X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Windows Vista-forvirring


Svar
jaesjaesSkrevet 12/09-05 00:32 
Syv versioner? Og så med så - fra et forbrugersynspunkt - tåbelige og forvirrende forskelle. Og bare lokaliseringen, dokumentationen og brugersupporten må da gøre det til et helvede for MS. Hvad er der nu i vejen med én Home- og én Pro-version? :/

7 x Windows Vista
ValkyrieValkyrieSkrevet 12/09-05 00:42 
Jeg hørte rygter om at det bliver umuligt at kopier matriale. Selv back ups. De vil kontrollere fuldstændigt hvad folk har på computeren og hvad de vil brænde/Rippe/kopier. Jeg har dog ingen ide om hvordan de vil gøre det(eller om det er sandt).:S


På en måde håber jeg at det er sandt at Google vil udgive deres egen OS snart. Microsoft er bange.

Kekekeke....
Well crucify the insincere tonight...
yokanabsteryokanabsterSkrevet 12/09-05 00:53 
Det vil sikkert være super stabilt hvis google laver noget! Det bliver spændene!
soon the world will be one big computer
jaesjaesSkrevet 12/09-05 00:54 
Det er en and.
http://www.gizmodo.com/gadgets/software/google-os--123473.php
SumezSumezSkrevet 12/09-05 01:13 
Hvad var overhovedet forskellen på home og pro versionerne i Windows 2000?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 12/09-05 01:18 
W2K Home og Pro forskelle ved jeg ikke så meget om, men i XP Home og Pro er den største forskel, at man i Pro har max (så max som MS nu vil tillade) kontrol over sin maskine, bl.a. med serveropsætning o.a. Home er mere begrænset i valgmulighederne (hvilket er en stor hjælp for "almindelige" brugere, som alligevel ikke forstår sig på de dybere funktioner).
HyakotakeHyakotakeSkrevet 12/09-05 01:24 
jaes>
Syv versioner?

Så uoverskueligt er det da heller ikke. Der er 1 ubrugelig version (hallo, MS-spasser-udviklere, 3 vinduer åbne ad gangen?), 3 versioner til private brugere og 2 til firmaer... og så én til supernørden.
jaesjaesSkrevet 12/09-05 01:42 
Ikke uoverskueligt for sådan nogle som os, der er vant til at bruge Windows og IT generelt, men for de berømte Hr. og Fru Danmark, er det da volapyk og komplet unødvendigt med så mange udgaver.

Jeg kan ikke se, at hverken forbrugerne eller MS får noget nævneværdigt positivt ud af konceptet, hverken økonomisk eller på anden måde.
DarkenDarkenSkrevet 12/09-05 02:09 
xp home mangler også "komponenter" som der er i pro versionen.

"Windows Vista Starter Edition"
Den bliver computer fabrikanterne glade for, nu har de et endnu crappy'er OS at smide på deres preloads som folk så køber fordi de ikke ved bedre.
Kan ikke beskrive hvor irreterende det er at skulle have en maskine ind, for at tage backup, reinstall med xp pro(+ højst sandsynlig at skulle ud og jagte drivers, pga folk har glemt/smidt driver disk væk, eller at det er preload only) for at smide data tilbage, opsætte profilen, hvorefter man skal hører folk brokke sig fordi man ikke kan lægge deres private software på igen uden discs/keys ("jamen det virkede altså da I fik maskinen ind") og/eller en indstilling et eller andet sted ikke er kommet med. Altsammen fordi de:

-Ikke spørg deres itafd. til råds.
(eller ignorer de råd de får, pga pris/andet)

-Køber et sted hvor de ikke får gode nok råd.
(online køb, dårlige ekspedienter osv)

-Fordi de mener det kan de godt selv.
("jamen min søn er go' til computer")

ah sry der skulle lige lidt damp ud der.

Ej, jeg kan godt se der kan være formål med alle udgaverne, selv den ubruglige (til de "dårlige" markeder og institiutioner som biblioteker/skoler osv), jeg kan bare se allerede nu at de problemer jeg beskrev oven for, ikke lige frem bliver mindre (iihh det er så sjovt at diskutere med Dell når de har solgt maskiner med home edition til et forbund, til trods for at forbundet i aftalen har bedt om produkter til kontor/netværks miljø!!!)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
la0sla0sSkrevet 12/09-05 11:44 
Darken, hvis du har læst ordentligt (men ok du har jo skrevet ret sent eller tidligt om man vil ;) ), vil du finde at starter edition kun er til "emerging markets", som det hedder, så ingen grund til frygt.

Til gengæld må man sige, at en sådan diversitet ikke kan være andet end skadende, i hvert fald i min optik. De har selvfølgelig kørt deres analyser igennem, men jeg tror ikke at det vil gavne salget at skabe en sådan forvirring mellem versionerne. En god markedføring kan måske løse det til dels, men jeg tror generelt det brede marked, helst vil have klarhed, og vide at det system de skal bruge eller købe er _det bedste_, i stedet for at være i tvivl om, de har valgt rigtigt eller ej. Måske er det i virkeligheden det smarteste at få en version der kan mindre, men jeg vil gætte på, at mange vil sidde og føle at de er begrænset i deres brug, omend de måske aldrig ville have udnyttet de fjernede programmer. Hvis folk får en illusion om at de begrænses i deres computerbrug er det næppe godt!

Ikke mindst skal MS nok være påpasselige med deres versioner de bundler med maskiner, da jeg har et indtryk af, at folk kan blive ret så spændte, hvis de føler de ikke har fået det der er bedst. Især hvis de har købt en dyr maskine, og nok ikke vil bryde sig om at komme på et i deres øjne b-agtigt hold.
Hvad sker der?
DarkenDarkenSkrevet 12/09-05 15:56 
hehe lige som når jeg fortæller folk at deres super-duper maskine de lige har købt, har et OS der b-agtigt (for at låne dit ord ;)

De bliver ikke så glade når man fortæller dem, at det de har købt er ubrugligt, før de smider flere penge efter en xp pro licens (+alt den tid der skal bruges på opgaven).

-

Det jeg mente (inden min post faldt fra hinanden) er bare at firmaer der sælger "ready-to-use" PC'er, er gode til at fortælle hvor billige deres maskiner er, uden at forklare begrændsningerne der medfølger, om det så er bundskraberen eller den lige efter.

Men selvfølgelig er det altsammen en mening der er dannet af mit arbejde, feks xp home edition ville være fint nok til mine forældre, da de ikke skulle kunne så meget.... (ikke at jeg synes de skal have en pc, da jeg bruger nok tid på at forklare dem om hvordan deres tv fungere, eller hvordan man ændre subtitles på deres dvdafspiller =\ )

Anyhow, kort fortalt, fuldstændig enig med at flere versioner = mere forvirring.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
ReinholdJJReinholdJJSkrevet 13/09-05 11:54 
Ting som der er i Pro og ikke home...

Man har mulighed for at bruge Remote Desktop...

Flere Cpu'er

Logical Disk Manager

Home har ikke std. ISS

Og en masse andet Netværk, Sikkerhed (kryptering og den slags) Recovery.. og en masse andet management...
"If Microsoft is the solution, I want my problem back." ;-)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig