammenligning.
Karikaturtegning af Muhammed vs. fryd over tusinder af menneskers død

Den er efter min mening meget langt ude.
Når jeg sidder og ser nyhederne med de stakkels dræbte voksne og især børn fra mellemøsten er jeg da lige ved at tude..

Ligegyldigt hvor meget jeg er imod deres handlinger og tro, vil jeg aldrig kunne få mig selv til at fyde mig over såddane grusomme ting.

At muslimer jublede efter 11. september, viser igen bare hvor forskruet deres idé om menneskelivs værdi er.

En latterlig tegning af Muhammed kan slet ikke sammenlignes med tusinder af menneskers død, og det har ikke ret meget med ytringsfrihed at gøre.
Nærmere noget med menneskeværdier
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
TweelTweelSkrevet 02/02-06 00:37 
Wagner:
Som sagt sætter jeg spørgsmålstegn ved hvor store forsøg der blev gjort før JP blev draget ind i det. Det er for mig at se tydeligt at forfatteren var ude for at propogandere imod islam, og at JPs formål var at hjælpe ham. Bemærk at jeg ikke sætter spørgsmålstegn ved JP eller forfatterens ret til at lave det de har lavet, jeg syntes bare det var ualmindeligt uforskammet og dumt, og at statsministeren burde have brugt sin ytringsfrihed til at sige dette.
Religion og stat skal holdes adskildt, ytringsfriheden skal opretholdes og udbredes, blasfemi- og majestætsfornærmelsesparafrafferne skal afskaffes(og måske også racisme paragrafferne, selv om de ikke er ret omfattende), en del af de muslimske svar har været forkastelige, men JPs artikel skal undsiges alligevel. Det er for mig ligegyldigt om de havde "angrebet" muslimer eller grønlændere, om det er på tro eller på forholdet til danske bryggeritraditioner, når man i den grad går efter at svine folk til skal det undsiges, selv om de naturligvis har ret til det. At reaktionerne har været så voldsomme gør ikke tingene bedre, men jeg mente nu det samme da sagen kom op første gang - den gang var det bare nemmere at kategorisere som endnu et angreb i en lang række, jeg vidste ikke at det skulle blive et strå på en kamelryg.
Alf:
Religion er i hvert fald en del af det.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
TweelTweelSkrevet 02/02-06 00:45, rettet 02/02-06 00:47 
Blossom:
Det kan ikke direkte sammenlignes, men det er et eksempel på at ting der er beskyttet af ytringsfriheden ikke automatisk er hellige og fri for kritik. Der er en del herinde som har haft udtryk i retning af at ytringsfriheden betyder at alle udtryk for den nødvendigvis er gode og fremmende.
At visse muslimer jublede er et eksempel på hvor forskruede disse muslimers idé om menneskelivs værdi er. Heldigvis var det et fåtal, og de muslimer der protesterer i denne sammenhæng omfatter mange som absolut ikke fandt at terroren mod USA (eller terror mod Danmark) er noget at juble over. Heldigvis er der (små) tegn på at denne unødvendige konflikt mellem vesten og islam kan undgås, men ikke hvis vi nægter at anerkende de moderate muslimer.
EDIT: Og det var så det sidste fra min side for i dag.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
quadquadSkrevet 02/02-06 00:49, rettet 02/02-06 00:50 
Så grundlæggende er vi enige. Jeg mener blot ikke religionsbespottelse er et angreb mod en folkegruppe. Islam har reelt altid været en undertrykt religion, der kun har vundet i områder med dårligere alternativer. Synes der er adskillige eksempler på direkte angreb mod muslimerne, også fysiske, som ville være et langt bedre grundlag for dette angreb, reelt mod hele den vestlige verdens frihed.

JP har dummet sig, utvivlsomt - "modernisme<>forældet religion"-krigen skulle ikke være startet på denne måde. Alligevel så jeg nødigt at enhver ikke skulle have ret til at ytre sig overfor andre befolkningsgrupper/religioner upåagtet af dumheden i det ytrede.

Edit: Og vi sluttede sjovt nok begge af med samme tilgang til emnet, det drejer sig ikke om tegninger mens vesten mod Islam.
Alf81Alf81Skrevet 02/02-06 00:49, rettet 02/02-06 00:55 
Tweel: Nej, ikke i direkte forstand. Det har i den grad noget at gøre med ikke-accepten af et kongehus og en undertrykkende regering i England. Religionen er bare "herlig" måde at kategorisere på. Uoverensstemmelserne bære ikke megen præg af religiøs overbevisning.
Ting om dét og pis.
Danny SallingDanny SallingSkrevet 02/02-06 01:49 
Blossom>
Et ukrititsk forhold til Humanisme fører til Auswitz..
(kilde: Oplysningens dialektik, 1947


Nu hvor du nævner Auswits vil jeg lige indskyde en lille ting jeg har fået gravet frem på nettet(en lille doku-film af en knægt som har jødeforældre)hvori det fremgår meget tydeligt at det er russiks propaganda mere end halvdelen af hvad vi ved om Auswits idag. Faktisk sagde de røde hjemme hos dem selv at det var russere og østeuropæer alle sammen der var i de lejre. kan desvære ikke huske hvad "fimen" hedder, men den er kanon god :-)
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
Danny SallingDanny SallingSkrevet 02/02-06 01:55 
Alf81>
Vil gerne lige tilføje at de nord irske problemer, ikke skyldes noget der har direkte med religion at gøre.

Hvad er problemet lige der i den del af verden og hvad laver britterne der? Ved godt det ikke har noget at gøre med dette topic, men tænkte du måske kunne kaste lidt lys over min uvidenhed på det område :-)
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
DeluxScanDeluxScanSkrevet 02/02-06 06:34 
Minh>
Måske er det ikke lige direkte sammenligneligt med denne situation, men kristne skabte sig da så det nåede nyhederne op til flere gange.

Det var i øvrigt endnu en tåbelig situation.
Jeg kan godt se, hvad du mener, men synes ikke rigtig det kan sammenlignes. Havde JP lavet lokumsbrædder med Muhammed, så ville jeg da 100% være på muslimernes side.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
SeventhSunSeventhSunSkrevet 02/02-06 10:41, rettet 02/02-06 10:44 
Til Tweel:

Det er vist meget tydeligt, at du aldrig kommer til at se det her fra "vores" side.
Flere af de ting du skriver er så åbentlyst farvede, at det ikke kan tages seriøst.

Hvor henne er det lige du læser, at forfatteren bag børnebogen skulle være ude i et anti-muslimsk ærinde?

Hvis du gider kigge nærmere på de 12 tegninger, vil du se, at der er én der antyder at hele sagen er et PR stunt fra forfatterens side, og en anden, der sviner JP's redaktion til.
Så ren og skær propaganda kan man ikke kalde det.

Hele din påstand om, at det slet ikke er så svært at få tegnere til at tegne Muhammed, er underlig selvmodsigende.
Sagens kerne er jo at det er forbudt for muslimer, at afbillede Muhammed.
Salman Rushdie fik en fatwah, Theo van Gogh blev dræbt, og en dansk universitetsprofessor fik tæsk for at læse op ad koranen.
Hvordan kan du tillade dig at ignorere de fortilfælde ud fra en misforstået respekt for religion?

Jeg synes også JP er en højest kritisabel avis almindeligvis, men hele denne misære viser jo at de havde ret: Islam er betændt stof, som gør at vi undertrykker vores demokratiske rettigheder.

Og til oplysning vil jeg sige, at jeg har samme stejle holdning angående eksempelvis kristne abortmodstandere, eller fanatiske jødiske bosættere.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
BlossomBlossomSkrevet 02/02-06 10:51 
SeventhSun>
Til Tweel:

Det er vist meget tydeligt, at du aldrig kommer til at se det her fra "vores" side.
Flere af de ting du skriver er så åbentlyst farvede, at det ikke kan tages seriøst.


Beklager Seventhsun, men lige netop her, er jeg dybt uenig.
Jeg synes netop at vi bør tage det dybt seriøst, at så mange vestlige mennesker efterhånden fatter forståelse og medlidenhed med en folkegruppe der har en religion som netop truer resten af verdenssamfundet og den frihed som vi heroppe nyder godt af.
Netop det, at danskere åbenbart begynder at vise forståelse for muslimernes opførsel og reaktioner (hvis man kan kalde terror og død det), synes jeg er dybt skræmmende.

Så begynder vi jo snart alle at slå massevis af mennesker ihjel når vi er utilfredse med noget.

( overdrivelse fremmer selvf. forståelsen )
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 02/02-06 11:12 
SeventhSun>
Jeg synes også JP er en højest kritisabel avis almindeligvis, men hele denne misære viser jo at de havde ret: Islam er betændt stof, som gør at vi undertrykker vores demokratiske rettigheder.

Og til oplysning vil jeg sige, at jeg har samme stejle holdning angående eksempelvis kristne abortmodstandere, eller fanatiske jødiske bosættere.

Islam er betændt? Er det ikke en temmelig forvredet udtalelse? Er det ikke nærmere "fanatisme" og "ekstremisme" eller "alle religioner" som er betændt? For der findes jo (som du selv nævner i anden sætning) også "betændte" jøder, kristne, katolikker osv. Heck, der er da også betændte ateister og agnostikere, de bruger bare ikke religionen som undskyldning :-)
ChimeraChimeraSkrevet 02/02-06 11:39 
http://www.tomgrossmedia.com/ArabCartoons.htm

Dobbeltmoral er sjovt.
HankyHankySkrevet 02/02-06 12:14 
http://www.frip.dk/undskyld/

Jeg elsker læserbreve :)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
RonaldoRonaldoSkrevet 02/02-06 12:46, rettet 02/02-06 12:47 
Jeg glæder mig til JP's børneporno kultur special. Hvor vi ser mindreårige piger posere frækt i erotisk undertøj. Det er jo inden for lovens grænser. En gammel pervers fotograf har også ret til ytringsfrihed.

Hvordan tror i selv at reaktionerne ville være?

Det er nemt for mange at være på den anden side af dette emne, fordi det netop ikke berører dem på nogle måder.
ChimeraChimeraSkrevet 02/02-06 13:15 
I øjeblikket vil Islam gerne berøre meget af den vestlige verden.
BlossomBlossomSkrevet 02/02-06 13:22, rettet 02/02-06 13:23 
Børnepornografi er forbudt i hele verden.

Det er billeder af Muhammed ikke.

Desuden omhandler børnepornografi mishandling af levende børn.. Det er ikke lige tilfældet med Muhammed tegninger.
c¨,) WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII !!! c¨,)Spiller nu: Harvest Moon: A Wonderf..., Metroid Prime: Pinball, New Super Mario Bros.
King ChaosKing ChaosSkrevet 02/02-06 13:23 
ronaldo>
Jeg glæder mig til JP's børneporno kultur special. Hvor vi ser mindreårige piger posere frækt i erotisk undertøj. Det er jo inden for lovens grænser. En gammel pervers fotograf har også ret til ytringsfrihed.

Hvordan tror i selv at reaktionerne ville være?

Det er nemt for mange at være på den anden side af dette emne, fordi det netop ikke berører dem på nogle måder.

Nu er der jo anderledes lovmæssige regler forbundet med børneporno, end med latterliggørelse af profeter. Men kræfter i Mellemøsten ser gerne at vi indfører love der straffer profet-bespottere og gerne med tilbagevirkende kraft.
RonaldoRonaldoSkrevet 02/02-06 13:27 
http://www.redbarnet.dk/Default.asp?ID=500

Den nuværende danske lovgivning mod udbredelse og besiddelse af børnepornografisk materiale findes i den danske straffelovs paragraf 235, som er gengivet nederst på denne side. Overordnet ulovliggør forbudet billed-, film-, og videomateriale, der afbilleder børn under 18 år i en situation, hvor der foregår konkrete seksuelle handlinger eller hvor der er fokus på barnets kønsorganer. Andre groft krænkende handlinger kan også gøre et billede ulovligt.

Poseringsbilleder, også kaldet erotiske billeder af børn, er til gengæld ikke omfattet af loven.
RonaldoRonaldoSkrevet 02/02-06 13:33 
Jeg gider ikke at høre nogle undskyldninger. Hvis JP kørte en artikel hvor der var erotiske billeder af børn, der stadig overholdte loven, hvad ville jeres reaktioner så være?

Lovgivning eller ej, nogle emner er bare "too hot to touch".
229 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig