X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Innovation - teknologi-styret?


Svar
ChronoChronoSkrevet 22/10-05 09:52 
Måske er jeg bare ikke vågen endnu, men jeg sidder og tænker over hvilke betydelige milepæle vi har været vidne til indenfor computerspil, og kan ikke komme i tanke om én der ikke var motiveret af ny teknologi, eller hvor ny teknologi var vigtigt for spillet.

Det jeg leder efter er ikke f.eks. Final Fantasy VII fordi det udnytter cd-rom mediet på en dengang imponerende måde, eller Virtua Racing der viste overbevisende brug af polygoner - det er jo mest teknologien som har muliggjort disse milepæle.

Findes der en spilmekanik, et gameplay element eller hvad i nu vil kalde det, som ikke blot er fremkommet fordi teknologien er blevet udforsket? Noget som måske længe var muligt at lave i et spil, men som først blev introduceret da en designer fik en lys idé.

Eller er vi så afhængige af teknologien, at den alene styrer udviklingen? Det er en deprimerende tanke, så jeg håber virkeligt nogen kan kaste lys over sagen!
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 22/10-05 10:49 
Civilization? Lemmings?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HyakotakeHyakotakeSkrevet 22/10-05 11:01 
Det er vel et meget svært spørgsmål at besvare, da jeg kunne forestille mig, at følgende er sket i mange tilfælde:

En spildesigner får en god idé, men teknologien er ikke god nok endnu, og på baggrund af idéen udvikles teknologien.

Hvis dette er tilfældet er det svært (eller umuligt) for forbrugerne at se, om teknologien gjorde det muligt, eller idéen udviklede teknologien.

Et eksempel kunne være f.eks. hit locations i FPS, hvor jeg kunne forestille mig, at idéen kom først (jeg vil kunne råbe "BOOM! Headshot!"), hvorefter spilfigurerne fra at være uniforme masser blev inddelt i områder og programmeret med forskellig skadesudmåling osv.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/10-05 11:26, rettet 22/10-05 11:37 
Wolfenstein 3D(1991)? Worms? GTA? Max Payne?

"Bullet time" idéen i Max Payne kunne man i hvert fald havet brugt lang tid forinden.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 22/10-05 11:28 
Jeg tror nærmere det forholder sig sådan at folk nu om dage har tendens til at tolke teknologisk udvikling som innovation.
Der er masser af innovative spil, der ikke benytter ny teknologi.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Zzap!Zzap!Skrevet 22/10-05 11:46, rettet 22/10-05 12:01 
dRxL>
Civilization? Lemmings?

Strategispil var ikke nye i 1991.
Lemmings er jo egentlig et lineært RTS som heller ikke var nye på det tidspunkt.

Interaktiv multimedia og computere generelt er stadig i rivende udvikling, så derfor er teknologien og værkernes muligheder stadig meget tæt flettet sammen.
Det behøver dog IMO ikke at være nogen dårlig ting overhovedet.
På et tidspunkt kommer vi til at plateau hvor teknologien er "godt nok" (i hvert fald over en årrække). Eksempelvis som det skete for fjernsyn i 1960erne (vi kører stadig med samme standarder).
Hvornår det sker er svært at sige, men der er forskellige nye teknologier på vej, som tilsammen kan give en drastisk meget mere computerkraft.
Born to kill space
ChronoChronoSkrevet 22/10-05 12:04 
"Bullet time" er lige netop i retning af hvad jeg tænkte på!

"Hit locations" er nok også i den rigtige retning - hvor så vi det første gang? Var der ikke et 2d-spil hvor man kunne hugge arme, ben og hoved af modstanderen?

Selv er jeg også kommet i tanke om noget (med lidt hjælp fra en bog). "Coop gameplay" blev første gang blev set i 1980 i Rip Off. Hvor alle andre spil fra den periode lader spillerne spille mod hinanden, så skal de i Rip Off istedet samarbejde. Måske blev det først for alvor populært med Gauntlet, men det blev introduceret i Rip Off.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 22/10-05 12:22 
Lemmings er fra 1990, Dune 2 fra 1993 og jeg synes ikke rigtig der var noget ligesom Civilization før det kom på markedet.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 22/10-05 12:38, rettet 22/10-05 13:04 
Chrono>
"Bullet time" er lige netop i retning af hvad jeg tænkte på!

Strengt taget er der "bullet time" allerede i Asteroids fra 79 (hvis man går amok og skyder alle asteroiderne kører spillet langsommere, fordi det skal tegne mere end det kan klare).
Det er godt nok ikke særligt officielt, men det er noget som rent faktisk bliver brugt af erfarne spillere.

Derudover nægter jeg at tro, at der er ikke bare eet spil der har haft en slowmotion funktion, selv om jeg ikke lige på stående fod kan komme i tanke om et.

dRxL>
Lemmings er fra 1990, Dune 2 fra 1993 og jeg synes ikke rigtig der var noget ligesom Civilization før det kom på markedet.

Der er masser af RTS spil før Dune 2 og Lemmings. For bare at nævne nogle få: Stonkers (1983) til Spectrum, The Ancient Art of War (1984), Herzog Zwei (1989) til Megadrive og Battle Master (1990) til Amiga. Men rigtigt er det, at det var Dune 2 der introducerede mange af de elementer der er fast inventar i RTS spil i dag.

Civilization er et specielt spil på mange måder, men det grundlæggende gameplay er altså strategi.
Born to kill space
jaesjaesSkrevet 22/10-05 13:36 
Hvad med første gang, der blev lavet et spil, hvor man styrede omgivelserne i stedet for spilfiguren? Altså fx i stil med Loco Roco (og Mercury og Monkey Ball?).
ChronoChronoSkrevet 22/10-05 14:34 
Er der nogen som ved hvilket spil det blev set i første gang? Jeg kan næsten ikke tro det skulle være Super Monkey Ball.

Angående Wolfenstein, Civilization og Lemmings (om de så var de første ved jeg ikke...) så er det selvfølgelig rigtigt at fødslen af helt nye genrer også bør høre ind her. Det var ikke lige det jeg oprindeligt tænkte på, men det har vel egentlig meget større betydning at opfinde en helt ny genre, end at opfindelse enkelte elementer som "Bullet Time" eller "Coop". Selvom nye genrer nok bare er en kombination af disse elementer?
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 22/10-05 14:43, rettet 22/10-05 14:50 
Chrono>
Selvom nye genrer nok bare er en kombination af disse elementer?

Bør man ikke her tænke på forskellen på en gimmick (bullet time/coop) og et sammenhængende koncept (lemmings/civilization)?

Zzap!: Jeg vil godt gi' mig mth. Civilization, mest fordi Railroad Tycoon vel er en forløber for det. Lemmings bliver vi nok aldrigt enige om og jeg synes måske din RTS sammenligning er lidt misvisende.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 22/10-05 14:58, rettet 22/10-05 14:59 
Jeg synes da det er de færreste milepæle indenfor spil, som er direkte forårsaget af en teknologisk udvikling. Og hvad angår de arcadespil, hvor du sikkert ville sige dette om, så forholder det sig vel reelt omvendt. Altså teknologien er lavet til at kunne realisere spillet.

Hvilke eksempler vil du da komme med på det omvendte, Chrono? Altså hvor en spilmilepæl er den direkte efterfølging af en teknologisk udvikling?

EDIT: Jeg mener absolut heller ikke Lemmings bør "degraderes" fordi det har enkelte lighedspunkter med RTS-genren.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 23/10-05 09:57, rettet 23/10-05 09:58 
De ting jeg tænkte på da jeg skrev indlæget var blandt andet følgende:

"Digitale stemmer" - fordi Intellivision fik indbygget et kredsløb der kunne lave dem. Uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg ikke på at kredløbet først blev brugt her. Teknik taget fra andre områder.

"Full motion video" - fordi der kom laserdisc og cd-rom. Dragons Lair og FFVII f.eks. Teknik lavet med henblik på filmmediet.

"Analog kontrol" - fordi joypad til N64 havde det. Ved godt det også sås før, men det havde vel ikke rigtig den store betydning før Super Mario 64.

"3d polygon-grafik" - fordi ny hardware tillod det. Det første 3d-grafik blev sikkert ikke set i Virtua Racing (eller var det I, Robot?), men i noget der ikke var relateret til spilmediet. Spillet overtog bare teknik fra andre områder.

Jeg synes der var mere... og flere af tingene har vel ikke ret stor betydning for spiloplevelsen i forhold til nogle ting der senere er blevet nævnt i tråden. Indlæget var nu også bare skrevet i et anfald af panik, over at der først kom nyt når der kom ny teknologi - og det er heldigvis ikke tilfældet alligevel :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
WehnerWehnerSkrevet 23/10-05 11:36 
Chrono>
"Analog kontrol" - fordi joypad til N64 havde det. Ved godt det også sås før, men det havde vel ikke rigtig den store betydning før Super Mario 64.

Jeg forestiller mig snarere Miyamoto gå rundt med Mario 64 i tankerne, og at han så vurderer, at der er brug for analog styring, hvorefter han beordrer Nintendos hardware-afdeling til at inkludere en analog styrepind på controlleren.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 23/10-05 11:42 
Chrono>
"Hit locations" er nok også i den rigtige retning - hvor så vi det første gang? Var der ikke et 2d-spil hvor man kunne hugge arme, ben og hoved af modstanderen?

Hmm, jeg kan huske et arcade-spil, hvor man var en stor gladiator, som kunne slå hjelm og rustning af modstanderne (kan desværre ikke huske titel). Der har garanteret været tidligere tilfælde. (Ah, ja, forresten, Barbarian til C-64 gjorde jo brug af hoved-hit location, chop-chop).

Det første 3D FPS jeg kan huske med hit locations var "Chasm". Men også her har der måske været tidligere instanser.
RJKRJKSkrevet 23/10-05 12:43 
Bare lige for at slå det fast, så var Virtua Racing så ABSOLUT ikke første spil med 3d-grafik! Hvis det er baseret på noget jeg har sagt, så var resten af sætningen nok, at det var første gang 3d-grafik blev brugt i et - i mangel af bedre udtryk - actionpræget spil, hvor det fungerede. Der er masser af eksempler på flysimulatorer, bilspil og andet, som tidligere brugte vektorgrafik. Fælles for dem var bare, at det gik så langsomt og var så trist, at man altid valgte 2d-grafik, når der skulle være "gang i den". Dermed mener jeg Virtua Racing bedst markerede den overgang til, at 3d-grafik kunne bruges i "normale" spil.

Men derfor er det stadig - som de andre - et uklart eksempel i forhold til dit første indlæg. Man kan ikke direkte sige om spil eller teknik kom først. Det er jo et samspil mellem de to elementer. Man udviklede jo både spil og teknik i samme omgang. De to ting er ofte tæt forbundne, når det kommer til den slags innovation, du her taler om.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig