X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Carl Barks befrielse


Svar
Per SPer SSkrevet 29/09-05 23:48, rettet 29/09-05 23:53 
Nyhedsbrev fra Seriejournalen:

Gennem de sidste tre måneder har kritikken af Egmonts Carl Barks' Samlede Værker taget til i styrke på diverse internetfora, og mandag publicerede Matthias Wivel på Rackham.dk en 15 siders anmeldelse, hvor han opsummerer kritikken og leverer en overvældende dokumentation på, hvad han betegner som "Egmonts stedmoderlige behandling af Carl Barks' samlede værker." Seriejournalen er enig i kritikken (der bl.a. er rejst på vores forum) og da Egmont fortsat nægter at reagere på den, har de to tidsskrifter nu valgt i fællesskab at starte en underskriftindsamling.

Her er aktionens manifest:

Carl Barks' Samlede Værker indeholder en række åbenlyse fejl og mangler, og dem bør der rettes op på uden yderligere diskussion:

1) FARVERNE: Vil farvelægningen blive forbedret i kommende bind? Farverne i de tre udgivne bind gør overdreven brug af farveovergange, der ureflekteret hældes i flader, hvor de ødelægger tegningens dybde og stoflighed. Sofaer bliver skinnende, fisk selvlysende, solnedgange opstår og forsvinder momentant osv.

2) OVERSÆTTELSEN AF SERIERNE: Flere steder er Barks' tekst fejloversat, overset, sprunget over eller gendigtet med dårligere resultat til følge, også i forhold til den norske udgave. Vil Egmont sørge for, at Sonja Rindoms oversættelse rettes, alle de steder hvor nuancer er gået tabt i forhold til Carl Barks' originale tekst?

3) HÅNDTEKSTNINGEN: Håndtekstningen af avisforsider, skilte og andre tekstelementer i serierne er udført meget dårligt, både i forhold til originalen og til den norske udgave. Det kan og skal gøres meget bedre.

4) ARTIKLERNE: Oversættelserne af Geoffrey Blums artikler er præget af anglicismer, engelsk struktur i det danske sprog, direkte oversættelser og forkerte fagudtryk p.gr.a. oversætterens manglende kendskab til tegnefilm og tegneserier. Egmont bør lade en kompetent korrekturlæser med kendskab til tegnefilm og tegneserier gennemgå oversættelsen af de resterende artikler inden udgivelse.

Disse fire punkter kan og må Egmont rette op på i de resterende 27 bind, hvis værket skal leve op til forlagets egne løfter om produktet.

Slut op om underskriftindsamlingen, skriv dit navn og email, angiv om din husstand er abonnent på Carl Barks' Samlede Værker, og vær med til at gøre Carl Barks' Samlede Værker til den ultimative udgivelse, Egmont har lovet abonnenterne. Du kan også sende en e-mail med oplysningerne til befricarlbarks@seriejournalen.dk. Alle navne vil blive fremsendt til Egmont sammen med de fire krav.

Frank Madsen ! 29.09.2005

Seriejournalen
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
OuroborosSlayerOuroborosSlay...Skrevet 30/09-05 02:17 
Underskrift sendt afsted herfra.

Jeg er selv CBSV-abonnent, og har nok tænkt mig at blive ved med at være det til trods for de skuffende egenskaber ved udgivelsen, for som Matthias Wivel skriver, "vil der nok gå et par generationer før vi igen får chancen for – langt om længe – at se mesterens værk få den behandling det fortjener" (http://rackham.dk/anmeldelse/anmeld071.php), og historierne kan sagtens nydes i denne udgivelse på trods af underlige farvevalg og sporadiske fejloversættelser.
元気ですか。
SumezSumezSkrevet 01/10-05 03:00 
Kan det virkelig passe?
Jeg kender ikke noget til det, men min far har modtaget en reklame for hvad jeg skulle mene var netop den opsamling, som han har været ret tæt på at abonnere på. Og i den reklame gør de netop meget ud af at reklamere, på en nærmest snobbet måde, for hvor perfekt den nye udgivelse skulle være, med forbedret oversættelse og ikke mindst farver, der skulle være så tæt på Barks' originale produktion som muligt, uden de tab der har været på tidligere tryk.

Derfor undrer det mig meget at det forholder sig som du skriver.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
King ChaosKing ChaosSkrevet 01/10-05 08:21 
Matthias Wivel er nok et mest seriøse mennesker i den danske tegneserie-verden. Jeg har 110 % tillid til hans vurderinger. Der vil selvfølgelig være variationer i smag, men i den her sag er der ingen tvivl.

I øvrigt har jeg fra andre kilder at han har lavet sin research med stor omhu.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig